Peter schreef:correctie en fijn tuning van speakers, is een Must voor Hauptwerk
Daar kun je naar mijn idee een vraagteken achter zetten.
Ik denk dat wereldwijd gezien het grootste deel van de mensen (>95%) enorm geniet van de opstelling die ze in huis hebben. Zij gebruiken Hauptwerk om orgel te spelen, lees: muziek te maken.
Een deel van de geschatte <5% van de mensen die overblijft is techneut en blijft zolang mogelijk doorgaan om het beste van het beste te realiseren en komt nauwelijks aan orgelspelen toe. Die mensen hebben meer een hobby naast een hobby.
Een ander deel van de <5% zal nooit tevreden raken.
vraag ik me dan weer af wat voor gehoor die mensen hebben, die wereldwijd enorm genieten van fouten?
iedere fabrieks speaker vertoont fouten, omdat die gebouwd zijn voor muziek en niet voor HW
dan gaan die fouten zich nog eens vermengen met een foute akoestiek
alleen horen mensen die fouten wel ? als ze nooit iets anders gehoord hebben??
-subwoofers die te traag achter de hoofd speakers aankomen.
-fase fouten.
-tijds problemen.
-verkeerde groep delay.
-hoe kan je zonder correctie voorkomen dat er breakups plaast vinden? met een ferme 16v prestant
alleen als iemand nooit iets anders gehoord heeft, gaan die logischer wijs fouten voor gewoon aanmerken.
oftewel elke sampleset klinkt thuis het zelfde als in de kerk??? ik kom vaker het tegenovergestelde tegen.
ik denk dat juist veel mensen
inderdaad niet goed weten wat er precies mankeert, maar veel mensen blijven toch ook op zoek naar andere audio.
of gaan intoneren, dat is niet geheel zonder reden
en heel vaak krijgt een sampleset de schuld
-het klinkt te dof
-of juist te schel
-sommige pedaal tonen klinken irritant
-zonder surround klinkt beter dan met of vice versa
dat zij allemaal zaken die 1op1 voortkomen uit ongecorrigeerde setups
maar even een vraagje tussendoor Peter hoe behandel jij je speakers of akoestiek??
P.s we mogen het deel van die 5% die techneuten zijn ,wel dankbaar zijn, anders zat nu iedereen nog achter een analoge opus.
Martin Dyde is zo'n techneut , die zeker niet tevreden was met het bestaande assortiment elektrischonische orgels
En denk aan Jiri ook techneut pur sang.
Dit zijn de mensen aan wie we toch dank verschuldigd zijn m.i.
Volgens mij heb je dan meer aan 5% technici , 95% tevreden orgelspelers is natuurlijk fantastisch, maar die kunnen alleen tevreden zijn als de 5% groep het veldwerk goed doet.
Althans zo zie ik het