Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

6-kanaalstechniek

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 nov 2017 17:43

Re: 6-kanaalstechniek

even een brainsessie:

ik zie nog niet zo snel in, waarom de slider roet in het eten gooit?
Als je intern via HW record dan is front 64/64 toch niet echt een bezwaar.

in de audio outputs krijgt elk kanaal zijn eigen stukje toegewezen, daar vind geen vermenging plaats toch?

alleen via de slider64/64 komt het volume 50/50 binnen, maar ze blijven separaat

dus in reaper blijft ieder kanaal ook zelfstandig m.i.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 nov 2017 18:30

Re: 6-kanaalstechniek

De slider gooit geen roet in het eten bij audio-opnames in HW dan behalve dat deze invloed heeft op het volume van de direct en de diffuse samples en bij de rear slider voor natuurlijk de rear samples.
De timing in de ODF (de ingebouwde delays) blijft hetzelfde.

Vraag van Jan was om de 3 kanalen los van de stand van de beide sliders in Reaper te kunnen afhandelen (dus geen volume invloeden). En dat kan dus niet in de huidige situatie (ik dacht dus in eerste instantie van wel, maar had dit niet getest).

Als je direct / diffuse op 64/64 zet heb je beiden voor de helft aan volume in Reaper maar wel allebei. En als je rear op 128 zet, dan heb je zuiver en alleen rear in Reaper.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 13 nov 2017 18:39

Re: 6-kanaalstechniek

Ik zie het probleem ook niet zo... In Hauptwerk wijs ik direct, diffuse en rear toe aan aparte audiogroepen (kanalen). In Reaper laat ik de kanalen binnenkomen op aparte tracks, die ik naar eigen inzicht kan routeren naar mijn verschillende speakers en naar andere tracks.

Als ik het volume van direct, diffuse en rear onafhankelijk wil instellen, dan doe ik dat gewoon via de volumeknoppen van de overeenkomstige tracks in Reaper, inclusief gebruik van de mute knop als ik iets wil uitschakelen. En als ik de timing van de kanalen wil veranderen dan kan dat ook gewoon per track in Reaper.

Welke functionaliteit loop ik dan nog mis? Alles kan zo toch onafhankelijk ingeregeld worden...

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 nov 2017 18:42

Re: 6-kanaalstechniek

Je loopt niets mis maar je moet er om denken dat de stand van de slider in de sample set directe invloed heeft op het volume van een track in Reaper

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 nov 2017 18:44

Re: 6-kanaalstechniek

ben het met Jos eens
als je 1 keer kijkt op welk volume niveau bv direct en diffuus/128 in reaper binnenkomt
kan je nadat je in hw de slider weer op 64/64 gezet, heb het volume per track in reaper weer verhogen naar het eerder gemeten volume


of bekijk ik het verkeerd?

de slider is dan m.i ondergeschikt

ik zelf verander nooit iets in de set zelf doe aanpassingen altijd in reaper zelf
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 13 nov 2017 19:13, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 nov 2017 19:09

Re: 6-kanaalstechniek

Jan Wim

zodra je op Clear van de Pistontoolbar klikt dan gaat de mixer weer in de default stand (64/64 en 64/64).
En clear gebruik ik (via een piston op mijn orgel) om alle registers dicht te zetten.

Verder is er geen nadeel behalve als hierboven genoemd.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 nov 2017 19:17

Re: 6-kanaalstechniek

ok Evert-Jan bedankt voor de info

die clear knop is dan anders dan de Gen.cancel knop
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 nov 2017 19:23

Re: 6-kanaalstechniek

Sorry, ik bedoel de Gen.cancel knop (een clear voor de registers)
En ook als je een opname maakt in HW gaan de sliders naar de default stand

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 nov 2017 19:27

Re: 6-kanaalstechniek

Evert-Jan schreef:Sorry, ik bedoel de Gen.cancel knop (een clear voor de registers)
En ook als je een opname maakt in HW gaan de sliders naar de default stand



ik kan op de Gen. knop klikken wat ik wil, maar de slider blijft staan zoals die ingesteld staat? er springt niets terug naar 64/64

ook met recording gaan ze niet terug naar 64/64

slider.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 13 nov 2017 20:07

Re: 6-kanaalstechniek

Misschien hangt het er vanaf welke stand van de sliders je het laatst hebt opgeslagen

Even de discussie iets algemener trekken: blijkbaar staan de verschillende opnameposities bij veel sample sets niet "op tijd". Betekent dit dat het "op tijd" zetten van de speakers bij de meeste sample sets ook niet zoveel zin heeft? Ik merkte al zo weinig verschil...

