Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 26 okt 2017 12:54

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Ha Jan Wim,

Ik ben een enorme leek op dit gebied. Was leerzame ervaring om de resultaten van de metingen te zien en wat het effect is van de trap en kussens, kleed enz.

Wat zou je in dit geval sleutelen?
Kan ik nog wat doen aan het effect van de trap?

Ik heb ARC2. Alleen kon ik dat nog niet toepassen, omdat de microfoon ingang van de RME niet helemaal goed is. Als dat gerepareerd is, kan ik met ARC2 aan de slag. Zou ik daarmee deze effecten opheffen? Of moet ik ook wat met de Equalizer doen voordat ik met ARC2 begin?

Dank voor je antwoord alvast!

Groet,
Arjan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 okt 2017 13:06

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Cheesecorner schreef:Ha Jan Wim,

Ik ben een enorme leek op dit gebied. Was leerzame ervaring om de resultaten van de metingen te zien en wat het effect is van de trap en kussens, kleed enz.

Wat zou je in dit geval sleutelen?
Kan ik nog wat doen aan het effect van de trap?

Ik heb ARC2. Alleen kon ik dat nog niet toepassen, omdat de microfoon ingang van de RME niet helemaal goed is. Als dat gerepareerd is, kan ik met ARC2 aan de slag. Zou ik daarmee deze effecten opheffen? Of moet ik ook wat met de Equalizer doen voordat ik met ARC2 begin?

Dank voor je antwoord alvast!

Groet,
Arjan


Arjan

Als je t.z.t arc2 inzet dan moet alles default staan, dus alle zelf aangebrachte veranderingen moet je ongedaan maken voor het meten.
Met arc2 moet je niet iets vooraf equalizen.
Het effect van de trap is ruimte gerelateerd daar kan Arc /Sonar / Dirac prima mee overweg
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 26 okt 2017 21:29

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Voorlopig nog een laatste meting, meetmicrofoon moet weer even terug naar de collega.

Afstand van de meetmicrofoon tot de speaker ongeveer 2cm.
Rode meting speaker boven op het orgel geplaatst, gezorgd voor veel vrije ruimte.

Groene meting idem rode meting, waarschijnlijk iets andere stand van meetmicrofoon ( heb geen grote statief )

Blauwe meting speaker weer terug in het meubel, moet je de toename zien van de dB's !

Metingen 26-10-17 [2].png


Als ik het goed interpreteer is de rode meting tot nu toe de beste en valt het gezien de eerste metingen mee.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 26 okt 2017 21:30

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Hallo Jan Wim,

Er is altijd wel wat aan te sleutelen software of hardware matig

In welke richting moet ik dan denken ?

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 01 nov 2017 21:28

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Heeft de baspoort afdichten wel zin.

Speaker zit vol met schuimvlokken.

latere toevoeging:
Ik las dit op een ander forum;
1) het is inderdaad het beste om zo veel mogelijk geluid achter de conus te absorberen, dit resulteert in een gladdere frequentie curve en minder vervorming.

2) Noppenschuim resulteerd normaal niet in een sloom klinkende speaker, noppenschuim is 1 van de materialen waar ik bij zweer het geeft een mooi helder en warm klankbeeld en geeft een speaker rust als je het met de wanden verlijmt.

Demping als Polyesterwatten of Schapenwol kan inderdaad de output in het laag beperken, om dit te voorkomen moet dit heel losjes en zo ver mogelijk van de basreflexpijp geplaatst worden.


Speaker.JPG


Wat schuim weg gehaalt dan zie de baspoort.
Speaker baspoort.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 nov 2017 01:24

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

er zit normale baffle wol in daar gaat het laag volledig "door" heen, de wol is uitsluitend bedoelt om het mid geluid achter de conus zoveel mogelijk te dempen, zodat er minder mid via de baspijp lekt.

het enige wat nog een heel klein beetje dempt in het laag is Pritex, maar ook dat is beperkt, en zit niet in de speaker voor zover ik het kan zien op de foto.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 02 nov 2017 21:31

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Jan Wim schreef:er zit normale baffle wol in daar gaat het laag volledig "door" heen, de wol is uitsluitend bedoelt om het mid geluid achter de conus zoveel mogelijk te dempen, zodat er minder mid via de baspijp lekt.

het enige wat nog een heel klein beetje dempt in het laag is Pritex, maar ook dat is beperkt, en zit niet in de speaker voor zover ik het kan zien op de foto.


Klopt er zit geen Pritex aan de binnenkant.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 03 nov 2017 09:01

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

er zit normale baffle wol in daar gaat het laag volledig "door" heen, de wol is uitsluitend bedoelt om het mid geluid achter de conus zoveel mogelijk te dempen, zodat er minder mid via de baspijp lekt.

