Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Reaper instaleren

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 33

Geregistreerd: 01 apr 2011 11:32

Woonplaats: Urk

Bericht 20 jan 2018 13:18

Reaper instaleren

Hallo,
Ik ben van plan om reaper op mijn hauptwerk pc te instaleren, maar nu zit ik met de vraag of dat geen problemen gaat opleveren, omdat mijn pc met hauptwerk versie 4 sinds jan 2011 nog nooit aan het internet is aangesloten.
en dus ook nog nooit een windows update heeft gehad.
Als dit wel kan. kan ik dan gewoon de reaper versie 5.29 die Evert Jan in zijn geweldig hauptwerk boek aangeeft gebruiken , of zou ik dan een andere versie moeten gebruiken.
alvast vriendelijkt bedankt.

groeten Willem Bakker.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 jan 2018 13:51

Re: Reaper instaleren

Willem

draai jij nog op HW 4 of op v4.21 (de laatste)?
Ik zou eerst naar 4.21 gaan. Dan testen of alles goed werkt (let wel: alle orgels gaan 1x door de lange laadroutine omdat de cache file structuur is aangepast in de update).

Daarna zou ik Reaper 5.29 installeren. Dan komen de schermen overeen met die in het boek.
Als je getest hebt, kun je in de toekomst altijd nog de laatste versie installeren (elke 14 dagen tot een maand is er wel een nieuwe versie).

Je PC hoeft niet aan internet. Reaper werkt in alle Windows versies (zelfs XP en Linux via Wine)

Berichten: 33

Geregistreerd: 01 apr 2011 11:32

Woonplaats: Urk

Bericht 20 jan 2018 14:11

Re: Reaper instaleren

Hallo Evert Jan, bedankt voor je snelle antwoord. ik speel inderdaad nog met hauptwerk 4 .
kan ik op een andere pc de update naar 4,21 downladen, en dan op de hauptwerk pc instaleren.
Waar ik dan bang voor ben is dat ik dan conflicten ga krijgen omdat de rest van deze pc nog nooit een update of wat dan ook heeft gehad, of zou dit wel meevallen ?
alvast bedankt
Groeten Willem Bakker

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 jan 2018 14:19

Re: Reaper instaleren

Willem je kan op een andere pc waar wel internet staat reaper of de HW-update downloaden en op een usb stick zetten.

vervolgens install je het op je HW pc
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 33

Geregistreerd: 01 apr 2011 11:32

Woonplaats: Urk

Bericht 20 jan 2018 15:06

Re: Reaper instaleren

Hallo Jan Wim,

hartelijk dank voor je antwoord, ik ga hier volgende week mee aan de slag .
groeten Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 20 jan 2018 19:42

Re: Reaper instaleren

Let bij de installatie wel op dat je Rearoute aanvinkt om mee te installeren. (Als je HW niet als vst gebruikt).
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 29 jan 2018 15:48, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 jan 2018 20:39

Re: Reaper instaleren

Rearoute is niet altijd handig. Dit is alleen tbv audio doorgifte van HW naar Reaper.

Als je Hauptwerk VST gebruikt kun je ook MIDI visa versa doen en aanvullende VST's bij de "Hauptwerk VST link" in Reaper zetten
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 20 jan 2018 21:24

Re: Reaper instaleren

Evert-Jan schreef:Rearoute is niet altijd handig. Dit is alleen tbv audio doorgifte van HW naar Reaper.

Als je Hauptwerk VST gebruikt kun je ook MIDI visa versa doen en aanvullende VST's bij de "Hauptwerk VST link" in Reaper zetten

Daar heb ik nog wel een vraag over.... Kan ik met HW vst in Reaper front li/re en rear li/re als monokanalen in Reaper behandelen?
Dit i.v.m. audiocorrectie per speaker.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 20 jan 2018 23:34

Re: Reaper instaleren

Evert-Jan schreef:Rearoute is niet altijd handig. Dit is alleen tbv audio doorgifte van HW naar Reaper.

