Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

volume sampleset

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 42

Geregistreerd: 15 dec 2017 21:27

Bericht 27 dec 2017 15:40

volume sampleset

hallo.

Ik heb een sampleset geïnstalleerd maar ben de volume vergeten in te stellen op mijn zwelpendaal van mijn orgel.
wie weet hoe ik dit alsnog kan doen het balkje van de volume is ook niet zichtbaar.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 27 dec 2017 15:45

Re: volume sampleset

Toch maar het mooie boek van Evert-Jan aanschaffen. Daar staat ook dit uitgebreid in. ;) ;)
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 27 dec 2017 16:00

Re: volume sampleset

Als je een zwelpedaal dat op je speeltafel zit wilt gebruiken als volumeregelaar, dan doe je dat in Hauptwerk als volgt:

Menu>>large floating control panels>>Audio, Midi and performance. Klik op het schermpje dat verschijnt met je rechtermuisknop op de slider voor de volumeregeling. Kies "Autodetect...". Beweeg je zwelpedaal heen en weer. Klik op OK.

Dat is het!

Berichten: 42

Geregistreerd: 15 dec 2017 21:27

Bericht 27 dec 2017 20:54

Re: volume sampleset

josq schreef:Als je een zwelpedaal dat op je speeltafel zit wilt gebruiken als volumeregelaar, dan doe je dat in Hauptwerk als volgt:

Menu>>large floating control panels>>Audio, Midi and performance. Klik op het schermpje dat verschijnt met je rechtermuisknop op de slider voor de volumeregeling. Kies "Autodetect...". Beweeg je zwelpedaal heen en weer. Klik op OK.

Dat is het!


super bedank hoor het is gelukt. is toch wel handig ;)

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 28 dec 2017 15:49

Re: volume sampleset

Joas schreef:
josq schreef:Als je een zwelpedaal dat op je speeltafel zit wilt gebruiken als volumeregelaar, dan doe je dat in Hauptwerk als volgt:

Menu>>large floating control panels>>Audio, Midi and performance. Klik op het schermpje dat verschijnt met je rechtermuisknop op de slider voor de volumeregeling. Kies "Autodetect...". Beweeg je zwelpedaal heen en weer. Klik op OK.

Dat is het!


super bedank hoor het is gelukt. is toch wel handig ;)


Goedemiddag,

Ik heb dat gedaan, in dit geval geprobeerd met " Zwolle" met mn zwelpedaal, maar hoor geen verschil, de regelaar gaat wel heen en weer op het scherm?

groet,
Albert
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 28 dec 2017 16:44

Re: volume sampleset

Kun je een screenshot geven? Als de regelaar heen en weer gaat op het scherm zou er echt iets moeten gebeuren met het volume. Kan het zijn dat je de verkeerde regelaar hebt genomen?

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 29 dec 2017 10:28

Re: volume sampleset

inderdaad Jos, verkeerde schermpje, goed lezen he :twisted: bedankt!
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 15 aug 2018 22:12

Re: volume sampleset

Ik heb ook bij diverse orgels 1 van de 2 zwelpedalen gebruikt als volumeregelaar, zoals hiervoor beschreven.
Het probleem is echter dat de cijfers 1 t/m 100 niet "vloeiend" langs komen bij intrappen zwelpedaal, maar "met horten en stoten", dus bv 1, 11, 16 23 ... etc. Het volume correspondeert hiermee, het gaat dus in sprongetjes omhoog.
Het maakt niet uit of ik het linker of rechter zwelpedaal gebruik. Ook maakt het niet uit of je tijdens de MIDI learn procedure het pedaal heel langzaam op en neer laat gaan. Nu zou je denken dat er een bit uit de codering is gevallen, maar het merkwaardige is dat de zwelpedalen wel goed (vloeiend) werken bij het Cavaille Col orgel van St. Eucaire in Metz, bij alle andere orgels heb ik die hakkels. Wie kan dit verklaren?
Bestaat er een programmaatje waarmee ik alle MIDI codes die worden uitgewisseld op het scherm krijg?

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 16 aug 2018 15:43

Re: volume sampleset

Bij nader inzien hierbij enige aanvulling en correctie op bovenstaand bericht.
Ik heb een overzicht van de MIDI codes gevonden van mijn Eminent Amadeus 20 LX:
Midi codes expression pedals:
Only levels 0, 11, 27 39, 51, 59, 67, 77, 82, 87, 92, 97, 102, 107, 112, 117, 122 and 127 are transmitted.
Dus als dit direct wordt omgezet in evenredig volume krijg je de genoemde "hakkels". Waarom door Eminent voor deze reeks is gekozen is mij een raadsel. Als je dan toch kiest voor stapjes maak er dan een logarithmische reeks van, dus de intervallen worden groter naarmate het volume toeneemt, zoals de logarithmische potmeter die het volume van een versterker regelt. Het zwelpedaal gedraagt zich in de praktijk ook inderdaad zoals een lineaire potmeter, in het begin neemt de output snel toe en tegen het eind doet het niets meer.
Als je dit zwelpedaal van de Eminent koppelt aan een origineel zwelpedaal van een orgel dan zijn de stapjes niet te horen, blijkbaar worden de volumeveranderingen dan door Hauptwerk vloeiend gemaakt.
Dit laatste geldt niet voor de volumeregelaar op het control panel, deze is dus bij mijn orgel in elk geval niet bruikbaar als zwelpedaal, maar meer als een eenmalige instelling. Wellicht hangt dit af van het merk/type orgel.

Berichten: 4

Geregistreerd: 02 sep 2018 15:09

Bericht 05 sep 2018 15:02

Re: volume sampleset

Bedankt voor alle tips in dit draadje, heb het voor elkaar gekregen om het volume toe te wijzen aan mijn tweede zwelpedaal. Alleen werkt nu op het eerste zwelpedaal de originele "swell" niet meer. Caen heeft 1 swell en als ik daar op rechtsklik en toewijs werkt dat weer, maar dan is mijn 2e zwelpedaal zijn volume functie weer kwijt. Weet misschien iemand een oplossing hiervoor?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 sep 2018 18:53

Re: volume sampleset

Het lijkt er dan op dat van beide zwelpedalen er altijd maar 1 actief kan zijn om MIDI te genereren.

Wat voor merk orgel heb je? Misschien dat iemand daarvoor een oplossing heeft.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com