Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Gehoorbescherming (noise reduction) bij motorrijden

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 30 sep 2017 11:33

Gehoorbescherming (noise reduction) bij motorrijden

Beste mensen,

Sinds deze zomer ben ik een heel blije motorrijder. Een nieuwe hobby die serieus gaat concurreren met orgel en hauptwerk, vrees ik. Het is mij inmiddels wel duidelijk geworden dat vanwege het lawaai van windsuizen gehoorbescherming echt wel nodig is. Een paar simpele oordopjes van het kruidvat helpen maar naar mijn gevoel beslist niet afdoende. Na een leuke rit verneem ik namelijk nog wel enige tijd oorsuizen.

Mijn vraag: wie heeft ervaring en bruikbare tips voor deugdelijke gehoorbescherming. Ik wil onder het rijden natuurlijk nog wel kunnen horen (beleving, omgevingsgeluiden).

Hartelijke groet,
Fokko

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 30 sep 2017 11:57

Re: Gehoorbescherming (noise reduction) bij motorrijden

Ik heb er geen ervaring mee, maar google eens op "noise cancelling"

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 sep 2017 12:03

Re: Gehoorbescherming (noise reduction) bij motorrijden

he Fokko,

een Otoplastieken gehoor bescherming is het beste wat er is
dit wordt n.l. naar de vorm van je gehoorgang gegoten, dit zit letterlijk als gegoten ;)
een gehoor bescherming op maat
terwijl je zelf de mate van demping kan aangeven.

volgens mij kan je dit bv. bij Hans anders al laten aanmeten




Alpine otoplastieken -oordoppen op maat- (2013)




citaat:
gehoor bescherming op maat

Zoals ik al had aangegeven bij de algemene motortips, is het erg belangrijk om op de motor gebruik te maken van oordoppen. Ik zou het bijna verplicht willen stellen naast het dragen van een helm. We hebben al zoveel regels en verplichtingen in Nederland die onnodig of overdreven zijn, maar gehoorbescherming is gewoon erg belangrijk als je je hele leven nog wilt genieten van geluid, muziek, leuke gesprekken en nachtrust. Als ik aan de macht was, zou ik dit verplicht stellen naast het gebruik van de helm.

Gehoorschade treedt op boven 80dB. Acute gehoorschade vanaf 100dB. De uitlaat van de meeste motoren haalt met gemak 80dB, maar hier zit het probleem 'm niet in. Voor motorrijders schuilt het gevaar in de windruis onderweg. Boven de 80km/u zijn oordoppen gewoon een noodzaak, zelf gebruik ik ze sporadisch een keer niet als ik niet boven de 60-80km/u kom bij een kort ritje, maar meestal stop ik ze in mijn oren. Bij 120km/u is de windruis al zo luid (98dB), dat er na 7 minuten permanente gehoorschade optreed in de oren.

De meeste snelwegritten duren langer en gaan met hogere snelheid. Omdat we toch vaak harder rijden, kan ik je meteen vertellen dat bij 140km/u de windruis ongeveer 102dB bedraagt en de gehoorschade na 3 minuten een feit is. Bij 160km/u is dit 106dB en zijn je oren binnen 90 seconden het haasje! Vergeet niet dat voor het menselijk gehoor een toename van 3dB voor de oren als dubbel zo hard klinkt. Ga je veel harder dan 160km/u dan kom je richting de pijngrens. De ARBO wet verplicht dan ook op de werkvloer oordoppen vanaf 80dB (dit was voorheen 85dB).



Als je denkt dat je alleen dover wordt zonder gehoorsbescherming, dan heb je het mooi mis. Doof worden is tot daar aan toe, maar krijg je tinnitus, dan ben je ver van huis. Door de gehoorschade beschadigen de trilhaartjes in je slakkenhuis en groeien deze niet meer aan. De hele dag (en nacht) een piep in het oor die je tot waanzin drijft en mensen serieus psychologische klachten geeft.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 30 sep 2017 14:08

Re: Gehoorbescherming (noise reduction) bij motorrijden

Kijk ff rond op motorforum.nl
Daar hebben ze meer ervaring met gehoorbescherming onder een helm. Met name die op maat gemaakte otoplastieken willen nog wel eens opzij gedrukt worden door je helm. En dan werken ze dus niet meer.
Wat wel goed schijnt te werken zijn die gele foam achtige dingetjes van 3m bijvoorbeeld

