Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Lijst beveiligde en onbeveiligde samplesets (ter protectie)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 46

Geregistreerd: 30 nov 2015 14:39

Bericht 26 okt 2017 20:41

Lijst beveiligde en onbeveiligde samplesets (ter protectie)

!!!LET OP, DIT GAAT NIET OVER HET VERHANDELEN OP DIT FORUM, DAT IS NIET TOEGESTAAN!!!

Gezien dit forum voor veel mensen een plaats was om samplesets te verhandelen, en voor veel mensen niet duidelijk is welke samplesets beveiligd zijn en welke niet, introduceert het verplaatsen van de markt naar Ebay/Marktplaats en dergelijke een nieuw probleem:

Veel mensen weten niet welke samplesets wel beveiligd zijn en welke niet en kunnen zo onbedoeld gemengt raken met illegaal verkregen samplesets.

Een voorbeeld hiervan was ik bijna zelf, behalve dat de text bij de advetentie wat alarmbellen deed rinkelen...

Kunnen wij als forum, ter bescherming van onze leden en nieuwe of aankomende leden, of mensen die meekijken een lijst opmaken van de onbeschermde samplesets? Dit om perongelijke aankoop van deze sets tegen te gaan buiten de protectie van dit forum om waar wij voorheen toen sampleset handel nog toegestaan was op dit forum met elkaar controle op hadden?

Met deze lijst kunnen we dan checken wat we wel/niet op marktplaats/ebay kunnen kopen...

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 26 okt 2017 21:11

Re: Lijst beveiligde en onbeveiligde samplesets (ter protect

Even voor de duidelijkheid: ook het doorverkopen van onbeveiligde sample sets is gewoon legaal. De licentie kan tweedehands koop en verkoop niet verbieden. Dat is althans de jurisprudentie binnen de EU met betrekking tot software. Uiteraard moet de verkoper dan zijn eigen exemplaar verwijderen uit zijn collectie.

Wat wel illegaal is, is wanneer je een kopie van een sample set verhandelt/weggeeft én zelf het origineel behoudt. Dan ben je illegaal aan het kopieren en voor honderden euro's aan het stelen. Deze vorm van diefstal komt helaas ook onder ons voor, ondanks de christelijke levensovertuiging van velen. Als iemand die dit leest zich daaraan schuldig heeft gemaakt: zet het recht!

Bij onbeveiligde sample sets is het veel makkelijker om zo'n illegale kopie te maken, en daarom is het goed om extra alert te zijn wanneer iemand je zo'n sample set aanbiedt.

Berichten: 46

Geregistreerd: 30 nov 2015 14:39

Bericht 26 okt 2017 21:47

Re: Lijst beveiligde en onbeveiligde samplesets (ter protect

Even voor de duidelijkheid: ook het doorverkopen van onbeveiligde sample sets is gewoon legaal. De licentie kan tweedehands koop en verkoop niet verbieden. Dat is althans de jurisprudentie binnen de EU met betrekking tot software. Uiteraard moet de verkoper dan zijn eigen exemplaar verwijderen uit zijn collectie.


Dit is dus een grijs gebied, en zoals het gezegde gaat, een beetje zwanger bestaat niet, dus grijs kun je zwart noemen.

En ja ook ik ben een student met een studieschuld, dus ja het is verleidelijk, echter als bekend is dat er mogelijk dit het geval is, 9/10 keer met onbeveiligde samplesets, dan is dit dus gewoon heling. Als jij een gestolen auto koopt, ben jij een heler, ongeacht of jij weet of jij hem gestolen hebt,


Daarnaast op het moment dat een sampleset gekocht word ga je een licentie aan, of een EULA, hier in staan vaak extra regels voor de doorverkoop van de set. Even een voorbeeld van deze licentie bij Sonus Paradisi:

Jiri Zurek, as the licenser, grants to you, the licensee, a non-exclusive personal right to use this Sample Set in accordance with the terms contained in these terms and conditions.
You may use the Sample Set on a single computer in non-commercial applications. Unauthorized copying, lending, leasing, trading, duplication, resampling, reselling, hiring, sub-licence granting, uploading or downloading to a database, server or network or any other form of distribution of the Sample Set, Samples or recordings using the Sample Sets are strictly forbidden. If the licensee violates this license considerably, the licenser is authorized to an immediate termination of the contract. Consequently damages and compensation may be claimed.


