Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Even voorstellen: Johnny

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4

Geregistreerd: 15 mei 2013 20:59

Bericht 05 jan 2018 21:10

Even voorstellen: Johnny

Nu ik mezelf al een tijdje aan het oriënteren ben op het fenomeen Hauptwerk wordt het tijd om mezelf voor te stellen op dit forum. Ik ben Johnny uit Krabbendijke. Momenteel 25 jaar jong en ik speel al vanaf mijn jonge jaren orgel. Thuis bespeel ik op dit moment een Johannus Opus 25. Op zich geen onaardig orgel, maar nadat ik in aanraking gekomen ben met Hauptwerk voelt het soms toch al behelpen... Daarom heb ik onlangs besloten om uit te gaan kijken naar een Hauptwerkorgel. Vorige week ben ik bij Den Hertog in Houten geweest, waar 2 demo's van Mixtuur stonden en ik heb daar voor het eerst eens lekker gespeeld op een echt Hauptwerkorgel. Mede dankzij de prachtige sampleset van Haarlem smaakte dit naar meer.
Op dit moment twijfel ik nog of ik een kant-en-klaar orgel ga kopen, of dat ik zelf wat in elkaar ga zetten. Het voordeel van een kant-en-klaar orgel is natuurlijk dat je er vrij zeker van bent dat je direct een goed orgel hebt staan, maar zelf knutselen lijkt me ook wel leuk. En als je het goed doet is dat waarschijnlijk goedkoper...
Zoals jullie lezen ben ik echt nog aan het oriënteren. Ik zou graag een aantal orgels beluisteren en bespelen om zo een idee te krijgen waar ik heen wil.
Als er mensen uit de buurt zijn die graag hun orgel laten zien dan houd ik mezelf aanbevolen ;) .

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 jan 2018 21:20

Re: Even voorstellen: Johnny

Johnny, welkom op het forum.

Een tussenoplossing zou kunnen zijn dat je de huidige Johannes gebruikt, een PC en geluidskaart + speakers aanschaft en deze via MIDI verbindt met je Johannes. Intussen kun je rustig dingen uitzoeken, ervaring op doen in HW en deze ervaring meenemen in je besluit.
En ook met 2 klavieren kun je een 3- of 4-klaviers sample set orgel bespelen via Floating divisions (even zoeken op het forum). Dus dat is niet de beperkende factor.

Berichten: 22

Geregistreerd: 02 okt 2015 21:30

Bericht 05 jan 2018 21:35

Re: Even voorstellen: Johnny

Dag Johny, kom maar een keer langs hoor Morlodehof 13. Ik moet mezelf nog een keer voorstellen op dit forum

mdb

Berichten: 19

Geregistreerd: 13 jan 2017 20:05

Bericht 05 jan 2018 23:06

Re: Even voorstellen: Johnny

Hoi Johnny,

Leuk dat je het wilt proberen. Bij mij is het begonnen met de aanschaf van een midi-kabel voor 10 euro bij bax in Goes. Laptop met Hauptwerk free eraan en je kunt beginnen. En van daaruit steeds verder...
Ook van harte welkom in Middelburg, stuur maar PM (hij is nog niet helemaal af- registers nu nog via iPad).

Groetjes, Martijn

oja, wil je meer weten kan je hier een pb sturen
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 05 jan 2018 23:43

Re: Even voorstellen: Johnny

Welkom Johnny!
Zelf knutselen is goedkoper en het kan uiteindelijk tot een beter resultaat (voor het geld) leiden.... ;)
Als je het nog leuk vind ook, dan is de keus niet moeilijk.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 317

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 06 jan 2018 11:21

Re: Even voorstellen: Johnny

Ook ik heet je welkom, maar verder zul je van mij als leek geen aanbeveingen vernemen.

Evert-Jan schreef:Een tussenoplossing zou kunnen zijn dat je de huidige Johannes gebruikt, een PC en geluidskaart + speakers aanschaft en deze via MIDI verbindt met je Johannes.

