Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Duimpistons

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 41

Geregistreerd: 09 nov 2017 17:59

Bericht 14 dec 2017 00:52

Duimpistons

Ik ben bezig met het laten bouwen van een Hauptwerk orgel. Momenteel ontwerpen we de kast. Mijn vraag is: zouden jullie duimpistons bij het klavier aanbevelen en zo ja hoeveel ongeveer? Ik vind ze eigenlijk niet mooi staan, maar als het heel handig is, ga ik er toch over nadenken.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 14 dec 2017 01:12

Re: Duimpistons

Dag Guido,

Het gebruik van duimpiston vergroot je mogelijkheden dichtbij de klavieren, ook ik vind de in de handel verkrijgbare uitvoeringen niet fraai!
Maar als je kiest voor mijn presetknoppen ontwerp kan je deze op een decoratieve wijze integreren in de toetslijstjes.
Door dat het geheel van hout wordt gemaakt kun je eigen houtsoort gebruiken en als je de hout nerven door laat lopen wordt het een eenheid met je klavieren!
Het aantal is afhankelijk van wat je er precies mee doen wilt, voor floating divisions/ presets/ koppels/ setzer enz.
De bouwer die jouw speeltafel maakt mag geheel vrijblijvend gebruik maken van het ontwerp en zijn daar nog vragen over laat het weten, eventueel via een pb.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 1

Geregistreerd: 22 mei 2017 19:36

Bericht 14 dec 2017 09:14

Re: Duimpistons

Ik heb de duimpistons ook overwogen, maar ik vind het echt niet mooi staan. Het oog wil ook wat. De handelingen rondom koppelen etc. voer ik wel via de schermen uit. Op een kerk/pijporgel heb ik die duimpistons ook niet tot mijn beschikking als ik moet koppelen of van registratie moet wisselen, dus kan ik er ook maar beter niet aan wennen ;) .

Maar iedereen moet vooral z'n eigen afweging maken natuurlijk :) .
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 14 dec 2017 09:51

Re: Duimpistons

Jaap heeft het over dit soort drukknoppen: link
Ziet er een stuk strakker uit dan die plastic dingen..
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 14 dec 2017 10:49

Re: Duimpistons

Dag Henk,

Is jouw Hauptwerk hometrainer een kopie van het orgel waar je in de kerk op speelt?
Henk waarom zou je jezelf beperken, je speelt vermoedelijk toch ook op sample’s die veel groter zijn en of anders dan het kerkorgel. Hoeveel kerkorgels hebben b.v. een zwelwerk, ook een verrijking!
Andere speelhulpen gebruiken is een uitdaging!
Gewoon proberen, is het niet je ding dan gebruik je het niet.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 41

Geregistreerd: 09 nov 2017 17:59

Bericht 14 dec 2017 19:17

Re: Duimpistons

Dat ziet er veel beter uit Jaap. Ik ga het er met de bouwer over hebben. Ben ook benieuwd wat de meerkosten zullen gaan worden.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 14 dec 2017 21:22

Re: Duimpistons

Dag Guido,

Het is uiteraard meer werk, maar voor een beroepsbouwer gemakkelijk te realiseren, voor een paar zaken heb ik hulpstukjes gemaakt als de bouwer interresse heeft hoor ik het wel!

Als het doorgaat en het is klaar wil je dan een foto hiervan op het forum plaatsen?

In de professionele orgelwereld is dit drukknop ontwerp ook al met succes toegepast voor de setzer en sequenzer van een groot mechanisch 3 klaviers orgel in Stavanger gebouwd door fa. Reil (uitgevoerd in ebben)
Klassieke bouwers willen liever geen plastic troep in hun speeltafels verwerken
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 15 dec 2017 10:41

Re: Duimpistons

Dag Jaap,

Je hebt ook weleens een foto geplaatst met deze knoppen als registerschakelaars meen ik me te herinneren.
Kan hem niet meer vinden.
Kun je hem hier nog een keer plaatsen of de link geven ?
Bedankt alvast.
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 15 dec 2017 11:06

Re: Duimpistons

Dag Gerrit,

Ik weet niet precies welke foto jij bedoelt.
Is het onderstaande plaatje?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 15 dec 2017 21:36

Re: Duimpistons

Niet direct wat ik zocht, maar in de buurt ! Daardoor weer dit topic gevonden:
www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=10&t=191 ... ars#p22420

Kan het deze foto zijn ?, maar dan omgebouwd naar de houtenknoppen waar je de tekening van geeft?
Klavieren met Laukhuff knoppen.jpeg


De wipperknoppen, waarmee je de stand kan zien zonder leds is ook wel een mooie oplossing.
Alleen (stepper) combinaties zie je dan niet.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 15 dec 2017 23:00

Re: Duimpistons

Beste Guido,

Ik vindt de duimpistons ook niet mooi, maar ze zijn wel handig tijdens het orgelspelen.

