Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

L en R Component registers

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 dec 2017 08:12

L en R Component registers

ik zal het maar zachtjes vertellen :oops: ik probeerde onlangs meerdere speakers binnen 1 groep aan te sturen.
dit heeft me een avond gekost zonder resultaat :oops: :oops:

alles gecontroleerd ,bekabeling, kanalen op de geluidskaart, type cycling in HW enz. alles klopte, maar geen geluidsverdeling tussen de speakerparen!!!
alles speakerparen bleven gelijktijdig klinken

maar wat blijkt nu?

ik had voor de test 2 stemmen geladen van het hoofdorgel Laurenskerk
geheel toevallig waren dit (achteraf) L+R component stemmen.
zodra dit type register geselecteerd is werkt de verdeling op basis van "Cyclic within octave,octaves and ranks cycled" niet!!!!
als er een niet component stem geladen wordt klopt de verdeling wel weer.

Jiri heeft hier niet een verklaring voor, die schrijft dat de afhandeling van de verdeling via HW gaat, en dat de setmaker hier geen invloed op heeft , ook kan dit niet in de ODF vastgelegd zijn...


maar het werkt niet
dus is dit een Bug in HW?
of toch ergens in de set?
of ben ik toch niet wakker geweest op dat moment?

ikzelf gebruik thuis alleen stereo weergave voor de fronts, maar er zijn wellicht forumleden die wel middels multi speakers binnen 1 audio groep werken, en hebben die het zelfde probleem bij component stemmen??
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 16 dec 2017 10:00

Re: Component registers

Ik heb hier pas ook mee geexperimenteerd. Niet alleen de noten, maar ook de "ranks" worden gecycled, heb ik gemerkt. Dus als je 2 speakerparen in 1 groep hebt, dan klinkt (zo vermoed ik) de C van de L-rank 1 door speakerpaar 1, en die van de R-rank door speakerpaar 2, en bij de Cis precies andersom. Dit is natuurlijk heel geschikt als je allemaal verschillende ranks hebt (bijvoorbeeld een strijker klinkt steeds door het andere speakerpaar dan de naastgelegen celeste), maar voor L-en R-ranks is het effect dat je per toon steeds de beide speakerparen hoort.

Als je meer speakerparen toevoegt zou er telkens minstens 1 speakerpaar moeten zwijgen als je maar 1 register gebruikt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 dec 2017 10:15

Re: Component registers

Jos

om het bij mij thuis uit te proberen, heb ik tijdelijk even een 2e paar speakers aangesloten
nu heb ik dus 2 speakerparen binnen de Frontgroep

vervolgens mute ik het rear en het 2e front kanaal

nu heb ik dus 1 front kanaal over
pak ik nu bv de Prestant van het rugwerk dan hoor je die soms wel en soms niet, dus de verdeling klopt dan wel
tijdens de stiltes wordt het signaal wel naar het mute paar gestuurd, hier zie je ook audio activiteit in reaper.

maar zodra ik weer een L+R component stem speel over het zelfde kanaal(de rest staat nog mute) dan is ieder toets hoorbaar, dus er vind geen verdeling plaats


heel raar........................

ik kan er niet achter komen wat ik fout doe........... eerst maar een straf bakkie koffie :roll:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 16 dec 2017 10:20

Re: Component registers

Wat als je de L- en R- niet als mono, maar als stereo laadt?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 dec 2017 10:25

Re: Component registers

josq schreef:Wat als je de L- en R- niet als mono, maar als stereo laadt?


heb ik al gedaan geen invloed op de uitkomst :o
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 dec 2017 10:29

Re: Component registers

Oorzaak is dat de L en L componentregisters voor HW 2 afzonderlijke stemmen zijn. In de ODF zijn ze aan elkaar gekoppeld.

Als je 1 component stem als stereo zou laden (en de 2e niet), dan werkt het wel. Maar e.e.a klinkt dan niet.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 dec 2017 10:51

Re: Component registers

Evert-Jan

volgens Jiri is het niet ODF gerelateerd

Hi Jan Wim
this is certainly related to the audio wiring (Hauptwerk routing) rather than the sample set itself. The sample set creator has no force about the user splitting into various audio channels. Therefore, it simmply cannot be any bug in the ODF, because in the ODF there is no specification about audio outputs.

