Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Voorstellen en zelfbouw Anco

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 20 dec 2016 18:02

Voorstellen en zelfbouw Anco

Eigenlijk had ik me pas willen voorstellen als ik daadwerkelijk mijn eigen hauptwerk-systeem zou bezitten, maar bijna 2 jaar na mezelf hier aangemeld te hebben ben ik toch gaan reageren in topic's.. Dus vandaar, iets aan de late kant, alsnog mijn voorstel-topic.

Je leest het goed, ik ben nog helemaal geen hauptwerk speler, maar ik hoop dat ik volgend jaar eindelijk een start kan maken met mijn project. Maar voor het zover is moet ik eerst wat in mn huisje gaan klussen, verhuizen en er voor zorgen dat ik genoeg ruimte bewaar voor een mooi orgel.. en als dat gebeurt is, is het geld natuurlijk op.. :(
Voordeel is natuurlijk wel dat ik genoeg tijd heb om 1 (of toch meerdere?) sampleset te kiezen (want wat is die keuze moeilijk)

Momenteel spelen we dus gewoon verder op een Johannus. Omdat ik allergisch ben voor noten en pinda's staat er hier klavarskribo op de plank. En die muziek varieert dan weer vanaf Martin Mans, via Pieter Heykoop, naar Peter Eilander, richting Paul Wols, M.C de Jong om daarna bij Bach te belanden.. (en af en toe Widor of Grison) Alles wat er tussen zit, er een beetje op lijkt of maar enigszins in de buurt komt, wordt ook met enige regelmaat gespeeld.
En tja, welk orgel kies je dan? Ik weet het in ieder geval nog niet.

En verder? Verder blijven we hier nog even schilderen zodat de verhuizing volgend jaar ook opgestart kan worden
Laatst bijgewerkt door anco.marijs op 15 dec 2017 12:11, in totaal 3 keer bewerkt.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 20 dec 2016 18:15

Re: Ook maar eens voorstellen dan...

Welkom! Leuk om te lezen!

Welk orgel je dan kiest? Met het sample set van het hoofdorgel van de Laurenskerk moet je een heel eind komen! Maar de keuze is reuze, dus meer dan een sample set is ook mogelijk.

Maar eerst wens ik je veel succes bij het plaatsen van een orgel. Ik had zelf het geluk dat ik met Hauptwerk begonnen ben voor ik verkering kreeg. Nu we getrouwd zijn luistert het soms wat nauwer met de centen :)
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 21 dec 2016 00:25

Re: Ook maar eens voorstellen dan...

Hallo,

Ik weet niet of je op deze website al het menu "Kijk/Luister" hebt gebruikt. Zo heb ik verschillende orgels beluisterd en ben verliefd geworden op de sampleset van Domkerk Utrecht (Batz orgel). Maar het is een kwestie van smaak en mogelijkheden. Ik vind het Hinz orgel in Bovenkerk Kampen bijvoorbeeld ook prachtig, maar te groot voor mijn PC en te duur dwz. Utrecht vind ik que prijs/kwaliteit beter. Succes met zoeken. Je zult snel verslaafd raken als je eenmaal met Hauptwerk begint :)
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 21 dec 2016 09:13

Re: Ook maar eens voorstellen dan...

josq schreef:Welkom! Leuk om te lezen!

Welk orgel je dan kiest? Met het sample set van het hoofdorgel van de Laurenskerk moet je een heel eind komen! Maar de keuze is reuze, dus meer dan een sample set is ook mogelijk.

