Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Pijporgel gezocht

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 09 okt 2016 23:40

Re: Pijporgel gezocht

jaco schreef:Dag André,

Nog een tip: het is weliswaar geen achtvoets orgel (maar een viervoets), wel met een 16' op het pedaal en van hoge kwaliteit: het Flentrop-orgel van de voormalige Emmaüskerk in Berkum (Zwolle), een kerk die qua inhoud denk ik redelijk gelijk is met die van Ottoland.
Het orgel is met het gebouw meeverkocht aan een projectontwikkelaar. De kerk wordt gesloopt, ik heb even mailcontact gehad met de ontwikkelaar. Deze schrijft: "Wij vinden het van meerwaarde als het orgel opnieuw een kerkelijke bestemming kan krijgen. Kunt u beschrijven wat u voor ogen heeft qua herbestemming?"

Stuur me je mailadres in een privé-berichtje en ik stuur je de betreffende mailwisseling in cc.



Top Jaco... dank je wel.... !!! Ik word steeds blijer :-)
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 20 feb 2017 00:12

Re: Pijporgel gezocht

Andre_Kaptein schreef:
jaco schreef:Dag André,

Nog een tip: het is weliswaar geen achtvoets orgel (maar een viervoets), wel met een 16' op het pedaal en van hoge kwaliteit: het Flentrop-orgel van de voormalige Emmaüskerk in Berkum (Zwolle), een kerk die qua inhoud denk ik redelijk gelijk is met die van Ottoland.
Het orgel is met het gebouw meeverkocht aan een projectontwikkelaar. De kerk wordt gesloopt, ik heb even mailcontact gehad met de ontwikkelaar. Deze schrijft: "Wij vinden het van meerwaarde als het orgel opnieuw een kerkelijke bestemming kan krijgen. Kunt u beschrijven wat u voor ogen heeft qua herbestemming?"

Stuur me je mailadres in een privé-berichtje en ik stuur je de betreffende mailwisseling in cc.



Top Jaco... dank je wel.... !!! Ik word steeds blijer :-)


een update.........

4 maanden geleden kreeg ik van Jaco (naar nu blijkt) de gouden tip!!!
Na contact per mail/telefoon naar Berkum getogen om daar kennis te maken met een klein, maar wonderschoon orgel.
Gespeeld, opgemeten.....ja het past, qua klank en maat, na meerdere gesprekken bleek dat het financieel ook paste.

Om een heel lang verhaal kort te maken.....afgelopen week is er in Ottoland groen licht gegeven om het orgel van de Emmauskerk uit Berkum over te nemen en na afronding van de verbouwing later dit jaar, te plaatsen in Ottoland.
Komende week worden de contracten getekend en breekt er een nieuwe fase aan...

Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen....Jaco..Nogmaals dank!! Ik ben zo enorm blij met deze ontwikkeling...van een 1 klaviers Dekkerorgel met aangehangen pedaal, naar een 2 klaviers Flentrop met zelfst. pedaal en een bescheiden, maar uitgekiende dispostite.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 20 feb 2017 11:17

Re: Pijporgel gezocht

Dag Andre,

Een mooi bericht, fijn dat dit orgel een doorstart maakt.
Ik heb mooie herinneringen aan dit orgel waar ik in mijn Flentroptijd nog aan heb gewerkt en daarna mocht ik het een tijdje als studieorgel gebruiken.
Het is een bescheiden fijn instrument, ik ben benieuwd hoe het in Ottoland gaat klinken!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 20 feb 2017 13:35

Re: Pijporgel gezocht

Mooi nieuws! En een groot compliment voor pcorgan, zo bewijst het forum haar waarde.

Heb je zo gauw een linkje naar het orgel en de dispositie?
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 20 feb 2017 14:01

Re: Pijporgel gezocht

http://www.orgbase.nl/scripts/ogb.exe?d ... LIJST=lang

De Quintadeen 4 van het rugwerk is omgewerkt naar een fluit 4 en er is een tremulant op het rugwerk bijgeplaatst. Verder is het origineel.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 20 feb 2017 14:07

Re: Pijporgel gezocht

Gefeliciteerd André en (PoulJan).
De Alblasserwaard is weer een mooi orgel rijker.

