Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Sampleset piano?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 11

Geregistreerd: 26 mei 2015 17:27

Woonplaats: Montfoort

Bericht 11 jan 2018 00:54

Sampleset piano?

Ha Hauptwerkers,
Heeft iemand hier al eens een mooie sampleset gehoord van een vleugel of piano?
Dan verneem ik graag!
Met vriendelijke groet,
Erik

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 jan 2018 01:02

Re: Sampleset piano?

Voor HW is geen sample set van een piano beschikbaar

Je moet een ander programma nemen: Pianoteq https://www.pianoteq.com/
Werkt op soortgelijke manier als HW, alleen geen samples maar m.b.v. physically modelling
In dit programma zijn talrijke beroemde piano's beschikbaar.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 jan 2018 01:19

Re: Sampleset piano?

Zoals Evert-Jan al schreef pianoteq

Maar je moet wel aanslag gevoelige klavieren hebben
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 11

Geregistreerd: 26 mei 2015 17:27

Woonplaats: Montfoort

Bericht 13 jan 2018 01:28

Re: Sampleset piano?

Dank voor jullie reactie!

OK, dus geen piano of vleugel samplesets in Hauptwerk. Wat gek, harmoniums / klavecimbel kan allemaal, maar een piano of vleugel niet :-)
Aanslaggevoelig klavier heb ik niet, dat zou het inderdaad afmaken, samen met de nodige piano pedalen...

Maar als iemand een piano sample tegenkomt, ik hou me aanbevolen.
Ik denk dat het niet lang duurt voordat er één is. Gat in de markt :-) :-)

Met vriendelijke groet,

Erik

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 13 jan 2018 10:55

Re: Sampleset piano?

Ik denk dat er voor Hauptwerk niet zo snel een sampleset van een piano komt. De afgelopen 10 jaar is dat ook niet gebeurd. Er zijn voldoende alternatieven op de markt, waarvan sommige heel goed. En de techniek is heel anders. Hauptwerk is niet de beste software om een piano te samplen.

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 13 jan 2018 11:54

Re: Sampleset piano?

josq schreef:Ik denk dat er voor Hauptwerk niet zo snel een sampleset van een piano komt. De afgelopen 10 jaar is dat ook niet gebeurd. Er zijn voldoende alternatieven op de markt, waarvan sommige heel goed. En de techniek is heel anders. Hauptwerk is niet de beste software om een piano te samplen.


Dag Jos,

Kun je nog es een goede en (niet te dure) noemen?

Dank
groet
Albert
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 13 jan 2018 12:18

Re: Sampleset piano?

Ik ben niet zo heel goed thuis in dat wereldje. Pianoteq heeft in ieder geval iets uitgebracht waarvan ze zeggen dat het de goedkeuring weg kan dragen van Steinway, zie https://www.pianoteq.com/modelb.

Kosten zijn EUR 699 zo te zien, vergelijkbaar met een van de grotere samplesets. Als dat teveel geld is, tja, voor EUR 100 of minder kun je ook een keyboardje kopen...
Avatar gebruiker

Berichten: 460

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 13 jan 2018 12:22

Re: Sampleset piano?

True piano is er nog. Ken het verder niet.
Synthogy Ivory schijnt ook wel goed te zijn

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 jan 2018 12:34

Re: Sampleset piano?

Erik67 schreef:OK, dus geen piano of vleugel samplesets in Hauptwerk. Wat gek, harmoniums / klavecimbel kan allemaal, maar een piano of vleugel niet :-)

Een piano is geheel anders dan een orgel.
Een pianotoets kun je hard of zacht aanslaan. De klank verschilt dan enorm. Bij een pijporgel werkt dat niet zo.

HW is een software programma, specifiek voor pijporgels gemaakt. Bij een orgel varieert de klank door het kort of lang vasthouden van een toets. Daarvoor zijn de staccato, portato, lange release samples nodig. HW heeft die techniek in zich om de juiste af te spelen afhankelijk van hoe het orgel bespeeld wordt.
Er is van elk maar 1 soort sample beschikbaar. Deze wordt op een vast volume afgespeeld. Voor een piano ala HW idee is geheel andere software en zijn andere samples nodig om een echte piano te kunnen benaderen in klank. Ook al omdat je daar met de 2/3 pedalen de klank beïnvloedt.