Onder het onderste klavier heb ik duimpistons, maar er zit een wegneembare sierlat voor, met vilt tussen de bakstukken geklemd.
De sierlat is aan de binnenkant uitgefreesd, zodat de pistons in de lat vallen. Op de foto zie je mijn klavieren met de geplaatste sierlat.

Zo heb ik er praktisch wat aan en het visuele plaatje klopt ook.

Groeten, Jan

Hauptwerk orgel 002.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 15 dec 2017 23:56

Re: Duimpistons

Dag Jan,

Waar gebruik jij deze pistons voor, vermoedelijk reageren je registers niet zichtbaar op piston gebruik of gebruik je hiervoor een monitor?
Als je pistons handig vindt waarom verstop je ze dan of doe je dit alleen als je geen orgel speelt?
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 16 dec 2017 00:14

Re: Duimpistons

Dag Gerrit,

Als je gebruik van presets wilt maken zonder monitor dan zijn ledindicaties erg handig of je moet speciale magnetisch gestuurde registerschakelaars gebruiken! (een erg dure oplossing)
Mijn registerschakelaars hebben een zichtbare inschakel stand maar zijn ingebruik met een setzer niet handig, terwijl de drukknop uitvoering met led universeel gebruikt kan worden.
De vorm van deze drukknop is zelf te bepalen, maar een kompakte uitvoering is wel praktisch.
Ook de kunststof labels van de wipregisters (van Laukhuff) op de foto kun je ook zelf maken van een mooie houtsoort.
De onderliggende print met het mes-lager kun je prima combineren met eigen gemaakte labels!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 16 dec 2017 11:13

Re: Duimpistons

Dankje Jaap.

E.e.a. is me wel duidelijk nu. Hoop er wat proefjes van te kunnen maken.
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 16 dec 2017 11:57

Re: Duimpistons

JacoP schreef:Dag Jan,

Waar gebruik jij deze pistons voor, vermoedelijk reageren je registers niet zichtbaar op piston gebruik of gebruik je hiervoor een monitor?
Als je pistons handig vindt waarom verstop je ze dan of doe je dit alleen als je geen orgel speelt?


Beste Jaap,

Ja ik verstop ze alleen als ik geen orgel speel of als ik ze tijdens het orgelspelen niet wil gebruiken.
Mijn registers reageren idd niet zichtbaar op piston gebruik. Ik gebruik geen zichtbare monitor, maar weet uit mijn hoofd meestal wel wat er achter zit.
Maar voor het zicht in de woonkamer is het wel aardig dat alles wat op elektronica wijst niet zichtbaar is. Zo lijkt het een huiskamerpijporgel met 24 registers.
Voor grotere orgels heb ik meer registers nodig. De plank boven de klavieren is ook wegneembaar en daar zitten nog 48 registers achter (gewone standaard lichttuimelaars).
Zo is het orgel met de wegneembare delen voor mij zeer functioneel zonder monitorgebruik en als meubel toont het ook mooi in de woonkamer.

Groeten, Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 16 dec 2017 14:01

Re: Duimpistons

Jan Leendert schreef:
JacoP schreef:Dag Jan,

Waar gebruik jij deze pistons voor, vermoedelijk reageren je registers niet zichtbaar op piston gebruik of gebruik je hiervoor een monitor?
Als je pistons handig vindt waarom verstop je ze dan of doe je dit alleen als je geen orgel speelt?


Beste Jaap,

Ja ik verstop ze alleen als ik geen orgel speel of als ik ze tijdens het orgelspelen niet wil gebruiken.
Mijn registers reageren idd niet zichtbaar op piston gebruik. Ik gebruik geen zichtbare monitor, maar weet uit mijn hoofd meestal wel wat er achter zit.
Maar voor het zicht in de woonkamer is het wel aardig dat alles wat op elektronica wijst niet zichtbaar is. Zo lijkt het een huiskamerpijporgel met 24 registers.
Voor grotere orgels heb ik meer registers nodig. De plank boven de klavieren is ook wegneembaar en daar zitten nog 48 registers achter (gewone standaard lichttuimelaars).
Zo is het orgel met de wegneembare delen voor mij zeer functioneel zonder monitorgebruik en als meubel toont het ook mooi in de woonkamer.

Groeten, Jan


Ziet er mooi uit!

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com