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 nov 2017 20:13

Re: 6-kanaalstechniek

josq schreef:Misschien hangt het er vanaf welke stand van de sliders je het laatst hebt opgeslagen

Even de discussie iets algemener trekken: blijkbaar staan de verschillende opnameposities bij veel sample sets niet "op tijd". Betekent dit dat het "op tijd" zetten van de speakers bij de meeste sample sets ook niet zoveel zin heeft? Ik merkte al zo weinig verschil...



ja ik denk dat als je 1x je slider saved het genoeg is, want als ik daarna zonder saving de slider verander dan blijft deze ook op de positie staan zonder te verschuiven




nee dat kan je niet met elkaar vergelijken Jos

want alles wat aan speakers fysiek niet goed op tijd staat wordt een plus

dus staan jouw Fase en timing van je rearspeakers op bv 4msec verschil, dan komt dat nog eens extra bovenop de vertraging van de set

met het op tijd zetten ben ik er altijd vanuit gegaan dat de samples wel op 0 zouden staan

kijk maar naar bv Dirac, die weet niet dat er HW over de speakers afgespeeld gaat worden
maar daar is timing/fase een wezenlijk onderdeel van een goede setup
veel belangrijker nog dan een lineaire curve

als je geen verschil merkt gaat er iets niet goed, want je vertraagd je fronts dus de rear zou net zo snel bij je oren moeten komen als de fronts.
Jos heb je wel de afstand front-oren van de rear afstand afgetrokken?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 nov 2017 20:46

Re: 6-kanaalstechniek

Jan Wim

Zojuist nogmaals getest met Görlitz demo en Midwolda demo
Ik had de 1e master slider op 1 en de 2e op 128 staan
Drukte op de opname knop van de HW recorder en beide sliders sprongen naar de middelste stand.

Met het starten van de HW recorder worden normaal alle registers e.d. dichtgezet. Ik dacht dat dit gelijk was aan het drukken op de Gen. Cancel knop. Maar er gebeurt dus onder water meer in HW. En die sliders zag ik dus in HW verspringen.
Drukken op de Gen. Cancel knop zelf laat de sliders wel staan.

Ik heb dus nog geen register of toets oid aangeraakt

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 nov 2017 21:00

Re: 6-kanaalstechniek

heb de oplossing denk ik Evert-Jan

omdat ikzelf nooit midi opneem heb ik Arm Midi Recording niet aangevinkt staan


zodra ik deze aanvink krijg ik het gedrag zoals jij omschrijft
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 nov 2017 21:33

Re: 6-kanaalstechniek

Dat is de oorzaak!!

Ik neem altijd MIDI op. Kun je achteraf nog wat aan de registratie doen door het opnieuw af te spelen.
Heeft wel het nadeel dat registraties gewist worden zodra je op de opnameknop drukt. Maar die staan er zo weer via copy/paste of via een master general.
En het wissen is dus iets anders dan de Gen.Cancel functie. Het is meer dan dat.

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 15 nov 2017 17:59

Re: 6-kanaalstechniek

Goedendag allemaal,

Omdat dit onderwerp gaat over 6 kanaals techniek en geschreven werd dat Jiri Zurek op zijn site een
stukje geschreven had hoe de mogelijkheden te gebruiken heb ik het volgende toegepast.
Hij schrijft daar dat de opname front, diffuse en rear in feite 3 afzonderlijke stereo opnamen zijn.
Ik heb eigenlijk vanaf het begin moeite om de set van Zutphen goed te krijgen, ik vond de galm voor mij veel te veel.
Ik heb nu de front samples naar de front speakers gestuurd,
De Diffuse samples aan de rear speakers toegewezen en de Rear samples niet gebruikt.
Gevolg was dat het resultaat in mijn oren nu prima te gebruiken is, de bediening een stuk simpeler.
Ik heb nu een zweltrede van mijn orgel gekoppeld aan de slider Front-diffuse en de rear gebruik ik niet meer.
Het orgel is veel directer en snel om te schakelen van front naar diffuse en de galm is een stuk verminderd zonder de rear samples.