Het is best interessant om zo ook de EULA van Hauptwerk eens door te spitten, het zal mij niet verbazen als meerdere mensen deze overeenkomst op de een of andere wijze geschonden zouden hebben,

Zo zijn er bijzondere regels verbonden aan digitale objecten, een bizar voorbeeld is een militair softwareprogramma wat mij verbied om plaatjes, filmpjes of audioclips te delen tenzij expliciet mijn eigen werk er alleen op zichtbaar is... Daar zit je met je hasp dongle, en een bak dingen die je niet mag... En ja met dat softwareprogramma zijn er een paar naar de rechtbank gesleept...

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 okt 2017 21:58

Re: Lijst beveiligde en onbeveiligde samplesets (ter protect

Voor alle duidelijkheid hier het lijstje; kort gezegd als volgt:

    - OAM: alles
    - MDA: alles
    - Sysoft/Hauptwerk.nl: alles
    - Lavender audio: alles behalve Suffolk en Groton (zijn shareware sets)
    - Sonus Paradisi: bijna alles vanaf januari 2014. Op de site wordt dit voor elk nieuw orgel aangegeven op het tabblad "features". Voorbeeld: The sample set is encrypted, which means that it can be used .....
    - Paramount Organ Works: alles behalve de Paramount 310 (gratis te downloaden)
    - Voxus Virtual Organs: alles
    - Virtual Pipes: alleen Wildervank

Alle andere leveranciers: niet dongle beveiligd.

Opmerking: demo's en freeware sets zijn natuurlijk nooit encrypted

En om het nog wat moeilijker te maken: de audiobestanden kunnen encrypt (versleuteld) zijn terwijl de set niet dongle beveiligd is.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 26 okt 2017 22:05

Re: Lijst beveiligde en onbeveiligde samplesets (ter protect

Je moet inderdaad erg oppassen voor heling! Anderzijds, wat mag moet je (vind ik) niet willen verbieden. Dat er soms auto's geheeld worden betekent niet dat er een verbod zou moeten komen op de verkoop van tweedehands auto's, lijkt me...

Overigens heb ik mijn mening wat uitgebreider onderbouwd in dit topic: viewtopic.php?f=2&t=2895

Dat Jiri in zijn licentieovereenkomsten zet dat "reselling" "strictly forbidden" is, is binnen de EU niet rechtsgeldig, naar ik heb begrepen. Als je wilt, kan ik de linkjes even voor je opzoeken.

Berichten: 46

Geregistreerd: 30 nov 2015 14:39

Bericht 26 okt 2017 22:27

Re: Lijst beveiligde en onbeveiligde samplesets (ter protect

josq schreef:Dat Jiri in zijn licentieovereenkomsten zet dat "reselling" "strictly forbidden" is, is binnen de EU niet rechtsgeldig, naar ik heb begrepen. Als je wilt, kan ik de linkjes even voor je opzoeken.


Wanneer is iets rechtsgeldig?

Soms is het voldoende als je een vinkje aan klikt of op akkoord klikt, soms stuur je echt op papier je handtekening op.


