Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

sample voor demo

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4

Geregistreerd: 27 dec 2017 23:00

Bericht 30 dec 2017 19:28

sample voor demo

Ik ben een nieuwe Hauptwerk gebruiker.

Om te testen heb ik de freeware versie in gebruik.
De orgels die er standaard bij staan vind ik niet zo geweldig klinken.
Of ligt dat aan de freeware versie dat het geluid een stuk minder is ?
Wanneer ik een orgel, bijv Zuthpen, wil laden geeft het programma telkens aan dat het bestand te groot is.
Hier wordt dan via een pop up wel een oplossing gegeven, maar die begrijp ik niet goed...

Ik zou graag een romantisch orgel willen bespelen via Hauptwerk (freeware)en dit via de koptelefoon beluisteren.

Welke actie kan ik het beste ondernemen?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 dec 2017 20:58

Re: sample voor demo

Anvi, welkom op het forum

De beperking van de freeware versie is dat het te laden orgel max. 1,5 GB geheugen kan gebruiken, alleen in stereo en in 16 bit. Ook mogen samples niet encrypted zijn.

De foutmelding die je krijgt bij Zutphen demo is dat het te groot is.
Wat je kunt doen is alleen de diffuse samples laden en de direct en rear samples laden op NO zetten. Verder niet alle registers laden maar een deel. En bij loops instellen: only first loop en bij releases only default.
Als je nu geheugen overhoudt (dus niet 1,5 GB ram verbruikt), dan kun je 1 of meer registers extra proberen te laden. Net zo lang totdat het niet gaat.

Wildervank - Walckerorgel is een romantisch orgel. Website http://www.pbrd.nl/index.php/vo/sample-set-walcker-wildervank. Deze past in de freeware versie omdat deze 16 bit is en één release heeft (tegenwoordig is dat altijd 3 releases).

Freeware versie is dezelfde software als Basic of Advanced. Alleen kun je in 16 bit laden en kleine orgels. Als je multiple releases uitzet, dan klinkt portato en staccato spel slechter. Dat komt door het weglaten van releases

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 30 dec 2017 21:20

Re: sample voor demo

Door de geheugenlimitatie kun je eigenlijk alleen samplesets gebruiken met heel weinig galm. Meer galm vraagt meer geheugen. Dus als je houdt van orgels in een goede akoestiek kun je het beste sparen voor Hauptwerk Advanced (en anders is het ook de moeite waard).

Een onbevredigende geluidskwaliteit kan ook veroorzaakt worden door slechte speakers en een slechte geluidskaart (je hebt eigenlijk een externe geluidskaart nodig en niet eentje die in je pc zit). Zelfs wanneer je goede audio-apparatuur hebt kan het geluid nog behoorlijk verknoeid worden door een slechte opstelling: een speaker die je zomaar ergens in een hoek van de kamer wegstopt komt niet tot zijn recht.

Mijn ervaring is dat Hauptwerk fantastisch realistisch en indrukwekkend kan klinken. Maar dan moet je er wel tijd en geld in investeren. Het leuke is daarbij dat je steeds iets bij leert en dat het steeds een stukje mooier en beter wordt.

Berichten: 4

Geregistreerd: 27 dec 2017 23:00

Bericht 30 dec 2017 23:14

Re: sample voor demo

Bedank voor jullie antwoorden.
Ik ga er mee aan de slag.
Ondertussen heb ik het Wildervank - Walckerorgel gedownload en geladen.
Dit klink redelijk goed!
Maar nu heb ik een probleem met mijn midi aansluiting.(werkte gisteren wel)
De midi wordt niet herkent. Zit er in Hauptwerk een soort auto-detect functie?
Wat is de juiste procedure?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 dec 2017 23:34

Re: sample voor demo

Er kunnen een aantal oorzaken zijn.

De MIDI kabel moet op de PC aangesloten zijn VOORDAT HW wordt opgestart en ook blijven zitten totdat je HW gestopt hebt. HW is niet hotpluggable en ziet dus niet of jij een kabel aansluit nadat jij HW opgestart hebt.
En de kabel moet steeds in hetzelfde "USBgat" van je PC zitten. Dus niet steeds in een andere USB aansluiting van je PC stoppen. Windows ziet dat dan als een nieuwe MIDI aansluiting.

In HW een instelling controleren.
Ga naar het tabblad GENERAL SETTINGS
en dan vervolgens scrollen naar MIDI PORTS
staat bij MIDI PORTS wel de juiste device aangevinkt?

Je hebt toch niet zo'n goedkope kabel van Marktplaats voor ca 10 euro gekocht?
Bij die kabels is de MIDI verbinding soms weg (werkt eerst wel maar dan spontaan niet meer).
Een goede MIDIkabel is de Roland um-one. Bij bijv Bax te koop: http://www.bax-shop.nl/midi-interface/r ... erface-mk2
Als je een professionele geluidskaart koopt, dan maakt MIDI in 90% daar onderdeel van uit. Dan hoef je deze kabel niet te kopen.

Berichten: 4

Geregistreerd: 27 dec 2017 23:00

Bericht 01 jan 2018 16:58

Re: sample voor demo

Bedankt voor je reactie!!

Ik had inderdaad een andere usb poort gebruikt.
Alles werkt nu weer.Ik heb trouwens voor midi een M-audio converter 2x1
ik ben al enthousiast aan het worden .....

Wanneer ik nu het Wildervank - Walckerorgel orgel laad gaat dat perfect.
Bij ander orgels gaat het mis op het geheugen.
Hoe kun je een enkele stem laden?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 jan 2018 18:23

Re: sample voor demo

De M-audio is wel een goede MIDI interface.

Om onder de 1,5 GB te blijven:
- bij de direct- en rear samples 'Rank enabled' op NO zetten. Dus alleen de Diffuse sample laden.
- multiple loop op 'Load only loop which ends first (less realism & memory)' zetten
- multiple attack/sustain samples op 'Load only default (less realism & memory)' zetten
Als bovenstaande niet werkt omdat het toch nog te groot is: niet alle maar minder registers laden. Alle registers die je niet wil laden selecteren en zet dan 'Rank enabled' op NO. De rest staat op YES

Hint: nu krijg je nog 15% korting op de aanschaf van Hauptwerk (de actie loopt tot 12 januari 2018) en geldt ook bij Nederlandse leveranciers.
Misschien kun je starten met de Basic versie. Dan kom je al tot 3 GB RAM voor de samples

Berichten: 4

Geregistreerd: 27 dec 2017 23:00

Bericht 06 jan 2018 11:40

Re: sample voor demo

Bedankt Evert Jan,

Het is inmiddels gelukt.
Ik ga er de komende tijd mee aan de slag.

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com