Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

2008 Mascioni orgel St. Maria Assunta, Giubiasco (22/II+P)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 okt 2017 12:11

2008 Mascioni orgel St. Maria Assunta, Giubiasco (22/II+P)

Piotr Grabowski heeft en nieuwe, gratis sample set uitgebracht.
Het is een neo barok orgel van 22 stemmen, verdeeld over 2 klavieren en pedaal.
Het orgel is gebouwd in 2008 door de Italiaanse firma Mascioni (https://www.mascioni-organs.com/en/) en staat in de stadskerk St. Maria Assunta in Giubiasco (Zwitserland).

Afbeelding

Info en download: http://piotrgrabowski.pl/giubiasco.html
Video: https://www.youtube.com/embed/44ZZxLhvotc?rel=0&showinfo=0

De grand orgue versie komt woensdag uit.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 02 okt 2017 17:41

Re: 2008 Mascioni orgel St. Maria Assunta, Giubiasco (22/II+

Heel aardig. Met opgenomen tremulanten, wat vooral prachtig is bij de regaal. De releases kunnen net iets beter, maar aangezien het gratis is valt er niets te klagen. Downloaden!
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 02 okt 2017 22:29

Re: 2008 Mascioni orgel St. Maria Assunta, Giubiasco (22/II+

Inderdaad een leuk orgel. Grappig: de violoncello lijkt wel een trompet. Goed te bespelen, ook voor barokmuziek.
Dat kon op Cracov eigenlijk niet. Helemaal niet verkeerd en nog gratis ook!
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 okt 2017 20:55

Re: 2008 Mascioni orgel St. Maria Assunta, Giubiasco (22/II+

Piotr heeft een kleine update op internet gezet. Dit lost een probleem met de koppels op.

Voor hen die vanaf heden de set gaan downloaden: in de set is de patch al verwerkt.
Voor de anderen die dit orgel al gedownload hebben: even de patch downloaden en installeren

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 03 okt 2017 23:57

Re: 2008 Mascioni orgel St. Maria Assunta, Giubiasco (22/II+

Het vogelgetsjilp op de achtergrond is nog wel aardig. Maar het 'sissen/knetteren' van de Principal 8 vind ik ronduit storend.
Verder ben ik nog niet gekomen.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 04 okt 2017 08:50

Re: 2008 Mascioni orgel St. Maria Assunta, Giubiasco (22/II+

Jan schreef:Het vogelgetsjilp op de achtergrond is nog wel aardig. Maar het 'sissen/knetteren' van de Principal 8 vind ik ronduit storend.
Verder ben ik nog niet gekomen.


Ik hoor dit niet terug?

Het orgel is overigens vrij luid opgenomen, ik draai het volume fors terug maar ook als ik het weer opdraai herken ik deze omschrijving van de Principal 8 niet. Of bedoel je de windruis?
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 04 okt 2017 14:10

Re: 2008 Mascioni orgel St. Maria Assunta, Giubiasco (22/II+

josq schreef:
Jan schreef:Het vogelgetsjilp op de achtergrond is nog wel aardig. Maar het 'sissen/knetteren' van de Principal 8 vind ik ronduit storend.
Verder ben ik nog niet gekomen.


Ik hoor dit niet terug?

Het orgel is overigens vrij luid opgenomen, ik draai het volume fors terug maar ook als ik het weer opdraai herken ik deze omschrijving van de Principal 8 niet. Of bedoel je de windruis?
Het is inderdaad een register met een blazend karakter, maar sissen en knetteren duidt volgens mij op een ander probleem...
Het mooiste orgel maak je zelf.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 04 okt 2017 15:11

Re: 2008 Mascioni orgel St. Maria Assunta, Giubiasco (22/II+

En wat zou dat probleem kunnen zijn dan? Windmodel heb ik uitgezet zodat dat ik ieder geval niet van invloed kan zijn, maar dat geeft geen verbetering. In mijn audiocircuit zou het ook niet moeten zitten, andere sampleset doe het gewoon zoals het hoort.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 okt 2017 15:27

Re: 2008 Mascioni orgel St. Maria Assunta, Giubiasco (22/II+

zal het bestand eens downloaden kijken of ik nog iets kan waarnemen

heb me beperkt tot de genoemde principal met name in de laagste 2,5 octaven is er hier en daar nogal wat ruis
of het is een sterk blazende pijp.
het is moeilijk als je het echte orgel niet kent
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 04 okt 2017 16:09, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 okt 2017 16:09

Re: 2008 Mascioni orgel St. Maria Assunta, Giubiasco (22/II+

Ik hoor ook geen bijgeluiden zoals door Jan genoemd.

Het orgel is nogal luid bij het afspelen (@Jos: een orgel wordt altijd "luid" opgenomen ivm een dan gunstiger signaal/ruisverhouding).
Daarom moet je Trim dB bij dit orgel op -12 zetten; anders gaat het geluid in het rood. Maar bij alleen bespelen met de Prestant zal dat niet gebeuren als deze op -10 staat.

Verder zijn de bijgeluiden nogal luid ingesteld (is altijd bij Piotr). Dit kun je met voicing terug regelen naar bijv. -7 dB of deze geluiden helemaal niet laden.

Verder even helemaal geen voicing toepassen om een reële test met andere bezitters van dit orgel niet in de weg te zitten.

