Toon actieve onderwerpen •
Berichten: 5131 Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09
02 nov 2017 11:48 door Evert-Jan
jaco schreef:Is het niet eerder iets procesmatigs? De snelheid waarmee bij SP de sets de deur uitvliegen is enorm hoog, te hoog misschien? Zeker als je bijv. vergelijkt met een Organ Art Media of Voxus, dan is de tijd die wordt genomen (of lijkt te worden genomen) voor de productie van een set veel korter. Te kort?
Je kunt alles zelf (willen) doen of dingen deels uitbesteden. Je kunt alles handmatig doen of geautomatiseerd via scripts en SQL. Je kunt er in de avonduren/als je tijd beschikbaar hebt mee bezig zijn of full time, ook al omdat het je broodwinning is. Je kunt alles zelf willen testen of gebruik maken van een testteam. En in deze 4 zit het verschil tussen SP en bijv. OAM en Voxus. De productiesnelheid van SP is veel hoger omdat zij aan de rechterkant van bovengenoemde vergelijkingen zitten. Alleen ben ik niet altijd even blij met wat en hoe door een aantal leden van het testteam als demo op CB neergezet wordt. En dat kan dan mede een negatieve indruk geven van een nieuwe SP set. Mensen gaan een sampleset al gauw vergelijken met CD opname of YT opname. En dan moet je geen bijna uitsluitend direct of rear samples gebruiken, maar de mixer in 64/64. Men wil detail van pijpklanken horen en ook akoestiek. En geef dat bij de demo's op CB dan ook aan.
Berichten: 370 Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54 Woonplaats: Belgrado
02 nov 2017 12:23 door adri
Het kan ook anders met de opnames! In plaats van het mixen van opnames vanuit diverse posities beter m.i. gewoonweg drie speel keuzes aanbieden die corresponderen met de stereo microfonen: 1. Dichtbij alleen 2. Midden alleen 3. Ver weg alleen
Dus totaal niet mixen. Je hebt op deze manier a.h.w. drie aparte sample sets van hetzelfde orgel. Jij maakt de keuze!
Ik vind wel dat een sample set zo getrouw mogelijk moet klinken. Dat wordt ook door ons verwacht en geanticipeerd. Een heel andere klank, ook al zou ze acceptabel zijn voor diegenen die het orgel niet kennen, is desondanks een soort van bedrog en oneerlijkheid. Wellicht niet als zodanig bedoeld, maar toch zo ervaren als er helemaal naast te zitten.
Ik ben het met de opmerkingen wat dat betreft over Zutphen en bergen op zoom geheel eens en dus hou ik mijn hart ook vast want zulke interessante orgels worden in onze ervaringswereld geheel als verknoeid ervaren, net alsof een skechte orgelmaker een historisch orgel verknoeide door herintonatie, verandering van winddruk, foutieve nieuwe windkanalen enz enz.
Ik zal een brief schrijven naar Jiri om al deze sentimenten en zorgen uit te drukken.
Berichten: 5131 Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09
02 nov 2017 13:54 door Evert-Jan
adri schreef:Het kan ook anders met de opnames! In plaats van het mixen van opnames vanuit diverse posities beter m.i. gewoonweg drie speel keuzes aanbieden die corresponderen met de stereo microfonen: 1. Dichtbij alleen 2. Midden alleen 3. Ver weg alleen
Dus totaal niet mixen. Je hebt op deze manier a.h.w. drie aparte sample sets van hetzelfde orgel. Jij maakt de keuze!
Dat kan de gebruiker toch gewoon instellen bij het configureren van een orgel in HW: je kiest de direct samples en zet de rest op niet laden. Evenzo kun je dat doen voor diffuse (=wet) of rear samples. Je hebt de 3 speelkeuzes dan zelf gecreëerd.
Berichten: 1760 Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29 Woonplaats: Den Haag
02 nov 2017 14:37 door Loosman
Dan moet er nog wel een mid sample recording bij komen.
Berichten: 370 Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54 Woonplaats: Belgrado
02 nov 2017 15:02 door adri
Loosman schreef:Dan moet er nog wel een mid sample recording bij komen.
? Dat word toch al gedaan? Mis ik iets? Ik vind nog steeds dat een sample set net zo moet klinken als het echte orgel, liefst vanaf een afstandje , dwz op de ideale plek aks hè een orgel concert bijwoont. En opnames moeten op menselijke hoogte genomen worden. De vroegere sample sets van SP klinken veel natuurgetrouwer en eerlijker. Zoals bv thierache, rabsteijn, e.d.
Berichten: 326 Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03 Woonplaats: Rijsenhout
02 nov 2017 16:04 door jaco
Sonus Paradisi heeft weldegelijk realistische en prachtig klinkende sets ontwikkeld. Zwolle bijvoorbeeld - oud maar goed gelukt. De set waarmee mijn interesse voor Hauptwerk werd gewekt. Het Formentelli-orgel is ook goed gelukt. Maar ook zeker de beide Rotterdamse orgels en Goerlitz. Die drie sets zijn m.i. een hoogtepunt in de ontwikkeling van Sonus Paradisi.
