Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

informatie voor klaviermakers

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 nov 2017 10:38

Re: informatie voor klaviermakers

Jaap380 schreef:Tijdens werkzaamheden aan diverse klavieren ben ik 1 toetsveertje (trekveertje) kwijtgeraakt.
Zijn die ergens in kleine aantallen te koop?
Het gaat om een balansklavier van Laukhuff met de wat langere veertjes (ongeveer 20 mm)


Kan je een foto van het veertje plaatsen Jaap?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 03 nov 2017 13:12

Re: informatie voor klaviermakers

Dag Jaap,

Deze veertjes heb ik nog, als je je adres via pb. geeft, stuur ik er een paar op!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 dec 2017 13:09

Re: informatie voor klaviermakers

Het zit niet mee vandaag. Ik heb gisteren de hele dag in de schuur stiftvoeringen staan lijmen, en nu ik de toetsen weer terug wil plaatsen, laten veel stukjes kernlaken allemaal los. Grrrr.. Ook bij de voorste toetsgeleidingsstift zitten ze vaak te krap en gaan ze te zwaar. Ik heb de binnenkanten wel met een freesje op de dremel schoongemaakt en alleen houtlijm op het naastgelegen stukje hout gedaan.
Ik denk dat het stukje hout bij zwarte toetsen gewoon te smal is om goed te kunnen lijmen. Dat is soms maar 2 mm. Ik verlang toch weer terug naar beenderlijm... :idea: En zoń kweltang lijkt me toch wel wat. Maar weer opnieuw beginnen. :roll: Of hebben jullie nog gouden tips?
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 16 dec 2017 13:37, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 dec 2017 13:25

Re: informatie voor klaviermakers

ach Jaap we hebben allemaal wel eens wat ups en downs ook met de orgelbouw :oops:

ik zelf heb echter nooit geen probleem ervaren met een klein druppie houtlijm, en het kernlaken zit nog steeds goed
wel van belang is dat de sparing maat exact moet zijn waar het vilt ingevoerd wordt.
als de sparing maat niet exact is zal het verschil in wrijving opleveren op de ovale toetspen.

ikzelf heb toen ik mijn klavieren maakte de sparingen exact uitgefreesd met behulp van een mal.

de sparing incl. voering is goed als de toets zonder veer van zelf over de toetsstift glijd zonder onnodige speling.


staan per ongeluk de voorste stiften nog netjes recht? of zijn die met cleaner/poets werkzaamheden wat veranderd van stand?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 dec 2017 13:36

Re: informatie voor klaviermakers

Jan Wim schreef:ach Jaap we hebben allemaal wel eens wat ups en downs ook met de orgelbouw :oops:

ikzelf heb toen ik mijn klavieren maakte de sparingen exact uitgefreesd met behulp van een mal....
staan per ongeluk de voorste stiften nog netjes recht? of zijn die met cleaner/poets werkzaamheden wat veranderd van stand?

Ik heb hiervoor een 5 mm freesje gekocht, maar nog niet gebruikt. De stiften zijn niet verdraaid en staan gewoon recht. Misschien is dit kernlaken iets dikker. Ik ga eens een sleufje in de toets met 5 mm frezen en kijken hoe dat gaat...
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 dec 2017 13:44

Re: informatie voor klaviermakers

als ik me niet vergis had ik ooit 6mm freesje gebruikt voor de sparingen


wellicht is mijn werk methode wat vreemd geweest, maar ik heb een klavierstift gepakt, vilt er overheen geslagen
en vervolgens met de schuifmaat gemeten
ik kwam toen op 5.6mm uit dacht ik, een proefje met een 6mm frees wees uit dat dit perfect paste zonder gerammel of stroef lopen.

maar jouw stift maat kan natuurlijk anders zijn Jaap
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 16 dec 2017 14:19

Re: informatie voor klaviermakers

Dag Jaap,

Dat is balen Jaap! Maar even een vraag heb je vooraf ook wat proefjes gedaan of ben je er gelijk vol in gedoken?
Ondanks al mijn ervaring blijf ik altijd een testje doen of een proefje maken!
Welke stukjes kernlaken laten weer los, bij de scharnierstift of bij geleidingsstift?
Het probleem bij de voorste sleuf (geleidingsstift) is dat er nog restjes lijm en kernlaken bij het verwijderen van de oude restanten achterblijven waardoor de sleuf te smal is.
Hierdoor geleiden de voorste geleidingsstiften niet soepel genoeg, het is beter dat de gleuf wat aan de ruime kant is omdat je door iets te draaien met de ovale stift de speling kan aanpassen, of anders dunner kernlaken.
Als er heel weinig hout aan weerskanten naast de gleuf (halftonen) aanwezig is de lijm zuinig op het hele vlakje van het kernlaken aanbrengen waardoor het ook in de sleuf plakt.
Bij de scharnierstift mag je ook de verhoging er af zagen (als die aanwezig is) en een dun strookje hardhout met aan één kant een passend sleufje (zonder kernlaken) hier voor in de plaats plakken, werkt prima
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 dec 2017 18:38

Re: informatie voor klaviermakers

Dank voor jullie medeleven en begrip! (Ik baalde echt) Ze vielen er zowel bij de geleidingsstift al bij de scharnierstift er af. Ik denk dat Jan Wim het goed heeft met zijn 6 mm freesje. 5 mm haalde niets uit.
Ik dacht juist dat je geen lijm op het kernlaken moest smeren, maar alleen op het horizontale hout. Maargoed, ik heb toch de gele klemblokjes gebruikt en dan blijft het beter zitten. Volgende keer een 6 mm freesje en toch het hele kernlakenstukje insmeren en dan gele blokjes erop en dan moet het lukken. Ik heb de sleuven toch iets moeten kwellen. Ik denk dat er eerder dunner kernlaken op zat..
Het is nu gelukt! Op naar het volgende klavier! (Laukhuff).
Het mooiste orgel maak je zelf.
Vorige

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com