Gr. Bram

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 20 feb 2017 16:23

Re: Pijporgel gezocht

Gefelicteerd! Een heerlijk orgel dat ik gedurende een half jaar heb kunnen bespelen in Berkum.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 feb 2017 16:52

Re: Pijporgel gezocht

gefeliciteerd Andre met de aanwinst
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 20 feb 2017 17:15

Re: Pijporgel gezocht

JacoP schreef:Dag Andre,

Een mooi bericht, fijn dat dit orgel een doorstart maakt.
Ik heb mooie herinneringen aan dit orgel waar ik in mijn Flentroptijd nog aan heb gewerkt en daarna mocht ik het een tijdje als studieorgel gebruiken.
Het is een bescheiden fijn instrument, ik ben benieuwd hoe het in Ottoland gaat klinken!


Hallo Jaap,

ik heb via een gemeenschappelijke vriend/kennis je mobiele nr gekregen en je een app gestuurd.
Zou graag eens met je in contact komen om wat meer te weten te komen over de historie van dit instrument.
Het is idd een klein maar heel fijn instrument, en ik ben er ook als een blok voor gevallen.
Door de keerkoppel veel registratiemogelijkheden extra en waanzinnig van klank, schitterend geïntoneerd.
Staat er verder ook nog eens in topconditie bij, kan echt m'n geluk niet op.

mvg

André
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 20 feb 2017 23:33

Re: Pijporgel gezocht

Hoi Andre,

Gefeliciteerd, dat het allemaal goed op zijn pootjes terecht is gekomen.

Super
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 26 feb 2017 16:06

Re: Pijporgel gezocht

Een beetje een late reactie, vanwege een verhuizing.
Maar niet minder gemeend: proficiat met de 'promotie' André!
Want dat is het toch wel als je van een eenklaviers Dekker naar een tweeklaviers Flentrop gaat.
Veel geduld gewenst met wachten ;)

Voor de anderen: André heeft mij een plaatje laten zien van hoe het geheel in Ottoland komt te staan.
Dat ziet er goed uit.
En voor René Nijsse (dit bericht bereikt je via via vast wel): gefeliciteerd met de opdracht.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 27 feb 2017 11:47

Re: Pijporgel gezocht

Dank je Jaco,

ja promotie is het zeker :-) Voor de rest, een indruk van de nieuwe situatie.
Kleuren e.d. nog niet helemaal zeker, maar zal iig licht worden geschilderd. Mijn voorkeur is het om de frontpijpen van de bourdon 16 niet te schilderen, en gewoon te laten zoals ze zijn. Maar dat is niet aan mij te beslissen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 22 maart 2017 17:19

Re: Pijporgel gezocht

Morgen en overmorgen is het zover..!!! Dan word het orgel in Zwolle gedemonteerd door René NIjsse en zijn mensen.
Ik zal er 2 dagen bij zijn, morgen uitsluitend als chef koffiepot en fotograaf, en vrijdag samen met 3 sterke mannen uit Ottoland om te assisteren met de grote en zware delen.
Het orgel gaat voorlopig naar de opslag van René en zal later dit jaar ongewijzigd worden opgebouwd in Ottoland.

Wel geen Hauptwerk, maar zal volgende week toch wat foto's plaatsen van de demontage. De hele deal is uiteindelijk toch maar tot stand gekomen door een oproep op dit forum :-)

Met vriendelijke groet,

André
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 maart 2017 17:57

Re: Pijporgel gezocht

success André met demontage van het orgel.

en een schepje suiker extra is goed voor de zware inspanning, kan je effe doorgeven aan chef zwartgoud ;)




gr
jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 23 maart 2017 18:21

Re: Pijporgel gezocht

Hoi Andre,

Fijn te lezen over de voortgang en succes in Zwolle. Interessant!
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 maart 2017 09:08

Re: Pijporgel gezocht

Bijgaande een paar foto's van de demontage van het Flentrop orgel in Zwolle.
Allemaal zeer voorspoedig gegaan. Vrijdag om 12 uur reeds weer thuis.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 maart 2017 09:16

Re: Pijporgel gezocht

In het orgel een aantal vernuftige oplossingen gezien.
Het groot octaaf van de gedekt8 van het rugwerk ligt onder de vloer onder de rugwerk mechanieken, je hoort ze wel maar ziet ze niet.
De pedaallade zit direct boven het pedaalklavier en de Bourdon 16 zit met slangen aangesloten.
Als je bepaalde oplossingen ziet dan lijkt dat heel simpel, echter simpel is vaak nog niet zo eenvoudig te maken en te bedenken.
Het orgel ziet er van binnen nog als nieuw uit, topkwaliteit!! Respect voor de firma Flentrop.

Momenteel staat het bij René Nijsse in de werkplaats en worden de onderkassen van de pedaaltorens iets ingekort. We komen net een paar centimeters te kort in Ottoland.
Komende tijd gaat René dat aanpassen voor ons en als de verbouwing klaar is komt het naar ons toe.

