Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

2000 Eisenbarth St. Bartholomäus, Friesach (A) (44/III+P)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 31 dec 2017 18:06

2000 Eisenbarth St. Bartholomäus, Friesach (A) (44/III+P)

Eisenbart orgel van Friesach

Gratis download op zijn website

Tot nu toe Piotr's Magnum Opus?

Ik ben bang dat het nieuwe Eisenbart sample set dat verleden maand is uitgegeven en geld kost in de schaduw komt te staan van Piotr's gratis werk. Hoe hij dat presteert is mij een raadsel. Vooral omdat hij erg goed werk levert.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 dec 2017 19:37

Re: 2000 Eisenbarth St. Bartholomäus, Friesach (A) (44/III+P

Inderdaad, Piotr Grabowski heeft als uitsmijter van 2017 een gratis sample set uitgebracht van het Eisenbarth orgel in de Pfarrkirche St. Bartholomäus in Friesach (Oostenrijk).

Afbeelding

Het is een wet sample set, dat 6,6 GB (bij 16 bit) tot 13,2 GB (24 bit) RAM nodig heeft.
De download bestaat uit 2 files
- installatiepakket van 7,5 GB
- ODF van 12 MB

Als de sample set op een andere PC gedownload wordt als de HW PC: het 7,5 GB grote bestand kan alleen op een USB stick gezet worden als deze exFAT32 of NTFS geformatteerd is. Als dat FAT32 is, dan geeft het kopiëren een foutmelding.

Info: http://www.piotrgrabowski.pl/friesach.html
Video: https://www.youtube.com/watch?v=XV2B4lHfsnc
Donatie: http://www.piotrgrabowski.pl/donate.html

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 31 dec 2017 22:23

Re: 2000 Eisenbarth St. Bartholomäus, Friesach (A) (44/III+P

Bedankt voor de links en foto; was moeilijk te doen via mijn iPhone.

Gelukkig nieuwjaar!

PdW

Berichten: 34

Geregistreerd: 01 maart 2016 21:10

Bericht 04 jan 2018 15:54

Re: 2000 Eisenbarth St. Bartholomäus, Friesach (A) (44/III+P

Ik heb deze week deze set geïnstalleerd en inmiddels aardig uitgeprobeerd (vakantie...). Kleine impressie: een prachtige set, mooi opgenomen. Anders als de dispositie doet vermoeden en dan gesuggereerd in de beschrijving van Piotr vind ik dit geen allround instrument/set. Voor barok mist het een krachtig plenum en heldere solostemmen, dus Buxtehude of Bach klinken niet optimaal. Verwacht ook geen adembenemende individuele stemmen en veel detail, daarvoor is het orgel net te ver weg opgenomen. In de Duitse romantiek is dit orgel echter helemaal 'thuis': diverse mooie 8' registers, een goed werkende zwelkast en een brede basis (16' op man I en II, 32' in het pedaal) en een indrukwekkend tutti. Het klinkt ook eerder als een Sauer/Walcker dan als een Cavaillé-Coll, het plenum is nadrukkelijker aanwezig dan de tongwerken. Misschien dat de opnamepositie ook in het voordeel werkt van het romantische repertoire? De akoestiek in de kerk is mooi, ook goed opgenomen. Het is geen hele directe set, maar ook niet te ver weg.
Het derde klavier is opvallend, met een paar wijde fluiten, een zacht tongwerk, een stevige cornet en een chamadetrompet. De chamade is niet allesoverheersend, maar mengt mooi in het tutti. Een 16' koppel op man II vind ik erg veel toevoegen (via Hauptwerk zelf gedaan), daarmee weegt het wat beter op tegen het stevige hoofdwerk. Piotr Grabowski heeft de sampleset uitgebreid met een mooie 32' bombarde, wat mij betreft een geslaagde toevoeging: niet te grof, maar een mooie verbreding van de pedaalklank. Het is een stereo (tweekanaals) set, voor mij geen probleem met mijn stereo opstelling, maar voor liefhebbers van surround weergave wellicht een minpuntje.
Kortom: ik ben erg content met deze set!