Wat er daarna anders is geworden, dat kan alleen Jiri zelf zeggen... Het is me er niet om te doen om zwartgallig te spuien, of eenzijdig een producent af te branden mijn excuses als dat wel zo overkomt. Ik hoop dat deze posting dat wat corrigeert mocht ik die indruk hebben gewekt. Wat ertoe doet zo realistisch mogelijke weergave van de orgels, daar draait het m.i. bij Hauptwerk.
Berichten: 1760 Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29 Woonplaats: Den Haag
02 nov 2017 16:08 door Loosman
adri schreef:Loosman schreef:Dan moet er nog wel een mid sample recording bij komen.
? Dat word toch al gedaan? Mis ik iets? Ik vind nog steeds dat een sample set net zo moet klinken als het echte orgel, liefst vanaf een afstandje , dwz op de ideale plek aks hè een orgel concert bijwoont. En opnames moeten op menselijke hoogte genomen worden. De vroegere sample sets van SP klinken veel natuurgetrouwer en eerlijker. Zoals bv thierache, rabsteijn, e.d.
Ik bedoel een opname tussen het direct en diffuse perspectief in. Ik dacht dat je dat ook bedoelde? Gr Jan
Berichten: 461 Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51 Woonplaats: Zeeland
07 nov 2017 12:17 door anco.marijs
Berichten: 706 Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16
07 nov 2017 21:51 door Jan
Ook is er intussen een demo voor download beschikbaar.
Berichten: 370 Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54 Woonplaats: Belgrado
07 nov 2017 21:55 door adri
Jan schreef:Ook is er intussen een demo voor download beschikbaar.
Wat is de dispositie van de demo set? Ik kan het thans niet downloaden vanwege een computer probleem.
Berichten: 706 Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16
07 nov 2017 22:21 door Jan
A demo sample set of the Midwolda Surround Sample set was uploaded, featuring 6 full stops in all the 6 channels of the surround, including the tremmed samples. The stops available:
GREAT (Hoofdwerk) Praestant 8' Holpyp 8'
POSITIV (Rugwerk) Quintadena 8' Hopyp 4' Nasat 2 2/3' Sesquialtera 2x
Berichten: 415 Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56 Woonplaats: Benthuizen
07 nov 2017 22:42 door Cheesecorner
Ik heb de demo geïnstalleerd.
Het eerste wat opvalt is dat er een soort zweving in de klank zit. Vooral opvallend bij akkoorden. Net alsof je de tremulant aan hebt staan, terwijl dat niet het geval is. Ook bij gelijkzwevend temperament is dit het geval.
Moeilijk onder woorden te brengen, maar het klinkt electronisch. Als je het akkoord wat langer aanhoudt, wordt het minder (na ongeveer 3 sec.). Ik heb het ook geprobeerd met beide mixers op '0', dus alleen direct geluid. Maar dat maakt niet uit.
Aan de muziek kan het niet liggen, want J.G. Walther lijkt me zeer geschikt voor dit instrument.
Hebben anderen dezelfde ervaring?
Groet, Arjan
Berichten: 1195 Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20
08 nov 2017 02:13 door josq
De Prestant 8' heeft 2 koren vanaf c1, dat kan een zwevend effect veroorzaken (2 pijpen klinken per toets).
Ik moet nog even wennen aan de klank van dit orgel, zelfs met de verste stand klinkt het nog behoorlijk direct. Het is ook maar een dorpskerk.
Berichten: 4657 Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42
08 nov 2017 07:46 door Jan Wim
de kerkzaal is ook niet groot https://www.kerkmidwolda.nl/algemeen/360-panoramahet orgel staat dicht op een houten plafond en heeft 3 sec. nagalm, dus zal het altijd wel droog/direct blijven klinken
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien. If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Berichten: 415 Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56 Woonplaats: Benthuizen
08 nov 2017 10:01 door Cheesecorner
josq schreef:De Prestant 8' heeft 2 koren vanaf c1, dat kan een zwevend effect veroorzaken (2 pijpen klinken per toets).
Dat is het helaas niet. Bij de andere registers hoor je hetzelfde. Het is ook niet het natuurlijk orgelgeluid, maar klinkt als een soort trage digitale tremulant. Toen ik het echte orgel bespeelde heb ik dit dan ook niet gehoord. Vanavond maar eens met de hoofdtelefoon proberen. Groet, Arjan
Berichten: 1195 Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20
08 nov 2017 11:08 door josq
Hmm... dat herken ik in ieder geval niet terug. Ik vind het eigenlijk best heel realistisch klinken en kan zo geen gebreken ontdekken, maar behalve op youtube heb ik het orgel nooit in het echt gehoord.
Berichten: 1760 Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29 Woonplaats: Den Haag
08 nov 2017 11:18 door Loosman
Cheesecorner schreef:Ik heb de demo geïnstalleerd.
Het eerste wat opvalt is dat er een soort zweving in de klank zit. Vooral opvallend bij akkoorden. Net alsof je de tremulant aan hebt staan, terwijl dat niet het geval is. Ook bij gelijkzwevend temperament is dit het geval.