Word vervolgd....

m.vr.gr.

André
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 03 nov 2017 16:20

Re: Pijporgel gezocht

Hallo allemaal,

Inmiddels is de volgende fase aangebroken. Het orgel is eind september in Ottoland afgeleverd en door vrijwilligers is het geschilderd.
Afgelopen dinsdag is de orgelbouwer begonnen met de opbouw van het orgel. De 1e dag zijn er een paar hele grote en zichtbare stappen gezet.
Vervolgens komt het priegelwerk, heel veel kleine stapjes, die niet zo zichtbaar zijn.
Krijg natuurlijk meteen de vraag wanneer is het klaar? Nog geen idee.....we maken er geen haastwerk van, maar voor de kerst 2017 speelt het.

Feestelijkheden ergens in maart 2018, dit i.v.m. het afronden van de verbouwing van de kerk.

m.vr.gr.

André
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 03 nov 2017 17:55

Re: Pijporgel gezocht

Leuk verslag! Lijkt me ook leuk werk en om het te volgen hoe het af komt!
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 05 nov 2017 00:31

Re: Pijporgel gezocht

Hoi

Ja is inderdaad erg leuk. Heb de binnenkant en hoe het werkt ook altijd erg interessant gevonden. Moet zeggen dat Flentrop hier een paar hele slimme oplossingen heeft bedacht.

De timmerman is iig lyrisch over hoe netjes het is gemaakt. Vakmanschap dwingt respect af.

Groet
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 05 nov 2017 13:44

Re: Pijporgel gezocht

Andre_Kaptein schreef:Hoi

Ja is inderdaad erg leuk. Heb de binnenkant en hoe het werkt ook altijd erg interessant gevonden. Moet zeggen dat Flentrop hier een paar hele slimme oplossingen heeft bedacht.

De timmerman is iig lyrisch over hoe netjes het is gemaakt. Vakmanschap dwingt respect af.

Groet


Heel leuk om het verslag te volgen Andre. Heb ik al gezegd dat ondanks het beperkt aantal stemmen de 4-voets registers van dit orgel heel geschikt zijn om een oktaaf lager te bespelen? Je verkrijgt er weer heel andere klankkleuren mee. De Sesquialter is sterk aanwezig en sprankelend van klank in mijn herinnering, als uitkomende stem maar ook in het volle werk.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 05 nov 2017 21:54

Re: Pijporgel gezocht

Hoi Fokko

Klopt idd..het zal afwachten worden hoe het straks in Ottoland gaat klinken, maar de basis is goed. Heb er vertrouwen in dat René er een mooi geheel van maakt.

Groet

André
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 13 nov 2017 12:26

Re: Pijporgel gezocht

Update...

Afgelopen woensdag was het zover, René Nijsse had het orgel speelklaar gemaakt. Vrijdag is hij nog even langs geweest om wat resonanties er uit te halen. Kreeg hij woensdag niet meer gedaan.
En toen was het radiostilte op de social media en een geheim bewaren tot afgelopen zondagochtend.
De organist van dienst is gewoon begonnen op het elektronische orgel en na het 1e couplet van de intochtspsalm heb ik het vanaf het nieuwe orgel overgenomen.
Een complete verrassing voor de kerkgangers, waren er maar een handvol die het wisten. Een prachtige finale van dit avontuur, wat je maar 1x in je leven mee maakt.
Heel bijzonder hoe het allemaal gelopen en gegaan is. Dank aan dit forum...voor het meedenken en meezoeken.!!!

Als afsluiting zal het orgel in maart 2018 officieel in gebruik worden genomen met een concert. Dit als alle verbouwingsactiviteiten zijn afgerond.
Een keer komen spelen? Van harte welkom in Ottoland...

m.vr.gr.

André
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 15 nov 2017 00:20

Re: Pijporgel gezocht

Hier een plaatje van de nieuwe situatie. Het is nog niet klaar, er moet nog e.e.a. worden gedaan aan aftimmerwerk, maar het geeft een aardige indruk.

https://youtu.be/xWYecCjR8ZY hier een kort stukje van de 1e tonen tijdens de dienst van afgelopen zondag. Er waren een handvol mensen op de hoogte, verder was het een verrassing voor velen.

m.vr.gr.

André
2017-11-14 10.29.24.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 feb 2018 19:43

Re: Pijporgel gezocht

Er is de laatste tijd weer veel gebeurd in Ottoland.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Geen dag zonder Bach!
VorigeVolgende

Keer terug naar Aangeboden / Gezocht

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com