Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Speakers met digitale ingang

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 27 nov 2017 09:23

Speakers met digitale ingang

Mijn front speakers (M-Audio DSM3) hebben zowel ene digitale ingang (AES/EBU en SPDIF) als een analoge. Op dit moment heb ik ze via de analoge ingang aangesloten, maar ik vermoed dat dat niet optimaal is omdat je dan een extra D/A en A/D-conversie doet

Ik heb een Focusrite Saffire geluidskaart, die heeft 1x SPDIF in/out. Wat is de beste manier om de aansluiting te maken? Moet ik 1 speaker aansluiten via de SPDIF-in en dan via de SPDIF-through de andere speaker, of kan ik beide speakers direct direct aansluiten op de geluidskaart? Welk kabeltype?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 nov 2017 09:54

Re: Speakers met digitale ingang

He Jos,
Normaliter moet je de conversie zo laat mogelijk toepassen.
Zoals een digitale versterker dat ook doet, daar is de conversie pas na de voortrap.


In jouw geval maakt het denk ik niet zo heel veel uit n.l
Of de conversie nu in de geluidskaart gebeurd, of 2 mtr verderop in je monitor speaker.
Doorslag gevend is de kwaliteit van de d/a chip, als die in je geluidskaart beter is dan ben je beter af met analoog aansluiten van je monitorspeaker.
Maar als de monitor speaker een betere chip d/a chip heeft dan je monitor digitaal aansluiten.

Persoonlijk denk ik dat de foccusrite een betere d/a heeft maar dat is even uitzoeken.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 27 nov 2017 09:59

Re: Speakers met digitale ingang

Dus als ik de analoge ingang van de DSM3 gebruikt, dan zet ie het analoge signaal niet eerst om naar digitaal en dan weer naar analoog?

De DSM3 heeft namelijk allerlei mogelijkheiden om EQ in te stellen, vandaar dat ik vrees dat er binnen dat circuit extra A/D en D/A-conversie plaatsvindt als ik het signaal analoog binnen laat komen.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 27 nov 2017 10:06

Re: Speakers met digitale ingang

josq schreef:De DSM3 heeft namelijk allerlei mogelijkheiden om EQ in te stellen, vandaar dat ik vrees dat er binnen dat circuit extra A/D en D/A-conversie plaatsvindt als ik het signaal analoog binnen laat komen.


Als ik zo even de reviews lees op internet, dan heb je wat dat betreft inderdaad gelijk. Dus bij analoog aansluiten is er een extra conversie. Sommigen horen geen verschil, andere zeggen dat het digitaal veel beter gaat klinken.
Hoe dan ook, je zit vast aan de DA converter van de speaker

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 nov 2017 10:34

Re: Speakers met digitale ingang

Als dat zo is Jos, dan kan je het beter digitaal aansluiten, maar dan bepaald de monitor chip ten alle tijde jouw kwaliteit , en is je geluidskaart ondergeschikt.

Stel dat je er een dure RME voor hebt zitten? Dan ben je mooi de " sjaak" :oops:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 27 nov 2017 10:58

Re: Speakers met digitale ingang

Jan Wim schreef:Stel dat je er een dure RME voor hebt zitten? Dan ben je mooi de " sjaak" :oops:


Dat bedacht ik ook! Met andere woorden, ik kan een dure RME uitsparen ;)

Maar even heel praktisch: wat is de juiste manier om dit aan te sluiten qua bekabeling?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 nov 2017 11:03

Re: Speakers met digitale ingang

josq schreef:
Jan Wim schreef:Stel dat je er een dure RME voor hebt zitten? Dan ben je mooi de " sjaak" :oops:


Dat bedacht ik ook! Met andere woorden, ik kan een dure RME uitsparen
Maar even heel praktisch: wat is de juiste manier om dit aan te sluiten qua bekabeling?



Hahaha.... Jos zo kan je het ook bekijken :lol:

Je kan dan vanuit geluidskaart met een spdif coax75ohm je monitor in.
Als het daad werkelijk een spdif thru is , kan je daaruit eveneens met coax de andere speaker voorzien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 nov 2017 12:03

Re: Speakers met digitale ingang

Allemaal digitaal!
Ik ben benieuwd of je verschillen gaat horen Jos.
Dat moet haast wel als je er een extra da-ad conversie tussen uit haalt.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 nov 2017 13:16

Re: Speakers met digitale ingang

ik betwijfel of het wel "digitaal" is
want de eq werkt met dip switches toch?

ik denk dat de term digitaal op de klasse D versterking slaat
als je de plate amp los schroeft , kan het haast niet anders dat analoog -analoog blijft
denk zelfs dat de digitale input direct na binnenkomst al omgezet wordt en dat de EQ switches al analoog zijn
daarna volgt pas de klasse D versterking,

vandaar mijn 1e gedachte je bent misschien wel beter af om de conversie in je geluidskaart te gebruiken en niet die van je plate amp

want als ik een los onderdeel bekijk(wat altijd duurder is)dan koop je een complete plate amp voor 147 euro?
daar zal weinig echt digitaals in zitten
http://www.instrumentalparts.com/ma10009004200.html


eventueel een aansluitschema volgens het boekje

maudio.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 27 nov 2017 14:14

Re: Speakers met digitale ingang

http://www.musiciansfriend.com/pro-audi ... nitor-each

"DSP-based EQ" - dat betekent toch dat de EQ in het digitale domein plaatsvindt?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 nov 2017 14:26

Re: Speakers met digitale ingang

josq schreef:http://www.musiciansfriend.com/pro-audio/m-audio-studiophile-dsm3-powered-studio-monitor-each

"DSP-based EQ" - dat betekent toch dat de EQ in het digitale domein plaatsvindt?