Tijdens de metingen was er een grote dip rond 800 Hz, kan ik deze misschien niet wat verminderen door het "wol" eruit te halen ?

Kan het effect zelf niet meten, heb geen meet microfoon meer.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 nov 2017 10:35

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Ha Hans, op de " tast" frequenties beoordelen is erg moeilijk, zonder microfoon blijft het gissen.

De vraag is wat de afstem frequentie van de poort is, dat is zonder microfoon lastig inschatten.

De dip rond de 800Hz is niet het gevolg van wol, dit is bedoel om kastkleuring te dempen, want een conus maakt aan de voor en achterzijde evenveel lawaai.
De dip is een combi van je speaker en de omgeving
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 04 nov 2017 00:12

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Hoi Jan Wim,

Ik ben nieuwsgierig hoe je het resultaat kan terug meten wat je met REW hebt bepaalt.
In mijn situatie stel ik de correctie in in Reaper, hoe doe je de controle meting ?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 nov 2017 00:26

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Hans B schreef:Hoi Jan Wim,

Ik ben nieuwsgierig hoe je het resultaat kan terug meten wat je met REW hebt bepaalt.
In mijn situatie stel ik de correctie in in Reaper, hoe doe je de controle meting ?



ha Hans

waarom zou je een controle meting maken van een correctie?
het filter wat je instelt in reaper komt overeen met de target die je ingesteld hebt in REW

want je 1e REW meting is gebaseerd op je ruimte, in de berekening die volgt zal REW het target zo voorstellen dat het ook bij een 2e meting overeenkomt met de target.

en in reaper terug meten is niet makkelijk
ik heb wel via een hardwaremodule de REW correcties ooit terug gemeten en ze kloppen altijd
wat dat betreft is de software erg goed gemaakt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 04 nov 2017 12:00

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Jan Wim schreef:
ha Hans

waarom zou je een controle meting maken van een correctie ?


Uit nieuwsgierigheid en controle of het gelukt is. Maar zoals jij al aangeeft is dat niet nodig.
Ik ga denk zelf een meetmicrofoon aanschaffen en proberen om de audio opstelling te optimaliseren.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 nov 2017 14:31

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

1 tip Hans koop aub geen usb mic.
deze zijn onnauwkeuriger, en je kan er ook geen fatsoenlijke timing mee meten.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 04 nov 2017 15:38

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Jan Wim schreef:1 tip Hans koop aub geen usb mic.
deze zijn onnauwkeuriger, en je kan er ook geen fatsoenlijke timing mee meten.


Bedankt voor je tip.
Ik zat soms al op marktplaats te kijken, maar ik ga voor de presonus prm1 rta, zoals je ergens anders op het forum al aangeeft dat een goede meetmicrofoon is.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 nov 2017 15:57

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Hans B schreef:
Jan Wim schreef:1 tip Hans koop aub geen usb mic.
deze zijn onnauwkeuriger, en je kan er ook geen fatsoenlijke timing mee meten.


Bedankt voor je tip.
Ik zat soms al op marktplaats te kijken, maar ik ga voor de presonus prm1 rta, zoals je ergens anders op het forum al aangeeft dat een goede meetmicrofoon is.


zeer zeker Hans niet extreem duur maar veel beter dan de usb of de behringer
welk merk / type geluidskaart heb je?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 04 nov 2017 16:18

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Jan Wim schreef:
Hans B schreef:
Jan Wim schreef:1 tip Hans koop aub geen usb mic.
deze zijn onnauwkeuriger, en je kan er ook geen fatsoenlijke timing mee meten.


Bedankt voor je tip.
Ik zat soms al op marktplaats te kijken, maar ik ga voor de presonus prm1 rta, zoals je ergens anders op het forum al aangeeft dat een goede meetmicrofoon is.


zeer zeker Hans niet extreem duur maar veel beter dan de usb of de behringer
welk merk / type geluidskaart heb je?


