Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Beste sample set voor een kerk installatie.

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 mei 2017 20:46

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Hey Jan Wim

Grappig dat je dat zegt! Hier zat ik namelijk ook aan te denken. Met mono heb je dubbelzoveel kanalen om te verdelen.
Nu zou je links en recht op de wand achter de kansel 2klusters van 10 boxen hebben. Mocht je alles mono doen dan zou het beter zijn om alles in één cluster te zetten aan de linker of rechter zijde.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 mei 2017 21:54

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Inspired acoustics heeft ook de nodige sets op dearkt gebracht zou bijv Heppenheim ook een goede kandidaat kunnen zijn.
http://www.inspiredacoustics.com/en/pro ... p/overview
Zijn er mensen die deze set kennen?

Gr Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 mei 2017 22:45

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

pedro schreef:Raak je dan het stereo effect niet kwijt,Jan Wim?
Als je stemmen mono gaat laden?
Of telt dit enkel voor een grotere ruimte?
Pete




Hoi Pete je raakt de sweetspot kwijt zoals wij die thuis kennen, maar dat is in een grote ruimte totaal niet urgent, sterker nog het gaat juist tegen werken.

Per saldo is in de kerk de orgelpijp ook gewoon mono, waarom zou je die dan stereo de grote ruimte in sturen?

Een sweetspot komt er nooit , en het gaat eerder kunstmatig klinken



Gr

Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 mei 2017 22:49

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Loosman schreef:Hey Jan Wim

Grappig dat je dat zegt! Hier zat ik namelijk ook aan te denken. Met mono heb je dubbelzoveel kanalen om te verdelen.
Nu zou je links en recht op de wand achter de kansel 2klusters van 10 boxen hebben. Mocht je alles mono doen dan zou het beter zijn om alles in één cluster te zetten aan de linker of rechter zijde.



Of je bouwt het c/cis op
Heel vaak hebben de set opnames die redelijk dichtbij zijn opgenomen al een dominant kanaal in zich, moet je maar eens luisteren als je bv de stereo slider totaal naar links of rechts schuift.
Dan hoor je bij een goede opname, dat er 1 zijde meer pijp info bevat en het andere kanaal hoor je iets, meer de ruimte erbij. Afhankelijk waar de originele pijp zich bevond t.o.v de microfoon, bij front pijpen is dit het sterkst.
Als je dus dit in je set selecteerd heb je altijd de optimale mono zijde, en laat je die kant dan ook alleen spreken via d speakers, dit komt het totaal ten goede.


Gr

Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 28 mei 2017 21:44

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Jan Wim schreef:
ps ik weet niet of alles uitbesteed is, of dat er ook nog wat door de gemeente leden zelf gedaan wordt qua kosten besparing, maar als ik je ergens op audio gebied mee kan helpen, en het past in mijn agenda, dan wil ik geheel belangeloos een helpende hand bieden indien nodig


Hey Jan Wim

Nog bedankt voor je aanbod! Zeer gewaardeerd en indien nodig wil ik graag een beroep op je doen.

Groet Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 29 mei 2017 05:29

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Ik zat nog te denken: kun je niet met Menesterol starten? Voor een euro of 70 heb je dan een mooi orgel in de barokstijl, in een intuitieve dispositie van ruim 20 registers. Bovendien krijg je dan meteen alle versies: dry, moist, wet en surround. Dat geeft je mooi de gelegenheid om van alles te testen, zonder dat je meteen EUR 1500 besteedt aan sample sets die misschien net niet doen wat je er van hoopt. Tijdens de test- en intonatiefase (of zelfs later) kun je dan je definitieve keuze maken.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 mei 2017 08:53

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Hey Jos

Misschien wel een idee om voorlopig meet te starten.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 15 sep 2017 12:40

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 15 sep 2017 15:30

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Als het orgel is geïnstalleerd gaan we via Mixtuur een aantal geschikte sample sets ter plekke uitproberen.
Zelf heb ik ook Velesovo met de modificatie van Al Morse voorgesteld waardoor de samples van de 2 klaviers versie worden omgezet naar een 3 klaviers incl, 2x zwel en generaal cresendo.
Velesovo heeft mooi gedetailleerde samples met niet te wet.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 jan 2018 13:37