Neem bijvoorbeeld de hauptwerk EULA: https://www.hauptwerk.com/clientuploads ... eement.pdf

Grant of license. Upon Your acceptance and subject to all of the terms and conditions of this
Agreement, Milan Digital Audio hereby grants You a non-exclusive, non-transferable, perpetual license
(unless terminated as provided herein) to:


en

(...) but not more than one copy being used at any one time, and at most one individual at a time
using any one copy; (...) or run the Software on more than one computer
simultaneously, unless You acquire a license for each simultaneous user of the Software (...)


en


You may not: (...) directly or indirectly sell, lease, rent, license, sub-license, redistribute, lend, give, transfer or
otherwise distribute or use the Software without written consent from Milan Digital Audio;


en

You may not: (...) install or use the Software within any country other the country identified as Your country of
residence when You obtained or registered the Software, without first applying for a new license from
Milan Digital Audio, which will replace any current license You may hold;


Die laatste wist ik ook niet, en gezien ik wel eens op een schip zit met een opvouwbaar keyboard, (nou ja, technisch gezien vaart die onder nederlandse vlag), maar onder andere ook hauptwerk in amerika, belgië en duitsland heb gebruikt zonder dit te weten... En ja we hebben hier allemaal, zij het viritueel, voor getekend...

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 okt 2017 22:32

Re: Lijst beveiligde en onbeveiligde samplesets (ter protect

prince0810 schreef:
You may not: (...) install or use the Software within any country other the country identified as Your country of
residence when You obtained or registered the Software, without first applying for a new license from
Milan Digital Audio, which will replace any current license You may hold;

Dit had m.i. te maken met het windmodel in HW. Maar nu dit ook in USA is vrijgegeven, zou dit kunnen vervallen. Anders zou ik geen reden weten waarom dit hierin staat.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 26 okt 2017 22:44

Re: Lijst beveiligde en onbeveiligde samplesets (ter protect

Ik heb een aantal niet beveiligde samplesets aangeschaft. In alle gevallen betrof dat originele DVD (s) in originele verpakking. Bij Freiberg heb ik een koopovereenkomst op papier opgesteld waarin verkoper (ook forumlid) verklaart het eigendom (of licentie van gebruik zo je wil) over te dragen aan koper (ik dus) met daarbij ook de prijs (Marktconform).
Dat document hebben we beide ondertekend. Ik vind dat ik dan voldoende inspanning heb gedaan om legaal een sampleset aan te kopen. Ingeval de verkoper stiekem toch een kopie heeft achtergehouden kan ik natuurlijk niet controleren, maar in dat geval zou ik willen stellen dat niet ik 'de heler' ben, maar dat de verkoper 'de heler' is.

Ook heb ik samplesets aangeboden gekregen -via Marktplaats- maar dat bleken altijd sets op een USB stick. Ook de prijs bleek zodanig onderhandelbaar en daarmee 'te mooi om waar te zijn' dat het voor mij duidelijk was dat dit niet pluis is. Die heb ik dan ook niet aangeschaft, maar de verkoper er op gewezen dat dit onacceptabel is, vervolgens blijft het doodstil of krijg je reacties waar de honden geen brood van lusten.


Daarnaast kan elke samplesetleverancier wel van alles in zijn voorwaarden zetten, dat zie je ook bij 'algemene (verkoop)voorwaarde ' bij bedrijven, maar vaak genoeg worden er voorwaarden gesteld die bij de rechter geen stand houden, zeker niet als het particulieren betreft.

Berichten: 46

Geregistreerd: 30 nov 2015 14:39

Bericht 26 okt 2017 23:28

Re: Lijst beveiligde en onbeveiligde samplesets (ter protect

Wat vergeten word is dat je een licentie koopt om te gebruiken in vele gevallen, dit betekend dus dat het stukje software wat je download niet jouw eigendom is, je hebt alleen het gebruiksrecht daartoe gekocht met de randvoorwaarden daaraansluitend. De verlener van die licentie heeft het recht op elk moment dat de verlener dat zint die licentie in te trekken. Dit omdat je een dienst gekocht heb en geen product. Hier zit ook het gat in de EU regels waarom die wetten hierop dus geen betrekking hebben...

Het is echter de vraag of de sampleset leverancier het product heeft verkocht of de dienst...