Een saffire pro 24.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 nov 2017 16:39

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

oke dan heb je geen voeding voor de mic. nodig, de benodigde 48v Ph levert de geluidskaart, dat scheelt weer in de aankoop.

en sinterklaas kan misschien ook wel iets meenemen , als hij komt....... :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 04 nov 2017 16:55

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Jan Wim schreef:oke dan heb je geen voeding voor de mic. nodig, de benodigde 48v Ph levert de geluidskaart, dat scheelt weer in de aankoop.

en sinterklaas kan misschien ook wel iets meenemen , als hij komt....... :lol: :lol:


Ik denk dat Sint te laat komt :o

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 nov 2017 17:08

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Hans B schreef:
Jan Wim schreef:oke dan heb je geen voeding voor de mic. nodig, de benodigde 48v Ph levert de geluidskaart, dat scheelt weer in de aankoop.

en sinterklaas kan misschien ook wel iets meenemen , als hij komt....... :lol: :lol:


Ik denk dat Sint te laat komt :o


oei..... iets te snel op de enter- bax knop gedrukt wellicht :?: :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 04 nov 2017 17:37

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Jan Wim schreef:
Hans B schreef:
Jan Wim schreef:oke dan heb je geen voeding voor de mic. nodig, de benodigde 48v Ph levert de geluidskaart, dat scheelt weer in de aankoop.

en sinterklaas kan misschien ook wel iets meenemen , als hij komt....... :lol: :lol:


Ik denk dat Sint te laat komt :o


oei..... iets te snel op de enter- bax knop gedrukt wellicht :?: :lol: :lol:


Nee dat niet, wil gewoon weer verder gaan met het meten :lol:
Volgende week ga ik hem ophalen met gelijk de juiste kabel erbij.

Als je het niet erg vind meld ik me wel weer als ik wat metingen heb verricht.

Gr. Hans

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 11 nov 2017 16:12

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Vandaag maar weer het meten opgepakt. Meetmicrofoon Presonus prm1 deze week opgehaald, meet grafieken komen overeen met de USB meetmicrofoon.

Wat testen gedaan:
Deel van het wol uit de speaker gehaald, speaker los gemeten geen verschil.
De omkasting waar de speaker in ligt opgevuld met Pritex, geen waarneembare verbetering.
LF op -3dB en HF op +3dB gezet.
Speaker terug geplaatst, baspoorten dicht gezet en gemeten:

Rode grafiek, baspoorten dicht.
Blauwe grafiek, baspoorten open, zo heb ik het ook gelaten. Ik dacht bij de rode grafiek is de dip rond 2kHz-3kHz groter dan in de blauwe grafiek en de dB's van 3kHz - 6kHz t.o.v. 6kHz en hoger, dus een verslechtering.

Sweetspot 11-11-17.png
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 11 nov 2017 16:23

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Hans B schreef:Hallo Jan Wim,

Er is altijd wel wat aan te sleutelen software of hardware matig

In welke richting moet ik dan denken ?


Bij software matig corrigeren denk ik aan de EQ. Is het verstandig om de dip rond 2kHz-3kHz apart te meten deze door REW correctie in de EQ op te nemen en ook een totale meting ?

Bij hardware matige correctie, audio set niet vervangen, heb ik geen idee waar ik aan moet denken.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 17 nov 2017 21:20

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Vorige metingen zijn denk ik niet goed.

Ik krijg een melding dat het ingangssignaal te laag is, krijg het even niet voor elkaar.

Meetmicrofoon Presonus prm1, rechtstreeks op Saffire pro24, voeding aan, :?:

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 17 nov 2017 21:30

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Hans B schreef:Vorige metingen zijn denk ik niet goed.

Ik krijg een melding dat het ingangssignaal te laag is, krijg het even niet voor elkaar.

Meetmicrofoon Presonus prm1, rechtstreeks op Saffire pro24, voeding aan, :?:



Opgelost ! Channels 1 and 2 Gain control stond op "0"

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 23 jan 2018 13:50

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Ik ben weer aan het meten gegaan. correctie laten bepalen door REW, deze ingevoerd in de EQ. Ben daar nog niet tevreden over. Vind het geluid wat onnatuurlijk klinken.

Nu heb ik wat navraag gedaan over de toepasbaarheid van een minidsp in mijn systeem, het is me nog niet helemaal duidelijk.

ik heb het één en ander uitgelegd wat ik voor systeem heb, ik kreeg als reactie op het probleem rond de 2300Hz het volgende antwoord:

Echter is me wel duidelijk geworden dat het overgangsgebied tussen de tweeter en de woofer precies zit waar u een dip ziet. Nou zou het kunnen dat hier van nature een kleine dip zit als zij het overgansgebied onopvallend willen houden, als hier echter een dip zit van 15db of meer dan zou het goed kunnen dat uw EVENT20/20 ooit uit elkaar geweest is en dat de tweeter met een verkeerde polariteit terug is geplaatst. Dit zou beteken dat de woofer en tweeter op deze frequency precies uit fase spelen en daardoor mekaar uitdoven. Hetzelfde effect kan optreden als u uw microfoon ver boven de speaker heeft gehouden over er ver onder.

Zou je als test de aansluitingen van de tweeter kunnen omdraaien ?
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com