Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Kapot contact

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 13 okt 2013 13:18

Kapot contact

Sinds enkele dagen werkt 1 pedaal toets niet meer op mijn Johannus Rembrandt 395 Zowel midi als gewone Johannus bespeling werkt niet. Het moet dus haast wel het magneet contact zijn. Is zo iets makkelijk zelf te repareren? Of beter iemand laten komen.

Groet Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 13 okt 2013 14:19, in totaal 2 keer bewerkt.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 13 okt 2013 13:25

Re: Kapot contakt

Dat is vrij eenvoudig te doen. Je hebt een soldeerbout, soldeertin en een zijkniptang nodig en natuurlijk een nieuw reedcontact nodig.

Een reparatiebedrijf soldeert vaak een nieuw contact parallel aan het oude contact. Kost minste tijd omdat je de print dan niet hoeft te demonteren. Voor het nette desoldeer je het defecte contact en soldeert daar dan een nieuw contact voor in de plaats.

Zelf doen is in ieder geval het meest voordeling. Contact kost nog geen euro.

Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 okt 2013 17:37

Re: Kapot contact

Loosman schreef:Sinds enkele dagen werkt 1 pedaal toets niet meer op mijn Johannus Rembrandt 395 Zowel midi als gewone Johannus bespeling werkt niet. Het moet dus haast wel het magneet contact zijn. Is zo iets makkelijk zelf te repareren? Of beter iemand laten komen.

Groet Jan


Hoi Jan,

je kan het "defecte" contact even overbruggen om er zeker van te zijn dat het reed contact stuk is,even een pedaalstem selecteren en het defecte contact verbinden met een draadje bv.

zoja dan is het los solderen, en monteren van een reed contact heel makkelijk zelf te doen.

succses

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 okt 2013 20:00

Re: Kapot contact

Hij doet het weer :D het reed contactje dat het eerst niet deed zat iets verder op de print gesoldeerd als de rest waardoor de magneet in de pedaal toets t.o.v. Het reed contact iets verder weg zit. Gaf nooit problemen maar ik denk door het ouder worden dat de reed contacten ook minder worden??? In ieder geval iets meer richting de voorkant van de print gesoldeerd en toen werkte hij weer vlekkeloos :D behalve behalve dan die 4 pedaal toetsen aan de rechter kant :(
Alles weer losgehaald blijkt dat ik het houten framewerk waar de contacten op zitten aan de binnenkant van de console iets te laag geplaatst heb. Alles iets hoger geplaatst en nu werkt alles hopelijk , het werkt in ieder geval in de proef plaatsing van het pedaal, maar ja dat deed het straks ook, maar niet meer toen ik het orgel terug plaatste.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 okt 2013 20:14

Re: Kapot contact

Loosman schreef:Hij doet het weer :D het reed contactje dat het eerst niet deed zat iets verder op de print gesoldeerd als de rest waardoor de magneet in de pedaal toets t.o.v. Het reed contact iets verder weg zit. Gaf nooit problemen maar ik denk door het ouder worden dat de reed contacten ook minder worden??? In ieder geval iets meer richting de voorkant van de print gesoldeerd en toen werkte hij weer vlekkeloos :D behalve behalve dan die 4 pedaal toetsen aan de rechter kant :(
Alles weer losgehaald blijkt dat ik het houten framewerk waar de contacten op zitten aan de binnenkant van de console iets te laag geplaatst heb. Alles iets hoger geplaatst en nu werkt alles hopelijk , het werkt in ieder geval in de proef plaatsing van het pedaal, maar ja dat deed het straks ook, maar niet meer toen ik het orgel terug plaatste.

Groet Jan



het luister vrij nauwkeurig, soms is een mm al te veel
maar gelukkig niks kapot

gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 okt 2013 20:41

Re: Kapot contact

Hij doet het :D :D

Bedankt voor jullie support ;)
Ga ff orgellen

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 18 okt 2013 17:26

Re: Kapot contact

Heb bij Conrad een aantal reed contacten art 503770 besteld voor de zekerheid. Gelukkig maar want gisteravond waren er 2 contacten rechts in het pedaal die er toch mee kapten. Heb de reed contacten er in gesoldeerd en nog steeds werken ze niet! Als ik echter met een magneet over het contact gaat dan hoor ik de toon wel dus ik denk dat deze reed contacten niet gevoelig genoeg zijn voor de magneten die Johannus gebruikt. Heeft er iemand suggesties.

Groet Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 okt 2013 18:31

Re: Kapot contact

Jan

wel op de goede manier geplaatst zodat het magnetisch veld de kontakten kan sluiten?
Zie bijv http://bernardblogt.wordpress.com/2010/06/24/smartboard-reedcontact-reedrelais/

Anders de afstand magneet - reedkontakt verkleinen

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 18 okt 2013 18:59

Re: Kapot contact

Mijn ervaring is dat wanneer in het pedaal reedcontacten defect raken, zonder dat hiervoor een aanwijsbare oorzaak is, dat je beter een uurtje en een paar euro's extra kunt uittrekken om ze alle 27, 30 of 32 te vervangen. Blijkbaar hebben ze een bepaalde levensduur en sneuvelen ze achter elkaar.
Ik heb het bij mijn eigen pedaal ook gehad, enkele contacten vervangen (na transport en ingebruikname) vervolgens weer andere defect, om van de ellende af te zijn alles in één keer vervangen. Sindsdien geen problemen meer gehad.