Als je Hauptwerk VST gebruikt kun je ook MIDI visa versa doen en aanvullende VST's bij de "Hauptwerk VST link" in Reaper zetten


Als je bijv. Arc gebruikt of andere vst (delay) dan is rearoute prima.
Als je Dirac gebruikt dan moet je Hauptwerk ook als vst gebruiken omdat je 1 op 1 alle hauptwerk kanalen in de vst doorlust naar de Dirac vst.
Midi heb ik gewoon in Hauptwerk gedefinieerd en nooit via de Vst gedaan. Reaper gebruikje dan alleen voor audio en niet voor midi. Werkt prima bij mij.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 jan 2018 23:37

Re: Reaper instaleren

mono tracks maken is geen enkel probleem Jaap in reaper.

alleen je kan dan geen both fase corrigeren



je kan in REW ook een stereometing maken en dit ook als stereo correctie op 1 track uitvoeren

2x mono correctie is wezenlijk anders dan 1x stereo

je kan uit eindelijk zelf kijken welke van de 2 correcties je gebruikt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 21 jan 2018 00:23

Re: Reaper instaleren

Jan Wim schreef:mono tracks maken is geen enkel probleem Jaap in reaper.

alleen je kan dan geen both fase corrigeren

je kan in REW ook een stereometing maken en dit ook als stereo correctie op 1 track uitvoeren

2x mono correctie is wezenlijk anders dan 1x stereo

je kan uit eindelijk zelf kijken welke van de 2 correcties je gebruikt.

Ik heb het wel eens geprobeerd, maar dat lukte mij niet echt. Ik ga nog eens proberen.
Maar als een stereo-meting ook volstaat, dan is dat natuurlijk makkelijker. Toch komen uit 2 mono-metingen andere getallen dan uit een stereo-meting. De linker speaker reflecteert en versterkt vanwege de andere plaatsing natuurlijk anders dan de rechter....
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 jan 2018 00:44

Re: Reaper instaleren

Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef:mono tracks maken is geen enkel probleem Jaap in reaper.

alleen je kan dan geen both fase corrigeren

je kan in REW ook een stereometing maken en dit ook als stereo correctie op 1 track uitvoeren

2x mono correctie is wezenlijk anders dan 1x stereo

je kan uit eindelijk zelf kijken welke van de 2 correcties je gebruikt.

Ik heb het wel eens geprobeerd, maar dat lukte mij niet echt. Ik ga nog eens proberen.
Maar als een stereo-meting ook volstaat, dan is dat natuurlijk makkelijker. Toch komen uit 2 mono-metingen andere getallen dan uit een stereo-meting. De linker speaker reflecteert en versterkt vanwege de andere plaatsing natuurlijk anders dan de rechter....


Inderdaad Jaap bij both heb je interfentie, die je bij mono meting wellicht verkeerd kan corrigeren.

Ik zelf maak altijd eerst een meting mono om het gedrag te bekijken.
Daarna een stereo meting, dan krijg je een overzicht.
Vervolgens kan je nog meerdere punten meten, maar dan moet je weten hoe je fase groupdelay enz. moet verwerken.
Dit doet n.l. Correctie programma ok op de achtergrond, maar dat leer je niet in een paar maanden.

Maar als je puur statisch op de speelpositie meet , en je vindt random minder belangrijk dan kan je prima met REW een stereo meting maken en invoeren in reaper.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 21 jan 2018 14:09

Re: Reaper instaleren

Jan Wim schreef:Maar als je puur statisch op de speelpositie meet , en je vindt random minder belangrijk dan kan je prima met REW een stereo meting maken en invoeren in reaper.

Dan gaan we dat doen. Maar eerst m'n console maken...
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 jan 2018 09:52

Re: Reaper instaleren

Jaap,

als je eventueel in een later stadium ooit gaat bi/tri-ampen.
dan is buiten front en rear op Tijd zetten, ook nog eens winst te halen door losse drivers te Time..
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com