Het enige wat je er niet uit kan krijgen is het mechaniek van de cimbelstern. Die is zo in het orgel gemonteerd, dat de hele orgelkas het geluid van de mechaniek versterkt. Geen euvel van de sample set maar van het orgel.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 okt 2017 16:12

Re: 2008 Mascioni orgel St. Maria Assunta, Giubiasco (22/II+

Jan Wim schreef:heb me beperkt tot de genoemde principal met name in de laagste 2,5 octaven is er hier en daar nogal wat ruis of het is een sterk blazende pijp.


Volgens mij het laatste.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 04 okt 2017 19:17

Re: 2008 Mascioni orgel St. Maria Assunta, Giubiasco (22/II+

Als ik de 'noises' niet laad, dan doet de Cimbelstern het ook niet meer.
Het sissen zit met name in de B, A, e1, f#1 en g1 met name in dat octaaf.
Als ik de brightness van deze toetsen terugregel dan wordt het op dat punt beter.

Niemand daar last van? Ik gebruik trouwens de koptelefoon (Ik heb een AKG701 en een Beyerdynamic en beide geven ze dat geluid)

Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 okt 2017 20:50

Re: 2008 Mascioni orgel St. Maria Assunta, Giubiasco (22/II+

Ik heb van de Principal van genoemde noten de attack en 4 (!) releases in een audio editor bekeken en niets bijzonders gezien. Alleen die 4e release is niet het gehele manuaal maar loopt van C - c''. Bijna alle registers van manuaal 2 (GO) en pedaal hebben dat. In de ODF worden ze ook gebruikt.

Misschien kun je de wav files (en bijbehorend MIDI opname) ergens op internet zetten, zodat we het kunnen horen en via die MIDI file dat ook op het eigen orgel kunnen testen of dat daar ook aanwezig is.

Je bent toch (nog) niet bezig geweest met voicing?

PdW

Berichten: 34

Geregistreerd: 01 maart 2016 21:10

Bericht 07 okt 2017 14:55

Re: 2008 Mascioni orgel St. Maria Assunta, Giubiasco (22/II+

Gisteren geïnstalleerd, ik vind het een leuk instrument! Het staat in een akoestisch mooie ruimte en het is niet al te direct opgenomen. Ik had het rugwerk veel directer verwacht dan het hoofdwerk, maar dat is bijna omgekeerd. Waarschijnlijk is de opnamepostie vrij ver en vrij hoog geweest?
Het orgel heeft mooie stemmen, o.a. de fluiten, de regaal en de cornet. Bijzondere registers zijn de voce umana (een zwevend gestemde prestant, op z'n italiaans) en de violoncello, volgens mij een milde trompet. Het rugwerk heeft een soort borstwerkdispositie en zo klinkt het ook. Het plenum klinkt wat dun, maar niet scherp. De dispositie is best veelzijdig, ondanks de bescheiden omvang van het orgel.
Ik heb verschillende stemmen wel wat aangepast. Ik heb de subbas 16' aardig zachter gemaakt, de pedaallabialen zijn vrij zwaar/luid ten opzichte van de rest. De HW prestant is bijvoorbeeld heel mild en weinig grondtonig, vergeleken met de flauto 8' van het pedaal (een octaaf 8'). De quint 3 en de regaal van het RW heb ik juist wat luider gemaakt, omdat die vrijwel wegvielen als uitkomende stem tegen de begeleiding van het HW. Hoe ervaren anderen dat?

Ik ben benieuwd waar Piotr Grabowski nog meer mee komt.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 10 okt 2017 22:07

Re: 2008 Mascioni orgel St. Maria Assunta, Giubiasco (22/II+

Ik heb de Subbas en de Flauto van het pedaal wat zachter gemaakt. Maar ook weer niet al te veel, want het hoort kennelijk bij het instrument dat die stemmen nogal fors zijn uitgevallen.
Het is een erg mooie set geworden, vind ik. Andere sets van Piotr heb ik na verloop van tijd toch weer van mijn computer verwijderd. Deze blijft er echter nog wel een tijdje op staan. Leuk voor de afwisseling, en erg veelzijdig.
Avatar gebruiker

Berichten: 83

Geregistreerd: 17 feb 2011 19:09

Woonplaats: Urk

Bericht 27 nov 2017 13:49

Re: 2008 Mascioni orgel St. Maria Assunta, Giubiasco (22/II+

Na wat sleutelen aan een paar stemmen om wat meer balans te krijgen, raak ik niet uitgespeeld op dit orgel.
Wat een prachtig helder geluid! De dispositie is verrassend, wie verwacht er op een "barok" orgel een Voce umane...?
Mooie tremulant ook trouwens klinkt goed bij solo 8, 4, 2 2/3. De Violoncello 8 gebruik ik als "loftrompet."

Berichten: 45

Geregistreerd: 24 aug 2015 19:08

Woonplaats: Meppel

Bericht 20 dec 2017 22:15

Re: 2008 Mascioni orgel St. Maria Assunta, Giubiasco (22/II+

Ik heb Piotr Grabowski geschreven:
I have a little remark on the 15 Flauto 4
In my opinion the decay for a2, bes2 and b2 is too long.


Als antwoord kreeg ik terug:
This is natural acoustic effect of that church.


Het effect is zo duidelijk aanwezig en tot nu toe heb ik het alleen bij deze ene stem gemerkt.
Ik kan me haast niet voorstellen dat wat Piotr zegt daadwerkelijk klopt.

Welk idee hebben jullie daarbij?

Groet,
Jan

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com