Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Lessenaar wegwerken met gasveer

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 23

Geregistreerd: 24 maart 2015 15:06

Woonplaats: Middelburg

Bericht 21 okt 2017 22:44

Lessenaar wegwerken met gasveer

In mijn nieuwe orgel komen 64 trekregisters en ook een 22" touchscreen achter de lessenaar.
Nu wil ik graag dat het touchscreen ook makkelijk bedienbaar is, zonder dat ik de lessenaar weg hoef te klappen (ziet er niet mooi uit en werkt niet goed met muziek op je lessenaar).

Ik zat te denken om de lessenaar met een gasveersysteem (lift-o-mat PTL, zie https://www.youtube.com/watch?v=efAIefTt1AM) in de kast te laten verdwijnen. Hierdoor kun je makkelijker je scherm bedienen, bijv. wanneer je snel van orgel wisselt en de registerplaatjes niet wilt wisselen. Ook kan ik dan het scherm gebruiken om muziek van af te lezen of te noteren.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben benieuwd!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 okt 2017 23:13

Re: Lessenaar wegwerken met gasveer

Omdat klavieren het zakken van het geheel in de weg zitten, moet de lessenaar verder naar achteren geplaatst worden en valt dus achter het bovenste klavier. En die lessenaar staat schuin. Daarachter komt dan de touchscreen. Misschien moet je een zijaanzicht even tekenen als je dat al niet gedaan hebt om aan een juiste maten van het geheel te komen.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 22 okt 2017 17:44

Re: Lessenaar wegwerken met gasveer

Evert-Jan schreef:Omdat klavieren het zakken van het geheel in de weg zitten, moet de lessenaar verder naar achteren geplaatst worden en valt dus achter het bovenste klavier. En die lessenaar staat schuin. Daarachter komt dan de touchscreen. Misschien moet je een zijaanzicht even tekenen als je dat al niet gedaan hebt om aan een juiste maten van het geheel te komen.


Kan het ook andersom? Dat de lessenaar omhoog gaat? Dan hoeft die niet zover naar achter..
Moet je wel een pijpenfrontje hebben ofzo..
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 22 okt 2017 21:00

Re: Lessenaar wegwerken met gasveer

Ik vind het een lastige zaak om speakers, touchscreen en lessenaar een plek te geven zodat het praktisch is en netjes oogt.
Je kunt de lessenaar ook laten wegzwenken met een scharnierende arm zodat je kunt registreren.
Of je scherm boven je lessenaar uit laten komen met een gasveersysteem en dan iets naar je toe gekanteld. Dan blijft je lessenaar gewoon waar die staat.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 23 okt 2017 18:47

Re: Lessenaar wegwerken met gasveer

Of de lessenaar omhoog klappen? Dan kan muziek ook blijven liggen.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 23 okt 2017 20:00

Re: Lessenaar wegwerken met gasveer

Beeldscherm in orgel laten zakken.JPG

Johan de Kwant heeft in 2015 een wegzakkend scherm in een orgel gebouwd (met korte klavieren).
viewtopic.php?f=7&t=1668&p=19373#p19373
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com