Zou dit dan ook mogelijk zijn zonder extra speakers door het signaal terug te voeren naar 'torgel' zelf ?
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 06 jan 2018 12:00

Re: Even voorstellen: Johnny

undix schreef:Zou dit dan ook mogelijk zijn zonder extra speakers door het signaal terug te voeren naar 'torgel' zelf ?


Dit is (als het goed is) mogelijk door de audio-uitgang van je geluidskaart met een kabel te verbinden naar de "Aux" ingang die achter op het orgel zit. Zie pagina 11 van de handleiding van de Opus 25: https://www.manualslib.com/manual/64218 ... =11#manual.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 jan 2018 12:25

Re: Even voorstellen: Johnny

besef wel dat een johannus gebruik maakt van speakers die niet altijd stereo zijn geconfigureerd
het filterbereik is geheel afgestemd op de klank bibliotheek van de johannus
maar als tijdelijke oplossing kan het volstaan
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4

Geregistreerd: 15 mei 2013 20:59

Bericht 08 jan 2018 19:57

Re: Even voorstellen: Johnny

Dank voor de reacties en uitnodigingen!
In het verleden ben ik wel eens bezig geweest met mijn laptop, maar dat was zo'n gedoe dat ik daarmee gestopt ben. Registreren is op zijn zachtst gezegd onpraktisch en mijn laptop werd er ook niet sneller op. Ik zou natuurlijk wel kunnen beginnen met de aanschaf van een pc en een aantal onderdelen, maar ik zit met een beperkte ruimte.
Alles wat ik op het orgel aan wil sluiten moet ik op het meubel zetten en daar staat het al vol met koraalboeken, een metronoom en een extra set speakers... Dus daarom is mijn plan om tzt een hoog meubel te kopen en daar alles in weg te werken. Of dat meubel kopen met inhoud (lees: een kant-en-klaar orgel aanschaffen).
Maar inderdaad, zelf bouwen lijkt me wel heel leuk. Alleen zijn mijn meubelmakers-skills niet zo ontwikkeld...
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 08 jan 2018 20:22

Re: Even voorstellen: Johnny

Je begint net als ik aan Hauptwerk op een digitaal orgel.
Een mooi kastje op de kringloop in bijpassende kleur verzagen en hop... je kunt een hoop wegwerken hoor.
Ik heb ook geen timmermansdiploma maar als de wil er is kun je veel ;)

Als je het zonde vindt je digitale orgel te bewerken dan kun je altijd een oud orgel met midi voor weinig kopen op Marktplaats bijvoorbeeld en vandaar uit opbouwen.
Ik heb het zelfs met een orgel zonder midi gedaan maar daarover later meer in mn eigen voorstelling...

Het leuke aan Hauptwerk is dat je je uitgaven over perioden kunt smeren, dan het een dan het ander, succes!
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 09 jan 2018 11:29

Re: Even voorstellen: Johnny

Welkom!
Heb je echt geen ruimte naast je orgel? Een losse kast met daarin computer en uitschuifbaar touchscreen naast het orgel is geen optie?

Berichten: 4

Geregistreerd: 15 mei 2013 20:59

Bericht 17 feb 2018 20:09

Re: Even voorstellen: Johnny

Inmiddels heb ik een paar stappen gezet. Ik heb besloten om toch eerst te beginnen met alles aan te sluiten op de Johannus. Via mijn werk kon ik goedkoop een PC overnemen, vandaag heb ik Hauptwerk (gratis versie) erop geïnstalleerd en dat een beetje getest. Het Hauptwerk werkt prima. Ik wilde de registerknoppen van de Johannus gebruiken, maar het lukte me niet om deze toe te wijzen met autodetect. Kan het zijn dat deze geen midi-signaal afgeven? Is er nog een manier om dit te controleren? Dus vandaag maar met de muis geregistreerd. Dat werkt dus van geen meter, dus ik wil er een touchscreen bij hebben.
Een andere uitdaging is om alles een beetje weg te werken. Vandaag de pc naast het orgel geparkeerd, maar daar staat hij niet bepaald handig. Op het orgel staat een set speakers, dus daar past hij ook niet. Vandaar dat ik in eerste instantie gelijk een compleet nieuw orgel wilde, omdat je dan (mits je het goed aanpakt natuurlijk) gelijk alles weg kunt werken. Maar ik ga op zoek naar een oplossing daarvoor. Wordt vervolgd!