Maar eerst wens ik je veel succes bij het plaatsen van een orgel. Ik had zelf het geluk dat ik met Hauptwerk begonnen ben voor ik verkering kreeg. Nu we getrouwd zijn luistert het soms wat nauwer met de centen :)


Ja, de Laurenskerk is prachtig, maar daar wil ik eigenlijk weer wel een 4-klaviers orgel bij hebben.. (hoewel het met minder ook wel gaat)

FredM schreef:Hallo,

Ik weet niet of je op deze website al het menu "Kijk/Luister" hebt gebruikt. Zo heb ik verschillende orgels beluisterd en ben verliefd geworden op de sampleset van Domkerk Utrecht (Batz orgel). Maar het is een kwestie van smaak en mogelijkheden. Ik vind het Hinz orgel in Bovenkerk Kampen bijvoorbeeld ook prachtig, maar te groot voor mijn PC en te duur dwz. Utrecht vind ik que prijs/kwaliteit beter. Succes met zoeken. Je zult snel verslaafd raken als je eenmaal met Hauptwerk begint :)


Ik heb alles gezien! Waarschijnlijk ga ik er toch meerdere aanschaffen als het zo ver is. Ik heb mijn wensenlijst al 'ingekort' tot de volgende orgels:

1e keus
SP:
Zutphen (misschien wel mn nummer 1)
Hoofdorgel Laurenskerk (of toch deze?)

OrganArt:
Metzler, Tarragona (niet echt 'universeel', maar zo mooi!)

Voxus:
Haarlem (Heel mooi, dus misschien toch eerst voor deze gaan?)

Sygsoft
Heusden (gewoon omdat ie er zo mooi uit ziet :D )

2e keus:
SP:
Goerlitz
Doesburg (Klinkt ook prachtig!)
Utrecht
Zwolle
Transept Laurens
Freiberg

Voxus:
Tholen

OrganArt:
Een heleboel orgels...

Uhmm... :roll: misschien toch nog eens heel goed na gaan denken :lol:

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 21 dec 2016 09:58

Re: Ook maar eens voorstellen dan...

Ok, Anco. Ik zat even mee te rekenen met je wensenlijstje. Dat gaat aardig in de papieren lopen zeg......

Er zijn natuurlijk mensen, die elke zit op de orgelbank graag een reis gaan maken langs de mooiste orgels.

Maar velen komen na enige tijd toch tot het besef, dat het toch vooral om de concentratie op het muzikale gebeuren gaat, en dat resulteert er vaak in, dat je bijna niet meer op een heleboel voor veel geld aangeschafte samplesets speelt, maar dat je zeg maar zo 1 tot 3 sets hebt die je gebruikt.

Er zijn tegenwoordig ook hele fraaie gratis sets om mee te beginnen; dan kan je je geld eerst investeren in een goede kwaliteit hardware......

Anyhow, heel veel voorbereidingsplezier gewenst!!

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 21 dec 2016 10:14

Re: Ook maar eens voorstellen dan...

Haha, inderdaad daarom ook alleen een 1e en 2e keus. Geen 3e, 4e, 5e enz..

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 21 dec 2016 15:53

Re: Ook maar eens voorstellen dan...

Je hebt je goed ingelezen en-geluisterd zo te zien! Met je eerste keuzes is niets mis. Met je tweede keuzes ook niet, maar daar doen zich soms wat kleine nadeeltjes voor. Met het risico dat ik je op veel punten de bekende weg wijs:

*Goerlitz: volledige versie stelt extreem hoge RAM-eisen. Maar verder... ik heb de mediumversie en ben enthousiast over deze alleskunner met z'n transparante klank, geweldige akoestiek, en overtuigende opnameposities voor elk van de 6 kanalen.

*Doesburg: Klank schijnt wat aan de wollige kant te zijn. En Duits-Romantische muziek zoals Reger, speel je dat wel?

*Utrecht: ook aan de wollige kant, eigenlijk te ver van het orgel opgenomen. Wel een aantal overweldigend mooie registers en een indrukwekkend vol werk

*Zwolle: geen opgenomen tremulanten. Het orgel staat ver af van het origineel zonder dat het geheel een overtuigend resultaat levert. Desalniettemin een populair set met een prachtige transparante klank. Maar als je een originele Schnitger wil, dan lijkt Steinkirchen mij een veel betere, hoewel natuurlijk een stuk kleiner

*Rotterdam Transept: hier ben ik ook erg benieuwd naar. Als exponent van de neobarokke bouwstijl wel een tamelijk specifiek orgel, weinig zwoele klanken dus, maar wel veel transparantie en helderheid.

