Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

mini windlade

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 nov 2017 11:47

mini windlade

alssssssssssssssssssss ik ooit weer wat hobby tijd over heb
wil ik het volgende nog eens gaan proberen

een mini windlade maken
waarbij de toets overbrenging via een tuimelaar loopt

maar het gaat te ver om er denk ik echt wind in te pompen dus waarmee kan ik de vacuum werking van het klepje simuleren?
magneettape?

alle info is welkom ;)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 29 nov 2017 15:06

Re: mini windlade

Grappig Jan Wim,

ik zit me al jaren af te vragen of het maken van een soort windlade waar je ook daadwerkelijk winddruk op zet niet de meest realistische speelaard geeft in combinatie met houten klavieren (o, en dan ook nog koppelbaar, dat zou tof zijn!). Maar zoals je het nu voorstelt, is het dan niet hetzelfde als een soort 'Jaap Patijn oplossing' (en dit is positief bedoeld!) met magneten direct boven of onder het einde van de toets om de toetsdruk/drukpunt te simuleren? Ik feite verleg je nu alleen het drukpunt naar ergens anders dan de toets.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 nov 2017 15:46

Re: mini windlade

Pim dat is de vraag, ik ben geen orgelbouwer, maar ik kan me zo voorstellen dat er een soort vacuüm ontstaat als je de klep moet lostrekken, is dit naast wind te simuleren?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 29 nov 2017 15:59

Re: mini windlade

Dag Jan Wim en Pim

Het idee van ventielen gebruiken ligt al jaren bij mij op de plank en had dit al volledig uitgewerkt!
Maar gezien de hoeveelheid werk alleen maar om een contactje te bedienen heb ik dat nooit geplaatst, komt nog bij dat bij korte tracturen het befaamde knikje niet is waar te nemen, waar het bij de meesten toch om gaat.
Zoals vermoedelijk iedereen weet ontstaat deze knik pas als de speling en torsie uit de tractuur is gedrukt en bij kleine orgel dus nooit.
Ook een nadeel van een kleine windlade op druk is het geblaas omdat er geen pijpwerk opstaat, ook al zou dit best met magneten op te lossen zijn.(dus zonder wind)
Dus de meest realistische oplossing is gebruik een magneet voor de knik maar stel het moment even uit!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 nov 2017 16:24

Re: mini windlade

Dus de meest realistische oplossing is gebruik een magneet voor de knik maar stel het moment even uit!


Jaap, als ik dus iets maak dat er op het hele systeem ongeveer 1/1,5mm speling zit
en dan de magneet zou je dan het knikje niet voelen?

dus eerst de speling wegdrukken en dan het klepje(magneetje)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 29 nov 2017 16:43

Re: mini windlade

Grappig Jan Wim!

Ik heb met zo'n klep met magneet tape wel een proefje gedaan.
Mijn conclusie was dat het inderdaad werkt!
Het magneet tape kan je trouwens gewoon bij de Hema krijgen, en is niet eens duur.

Je moet de slag van de klep denk ik wel beperken tot 5 á 6 mm (dat zou bij een echte speelklep meer zijn, denk ik).
In dat gebied gedraagt het zich redelijk als 'wind'.

Mijn vermoede is dat je op deze wijze absoluut de meest realistische kopie van een kerkorgeltoucher benaderd.

Succes met de verdere ontwikkeling!

Met groet,

David

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 nov 2017 18:21

Re: mini windlade

Ha David

ik denk dat de slag wel rond de 5/6 mm zit aan het verlengde deel vaan de staart klavier

heb je ook een proef gedaan met abstracten, of puur het klepje /windlade?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 29 nov 2017 18:41

Re: mini windlade

Dag Jan Wim,

Een eenvoudige manier om dit te bereiken is een gaatje in de toets boren iets groter dan een glad metalen staafje (3mm), aan de onderzijde van dit staafje een magneet lijmen en daarna door het gaatje gaatje schuiven.
Onder de toetsen ter hoogte van het staafje een metalen strip aanbrengen, hier bovenop dun vilt ook voor het tikken en klaar is Kees!
Het staafje boven met een simpele asborger (incl. viltje ter voorkoming van tikken) de werking begrenzen tussen de 1 - 1,5mm. Uiteraard moet in ruststand de magneet tegen de metalen strip aankomen en pas na b.v. 2mm indrukken loskomen van de strip.
Voor staartklavieren de magneetkant boven en voor balans onder!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 nov 2017 23:19

