Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Zwelpedaal Bätz orgel Domkerk Utrecht

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 10 jul 2017 15:24

Zwelpedaal Bätz orgel Domkerk Utrecht

Hallo,

Nog niet zolang heb ik een Behringer FCB1010 met Zwell pedaal en die aan de praat gekregen. Er vallen me twee zaken op: 1. Het bereik van de Zwel is niet zo groot en 2. Het werkt alleen voor het bovenwerk en niet het gehele orgel. Of doe ik iets fout in de instellingen?

Alvast dank voor je reactie.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 10 jul 2017 15:59

Re: Zwelpedaal Bätz orgel Domkerk Utrecht

In tegenstelling tot de meeste elektronische orgels hebben veel pijporgels maar één zwelwerk. In Utrecht is het Bovenwerk een zwelwerk. Het klopt dus dat bij Utrecht het zwelpedaal het alleen maar doet bij het bovenwerk.

Wat bedoel je met dat het bereik niet zo groot is? Weinig volumeverschil? Bij Utrecht zorgt het zwelpedaal voor een behoorlijk volumeverschil, maar als je elektronische orgels gewend bent dan vind je het misschien net aan de weinige kant.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 10 jul 2017 16:14

Re: Zwelpedaal Bätz orgel Domkerk Utrecht

Bedoeld Fred hier of je een zwelpedaal kan gebruiken als volume regeling voor het totale orgel?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 jul 2017 16:24

Re: Zwelpedaal Bätz orgel Domkerk Utrecht

Zo lees ik het 2e deel van de vraag wel (als een wens?).
Dat kan door de slider op het grote Audio, MIDI, performance paneel te koppelen aan een zwelpedaal.
Dat heeft 1 groot nadeel: in je HW opnames is die volume aanpassing dan ook hoorbaar, terwijl jij denk ik alleen het volume in je eigen ruimte wilt regelen.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 14 aug 2017 23:10

Re: Zwelpedaal Bätz orgel Domkerk Utrecht

Evert-Jan schreef:Zo lees ik het 2e deel van de vraag wel (als een wens?).
Dat kan door de slider op het grote Audio, MIDI, performance paneel te koppelen aan een zwelpedaal.
Dat heeft 1 groot nadeel: in je HW opnames is die volume aanpassing dan ook hoorbaar, terwijl jij denk ik alleen het volume in je eigen ruimte wilt regelen.


Hoi Evert-Jan,

Je schrijft "Dat kan door de slider op het grote Audio, MIDI, performance paneel te koppelen aan een zwelpedaal." Hoe doe ik dat dan. Inderdaad is het de bedoeleing dat ik het ook in de opname hoor. Ik heb Engelse muziek waar veel crescendo en decrescendo in voorkomt plus delen die f, mf of mp en p gespeeld moeten worden. Als ik dan op een klavier registreer voor het forte, op een ander voor mezzaforte en op het derde klavier voor p. Dan kan ik makkelijk schakelen plus crescendo en decrescendo doen op ieder klavier.

Verder wil ik graag weten hoe de volgorde van de klavieren op het echte orgel in de Domkerk is. Welk klavier is Positief, Welk "MI" (is dat Hoofdwerk?) en wat Rugwerk? Bedankt voor je uitleg alvast.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 aug 2017 23:23

Re: Zwelpedaal Bätz orgel Domkerk Utrecht

MIDI learn: Rechtse muisknop op de slider en dan je zwelpedaal van het orgel goed op en neer trappen.

Volgorde op de 'echte' Dom is:
onderste manuaal = rugwerk
middelste manuaal = hoofdwerk
bovenste manuaal = bovenwerk
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 15 aug 2017 10:13

Re: Zwelpedaal Bätz orgel Domkerk Utrecht

Hoi Evert-Jan,

Dank je voor je snelle antwoord. In de simple console heb ik de afkortingen Pos. MI en B.C. staan. Ik neem aan Pos. voor hoofdwerk staat en B.C. voor Rugwerk. Klopt dat?

Verder werkt mijn zwelpedaal wel, want met MIDI learn heb ik die gekoppeld aan de Zwelpedaal in de lijst (menu Expression pedals) maar die werkt alleen op "B.C."
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 15 aug 2017 18:03

Re: Zwelpedaal Bätz orgel Domkerk Utrecht

Beste Fred, ik weet niet of het je bekend is maar (Subbas Jake) heeft een upgrate van het
Domorgel met een zwelpedaal voor het rugwerk .
Hg Frans

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 15 aug 2017 19:10

Re: Zwelpedaal Bätz orgel Domkerk Utrecht

Ha Fred, bij Utrecht is de terminologie een beetje verwarrend:

B.C. = BovenClavier = BW = Bovenwerk = Zwelwerk = 3e (bovenste) klavier
M1 = Ml = Manuaal = HW = Hoofdwerk = 2e (middelste) klavier
Pos = Positief = RW = Rugwerk = 1e (onderste) klavier
Ped = Pd = Pedaal
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 15 aug 2017 23:06

Re: Zwelpedaal Bätz orgel Domkerk Utrecht

Dank je voor de uitleg. Ik heb dus in ieder geval de manualen goed geconfigureerd.

En, Evert-Jan, het is me gelukt om het totaalvolume aan mijn volumepedaal te hangen
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com