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 26 okt 2017 23:37

Re: Lijst beveiligde en onbeveiligde samplesets (ter protect

Dan toch maar even het linkje: https://www.computerworld.com/article/2 ... nline.html

Europe's highest court ruled that the trading of "used" software licenses is legal and that the author of such software cannot oppose any resale.

The exclusive right of distribution of a copy of a computer program covered by such a licence is exhausted on its first sale, said the European Court of Justice (ECJ). This applies to downloaded software as well as that bought on CD or DVD. This ruling sets a precedent for trading of used software licenses throughout the European Union
.

Kort gezegd: software mag doorverkocht worden volgens het Europese Hof van Justitie, en de maker van de software kan dat niet tegenhouden.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 okt 2017 23:46

Re: Lijst beveiligde en onbeveiligde samplesets (ter protect

josq schreef:Kort gezegd: software mag doorverkocht worden volgens het Europese Hof van Justitie, en de maker van de software kan dat niet tegenhouden.

Hier is dat ook al bediscussieerd met dezelfde conclusie: viewtopic.php?p=4775

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 27 okt 2017 00:31

Re: Lijst beveiligde en onbeveiligde samplesets (ter protect

Dank Evert-Jan, in dat topic werd gedegen werk geleverd zo te zien!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 okt 2017 09:47

Re: Lijst beveiligde en onbeveiligde samplesets (ter protect

Jos

toen was net besloten dat ook software als 2e hands verkocht mocht worden. En het officiële besluit was toen ook openbaar geworden.
Vandaar .......

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 okt 2017 09:49

Re: Lijst beveiligde en onbeveiligde samplesets (ter protect

prince0810 schreef:Wat vergeten word is dat je een licentie koopt om te gebruiken in vele gevallen, dit betekend dus dat het stukje software wat je download niet jouw eigendom is, je hebt alleen het gebruiksrecht daartoe gekocht met de randvoorwaarden daaraansluitend. De verlener van die licentie heeft het recht op elk moment dat de verlener dat zint die licentie in te trekken. Dit omdat je een dienst gekocht heb en geen product. Hier zit ook het gat in de EU regels waarom die wetten hierop dus geen betrekking hebben...

Het is echter de vraag of de sampleset leverancier het product heeft verkocht of de dienst...
Antwoord op de laatste vraag: je hebt het recht om te gebruiken gekocht. Het (software)product blijft altijd het eigendom van de maker.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 30 okt 2017 21:15

Re: Lijst beveiligde en onbeveiligde samplesets (ter protect

prince0810 schreef:Wat vergeten word is dat je een licentie koopt om te gebruiken in vele gevallen, dit betekend dus dat het stukje software wat je download niet jouw eigendom is, je hebt alleen het gebruiksrecht daartoe gekocht met de randvoorwaarden daaraansluitend. De verlener van die licentie heeft het recht op elk moment dat de verlener dat zint die licentie in te trekken. Dit omdat je een dienst gekocht heb en geen product. Hier zit ook het gat in de EU regels waarom die wetten hierop dus geen betrekking hebben...

Het is echter de vraag of de sampleset leverancier het product heeft verkocht of de dienst...

Dit is nu net waarvan de EU-rechter een aantal jaren geleden gezegd heeft dat het niet klopt. Software met een licentie voor onbepaalde tijd is geen dienst, maar een product. Bij een licentie van onbepaalde duur ben je wel degelijk eigenaar van de software/licentie, net zoals je eigenaar bent van een boek. Je mag de inhoud niet aanpassen of kopiëren, maar je mag jouw exemplaar wel verkopen. Zelfs als een licentie dat verbiedt en zelfs als je met die bepaling hebt ingestemd. Want een dergelijke licentiebepaling is in strijd met de wet en daarom ongeldig. Aldus de EU-rechter.

Het is dan ook niet voor niets dat tegenwoordig steeds meer software alleen nog met een abonnement te gebruiken is. Want dan is er wel sprake van een dienst, ben je geen eigenaar en mag je je licentie niet doorverkopen.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com