*Freiberg: wat ouder sample set, dus ook hier geen opgenomen tremulanten. Akoestiek is niet zo mooi als had gekund vanwege een grote glazen scheidingswand in de kerkruimte. Wel een echt Bachorgel.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 21 dec 2016 17:18

Re: Ook maar eens voorstellen dan...

josq schreef:Je hebt je goed ingelezen en-geluisterd zo te zien! Met je eerste keuzes is niets mis. Met je tweede keuzes ook niet, maar daar doen zich soms wat kleine nadeeltjes voor. Met het risico dat ik je op veel punten de bekende weg wijs:

*Goerlitz: volledige versie stelt extreem hoge RAM-eisen. Maar verder... ik heb de mediumversie en ben enthousiast over deze alleskunner met z'n transparante klank, geweldige akoestiek, en overtuigende opnameposities voor elk van de 6 kanalen.

Inderdaad is het enige nadeel dat er een beest van een pc nodig om die volledig te kunnen gebruiken...


josq schreef:*Doesburg: Klank schijnt wat aan de wollige kant te zijn. En Duits-Romantische muziek zoals Reger, speel je dat wel?

De demo's die ik op internet heb gehoord vond ik zelf wel heel mooi klinken. Specifiek Reger speel ik niet, maar af en toe staat er wel eens wat romantisch (getinte) muziek op de plank. Overigens staat er op de website van SP een demo van Jan Zwart en ook die klinkt goed op het orgel, dus er is vast meer te spelen op dit orgel dan alleen strikt Duits-Romantische muziek?


josq schreef:*Utrecht: ook aan de wollige kant, eigenlijk te ver van het orgel opgenomen. Wel een aantal overweldigend mooie registers en een indrukwekkend vol werk

*Zwolle: geen opgenomen tremulanten. Het orgel staat ver af van het origineel zonder dat het geheel een overtuigend resultaat levert. Desalniettemin een populair set met een prachtige transparante klank. Maar als je een originele Schnitger wil, dan lijkt Steinkirchen mij een veel betere, hoewel natuurlijk een stuk kleiner

*Rotterdam Transept: hier ben ik ook erg benieuwd naar. Als exponent van de neobarokke bouwstijl wel een tamelijk specifiek orgel, weinig zwoele klanken dus, maar wel veel transparantie en helderheid.

*Freiberg: wat ouder sample set, dus ook hier geen opgenomen tremulanten. Akoestiek is niet zo mooi als had gekund vanwege een grote glazen scheidingswand in de kerkruimte. Wel een echt Bachorgel.

Inderdaad zijn die tremulanten een groot nadeel..
Ik zal ook niet alle orgels moeten hebben, 2 of maximaal 3 is goed genoeg.
Het liefst een barok-orgel naast een alles-kunner.

Als ik bijvoorbeeld begin met het Metzler zal ik niet gauw Doesburg erbij nemen, en Freiberg al helemaal niet. Maar als ik begin met de Laurenskerk wordt dat weer een heel ander verhaal..

Maar voor de beslissing genomen moet worden heb ik nog genoeg tijd om proef-versies uit te proberen, misschien dat dat wat helderheid brengt.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 22 dec 2016 08:04

Re: Ook maar eens voorstellen dan...

TIP: Koop eerst 1 sampleset en geniet daarvan, het kost tijd om een set goed te leren kennen en waarderen. Omdat je een nieuwe Hauptwerker bent, leer je dan ook beter 'je behoefte' kennen.
Met een diner komen de gerechten ook achter elkaar, en niet allemaal tegelijk.

PdW

Berichten: 34

Geregistreerd: 01 maart 2016 21:10

Bericht 22 dec 2016 21:42

Re: Ook maar eens voorstellen dan...

Dag Anco,

die tip van Gert heb ik ook gekregen en gevolgd: mijn budget was niet onbeperkt en ik wilde het in eerste instantie liever besteden aan goede geluidskwaliteit. Je ruilt je audio systeem niet zo makkelijk in als het niet bevalt, maar een andere sampleset is nog een keer te doen. Het advies wat ik kreeg: koop eerst een betaalbare sampleset, als je daar een tijdje op speelt kom je er vanzelf achter wat je mist.