You will perhaps need to experiment (loading only one or several stops) to see the behavior. I am sorry, I have no setup ready for such experimenting myself at this moment, so I cannot see myself. I am sorry.

Yours,
Jiri
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 dec 2017 11:09

Re: L en R Component registers

Het is een combinatie van beiden

In de ODF worden beiden registers als het ware aan elkaar gekoppeld om zo als 1 register hoorbaar te zijn.
Dit is het punt: HW heeft geen specifieke afhandeling van L&R component registers en in de ODF is het mogelijk om 2 registers (of meer) aan elkaar te koppelen en met 1 knop te bedienen.

Nu je toch aan het testen bent: er zit nog iets vreemds in L&R componentregisters. Ik zal dat vanavond nog even opzoeken. Ik moet nu weg.
Ik heb de titel van het topic ook gewijzigd (duidelijker gemaakt)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 dec 2017 11:25

Re: L en R Component registers

ik wacht het af Evert-Jan

tot nu toe krijg ik bij gebruik de L+R registers over beide front kanalen geluid, dit t.o.v van de niet L+R registers
dus component registers krijgen dan ook nog een ongewilde Decibel boost.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 16 dec 2017 14:55

Re: L en R Component registers

Hoi Jan Wim,

Wat is het doel precies van je onderzoek? Ik begrijp dat nog niet goed.

Als je dezelfde tests zou doen met een normaal stereo-register, bijv van het Transept orgel, kan je de audiosetup dan wel kloppend krijgen?

Goed om te bedenken dat de zogenaamde L/R component registers een wat typische achtergrond en bedoeling hebben.
Bij toeval werd ontdekt dat splitsing van een stereo opname in een aparte L file en een aparte R file dit een positieve uitwerking had op het virtuele tremulant model van Hauptwerk (als gevolg van het detuningmodel).
Audiofilologisch wellicht niet helemaal verantwoord, maar toch ;)
Om in de vraag naar een realistische (gesamplede) tremulantweergave te voorzien, bleek een L/R weergave een gewaardeerd alternatief. De L/R component opzet speelt vooral bij oudere sets, bijv. Zwolle, Rotterdam Hoofdorgel, Caen.
Inmiddels worden tremulanten voor (nagenoeg) alle registers gesampled.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 dec 2017 17:10

Re: L en R Component registers

ha Fokko

het onderzoek is meer op basis van toeval

waarom reageert een normale stem wel op de verdeling zoals HW die voorstelt . en een L+R stem niet?

bij het Transept werkt het wel normaal, je moet daar alleen voor de test even uitkijken dat de slider niet op 64/64 staat
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 dec 2017 21:43

Re: L en R Component registers

Bij L en R component samples wordt geadviseerd om die mono te laden. Aanleiding was Zwolle V2.5, die veel geheugen vroeg. Anton had hiervoor een oplossing, waarop een discussie volgde op het Engelstalige forum: http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=6&t=13066
Als discussiërend was de oplossing: in mono laden. Zelf zette ik daar al vraagtekens bij.

Jiri had voor niet met tremulant opgenomen samples een truc bedacht waardoor die beter gingen klinken. L component bevatte alleen het linker kanaal van de opname en het rechter kanaal was stil (bevatte geen audio). Bij het R component sample was het net andersom. Jiri had dit op de standaard methode getest: L en R component samples werden beiden in stereo geladen en zo ook weergegeven.

Door ze mono te laden gebeurt er het volgende (blz. 70 van mijn boek).
Hauptwerk creëert dan bij het aanmaken van de orgel cache file van een stereo sample een mono sample op basis van òf het linker- òf het rechter kanaal in het sample het hoogste volume heeft. Tevens wordt het gemiddelde geluidsniveau bepaald van linker- en rechter kanaal incl. de per-pipe instellingen in de Organ Definition File. Zo kan bijv. alleen het linker kanaal van een sample gekozen zijn omdat deze het luidst is, maar bij afspelen wordt dit linker kanaal op het gemiddelde geluidsniveau van de oorspronkelijke stereo sample over beide audiokanalen afgespeeld.