Re: mini windlade

Jaap de volgnde situatie heb ik nu, volgens jouw plan heb ik aan het einde van de staart klavieren de getordeerde aluminium strip zitten waar een trekveer aanhangt.
Deze heb ik zo afgesteld dat de veer net genoeg kracht heeft om de toets op spanning te houden, maar gevoelsmatig is dit heel weinig.
Pas als ik het "slappe" gedeelte van de veer indruk, komt een magneet in actie die ik wel moet weg knikken, dit kan ik afstellen qua sterkte.

Op zich speelt dit al vrij realistisch.

ik heb inmiddels geen kontakt printen meer onder de klavieren, ik werk nu met reedcontacten, dat voelt al prettiger aan.
Vandaar mijn drang om nog eenstapje verder te gaan naar een windlade.
Het wordt een losse module, dus als het flopt hou ik het gewoon bij de huidige situatie
Gaat het wel werken dan moet ik de bestaande trekveren loshalen en de stelbouten boven de magneten dieper draaien zdat er geen kleefkracht meer is.

eer dat ik daar aan begin is het al 2018 ;)

Maar alvast wat kennis vergaren kan nooit geen kwaad.

De vraag is ook een beetje hoeveel vacuum kracht veroorzaakt de wind?
Is dit afhankelijk van de winddruk, grote van de windlade?
Ik kan me in theorie voorstellen dat als je 1 toets indrukt de vacuum groter is dan dat je 10 toetsen indrukt als een soort
arpeggio akkoord, want dan zou er geen vacuum meer zijn, of is dit in de praktijk niet waarneembaar
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 29 nov 2017 23:37

Re: mini windlade

Jan Wim schreef:Ha David

ik denk dat de slag wel rond de 5/6 mm zit aan het verlengde deel vaan de staart klavier

heb je ook een proef gedaan met abstracten, of puur het klepje /windlade?


Ik heb alleen een klepje / windlade gemaakt.
Het zou inderdaad wel leuk zijn ook iets te bouwen met één octaafje toetsen plus abstracten.
Maar ja, tijd hè...
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 30 nov 2017 00:58

Re: mini windlade

Dag Jan Wim,

Het is erg moeilijk om een toetsaanslag van een mechanisch windlade na te maken zonder een echte windlade te maken.
Er zijn veel factoren die mee spelen, zoals:
- de ventiel breedte er zijn veel verschillende maten ( er zijn per octaaf wel 3 verschillende maten) aan het begin van
de baskant de breedste en boven in de diskant de smalste;
- door dit fenomeen is er ook een verloopt in de toetsknik, omdat een groter ventiel meer weerstand ondervindt;
- het aantal tegelijk ingedrukte toetsen verlaagt niet de toetsknik of de wind-huishouding is bijzonder slecht;
- wel is van belang hoeveel register zijn uitgetrokken door de hoeveelheid lucht die tijdens het openen verplaatst
wordt;
- verder is bepalend voor de toetsknik waar het aangrijpenspunt op het ventiel zich bevind, hoe meer naar de voorkant
hoe makkelijker de speelaard is en lager de toetsknik, terwijl bij een naar achtergeplaatst aangrijpingspunt de
toetsknik toe neem.