Ik ben uiteindelijk op de sampleset van het Holzhey orgel in Weissenau (prospectum) uitgekomen als eerste set en speel daar nu een paar maanden met veel plezier op. Ik zou deze set zeker aan willen raden: heel betaalbaar (249 Euri), prachtig opgenomen en een behoorlijk veelzijdig orgel. Bach en Bach-leerlingen klinken fantastisch, Franse barok en oude muziek gaan verrassend goed. Door de vele 8-voeten en de strijkers kan je met romantiek ook een eind komen. Het heeft natuurlijk z'n beperkingen, o.a. geen zwelkast en ik mis wel eens een mooie tremulant (heeft het echte orgel ook niet trouwens). Voor de Noordduitse barok is het orgel ook minder geschikt. Maar voorlopig ben ik nog niet uitgespeeld op Weissenau.

groet
Pieter
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 24 dec 2016 10:30

Re: Ook maar eens voorstellen dan...

Bedankt voor de tips!
Ook Weissenau zal ik me eens in gaan verdiepen. Het fragment op internet klinkt in ieder geval wel goed..

Inmiddels Hauptwerk Free op mn laptopje gezet en een beetje aan het spelen geweest op bijgeleverde orgel en het orgel van Zwolle. Direct ook maar een klavecimbel er op gezet :D .
Nu weet ik zeker dat ik verkocht ben aan hauptwerk..
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 25 jan 2017 09:27

Re: Ook maar eens voorstellen dan...

Met mn nieuwe aanwinst hoef ik me voorlopig ook niet te vervelen. 4 staartklavieren (met orgel eromheen) kunnen vinden op internet. De overige onderdelen zullen nog wel eens verkocht gaan worden..
Ohja, die deur is ook nog te koop...
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 15 dec 2017 12:10

Re: Voorstellen en zelfbouw Anco

Voor de gezelligheid even een kleine update. Ik heb helaas niet heel veel tijd, en al helemaal geen ervaring, dus snel gaat het nog niet echt

Van alle 4 klavieren alle toetsen losdraaien. Ze zitten aan de onderkant met kleine zwarte kunststof soort moertjes vast.
Nadat ik alle 224 moertjes had losgedraaid(los gepeuterd) was de huid wel van mn vingers af, dus er had vast wel ergens een tooltje voor moeten zijn... :?

Schoonmaken van de klavieren en bakstukken is zoals te zien op de foto in ieder geval geen overbodige luxe.
En ik schrok toch nog wat er voor vuil er van het toetsbeleg af kwam..
1. demonteren en schoonmaken.jpg


De klavieren van de 2 orgels hadden nogal een verschillende speelaard. Hier de veertjes van 2 witte toetsen, de een uit het ene orgel de ander uit het andere orgel. Daardoor speelde het ene orgel vrij zwaar, het andere erg licht.
Die mogen dus ook allemaal even strak worden afgesteld.
Ik ga voor de zwaardere versie, leuke vingertraining ;)
2. verschil klavieren.jpg


Eerste klavier bijna klaar. Aangesloten met spul van Gino-midi, en even testen op de laptop met gratis hauptwerk versie.
Even wat spelen met de locatie van de drukcontactstrip en dan kunnen we door naar de volgende..
Was hier alleen nog vergeten om de bakstukken op de schuren en opnieuw te lakken, want er zit nogal kleuverschil in.
3. testen.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 15 dec 2017 12:21

Re: Voorstellen en zelfbouw Anco

Pedaal ligt er op het moment zo bij.
Moet straks ook nog een kleurtje krijgen

4. pedaal.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 15 dec 2017 14:39

Re: Voorstellen en zelfbouw Anco

Dag Anco,

Voor het los en opdraaien bestaat geen tooltje maar deze is heel eenvoudig zelf te maken!
Een kort (6cm) metalen (aluminium kan ook) buisje 8mm uitwendig en 6mm inwendig, aan één kant met een driehoek vijltje een aantal tandjes vijlen.
De bedoeling is dat de tandjes het zwarte moertje vasthouden terwijl je het buisje draait! (met de hand of accuboormachine)
Dit werkt uitstekend, ik heb deze hulpstukjes in allerlei maten gebruikt en het spaart je vingertoppen.
Verder een tip voor het toetsbeleg, ziet er als nieuw uit na een behandeling met met koper/zilverpoets!
Dit werkt ook voor de geleidingsstiften.
Ik ga er van uit dat je weet hoe je de veren op gelijke sterkte kan afregelen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 15 dec 2017 16:11