Door nu de L en R component samples in mono te laden wordt het audio (in mono) van beide samples bij elkaar opgeteld en zo via beide speakers weergegeven.
En dit is niet wat Jiri oorspronkelijk bedacht had: L component = alleen linker audiokanaal door de linker speaker en R component = alleen het rechter audiokanaal door de rechter speaker.
Door beide mono te laden is het door Jiri beoogde effect niet meer aanwezig.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 dec 2017 22:42

Re: L en R Component registers

En het transept orgel heeft bij de component stemmen al geen mogelijkheid meer om in stereo te laden,
Je kan wel stereo aanklikken maar automatisch springt dit terug naar mono als de set geladen wordt

Jiri zou dus feitelijk gewoon terug moeten keren naar zijn oorspronkelijk idee dus?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 dec 2017 23:04

Re: L en R Component registers

Jiri heeft dit uitgevoerd:
set Pipe_SoundEngine01_Layer.AudioOut_OptimalChannelFormatCode = 1 (eACF_RawMono) voor alle tremulant-L/R pijpen

http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?p=96409

De ODF hacken en je kunt weer terug naar de oude situatie.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 dec 2017 23:14

Re: L en R Component registers

vrees dat hacken boven mijn pet gaat ;)
RAWmono moet dan RAWstereo worden? Of blijft het dan op alle kanalen stil :?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 dec 2017 23:33

Re: L en R Component registers

Ik heb in het vorige bericht de verkeerde link aangegeven. Het moet deze zijn: http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?p=96409#p96409

In de ODF in sectie <ObjectList ObjectType="Pipe_SoundEngine01_Layer"> de tag p1
p1 = AudioOut_OptimalChannelFormatCode

Dat register wordt dan altijd in mono geladen. HW forceert dat als je dit in de ODF opneemt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 dec 2017 23:45

Re: L en R Component registers

maarre ....Evert-Jan kan een simpele timmerman ook in het ODF geraken :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 18 dec 2017 07:52

Re: L en R Component registers

hallo
ik heb vernomen van een goede vriend dat Hw waarschijnlijk een update krijgt binnenkort, waar dit wel mogelijk is, je kan dan elk orgel afzonderlijk per audiogroepen inladen, nu is het het zo dat je in HW je groepen aanmaakt, maar dit is voor alle orgels hetzelfde. als die update er zal komen is dit niet meer het geval.
Ik loop namelijk tegen hetzelfde probleem aan.

Maar het zou zo moeten zijn , tenminste voor mij, dat je bv je per groep je manueel zou kunnen toewijzen.
Dus je pedaal registers alleen naar je sub bv je hoofdwerk manueel naar je frontspeakers, je rugwerk manueel naar twee andere speakers die net achter je staan en je bovenwerk naar twee speakers boven je orgel, en als je dan geen speakers hebt staan voor je rugwerk ,nu dan zet je deze bij je front hoofdwerk op.
Zo had ik het in mijn gedachten.

En als deze update er mag komen is dit in 1 keer opgelost. :D
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 18 dec 2017 09:04

Re: L en R Component registers

Bucanier schreef:Dus je pedaal registers alleen naar je sub

En de hogere tonen uit het pedaal dan (4-voet, 2-voet, en de boventonen van de andere voetmaten)?


Bucanier schreef: bv je hoofdwerk manueel naar je frontspeakers,

Niet naar je sub? Ook de 16 voeten niet? Of heb je zuilen die al een behoorlijk laag hebben?


Bucanier schreef: je rugwerk manueel naar twee andere speakers die net achter je staan en je bovenwerk naar twee speakers boven je orgel, en als je dan geen speakers hebt staan voor je rugwerk ,nu dan zet je deze bij je front hoofdwerk op.
Zo had ik het in mijn gedachten.

En als deze update er mag komen is dit in 1 keer opgelost. :D

Speakers op verschillende locaties zetten is meestal niet echt een heel goed idee.
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar volgens mij lost dit het probleem van Jan-Wim niet echt op?
Het ging toch om het verdelen van l+r component registers over verschillende speakerparen bij verdeling op basis van "Cyclic within octave,octaves and ranks cycled"?

Dat los je dan toch niet op door verschillende werken over verschillende speakerparen te verdelen?

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 18 dec 2017 09:54

Re: L en R Component registers

Bucanier, dat verdelen van werken over aparte speakers kan toch gewoon?? Dat doen we al jaren. Of lees ik het verkeerd??