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 30 sep 2017 19:02

Re: Gehoorbescherming (noise reduction) bij motorrijden

Ik heb jarenlang de gele 'kokertjes' gebruikt. Die rol je tussen de vingers en steekt deze vervolgens in de gehoorgang waarna het schuim weer uitzet. Deze werken echt perfect. Ook professionele coureurs, als Valentino Rossi, gebruiken deze gele disposable plugjes. Nadeel is dat je eigenlijk iedere keer nieuwe moet gebruiken en in de gaten houden dat je voldoende in voorraad hebt.
Sinds begin dit jaar heb ik otoplastieken (zachte) aan laten meten. Dat bevalt op zich goed, maar de gele plugjes dempen windgeruis nog iets beter dan de otoplastieken. De spraak is met otoplastieken beter te verstaan, met de plugjes in kun je geen gesprek voeren. De otoplastieken voor op de werkplek verschillen voor die voor gebruik op de motor.
Laatstgenoemde zit bijvoorbeeld geen 'handvat' of touwtje aan om ze te verwijderen. Dat is even prutsen, maar daar raak je aan gewend. Voordeel is dat het bewegen/druk van de helm niet van invloed is op de otoplastieken.
Ik heb ze bij Apollo in Emmen laten maken, goed en voordelig(er).
http://www.apollo-gehoorbescherming.nl/ ... torrijders

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 30 sep 2017 19:12

Re: Gehoorbescherming (noise reduction) bij motorrijden

Hallo Fokko,

Mijn zoon kocht zijn gehoorbescherming die hij draagt op de motor bij :

https://www.schoonenberg.nl/gehoorbesch ... -en-cabrio

Hij is daar erg over te spreken.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 sep 2017 19:36

Re: Gehoorbescherming (noise reduction) bij motorrijden

bij de optoplastieken die ik gebruik , kan je vooraf de mate van demping geluidsfilter bepalen
ik neem aan dat dit op de consumentenmarkt niet veel anders is.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 30 sep 2017 21:15

Re: Gehoorbescherming (noise reduction) bij motorrijden

Bedankt voor de reacties. De gele kokertjes heb ik ook gebruikt, weliswaar een enorme verbetering ten opzichte van geen bescherming, maar toch na een paar uur toeren heb ik een behoorlijke ruis in de oren. Ik hoop dat dat voorkomen kan worden.

Ik ga me verder orienteren.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 02 okt 2017 10:19

Re: Gehoorbescherming (noise reduction) bij motorrijden

Hallo,

Om te beginnen zou ik een goede helm kopen, zijn nogal wat verschillen in, ook qua windgeluid.
Schuberth is wat windgeluid betreft wel het topmerk.
https://www.schuberth.com/produkte/moto ... helme.html

Verder draag ik zelf altijd van die plugjes, kun je verschillende filters in plaatsen. Te koop bij (bijna) iedere motorzaak.

m.vr.gr.

André
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 4

Geregistreerd: 26 dec 2014 19:29

Woonplaats: Rhoon

Bericht 02 okt 2017 15:56

Re: Gehoorbescherming (noise reduction) bij motorrijden

Op de motorbeurs die jaarlijks in februari in Utrecht wordt gehouden, staan de grote aanbieders van gehoorbescherming altijd met een stand. Voor ongeveer 80 euro kun je dan oordoppen laten aanmeten. Op de beurs wordt een afdruk van je gehoorgang gemaakt en de doppen worden enkele weken later thuis bezorgd. Op de beurs zijn altijd andere leuke aanbiedingen te vinden, dus het is sowieso leuk om er te gaan kijken!

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 02 okt 2017 16:15

Re: Gehoorbescherming (noise reduction) bij motorrijden

Wat heeft dit te maken met Hauptwerk?
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 02 okt 2017 17:24

Re: Gehoorbescherming (noise reduction) bij motorrijden

HJK schreef:Wat heeft dit te maken met Hauptwerk?


Niets, voor sommigen een gedeelde hobby blijkbaar. Er is geen 'koffiehoek' in dit forum.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 02 okt 2017 17:35

Re: Gehoorbescherming (noise reduction) bij motorrijden

HJK schreef:Wat heeft dit te maken met Hauptwerk?


zolang Jan Wim nog geen tutorial heeft voor correctie van beschadigd gehoor probeer ik heel zuinig te zijn op mijn goede gehoor. Hauptwerk moet ook leuk blijven he :lol: :lol: :lol:

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 okt 2017 18:14

Re: Gehoorbescherming (noise reduction) bij motorrijden

Fokko

ik denk dat je wel genoeg ideeën hebt gekregen zodat de tutorial heeft voor correctie van beschadigd gehoor niet meer nodig is. Voorkomen is beter dan genezen.

Ik heb het topic gesloten.

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com