Jos ,dat is zeker niet altijd zo, want waarom zou digitaal een mechanische dipswitch aanbrengen?
dit geeft problemen
als het echt Digitaal dsp is zal het eerder via software verlopen

maar wil je het echt zeker weten, dan moet de schroevendraaier gestart worden ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 nov 2017 14:33

Re: Speakers met digitale ingang

Afhankelijk van de stand van een dipswitch wordt door de software een bepaalde filtercurve oid ingesteld.
De dispswitches zitten dan rechtstreeks aan de DSP processor.
Dit is redelijk standaard in de digitale techniek/processortechnologie.
Dus op zich kan er nog steeds een DSP in de M-Audio zitten

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 nov 2017 14:59

Re: Speakers met digitale ingang

Evert-Jan schreef:Afhankelijk van de stand van een dipswitch wordt door de software een bepaalde filtercurve oid ingesteld.
De dispswitches zitten dan rechtstreeks aan de DSP processor.
Dit is redelijk standaard in de digitale techniek/processortechnologie.
Dus op zich kan er nog steeds een DSP in de M-Audio zitten



dat zou heel goed mogelijk zijn Ever-Jan

maar blijft de vraag staan over de conversie

want stel dat de analoge zijde geen conversie krijgt ? want je moet de monitor apart via een switch vertellen dat er analoog of digitaal gekoppeld wordt.
het kan best zijn zodra je de monitor middels de switch verteld dat er analog op zit, dat dan er pas een A/D conversie plaats vind om zo de DSP te gebruiken.

in dat geval kan je beter de DSP niet gebruiken en gewoon analoog je speakers aansturen, omdat de focusrite D/A beter is
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 27 nov 2017 15:20

Re: Speakers met digitale ingang

Jan Wim schreef:omdat de focusrite D/A beter is


Hoe weet je dat? :roll:

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 nov 2017 15:21

Re: Speakers met digitale ingang

Ik heb het manual gedownload
DSP: 36-bit, 192 kHz processing
Er zit dus een "echte" DSP in.

Staat trouwens ook in de tekst:
DSM3 speakers employ 36-bit digital signal processing for control of crossover, EQ, and channel assignment settings.
Crossover The crossover function is handled by a digital processor that ensures flat, distortionfree integration of the LF and HF drivers.
EQ and Placement Settings Six filters allow for customization of speaker response to a variety of sonic conditions and speaker orientations in your studio.
Digital Channel Assignment When working with digital input, this switch is used to select the channel to be monitored in the speaker: the left channel, right channel, or a summed (mono) mix of the left and right channels of the digital input.
Volume Trim The Volume Trim control adjusts level of the input signal in the digital domain.


Die input select is gemaakt zodat je beide soorten ingangen bekabeld kunt laten: de switch bepaalt of je de analoge of digitale ingang wilt gebruiken.
Zowel digitaal als analoog gaan dus door de DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 nov 2017 15:30

Re: Speakers met digitale ingang

pitty dan blijf je dus aan de D/A van de monitor gebonden
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 nov 2017 15:50

Re: Speakers met digitale ingang

Jan Wim schreef:pitty dan blijf je dus aan de D/A van de monitor gebonden


Niet voor Jos die kan met twee eenvoudige spdiff kabels het geluid nog wat verbeteren.

Gr. Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 nov 2017 16:02

Re: Speakers met digitale ingang

Loosman schreef:
Jan Wim schreef:pitty dan blijf je dus aan de D/A van de monitor gebonden


Niet voor Jos die kan met twee eenvoudige spdiff kabels het geluid nog wat verbeteren.

Gr. Jan


dat wel, maar een complete plate amp voor 147 euro(incl winst) dan krijg ik toch een beetje een naar gevoel over de chip in de monitor :oops:
Focusrite heeft wat dat betreft qua chip een betere positie, die staat nu buitenspel

maar je hebt gelijk in de huidige situatie zal spdif wel wat opleveren, tegen geringe kosten
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 27 nov 2017 16:24

Re: Speakers met digitale ingang

Is het echt zo'n verschil? De focusrite pro24 moet ruim EUR 300 gekost hebben... ook niet veel geld toch? Want in zo'n geluidskaart zitten nog wel wat meer chips/functionaliteiten lijkt me.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 nov 2017 16:42

Re: Speakers met digitale ingang

josq schreef:Is het echt zo'n verschil? De focusrite pro24 moet ruim EUR 300 gekost hebben... ook niet veel geld toch? Want in zo'n geluidskaart zitten nog wel wat meer chips/functionaliteiten lijkt me.



dat klopt Jos
maar er zit in de pro24 buiten een print met chip, geen versterking in


geluids kwaliteit wordt uit eindelijk bepaald door de gebruikte componenten in een RME zit ook niet zo veel meer , maar toch is het hoorbaar
ik weet dat een focussrite een redelijk chip prijs/kwaliteit heeft (heb er hier nog 1 liggen)

focusrite.jpg

er zijn maar een paar spelers die de markt bedienen, en dat is duur, redelijk. budget
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com