Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Tips voor uitbreiding Johannus 1210 dlx met 3e klavier

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 2

Geregistreerd: 23 dec 2017 21:09

Bericht 17 jan 2018 23:03

Tips voor uitbreiding Johannus 1210 dlx met 3e klavier

Heeft er iemand ervaring met het uitbreiden van een 2-klaviers Johannus 1210 dlx met een 3e klavier?
Wat zijn de voor-/nadelen?

mvg.
Rien

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 17 jan 2018 23:27

Re: Tips voor uitbreiding Johannus 1210 dlx met 3e klavier

In het algemeen gesproken ( ik heb geen specifieke ervaring met deze Johannus) zit je toch hoofdzakelijk met het nadeel dat de kast dus voor 2 klavieren is ontworpen.
Dus de positie van het derde klavier is dan lastig: moet hij erboven of ervoor?? Je krijgt een niet goed afgestemd geheel.

Misschien is het verstandiger om gewoon een nieuwe kast te ontwerpen, dan kan je die registerwippers ook weer gewoon inbouwen en kan je een goede balans vinden kwa hoogte en diepte van het 3-klaviers blok dat je dan krijgt.

Het wordt een stuk eenvoudiger, als je de spullen voor het ingebouwde Johannusgebeuren gewoon weglaat; tenslotte is die weergave via een stel ongedempte speakers in een open kast niet echt een match voor de kwaliteit van de HW -samples....

Best een leuke uitdaging....

HG

Geert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 jan 2018 23:39

Re: Tips voor uitbreiding Johannus 1210 dlx met 3e klavier

Rien

Welkom op het forum.

Je kunt 2 dingen doen om een derde manuaal van een sample set op je eigen orgel te bespelen.

1. Je Johannus uitbreiden met een 3e klavier. Het registerpaneel moet dan vervallen om zo ruimte te krijgen voor dat klavier. Natuurlijk moet de diepte bij montage van het derde klavier aanwezig zijn in je Johannus.
Je moet een Fatar klavier op de kop tikken, bakstukken maken en het geheel inbouwen. Dat is het mechanische deel.
Voor de electronica moet je een scanner 8x8 kopen, die direct MIDI af geeft en een MIDI - USB kabel. Vervolgens voer je dit MIDI signaal direct naar de PC (dus als 2e MIDI verbinding naast de verbinding van Johannus naar je PC).
Het registerpaneel verwijder je en leg je (met aangesloten bedrading) in het orgel. Zo blijft je Johannus in tact.
Kosten: klavier (2e hands) + MIDI scanner + MIDI/USB kabel: ca 200 - 250 euro

2. Gebruik maken van de floating divisions functie in HW. Via een knop of toets kun je bepalen of een bepaald klavier in jouw orgel het 1e, 2e of 3e manuaal van de sample set is.
Dit moet je eenmalig per sample set configureren.
Een beschrijving staat hier: www.pcorgel.nl/viewtopic.php?p=10214#p10214
In deze beschrijving gebeurt dat schakelen via de 3 bovenste toetsen van je klavier. Je drukt bijv. de hoogste C, dan is dat klavier Manuaal 1 van de sample set en de hoogste A manuaal 3. Dit geldt dus voor je beide klavieren van de Johannus. Je kunt dus zo manuaal 1 en 3 van de sample set bespelen.
Deze oplossing kost niets.

Mijn voorkeur zou mogelijkheid 2 zijn. Kan direct al werken.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 jan 2018 09:24

Re: Tips voor uitbreiding Johannus 1210 dlx met 3e klavier

Ik zou ook voor de 2e optie gaan. Ik heb zelf ook een 2 klaviers console staan en heb de bovenste toetsen van de klavieren toegewezen aan floating divisions. Werkt perfect en kost niets :-)
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 jan 2018 11:06

Re: Tips voor uitbreiding Johannus 1210 dlx met 3e klavier

Ik vind al dat 'gefloat' maar niets, en heb gewoon 4 klavieren geplaatst...
Als ik zie hoeveel moeite mensen doen om hun orgel op een echt pijporgel te laten lijken: trekregisters, houtsnijwerk... dan past 'f'loaten' daar m.i. niet echt bij. :D
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 18 jan 2018 20:11

Re: Tips voor uitbreiding Johannus 1210 dlx met 3e klavier

Ik zou zo'n Johannus orgel nooit verbouwen. Verkoop het gewoon en koop dan bijv. het Johannus Rembrandt 3000 die nu op markplaats staat voor 3900 eur. Deze heeft 57 registers over 3 klavier en pedaal. Je kunt alles midi gebruiken en je hebt meteen een prachtige speeltafel met mooie verlichtte registers. En dan heb je geen orgel verprutst. Dan zou ik het Rebrandt zo origineel mogelijk houden en dan houdt het zijn waarde. Dit is de eenvoudigste en korste manier en je kunt meteen spelen. De stereo eindversterker van de Rembrandt is van prima kwaliteit en kun je gebruiken. De speakers zijn minder i.c.m. HW dus koop een paar goede basreflex boxen van minstens 100 W. en zet die boven op de kast, aansluiten op de draden van de speakers die via de aux-in te horen zijn. Voor het uitschakelen van de Johannus stemmen tijdens het spelen mag je me een PB zenden. Dan zal ik je e.e.a. uitleggen.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 2

Geregistreerd: 23 dec 2017 21:09

Bericht 23 jan 2018 22:27

Re: Tips voor uitbreiding Johannus 1210 dlx met 3e klavier

Allen bedankt voor jullie reacties en tips!
Ik merk dat er veel kennis aanwezig is, dat kan ik goed gebruiken.

Inmiddels zijn de plannen verder gegaan en gaan we er nu (dankzij buurman Jaap380 ;) zelfs 2 Fatar klavieren bij zetten. Ik heb ze reeds in huis, met bijbehorende bakstukken. De bestaande klavieren gaan we wat naar voren halen en de andere 2 erboven plaatsen. De plannen zijn om er ook een sierpijpenfront op te plaatsen.
Het wordt dus een aardige "verbouwing" maar dankzij m'n handige broer moet dat gaan lukken.
Ik houdt jullie op de hoogte.

M.vr.gr.
Rien
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 26 jan 2018 01:10

Re: Tips voor uitbreiding Johannus 1210 dlx met 3e klavier

rienhauptwerk schreef:Allen bedankt voor jullie reacties en tips!
Ik merk dat er veel kennis aanwezig is, dat kan ik goed gebruiken.

Inmiddels zijn de plannen verder gegaan en gaan we er nu (dankzij buurman Jaap380 ;) zelfs 2 Fatar klavieren bij zetten. Ik heb ze reeds in huis, met bijbehorende bakstukken. De bestaande klavieren gaan we wat naar voren halen en de andere 2 erboven plaatsen. De plannen zijn om er ook een sierpijpenfront op te plaatsen.
Het wordt dus een aardige "verbouwing" maar dankzij m'n handige broer moet dat gaan lukken.
Ik houdt jullie op de hoogte.

M.vr.gr.
Rien


Ideaal zo’n handige broer!!

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com