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 17 feb 2018 21:29

Re: Even voorstellen: Johnny

Goed besluit!

Hauptwerk is niet iets wat je in één keer goed doet. Er zijn zoveel dingen die je niet kunt voorzien als je met Hauptwerk begint.

Hoe zorg je er voor dat een realistisch opgenomen sample set bijna net zo realistisch klinkt in je luisterruimte? Ga je aanpassingen doen aan je luisterruimte, of doe je softwarematige correctie, of neem je het zoals het is?
Welk sample set wordt je favoriet, of ga je iemand zijn die telkens weer iets nieuws wil aanschaffen?
Afhankelijk van je sample sets, wat zijn de eisen waaraan je computer moet voldoen?
Hoeveel klavieren kies je en welk belang hecht je aan de klavieraanslag?
Wat gebruik je voor het registreren: registertrekkers, wippers, duim- en voetpistons, touchscreens, launchpads, en hoeveel van elk?
Wat is niet alleen voor het zicht, maar ook voor de geluidsweergave de beste en mooiste plaats voor het orgel?
Heb je aan stereo genoeg, of wil je surround, of nog meer kanalen?
Ga je je speakers wegwerken, hoe dan en hoe zorg je dat je geen afbreuk doet aan de geluidsweergave?

Dus het beste is om gewoon te beginnen met wat je hebt en met wat je makkelijk 2e hands kunt krijgen - als je tenminste van een beetje puzzel- en knutselwerk houdt. Daarmee leer je de basisbeginselen van Hauptwerk en zet je de eerste stappen.

Na 1 of 2 jaar weet je wel wat je wilt - althans dat denk je dan. Dat is een goed moment om uit te kijken naar tweedehands spullen die precies passen bij je wensen. Op Marktplaats en op dit forum komt vaak genoeg wat langs. Dus een beetje geduld en toeslaan wanneer je de ideale spullen te koop ziet staan.

Daarmee kun je weer een paar jaar vooruit. Maar na verloop van tijd zul je merken dat het toch weer gaat jeuken. Het klinkt misschien net niet zoals je wilt, of je zou er toch een paar extra klavieren of knoppen bij willen hebben, of een extra of beter set speakers... Blijf daarom dit forum volgen, je leert steeds meer, ook met behulp van andere websites. En dan, na heel wat jaartjes, kom je misschien op een punt dat je zegt: dit moet het zijn. Als je dan het budget hebt, kun je iets zelf bouwen of laten bouwen wat nu écht aan je wensen voldoet. Ik kan je vertellen dat ik (afgezien van het feit dat ik het budget niet heb) voor mijn gevoel na 6 jaar Hauptwerk nog steeds niet helemaal op dit punt ben (vooral vanwege de vraag hoe je de geluidsweergave perfect kunt krijgen binnen de beperkingen van een woonhuis).

Dit klinkt misschien tijdrovend en omslachtig. Maar in de praktijk is dit een ontzettend leuk en lonend proces, omdat je telkens een nieuwe uitdaging hebt en het telkens een stukje beter wordt. Misschien krijg je het wel nooit perfect, maar dat is dan niet erg: dan kun je je hele leven plezier hebben van stap voor stap verbeteren. Zo hoort het bij een goede hobby.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 feb 2018 23:13

Re: Even voorstellen: Johnny

johnnyvk schreef: Ik wilde de registerknoppen van de Johannus gebruiken, maar het lukte me niet om deze toe te wijzen met autodetect. Kan het zijn dat deze geen midi-signaal afgeven? Is er nog een manier om dit te controleren?

Via menu General settings | General Preferences en tabblad Advanced preferences kun je MIDI logging aanzetten.
Vinkje zetten bij 'Diagnostics: log all MIDI messages received and sent?'
Wat registerknoppen aan- en uit zetten.
Vinkje weer weghalen
In de Hauptwerk activity logbestand (Help | View activity log) kun je dan kijken of er een MIDI signaal is binnen gekomen en hoe dat signaal er uit ziet.