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 24 jan 2018 16:51

Re: 2000 Eisenbarth St. Bartholomäus, Friesach (A) (44/III+P

Hoe kan ik zien of dit orgel gesampelde of Hauptwerk tremulanten heeft?
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 jan 2018 17:12

Re: 2000 Eisenbarth St. Bartholomäus, Friesach (A) (44/III+P

Henk-Jan

Dat kun je zien bij menu Organ | Load organ, adjusting rank audio/memory
Daar horen dan naast bijv Prestant 8 ook Prestant 8 TR oid te staan
Staat ook op blz. 74 van het boek.

Dit orgel heeft geen opgenomen tremulanten maar werkt met het HW tremulant model

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 24 jan 2018 17:39

Re: 2000 Eisenbarth St. Bartholomäus, Friesach (A) (44/III+P

Evert-Jan,

Dank voor het antwoord. Ik had dit wel gelezen maar het was mij niet duidelijk dat dit betekende dat dan de tremulant was opgenomen bij het orgel. Hoe wordt dan aangegeven als het een hauptwerk tremulant is? Of is dat in de software verwerkt en niet zichtbaar bij menu organ etc.?
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 jan 2018 17:56

Re: 2000 Eisenbarth St. Bartholomäus, Friesach (A) (44/III+P

Als je via menu Organ | Load organ, adjusting rank audio/memory op het register-instellen-scherm bent, zie je daar wel of geen tremulant registers genoemd worden.
Daar kun je het dus aan zien:
Tremmed registers zijn de met tremulant opgenomen registers van een orgel en moeten qua instellingen net zo behandeld worden als een normaal register. De toevoeging in de naamgeving van deze registers is afhankelijk van de sample set maker: tremmed, trem, tr, enz.

Staat die er niet tussen, dan wordt het HW tremulant model gebruikt.
De sample set maker heeft dan enkele audiobestanden in de set zitten, waarin een register met de tremulant is opgenomen. Dit gebruikt HW dan als referentie.
In Friesach zijn dat 2 WAV bestanden (het minimale). Het luxe is als je 3 of 4 WAV bestanden per octaaf per register hebt voor de referentie.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 24 jan 2018 18:39

Re: 2000 Eisenbarth St. Bartholomäus, Friesach (A) (44/III+P

Evert-Jan schreef:Als je via menu Organ | Load organ, adjusting rank audio/memory op het register-instellen-scherm bent, zie je daar wel of geen tremulant registers genoemd worden.
Daar kun je het dus aan zien:
Tremmed registers zijn de met tremulant opgenomen registers van een orgel en moeten qua instellingen net zo behandeld worden als een normaal register. De toevoeging in de naamgeving van deze registers is afhankelijk van de sample set maker: tremmed, trem, tr, enz.

Staat die er niet tussen, dan wordt het HW tremulant model gebruikt.


Dit is (om het lekker ingewikkeld te maken) niet altijd het geval. Bij Salisbury bijvoorbeeld is er sprake van een aantal opgenomen tremulanten, desalniettemin staan er geen aparte tremulantregisters vermeld, maar moet je de optie selecteren om alle attack samples te laden.

Wil je het vooraf weten, kijk dan op de website van de samplesetmaker, die vermeldt het altijd wel als er aparte tremulantopnames zijn gemaakt. Staat het nergens vermeld, dan kun je er van uit gaan dat ze niet apart opgenomen zijn.

Wil je het achteraf weten, meestal hoor je het verschil tussen een "natuurlijke" en "kunstmatige" tremulant wel heel duidelijk als je het sample set bespeelt, met name bij de tongwerken.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 jan 2018 19:21

Re: 2000 Eisenbarth St. Bartholomäus, Friesach (A) (44/III+P

Bedankt voor de aanvulling van Salisbury.
Het is volgens mij de enige sample set met een afwijking. De rest heeft allemaal gewone en tremulant registers in dat configuratiescherm.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 25 feb 2018 14:32

FRIESACH van Gabrowski

[Berichten samengevoegd; EJ]


Misschien heb ik er overheen gelezen, maar kon deze set niet vinden in de lijst Sample Sets op PCorgan.