Dus de vraag over de vacuum kracht veroorzaakt door de windzuiging is niet te beantwoorden omdat deze nooit het zelfde is.
Dus Jan Wim als je voor echt gaat moet je gewoon een pijporgel (niet te klein want anders heb je nog geen knik) bouwen en in het ander geval je verzoenen met het bereikte!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 nov 2017 07:39

Re: mini windlade

dag Jaap
bedankt voor je uitleg, het is zeker niet zo dat ik ontevreden ben met het huidig resultaat.
meer een hobby drang zeg maar :)
alleen voor mijn gevoel is de huidige situatie net iets te "perfect"
de magneet doet keurig zijn werk, maar op magneet niveau is het braaf aan/uit zeg maar
vandaar mijn gedachte qua windlade, dan krijg je toch net iets meer speling/rek op het mechanisme voordat de klep echt aangespannen en open getrokken wordt.
maar wellicht heb je volkomen gelijk en is het verspilde tijd

moet er nog maar eens een paar nachten over slapen ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 30 nov 2017 10:06

Re: mini windlade

Sjonge, heb je net je speakers op tijd gezet, ga je weer speling in je klavier creëeren. :o :lol:
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 nov 2017 11:30

Re: mini windlade

Jaap380 schreef:Sjonge, heb je net je speakers op tijd gezet, ga je weer speling in je klavier creëeren. :o :lol:



Jaap er is niets zo veranderlijk als een mens, maar voordeel/nadeel van speakers op Tijd zetten is dat je wat tijd over hebt :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 30 nov 2017 12:14

Re: mini windlade

Jan-Wim, nog een ideetje:
Misschien iets om te experimenteren met een elektromagneet voor het drukpunt? Die je dan kunt afregelen vanaf je console.
Zo kun je per klavier en per orgel de touche van je klavieren aanpassen.
Nog mooier zou zijn als je dit ook nog kunt regelen via MIDI, dan kun je dus gekoppelde klavieren zwaarder maken.

Als je toch tijd over hebt ;)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 feb 2018 20:48

Re: mini windlade

geheel eigenwijs als ik ben :lol:

stap 1
toch maar begonnen met 162 ventielklepjes te zagen :roll:
image11.jpg


stap 2
een proef moet nog even uitwijzen hoeveel lostrekkracht wenselijk is

aan de onderzjde komen 2 stukjes magneettape 1.5mm dik10mm breed
tussen de magneet stukjes komt vilt te zitten wat iets dikker is dan de magneet 1.7mm
zodat er geen tik hoorbaar is als de magneet sluit

image22.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 03 feb 2018 00:23

Re: mini windlade

Dag Jan Wim,

Met alleen een ventiel en een korte mechaniek krijg je praktisch geen vertraging ondanks de magneten, omdat er bijna geen speling/torsie is.
Wat wel helpt,(wordt ook in de orgelbouw toegepast alleen meestal om een andere reden) op je bestaande ventiel een klein hulpventiel plaatsen.
Boven op dit hulpventiel wordt een ventielveer geplaatst, de werking van dit ventiel wordt door een instelmoer begrenst (ongeveer 2mm)
Omdat de toetsmechaniek aan het hulpventiel vast zit, komt bij het in drukken van een toets eerst het hulpventiel in beweging en daarna pas het eigenlijke ventiel.
Dit werkt zeer accuraat!
Als dit te ingewikkeld is kan ik er wel een tekening van maken.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 feb 2018 00:32

Re: mini windlade

JacoP schreef:Dag Jan Wim,

Met alleen een ventiel en een korte mechaniek krijg je praktisch geen vertraging ondanks de magneten, omdat er bijna geen speling/torsie is.
Wat wel helpt,(wordt ook in de orgelbouw toegepast alleen meestal om een andere reden) op je bestaande ventiel een klein hulpventiel plaatsen.
Boven op dit hulpventiel wordt een ventielveer geplaatst, de werking van dit ventiel wordt door een instelmoer begrenst (ongeveer 2mm)
Omdat de toetsmechaniek aan het hulpventiel vast zit, komt bij het in drukken van een toets eerst het hulpventiel in beweging en daarna pas het eigenlijke ventiel.
Dit werkt zeer accuraat!
Als dit te ingewikkeld is kan ik er wel een tekening van maken.



Jaap, de kreet hulpventiel zegt mij niet zoveel ;)
dus als je tijd en zin hebt, dan is een schets voor mijn beeldvorming van harte welkom
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 feb 2018 12:54

Re: mini windlade

wat zie ik hier?

een "gewone" schroefduim als stift?

en wat zit er tussen het schroefoogje en het ijzeren abstract

een stukje leer denk ik ?