Re: Voorstellen en zelfbouw Anco

Jaap, bedankt voor de tip. Daar zal ik nog wel wat aan hebben.
Wat betreft de veertjes, dat heb ik al van je geleerd ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 15 dec 2017 23:22

Re: Voorstellen en zelfbouw Anco

anco.marijs schreef:Jaap, bedankt voor de tip. Daar zal ik nog wel wat aan hebben.
Wat betreft de veertjes, dat heb ik al van je geleerd ;)

Leuk Anco! ben vandaag ook met de klavieren in de weer geweest: nieuwe stiftvoeringen erin gelijmd.
Die buisjes van Jaap met gevijlde kartels zijn goud waard! :lol:
Oja, de veertjes van de zwarte toetsen zijn minder zwaar (staan minder ver open) dan van de witte toetsen, -maar misschien wist je dat al.
Ik maak ze eerst schoon met Thinner, en de zwarte krijg ik prachtig met polijstpasta (Commodant of Brazzo). Ze blijven zwart afgeven, maar dat komt omdat het bakeliet is.
Voor het mooie kun je ook de zijkant van de toetsen een schuurpapiertje geven zodat je mooi blank hout ziet als je de naastliggende toets indrukt.
De zwarte verf op het hout is vaak na het poetsen van de zwarte toetsen een beetje verdwenen en die maak ik met een Edding stift weer zwart.
De Fatar rubber toetscontacten zet ik zover mogelijk bij het scharnierpunt van de toets, zodat je zo min mogelijk extra druk hoeft te zetten om contact te laten maken.
Laat jij de oude toetscontacten zitten? Die zorgen ook voor extra druk...

De bakstukken maak ik altijd kaal met een scherpe verfkrabber. Daarna schuren met korrel 80, 180 en dan Skylt Rigostep extra matte lak erop. Je ziet niet dat het gelakt is...

Oja, er is ook nog ene topic over een "rammelvrij pedaal". Je hebt hem nu toch uit elkaar... ;)

Veel succes en bouwplezier!
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 16 dec 2017 14:00

Re: Voorstellen en zelfbouw Anco

Nou Jaap, dat gaat nog niet helemaal lekker met je klavieren als ik het zo lees ;)

Bij het ene orgel was er wel verschil tussen zwarte en witte veertjes, maar bij het andere orgel (het lichtst spelende) waren ze allemaal hetzelfde...
Ik heb het witte en zwarte gedeelte van de toetsen schoongemaakt met intensiefreiniger van Jemaco (stiekem van mijn vrouw geleend).. heel voorzichtig zodat het hout niet nat wordt.
De oude toetscontacten zijn er nu uit. Ik heb zelf nieuwe plankjes gemaakt met daarop de nieuwe contacten, en die zitten nu in de uitsparing waar eerst de oude contacten gezeten hebben.

Als ik het me goed herinner was dat pedaal uitgevoerd met magneten zodat het pedaal wat je loslaat niet iedere keer tegen de bovenkant aan klapt? Dat was ik inderdaad al van plan ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 dec 2017 18:47

Re: Voorstellen en zelfbouw Anco

anco.marijs schreef:...Als ik het me goed herinner was dat pedaal uitgevoerd met magneten zodat het pedaal wat je loslaat niet iedere keer tegen de bovenkant aan klapt? Dat was ik inderdaad al van plan ;)

Die magneten waren volgens mij een oplossing van Jaap Patijn. Zo ver ben ik nog niet gegaan, maar nu je het zegt, lijkt het mij ook wel wat. Echt rammelvrij spelen... :D Die magnet-Jaap :lol:
Het mooiste orgel maak je zelf.

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com