Pleun Doolaard

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 nov 2017 18:12

Re: 6-kanaalstechniek

ha Pleun,

zo gebruik ik zelf ook vaak de sets.

puur om de fasefouten wat minder te horen

dus het blijft zaak om de sample op tijd te zetten(door Jiri)
opschuiven naar voren, betekent ook dat de nagalm wat inkort .
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 nov 2017 14:07

Re: 6-kanaalstechniek

nog iets??

ik heb van het Transeptorgel de holpijp 8v genomen en deze door een Correlation Meter gejast.......................

en tot mijn verbazing slaat deze bij sommige toetsen negatief uit???

in de audio wereld betekent dit dat zaken uit Fase zijn


lijkt me toch stug dat het gedrag van een orgelpijp in/uit fase kan veroorzaken, of kan dat wel??


er zit in ieder geval geen C/Cis logica in
komt zowel bij direct/diffuus/rear voor
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 nov 2017 14:56

Re: 6-kanaalstechniek

Komt dat niet door de akoestiek icm resonantie frequenties?
Het signaal uit de bron (het orgel) wordt dan gemixed met een even sterk gereflecteerd signaal dat in tegenfase staat met de bron.
En bij ORTF opstelling van de microfoons (de directe opname) is dat sterker dan 2 stuks in AB opstelling (rear)

En is het dezelfde toets bij alle 3 de opnames? Of varieert dat ook?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 nov 2017 16:42

Re: 6-kanaalstechniek

Evert-Jan,

die gedachte had ik ook in 1e instantie , maar dat zou dan bij Direct opname minder moeten zijn.

het is zeker niet dezelfde toets bij alle kanalen, er zit geen systeem in(althans kan ik niet ontdekken)

en de in-fase toetsen zijn in meerderheid, de uit-fase minder maar wel aanwezig bij alle soorten registers en verschillende toetsen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 20 nov 2017 17:16

Re: 6-kanaalstechniek

Dag JW,

ik heb van het Transeptorgel de holpijp 8v genomen en deze door een Correlation Meter gejast


heb je de wav file of een opname via Hauptwerk gebruikt?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 nov 2017 17:24

Re: 6-kanaalstechniek

Peter direct vanuit HW(reaper vst) kom ik op bovenstaande uit
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 20 nov 2017 17:34

Re: 6-kanaalstechniek

Als je de originele files er "doorjast" weet je of Hauptwerk (sampleset - ODF maker) de veroorzaker is.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 nov 2017 17:45

Re: 6-kanaalstechniek

zal ik vanavond proberen

zijn de echte wave bestandjes niet encrypted?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 nov 2017 23:40

Re: 6-kanaalstechniek

Ik heb vanavond nog even lekker gespeeld op het Reuter orgel van SP. Wel met de koptelefoon omdat één van mijn Denons nog niet terug is van reparatie.
Ik moet zeggen dat dit orgel heerlijk klinkt ook met de mixer in het midden. Dit is naar mijn mening een van de best geslaagde 6 kanaals sets, zuiver gehoormatig althans.
Ik weet niet hoe het meet technisch is? Maar op het gehoor is deze set prima in orde.
Het is niet allemaal kommer en kwel dus met al dat gemix.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 nov 2017 14:38

Re: 6-kanaalstechniek

wie kan dit even mee testen?

orgel Transept Laurenskerk
slider fronts 64/64

de bedoeling is om via 1 speakerpaar de beide fronts wat meer een eigen plaats te geven
zodat de fase iets veranderd.

het volgende moet je doen:
in HW maak je 3 audio groepen aan
direct-diffuus-rear met elk een eigen kanaal

voorbeeld:
direct 1-2
diffuus 1-2
rear 3-4

in reaper maak je ook 3 tracks aan waarbij je de kanalen toewijst zoals in HW
let wel op dat er geen vinkje bij Master/parent send staat

nu verlaag je het volume van de Direct track met -2.27dB
vervolgens dupliceer je die zelfde track
je hebt nu 2x een Direct track
1x een diffuus track
1x een rear track

PAN het linker kanaal 100% naar links
rechter kanaal 100% naar rechts
pan.jpg


zet de WIDTH van het linker kanaal op -80%
rechter kanaal op +80%
width.jpg


als het goed is moeten beide front kanalen beter gescheiden blijven van elkaar, en is er een betere definitie onderling
de diffuus sample blijft dus op zijn plaats, de direct sample "week" je op deze manier iets los

dit is zomaar een 1e aanzet...en moet je niet toepassen als je alleen stereo speelt
en de vraag is of het resultaat ook werkt op een HW setup zonder correctie
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com