Nadat ik diverse sets van Gabrowksi heb uitgeprobeerd, en dan maar weer verwijderde, omdat ik ( is erg persoonlijk natuurlijk) toch teveel werd afgeleid door diverse minder geslaagde zaken, nu dus maar eens FRIESACH geinstalleerd.

Past in 24 bits zelfs in mijn 16 Gig mac mini......

En het is beslist een mooie en ook goed speelbare set geworden....Kan je ook veel op kwijt nmm gezien de fraaie dispositie.

Dus: in de lijst zetten zou ik zo zeggen.......

HG

Geert

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 25 feb 2018 14:34

Re: FRIESACH van Gabrowski

https://www.youtube.com/watch?v=RPTwGsqpLlQ

Dit spreekt voor zichzelf.......zou ik zo zeggen. staat ook de dispositie bij.....

HG

Geert

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 25 feb 2018 14:41

Re: 2000 Eisenbarth St. Bartholomäus, Friesach (A) (44/III+P

https://www.youtube.com/watch?v=OMu7q8HArd4

Die moest er ook nog even bij om te bewijzen hoe veelzijdig dit instrument is...........

HG

Geert

PdW

Berichten: 34

Geregistreerd: 01 maart 2016 21:10

Bericht 27 feb 2018 10:50

Re: 2000 Eisenbarth St. Bartholomäus, Friesach (A) (44/III+P

Inderdaad een veelzijdige sampleset, ik gebruik hem vaak. Grofweg voor muziek van Mendelssohn en later, ik vind het voor barok toch iets minder geschikt. Komt misschien ook omdat ik voor die muziek betere samplesets heb (Weissenau, Altenbruch). Wie voor gratis samplesets gaat, maakt met Friesach een prima keus. De sets van Giubiasco en Azzio (ook van Piotr Grabowski) vind ik dan wel een aanvulling voor barok (Giubiasco) en oude muziek (Azzio).

Pieter

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 25 mei 2019 08:07

Re: 2000 Eisenbarth St. Bartholomäus, Friesach (A) (44/III+P

Werkt Friesach op Hauptwerk Basic?
Groet, Frans

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 mei 2019 10:28

Re: 2000 Eisenbarth St. Bartholomäus, Friesach (A) (44/III+P

Verbruik (maar dat had je zelf ook op de website kunnen lezen):
24 bit, all release samples: 13,2 GB
16 bit, all release samples: 6,6 GB

Je moet dus een selectie van de beschikbare registers maken om onder de 3 GB te blijven.

Azzio past wel en Giubiasco bijna. Bij de laatste even proberen door "multiple loops" aan te passen in "Load only loop which ends first".

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 26 mei 2019 08:23

Re: 2000 Eisenbarth St. Bartholomäus, Friesach (A) (44/III+P

Evert-Jan schreef:Verbruik (maar dat had je zelf ook op de website kunnen lezen):
24 bit, all release samples: 13,2 GB
16 bit, all release samples: 6,6 GB

Je moet dus een selectie van de beschikbare registers maken om onder de 3 GB te blijven.

Azzio past wel en Giubiasco bijna. Bij de laatste even proberen door "multiple loops" aan te passen in "Load only loop which ends first".

Bedankt voor de tips Evert-Jan, ik vroeg het ook tegen beter weten in. :oops:
Het komt er op neer dat als je echt meer zou willen, je een keer moet overwegen om HW te upgraden, of je blijft inleveren om maar binnen de marges te blijven.
groetjes Frans

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 aug 2020 11:59

Re: 2000 Eisenbarth St. Bartholomäus, Friesach (A) (44/III+P

Richard McVeigh geeft een demonstratie van het Friesach orgel onder de titel: Here's why FRIESACH is the BEST Free Hauptwerk Organ (Demonstration).
Gedurende 27 minuten demonstreert hij per werk de registers/groep registers, met tenslotte nog het totale orgel in een toccata.

https://www.youtube.com/watch?v=6thfE0FgX-A

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com