Berichten: 4

Geregistreerd: 15 mei 2013 20:59

Bericht 11 mei 2021 20:42

Re: Even voorstellen: Johnny

Na ruim drie jaar is het weer tijd voor een update ;) .
Van mijn oorspronkelijke plan is niets meer over. Dit heeft er mee te maken dat ik een leuk meisje tegen kwam, die ik sinds een maand mijn vrouw mag noemen :) . Daardoor kwam er van mijn hauptwerkplannen een tijdje niets, totdat we vorig jaar een huis kochten en trouwplannen gingen maken. Want een huis zonder orgel kan natuurlijk niet. Dus was eerst mijn plan om een gebruikt elektronisch/digitaal orgel aan te schaffen en daar een hauptwerk-setup mee te maken. Maar al vrij snel liep ik tegen een mooi zelfbouw-orgel aan. Het had drie houten klavieren en 2 touchschreens en tegen een schappelijke prijs. Dus na een bezoekje aan de bouwer heb ik deze gekocht en stond deze als eerste meubelstuk in ons huis ;) . Er staat nu nog hauptwerk 4 free op met een paar kleine gratis samplesets (Mijdrecht, Strassbourg en nog een paar). Nu gaf de verkoper aan dat er wat nadelen zitten aan het upgraden naar een latere versie van Hauptwerk en dat ik beter kan proberen nog een dongle voor HW 4 te pakken te krijgen. Zelf ben ik er nog totaal niet in thuis, dus hebben jullie hier een advies over?
Ik wil me nu gaan oriënteren voor een mooie, wat grotere sampleset, liefst een beetje allround, zodat ik verschillende muziekstijlen erop kan spelen.
Hierbij wat foto's:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 12 mei 2021 19:48

Re: Even voorstellen: Johnny

Ha Johnny,

Na ruim drie jaar is het weer tijd voor een update  .
Van mijn oorspronkelijke plan is niets meer over. Dit heeft er mee te maken dat ik een leuk meisje tegen kwam, die ik sinds een maand mijn vrouw mag noemen  .


Gefeliciteerd hoor!

Nu gaf de verkoper aan dat er wat nadelen zitten aan het upgraden naar een latere versie van Hauptwerk en dat ik beter kan proberen nog een dongle voor HW 4 te pakken te krijgen. Zelf ben ik er nog totaal niet in thuis, dus hebben jullie hier een advies over?


Ik ben benieuwd naar die nadelen. Er staat momenteel een versie 4 op MP. Zelf heb ik 5, voordeel daarvan is dat beveiligde sets dan ook kunnen aangeschaft en bespeeld kunnen worden. Voor IR-liefhebbers is er ook versie 6.

Ik wil me nu gaan oriënteren voor een mooie, wat grotere sampleset, liefst een beetje allround, zodat ik verschillende muziekstijlen erop kan spelen.


Met Hauptwerk 4 ben je m.n. op sets van Piotr Grabrowski of Sonus Paradisi aangewezen.
Zelf draai ik sinds enige tijd al sinds volle tevredenheid Schiedam, wat mede door het toegevoegde zwelwerk, veelzijdig inzetbaar is. (Wel minimaal Hw 5 benodigd)
Succes met je uiteindelijke keuze(s), het blijft vaak niet bij 1 sample. :lol:
Met vriendelijke groet,
Harm

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 12 mei 2021 21:06

Re: Even voorstellen: Johnny

Alleen wanneer je voor erg weinig geld een dongle kunt kopen en je uit de voeten kan met onbeveiligde sets, dan zou dat een optie zijn denk ik.
Volgens mij is er geen ondersteuning meer voor HW4 en je kan dan ook geen beveiligde sets meer op de licentie krijgen. En als je niet geregistreerd bent als Hauptwerk 4 eigenaar dan kan je vermoedelijk ook niet later upgraden naar versie 6.

De Hauptwerk 4 versie op Marktplaats is volgens mij weggegooid geld.

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com