PdW schreef:Als we dan toch bezig zijn (St. Omer kwam al langs): Holzhey Weissenau is misschien wel meer geschikt dan St. Omer voor Franse Barok. Holzhey heeft een synthese gemaakt tussen de Zuidduitse en Franse barok, waarbij de grondstemmen (inclusief strijkers) en het plenum (met tertsmixtuur) vooral zuidduits klinken, denk aan het Trost orgel in Waltershausen. De tongwerken en de cornet spreken echt Frans.
Ik kom wel af en toe wat tekort in de Franse barokmuziek, zoals een mooie nasard + tremulant, een terts, larigot en een snaterende cromorne. Aan de andere kant krijg je er ook een heel orgel bij waar je heel mooi Bach op kan spelen
groet
Pieter
Sorry, maar hier ben ik niet mee eens. De mixturen en tongwerken van dat orgel zijn allen erg onmuzikaal hard, en niet mooi voor Bach muziek. Dat orgel is m.i. slecht gerestaureerd. De intonatie is m.i. behoorlijk aangetast.
Voor Franse muziek uit de 17e en 18e eeuw: ook niet.
Ik vind Weissenau geen mooi orgel. Wel enkele lieve klanken in de grondstemmen; maar dat is alles.
Ik weet dat dit persoonlijk is, maar het orgel klinkt in mijn oren niet oud, maar koud.
Heel goed opgenomen, dat wel. Gernot Wurst' werk is heel prima.
Rozay, St. Michel of St. Maximim zijn nog steeds de beste keuzen. Is het kiezen uit drie orgels nog te gering een keuze?