Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 jan 2018 10:57

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Jos vergelijk de fasedip van de Event met de fase dip die ik laat zien
Een fase rein overname punt klopt pas als je een uiterst smalle en erg diepe dip ziet

Ik zie dat in de post van 27 december niet terug



En de spl meting ziet er wel wat beter uit dan de rest, dus opnieuw mijn vraag zijn de vorige metingen dan wel correct gedaan?
Een speaker wordt niet beter of slechter na metingen.

Je kan alleen een betrouwbare meting maken zoals ik beschreven heb in mijn tutorial akoestisch filteren.
Dan meet je wel in je eigen akoestiek, maar voor de 1e reflectie
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 29 jan 2018 11:27

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Maar hoe moet ik dat nu zien? Een probleem dat alleen aanwezig is wanneer je de fabrieksconfiguratie wijzigt is toch geen probleem?

Stel dat je fase- en frequentierespons beiden kaarsrecht zijn, kun je dan toch nog een probleem hebben met je crossover? (ik kan het me niet voorstellen.) De laatste metingen van Hans laten geen kaarsrechte curves zien, maar anderzijds lijkt het niet dat hij superernstige afwijkingen heeft.

Zijn we niet (zoals je eigenlijk al aangeeft) op een punt aangekomen dat we eerst moeten checken of de metingen wel goed zijn uitgevoerd, voordat we de Events afschrijven?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 jan 2018 11:43

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

josq schreef:Maar hoe moet ik dat nu zien? Een probleem dat alleen aanwezig is wanneer je de fabrieksconfiguratie wijzigt is toch geen probleem?

Stel dat je fase- en frequentierespons beiden kaarsrecht zijn, kun je dan toch nog een probleem hebben met je crossover? (ik kan het me niet voorstellen.) De laatste metingen van Hans laten geen kaarsrechte curves zien, maar anderzijds lijkt het niet dat hij superernstige afwijkingen heeft.

Zijn we niet (zoals je eigenlijk al aangeeft) op een punt aangekomen dat we eerst moeten checken of de metingen wel goed zijn uitgevoerd, voordat we de Events afschrijven?



Precies Jos, maar dat schrijf ik al van af het begin,

Nogmaals Hans ik hoop dat je meting of microfoon niet correct is eerlijk gezegd , want ik kan me haast niet voorstellen dat een fabrikant zo erg knoeit.



want de laatste metingen zien er heel anders uit dan de 1e serie.
Om een eerlijk oordeel te vellen zal de meting voor de 1e reflectie moeten gemaakt worden,
Anders zijn er teveel factoren
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 29 jan 2018 23:49

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Hans B schreef:Ondertussen verder op internet gaan zoeken, de Little-One tegen gekomen, https://piratelogic.nl/?p=nl.home

Over de Little-One is veel geschreven op het MFB-forum. Ze maken vooral indruk doordat ze (erg) klein zijn en toch een redelijk laag produceren. Leuke speakertjes voor bij de pc op het bureau. Naar mijn mening heb je er voor Hauptwerk niet veel aan. Ga dan voor goed gereviseerde Mfb's, het liefst drieweg. Ik heb zelf 544's, en die bevallen mij goed (vooral het midden is iets beter dan bij de 532). Ik haal er nog iets meer laag uit dan standaard (is bij een revisie gemakkelijk aan te passen; subwoofer is overbodig. De 544 kost een 100 tot 150 euro per set. Revisie nog eens 100 euro, en dan heb je voor een klein bedrag een goed resultaat.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 30 jan 2018 13:12

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Lucas schreef:
Hans B schreef:Ondertussen verder op internet gaan zoeken, de Little-One tegen gekomen, https://piratelogic.nl/?p=nl.home

Over de Little-One is veel geschreven op het MFB-forum. Ze maken vooral indruk doordat ze (erg) klein zijn en toch een redelijk laag produceren. Leuke speakertjes voor bij de pc op het bureau. Naar mijn mening heb je er voor Hauptwerk niet veel aan. Ga dan voor goed gereviseerde Mfb's, het liefst drieweg. Ik heb zelf 544's, en die bevallen mij goed (vooral het midden is iets beter dan bij de 532). Ik haal er nog iets meer laag uit dan standaard (is bij een revisie gemakkelijk aan te passen; subwoofer is overbodig. De 544 kost een 100 tot 150 euro per set. Revisie nog eens 100 euro, en dan heb je voor een klein bedrag een goed resultaat.