2002-Ventielen.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 03 feb 2018 18:57

Re: mini windlade

Dag Jan Wim,

Dat klopt deze runderleren verbindingsschakels gebruikten we bij Flentrop ook, het is flexibel/spelingsloos en voorkomt bijgeluiden.

Maar bij deze mijn getekende uitleg, in 3 variaties:(vanaf de onderste tekening) in rust, de werking van het voorventiel en daarna het hoofdventiel.
De veerspanning moet net voldoende zijn om de toets in zijn rust positie te houden, omdat ik er vanuit ben gegaan dat het hoofdventiel door magneten wordt aangetrokken!
De werking van het voorventiel wordt proefondervindelijk vastgesteld, bij mij door een leermoer geregeld maar kan ook met een bolkop-schroefje.
Succes!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 feb 2018 20:43

Re: mini windlade

mooi Jaap hartelijk dank voor de tekening en uitleg
zo is het voor mij beter te doorgronden.


geruststelling is dat ik mijn vers gezaagde klepjes gewoon kan behouden :lol:
moet allen wat extra toevoegen.

wat ik me alleen afvraag, maar dat zal zoals je schrijft proefondervindelijk bepaald moeten worden
-dat als de kompasveer net voldoende druk/spanning geeft om de toets op hoogte te houden, en ik daarna het ventiel los trek van de magneet, heeft de kompasveer dan wel genoeg kracht om het ventiel en hulpventiel snel genoeg terug te duwen.
de speling toets /voorventiel schommelt dat rond 1mm?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 03 feb 2018 21:35

Re: mini windlade

Dag Jan Wim,

Ik ben er vanuit gegaan dat het ventiel in zijn hoogste stand nog onder invloed van het magnetisch veld staat waardoor het ventiel hierdoor terugkeert.
Het voordeel van het gebruik van magneten is dat de benodigde beginkracht groter is en bij een veer wordt het steeds meer.
Maar de veer zo afregelen dat het beide ventielen naar onderen drukt kan ook.
De toets speling is ook afhankelijk van je diepgang op het aantrekpunt, een voorbeeld bij een balansklavier met een 1 : 1 verhouding is de werking aan beide zijden gelijk, maar veel ventielen gaan veel minder open, ( b.v 10mm toets - 7mm ventiel) waardoor de speling bij het ventiel in de toetswerking groter wordt.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 feb 2018 00:10

Re: mini windlade

bedankt Jaap

ik meld de vorderingen hier
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 feb 2018 18:32

Re: mini windlade

Jaap,

meld me weer even met een vraagje

de voorzijde van het ventiel geef ik een gleufje waar de stift in kan bewegen.

de achterzijde kan ik idem doen, alleen bestaat het gevaar dan niet dat de achterzijde ook getild wordt?

of valt dit in de praktijk mee door werking van de veer.

hulp%20of%20voorventiel1.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 12 feb 2018 21:17

Re: mini windlade

Dag Jan Wim,

Van het ventiel is alleen de voorzijde voorzien van een sleufje en aan de scharnierzijde een passende boring voor de achterstift
Deze boring aan de bovenzijde verzinken of met een iets grotere maat opboren tot ongeveer 2mm, dus de stift heeft alleen aan de onderzijde contact met het ventiel.
Aan de onderzijde achter vanaf de boring iets afschuinen om dat het ventiel bij de stift scharniert.
Omdat de ventielveer dichter bij het aantrekpunt staat dan aan de scharnierzijde gaat het ventiel alleen aan de voorzijde open.
De positie van aantrekkingspunt en ventielveer zijn bepalend voor de speelaard!
Op de meegestuurde foto zie je bovenop het ventiel meerdere posities voor de veer en ik gebruik nooit een veren-geleidingslat, maar vijl de veer aan de pulpeetplankzijde in een v-vorm haaks op de veer en frees in de pulpeetplank v-vormige groeven waar de poot van de veer in past. (op deze wijze kan de veer niet draaien en is wrijvingsloos)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Volgende

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com