En gek, wel harmoniums / klavecimbel?
Bij de harmonium sample set wordt gewoon een sample afgespeeld alsof het een pijporgel is. De dynamiek, wat zo typisch is bij een harmonium, bestaat niet in de sample set. Het is recht toe, recht aan afspelen. Iets soortgelijks is bij een klavecimbel het geval. Hoewel minder als bij een piano heb je ook hier klankverschillen als je een toets hard of zacht aan slaat. In de sample set is dit maar deels terug te horen, waarbij je wel aanslaggevoelige klavieren moet gebruiken. HW kan dit technisch gezien behappen en de klankbenadering ligt er dicht bij.

Een piano sample set is in HW niet haalbaar. Het kan nooit de klank benaderen van een echte piano.

Berichten: 3

Geregistreerd: 05 nov 2016 19:01

Bericht 13 jan 2018 12:42

Re: Sampleset piano?

Aanslaggevoeligheid is inderdaad iets wat je mist op een digitaal orgel.
Ik heb zelf ook een tijdje gezocht naar een mooi klinkende "Hauptwerk" piano.
Zelf gebruik ik al enige jaren Pianissimo.

https://www.acoustica.com/pianissimo/

De piano klinkt best realistisch en voor ongeveer € 50,- heb je een geregistreerde versie.
Zelf gebruik ik de set eigenlijk alleen voor het afspelen van midi-bestanden.
Een goedkoop keyboard met aanslaggevoeligheid zou een oplossing kunnen zijn om zelf ook te kunnen spelen op deze piano, zonder dat het houterig en gevoelloos klinkt.

Eef

Berichten: 96

Geregistreerd: 13 mei 2011 19:44

Bericht 13 jan 2018 13:05

Re: Sampleset piano?

De pianoteg begint bij 99,00 euro voor de tage versie
ik speel er wel eens op er goed op te spelen, maar je moet een aanslag gevoelig klavier hebben

Eef

https://www.pianoteq.com/buy
Avatar gebruiker

Berichten: 11

Geregistreerd: 26 mei 2015 17:27

Woonplaats: Montfoort

Bericht 13 jan 2018 14:40

Re: Sampleset piano?

Dank voor de aanvullingen!

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 14 jan 2018 02:15

Re: Sampleset piano?

Ik ben al jaren een groot fan van Pianoteq, en speel gewoon met de basic version die kost E 99,-
Idd hebben ze sinds versie 6 het officiele logo van Steinway, dat zegt toch wel iets....

Je kan met de basiv version NIET per toets van alles nog instellen, maar dat is ook helemaal niet nodig; WEL idd een pianoklavier. Zelf werk ik met de Kawai VPC-1; goedkopere klavieren vallen vooral door de mand bij heel zacht spel; ook heb je beslist 3 sensoren per toets nodig voor genuanceerd spel.

Weliswaar zijn mijn orgelklavieren ook aanslaggevoelig ( Midi encoders van Midiboutique), maar daar heb je echt niets aan, ivm het drukpunt kun je onmogelijk hele zachte aanslagen maken.

Dus gewoon even een aparte piano-opstelling doen.....heb je ook meteen 88 toetsen...

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 14 jan 2018 19:35

Re: Sampleset piano?

Ha ik deed dit zo twee jaar geleden, och dat is verleden tijd. ik heb nu geen keybords meer, was wel lastig om de waves samen te voegen. :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=WmK9fgZz5xY
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 14 jan 2018 23:59

Re: Sampleset piano?

geert01 schreef:Ik ben al jaren een groot fan van Pianoteq, en speel gewoon met de basic version die kost E 99,-
Idd hebben ze sinds versie 6 het officiele logo van Steinway, dat zegt toch wel iets....

Je kan met de basiv version NIET per toets van alles nog instellen, maar dat is ook helemaal niet nodig; WEL idd een pianoklavier. Zelf werk ik met de Kawai VPC-1; goedkopere klavieren vallen vooral door de mand bij heel zacht spel; ook heb je beslist 3 sensoren per toets nodig voor genuanceerd spel.

Weliswaar zijn mijn orgelklavieren ook aanslaggevoelig ( Midi encoders van Midiboutique), maar daar heb je echt niets aan, ivm het drukpunt kun je onmogelijk hele zachte aanslagen maken.

Dus gewoon even een aparte piano-opstelling doen.....heb je ook meteen 88 toetsen...

HG

Geert


Zo heb ik het ook gedaan. En via een laptop. Zal het aansluiten op dezelfde nieuwe luidsprekers die ik net heb gekocht als voor hauptwerk.

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com