Moeilijk onder woorden te brengen, maar het klinkt electronisch. Als je het akkoord wat langer aanhoudt, wordt het minder (na ongeveer 3 sec.). Ik heb het ook geprobeerd met beide mixers op '0', dus alleen direct geluid. Maar dat maakt niet uit.
Aan de muziek kan het niet liggen, want J.G. Walther lijkt me zeer geschikt voor dit instrument.
Hebben anderen dezelfde ervaring?
Groet, Arjan
Zet de random detuning eens op 0 voor deze set misschien dat dat helpt
Berichten: 1195 Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20
08 nov 2017 11:32 door josq
Wat trouwens als je het windmodel uitzet via menu>organ settings>organ preferences>wind supply model en dan disable aanvinken. Je kunt ook voor een lager percentage kiezen.
Berichten: 415 Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56 Woonplaats: Benthuizen
08 nov 2017 20:51 door Cheesecorner
Ik ben er uit. Het is het windmodel. Als ik die uitzet is het probleem er niet. Staat het aan dan klinkt het vreemd, zeker bij repeterende akkoorden. Ook bij een waarde van 50% is dat zo. Ik moet nog verder experimenteren bij welke waarde het wel acceptabel is. Herkennen anderen dat ook?
Het lijkt me dat het windmodel niet helemaal gelukt is. Als ik het vergelijk met Heusden, klinkt dit veel minder natuurlijk en digitaler.
Als anderen het ook zo vinden, misschien goed Jiri een mailtje te sturen.
Groet, Arjan
Berichten: 370 Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54 Woonplaats: Belgrado
08 nov 2017 21:07 door adri
Een erg astute observatie !
Bedankt Zal het zelf tzt testen
Berichten: 706 Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16
08 nov 2017 22:31 door Jan
Ik heb de demo ook geïnstalleerd, maar herken niet het 'digitale' er in. Wel heb ik het windmodel uitgezet (uit ervaring met Tholen) om beïnvloeding daarvan te voorkomen. Ik zou de set op basis van het originele orgel graag willen hebben, maar ik had gehoopt dat er meer reacties geplaatst zouden worden, zou graag de mening van anderen nog horen. Ik heb het besluit nog niet genomen in ieder geval.
Beheerder
Berichten: 623 Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33
08 nov 2017 22:34 door Gert
Vanavond een uurtje met de demo gespeeld.
Inderdaad, het windmodel is (te) zeer aanwezig, voor mij teveel van het goede, als ik hem uitzet klinkt het veel beter en is de vibratie bij iedere aanslag van tonen weg.
De demo's op de site van sonus paradisi vind ik erg droog. Voor opnames (en hoofdtelefoongebruik) lijkt mij de setting 64/128 (front: mix direct/diffuse rear: volledig) het mooiste.
Bij mij in de huiskamer klinkt de (demo)set zeer goed, vanwege de geringe (maar toch aanwezige) nagalm. Ik heb een surround configuratie (mijn rear speakers staan ongeveer 4 meter achter me), de balans zet ik dan op 1/128 (front: alleen direct rear: volledig). Je hoort dan mooie (stereo) details met een galm van achteren.
Wil je er ook 'niet barok' muziek op spelen dan kun je de hoogte op 440 zetten en de pitch op 'equal'.
Na het lezen van de vrij kritische noten op dit forum was het zelf proberen van de demo-set een positieve verrassing.
Was nog iets vergeten: Complimenten voor de layout-maker: echt prachtig en duidelijk (ik gebruik de 2 links/rechts layout).
Berichten: 415 Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56 Woonplaats: Benthuizen
09 nov 2017 00:16 door Cheesecorner
Gert, bedankt voor je nuancering! Ik was behoorlijk gefocust op de gevolgen van het windmodel. Als je dat uitzet, klinkt het orgel goed en komt de akoestiek in surround heel goed tot zijn recht. Het is zeker geen set om af te kraken!
Met het 'digitale' bedoel ik alleen het windmodel, verder niet. Het is een mooi instrument en ik ben erg benieuwd naar het hele orgel.
Wellicht kan Jiri het windmodel aanpassen, zodat ook dat goed klinkt.
Groet, Arjan
Berichten: 706 Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16
09 nov 2017 00:46 door Jan
Ik heb de demo opnieuw geladen na eerst een poosje op Tholen en Feiberg te hebben gespeeld. Met de zes demostemmen is het natuurlijk een beetje behelpen, maar ik vind het erg mooi, deze staat op dit moment bovenaan mijn verlanglijstje.
Berichten: 706 Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16
09 nov 2017 00:54 door Jan
Ik keek even raar op bij het scrollen door de samplesets op zoek naar Midwolda. Het leek erop dat er bij het installeren van de demo nog een aantal orgels was 'meegeïnstalleerd'. Dat bleek echter Midwolde. Scheelt slechts één letter, maar is in dit geval een wereld van verschil.
Keer terug naar Hauptwerk samplesets
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten
|
|