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

De afgelopen weken zijn we een beetje aan het luisteren geweest en finetunen.
https://www.facebook.com/MixtuurOrgels/ ... =3&theater
De samplessets waar voorlopig mee gespeeld gaat worden zijn het Laurenskerk hoofd en transept orgel, Utrecht en Friesach.
Het Laurenskerk hoofd orgel zal het meest gebruikt gaan worden.
De sets moeten niet alleen naar de ruimte geïntoneerd worden voor de klank maar ook dus voor de nagalm.
Alle sets zijn zijn getruncated. Het is frappant dat de mate van truncatie een sterke invloed heeft op de klank van het orgel. Utrecht klinkt heel vreemd op 750 msec. maar leeft helemaal op met 2sec nagalm ondanks het feit dat er ietsje detail verloren gaat.
Geef je de Laurenskerk echter ook 2 sec dan is zeker ook veel detailering weg en wordt het soms een brei, deze set gedijt het best op 1 sec en klinkt dan gewoon fantastisch.
Het Transept werkt het best met 750msec en Friesach met 1,5 sec.
Toch leuk om te moeten ervaren dat je geen standaard galm recept kan gebruiken in dezelfde ruimte maar dat toch je gehoor de maatstaf is.
Verder zijn alle organisten en gemeenteleden erg positief over dit orgel en mogelijkheden.
Soms loopt een gemeentelid na afloop naar de organist en vraagt dan "welk orgel had je nu aanstaan"?
Positieve ervaringen tot nu toe dus met ons Hauptwerk orgel.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 jan 2018 10:00

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

goed om te horen Jan, dat de puntjes op de i ook lukken.

grappig dat je schrijft dat de galm aangepast wordt.
ik thuis doet dat ook
als je een een Waterfall plot maakt dan zie je direct welke frequentie gebieden te lang na-ijlen in je HW ruimte.
inzichtelijk is dan hoeveel msec. dit is.
dit kan je dan truncate op de registers.
in de praktijk zijn dit alleen de 16v pedaal stemmen.

jammer dat je wel een heel register moet truncate het liefst zou ik alleen het onderste octaaf doen.
wellicht een wens voor HW5


success met de laatste aanpassingen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 jan 2018 11:26

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Jan Wim schreef:jammer dat je wel een heel register moet truncate het liefst zou ik alleen het onderste octaaf doen.
Jan Wim

dat kan nu ook al, dus in 4.2.1
Hoe?
Dat staat op blz. 72 van het "Hauptwerk in de praktijk" boek

Ik ben benieuwd naar de verbetering

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 jan 2018 11:38

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Evert-Jan schreef:
Jan Wim schreef:jammer dat je wel een heel register moet truncate het liefst zou ik alleen het onderste octaaf doen.
Jan Wim

dat kan nu ook al, dus in 4.2.1
Hoe?
Dat staat op blz. 72 van het "Hauptwerk in de praktijk" boek

Ik ben benieuwd naar de verbetering



Oeps niet gelezen!!!!
Ga vanavond checken bedankt Evert-Jan
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 22 jan 2018 11:39

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Gebruik maken van de bass split in het laadscherm? Ben benieuwd!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 jan 2018 11:44

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Als je een plot van het laag maakt dan zie je de galm uitsterving als berglandschap, incl. De gewraakte uitlopers want daar gaat het om.

In reareq kan je bv al kijken welke toetsen of registers een lichte truncate nodig hebben overeenkomend met de plot uitlopers.

Als dat via bas split kan, perfect.

Alleen het mooiste zou zijn per pipe

Dan zou je ook nog wat ringing weg kunnen poetsen, zoals bv Dirac Unison dat doet .
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 22 jan 2018 12:04

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Hoi Jan,

leuk om dit project te volgen. Ik ben wel benieuwd hoe de ervaring is van de zangers. Vroeger waren we fervent tegenstander van electronica in de kerk, omdat dat nooit de draagkracht van een pijporgel kan evenaren, door het natuurlijke element van aansturing via lucht. Hoe is dat nu met het Hauptwerk gebeuren?

groet

Albert
Met vriendelijke groet,
Albert
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 22 jan 2018 19:42

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Via kerkdienst gemist heb ik de samenzang van afgelopen zondagavond beluisterd.
Naar mijn mening klinkt dat prima, ook qua draagkracht.
Grond tonen overheersen iets te veel maar dat zal vast komen door de matige opname kwaliteit.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 22 jan 2018 20:42

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Met samenzang gaat prima, inderdaad genoeg draagkracht! Waar je nu tegenaanloopt zijn bijv. het volume dat je gebruikt. Welke tuning. Dat zijn zaken die bij een echt pijporgel niet meespelen. Maar nu heb je wel weer de luxe om te kiezen welke sampleset je gebruikt tijdens de dienst.
Wel is bewust gekozen om geen nepfrontje voor de speakers te plaatsen. Toch beter voor de klank en minder lastig om goed af te stemmen/ intoneren op de ruimte.

Leuk project in ieder geval om bij betrokken te zijn geweest.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 19 apr 2018 19:02

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Zo staat tie nu op de site van Mixtuur

https://www.mixtuur.com/portfolio-item/ ... -den-haag/

De moderne kerkorgel versie!

Groet Jan
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com