Jan

NB: Dit geldt eveneens voor trekregisters weet ik, mijn Mixtuur doet het niet meer vanwege een defect reedcontact. Ik heb nog een knop over, dus omgeprogrammeerd.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 okt 2013 22:13

Re: Kapot contact

Jan

Vaak staat de magneet centrisch in het midden van de reed, terwijl daar de zwakste straling van de magneet plaats vind.

als je het reed contact iets excentrisch monteert heeft dit een beter contact, en word het bereik van het magnetisch veld vergroot

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 23 okt 2013 21:07

Re: Kapot contact

Probleem nu net opgelost. De reed contacten die ik had besteld waren niet gevoelig genoeg, heb vandaag de nieuwe binnen gekregen en er net ingesoldeerd en alles werkt :D :D (zolang als het nu duurt :roll: )

Groet Jan

Berichten: 56

Geregistreerd: 18 sep 2011 20:21

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 26 okt 2013 09:36

Re: Kapot contact

Hallo Jan,

Hoe weet je eigenlijk dat de nieuw bestelde magneten gevoeliger zijn? Staat er in de specificaties bij Conrad iets over de gevoeligheid en waar wordt dat in uitgedrukt?

Gr, Dries
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 26 okt 2013 11:41

Re: Kapot contact

Hoi Dries

Ik kon geen gegevens over gevoeligheid vinden. Ik heb nog eens heel goed naar de plaatjes van Conrad gekeken en heb toen nieuwe contacten besteld die heel veel op de oude leken. Dus gewoon op de gok en dat pakte deze keer goed uit.
Gelukkig zijn ze niet zo duur.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 153

Geregistreerd: 21 mei 2017 20:32

Woonplaats: Katwijk

Bericht 24 sep 2017 16:36

Re: Kapot contact

Beste Jan en of anderen die dit weten.

Ik heb op mijn Opus 30 nu ook een kapotte. heb jij nog het nr. van het contact die je besteld hebt.

Ik weet zeker dat ik anders ook weer een verkeerd in huis haal.

Hoop dat je het art.nr. nog weet.


Alvast hastikke bedankt.

Henk uit Katwijk
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 24 sep 2017 17:01

Re: Kapot contact

Dag Henk,

Van dit reedcontact maak ik al jaren (een paar 1000 stuks zeker) gebruik bij veel klavieren en pedaal, nog nooit een uitvaller gehad.

Reedkontakt van Reichel:
14 x 2,2mm € 0,40

https://www.reichelt.de/Reedrelays/KSK- ... r=KSK+1A66
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 153

Geregistreerd: 21 mei 2017 20:32

Woonplaats: Katwijk

Bericht 24 sep 2017 17:10

Re: Kapot contact

Hastikke bedankt Jaco
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 24 sep 2017 20:57

Re: Kapot contact

JacoP schreef:Reedkontakt van Reichel:
14 x 2,2mm € 0,40

https://www.reichelt.de/Reedrelays/KSK- ... r=KSK+1A66


Hij is imiddels € 0,59 geworden... :roll:
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 25 sep 2017 12:37

Re: Kapot contact

Is deze wat ?
Heb er 100 liggen (kosten 0.17 cent)

http://www.dx.com/s/278963?cateId=0&cat ... Categories
Jtron Reed Switch / Magnetic Switch / Glass Size - Golden + Green (10 PCS / 2 x 14mm) by Jtron 5
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 25 sep 2017 13:00

Re: Kapot contact

GerrGouw schreef:Is deze wat ?
Heb er 100 liggen (kosten 0.17 cent)

http://www.dx.com/s/278963?cateId=0&cat ... Categories
Jtron Reed Switch / Magnetic Switch / Glass Size - Golden + Green (10 PCS / 2 x 14mm) by Jtron 5


Mm, uitverkocht :oops:
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 25 sep 2017 16:27

Re: Kapot contact

Nooit last van gehad met mijn Joh Rembrandt.
Jan, was het nu het magneetje wat in magnetisme vermindert of toch een defect reedcontact ?
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 sep 2017 17:59

Re: Kapot contact

ik heb de laatste serie reedcontacten bij HW-Shop besteld

deze hebben geen glazenbehuizing meer, zijn wel wat duurder, maar veel sterker en nauwkeuriger dan de glazen variant
nu zal een pedaal contact wat minder kritisch luisteren dan dat je ze onder klavieren maakt. dan moeten ze tot een tiende mm nauwkeurig aan/uit gaan

maar goed de verzendkosten zullen toch vaak duurder zijn dan enkele tientallen reeds

reedcontact.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 153

Geregistreerd: 21 mei 2017 20:32

Woonplaats: Katwijk

Bericht 25 sep 2017 20:50

Re: Kapot contact

Bedankt voor alle reacties..
moet nu zeker gaan lukken

denk dat morgen de post mij nieuwe gaan brengen.. .. toch niets hoor orgelen als 1 pedaal toets het niet doet

Gr. Henk

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com