Interessante ontdekking van Jan Wim, en dito voorgestelde oplossing door Evert-Jan!!

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 18 dec 2017 14:23

Re: L en R Component registers

oke ,nu dan heb ik de doelstelling verkeerd begrepen . dan wacht ik dit even af , want dit is voor mij dan ook een heel interessant :) onderwerp
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 11 maart 2023 11:01

Re: L en R Component registers

Jan Wim schreef:ik zal het maar zachtjes vertellen :oops: ik probeerde onlangs meerdere speakers binnen 1 groep aan te sturen.
dit heeft me een avond gekost zonder resultaat :oops: :oops:

alles gecontroleerd ,bekabeling, kanalen op de geluidskaart, type cycling in HW enz. alles klopte, maar geen geluidsverdeling tussen de speakerparen!!!
alles speakerparen bleven gelijktijdig klinken

maar wat blijkt nu?

ik had voor de test 2 stemmen geladen van het hoofdorgel Laurenskerk
geheel toevallig waren dit (achteraf) L+R component stemmen.
zodra dit type register geselecteerd is werkt de verdeling op basis van "Cyclic within octave,octaves and ranks cycled" niet!!!!
als er een niet component stem geladen wordt klopt de verdeling wel weer.

Jiri heeft hier niet een verklaring voor, die schrijft dat de afhandeling van de verdeling via HW gaat, en dat de setmaker hier geen invloed op heeft , ook kan dit niet in de ODF vastgelegd zijn...


maar het werkt niet
dus is dit een Bug in HW?
of toch ergens in de set?
of ben ik toch niet wakker geweest op dat moment?

ikzelf gebruik thuis alleen stereo weergave voor de fronts, maar er zijn wellicht forumleden die wel middels multi speakers binnen 1 audio groep werken, en hebben die het zelfde probleem bij component stemmen??


Goedemorgen.

Een discussie van heel lang geleden....ben benieuwd of er inmiddels iemand een oplossing voor heeft gevonden.
Sinds kort gebruik ik een 6-kanaals front opstelling en sowieso bespeel ik Caen en Rotterdam waarbij ik tegen bovengenoemd "probleem" aanloop...

Mario

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 25 maart 2023 21:55

Re: L en R Component registers

Heeft niemand hier mee te maken gehad of iets mee gedaan?!?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 maart 2023 12:04

Re: L en R Component registers

Bij het indrukken van 1 toets en een L/R register open, worden er 2 audiobestanden afgespeeld.
Bij 2 speakers in 1 audiogroep: het ene audiobestand (L) gaat naar speakerpaar 1 in de groep, de 2e audiofile (R) gaat naar het andere speakerpaar in de groep. Druk je een volgende toets in, dan gaat het L kanaal weer naar groep 1 en het R kanaal naar groep 2.
Bij een "gewoon" register is de verdeling wel goed: er wordt maar 1 WAV file afgespeeld per toets.

Als je in de ODF een Cornet V zelf zou samenstellen uit 5 registers, dan heb je m.i. ook dit effect, maar dan een fractie erger.
Ik ken maar 1 sample set waar zoiets geïmplementeerd is: Aristide (Rouen). Daar worden alle samengestelde vulstemmen volgens de werkelijke samenstelling in het orgel in Rouen in de ODF nagemaakt.
Ik heb maar 1 set speakers en kan het effect niet testen.

Er is nog wel iets vreemds aan de hand. Bij elke toets die je indrukt wordt ook een audiobestand van het tractuurgeluid afgespeeld (als je die geladen hebt). Het is een heel klein audiobestandje zonder loops e.d. Maar die heeft geen invloed op de verdeling over de speakers in een groep.

Ik denk dat e.e.a. in HW fout zit. Er wordt bij de verdeling zoals 'Cyclic within octave, octaves and ranks cycled' enz. geen rekening mee gehouden dat er bij een register/toetscombinatie meerdere audiobestanden tegelijk afgespeeld kunnen worden (L en R audiobestand of samengesteld register) en dat de verdeling over speakers in de groep daardoor de mist in gaat.
Je zou de vraag op het Engeltalig forum moeten stellen. Martin zal dan waarschijnlijk wel reageren.

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com