Ik heb vorige week met MFBfreaks gebeld, die gaf aan dat voor HW de MFB 532 het best waren. Ik zit zelf met de huidige inbouw ruimte, die is B=400, H=280 ( zonder isolatie ) D=300.

Heb jij ze laten reviseren bij MFBFreaks ?
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 30 jan 2018 15:37

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Even een kritische vraag tussendoor Hans,
Was je nu ontevreden over het geluid van de speakers, of is die ontevredenheid ontstaan/vergroot na de metingen?
Het lijkt nu alsof je op andere speakers overstapt, terwijl nog helemaal niet bewezen is dat de microfoon die je gebruikt goed is.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 jan 2018 16:35

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Jaap380 schreef:Even een kritische vraag tussendoor Hans,
Was je nu ontevreden over het geluid van de speakers, of is die ontevredenheid ontstaan/vergroot na de metingen?
Het lijkt nu alsof je op andere speakers overstapt, terwijl nog helemaal niet bewezen is dat de microfoon die je gebruikt goed is.



Volledig met Jaap eens.

Hans voordat je allerlei wilde plannen gaat bedenken ;)

Ik kan erg moeilijk op afstand beoordelen of de meting klopt, niet dat ik jouw meetkunsten in twijfel trek.

Maar als de meting wel klopt dan kan de speaker niet goed klinken dat is duidelijk.

Als de meting niet klopt dan ga je een speaker afschrijven op basis van een verkeerde meting.

Volgens mij woon je niet in de buurt van mij? Anders wil ik met alle plezier je helpen.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 30 jan 2018 17:27

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Jan Wim schreef:
Jaap380 schreef:Even een kritische vraag tussendoor Hans,
Was je nu ontevreden over het geluid van de speakers, of is die ontevredenheid ontstaan/vergroot na de metingen?
Het lijkt nu alsof je op andere speakers overstapt, terwijl nog helemaal niet bewezen is dat de microfoon die je gebruikt goed is.



Volledig met Jaap eens.

Hans voordat je allerlei wilde plannen gaat bedenken ;)

Ik kan erg moeilijk op afstand beoordelen of de meting klopt, niet dat ik jouw meetkunsten in twijfel trek.

Maar als de meting wel klopt dan kan de speaker niet goed klinken dat is duidelijk.

Als de meting niet klopt dan ga je een speaker afschrijven op basis van een verkeerde meting.

Volgens mij woon je niet in de buurt van mij? Anders wil ik met alle plezier je helpen.


Halo Jaap en Jan Wim,

In eerste instantie was ik blij met de speakers. Twee keer beluisterd bij Peter Verspruy, CD's meegenomen en getest.
Bewust ook diverse soorten orgelmuziek CD's meegenomen, helder, zacht, volle werk en wat "wollige" opnames.
Er heeft wel een tijd tussen gezeten dat ik mijn orgel af had en de aankoop. Soms wel alles opgebouwd een getest,
kan mee nog iets herinneren dat ik het toen al wat minder transparant vond klinken.
Vanaf het begin heb ik al veel met hoofdtelefoon gespeeld, wil daar nu wat van af. Je vergelijkt het geluid van de speakers met het geluid van de hoofdtelefoon.
De metingen beïnvloeden de beleving. En je hebt meer ervaring met het luisteren naar hauptwerk.

Ik kan nog wel eens een meting doen en dan stap voor stap noteren wat ik doe en dit laten weten.

ik denk dat we 40 - 50 km van elkaar wonen, ik woon in Benthuizen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 jan 2018 17:42

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

de afstand valt wel mee op zich

als je er niet uitkomt, wil ik wel t.z.t een keer langsrijden
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 30 jan 2018 17:50

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Jan Wim schreef:de afstand valt wel mee op zich

als je er niet uitkomt, wil ik wel t.z.t een keer langsrijden


Bedankt Jan Wim.

Laat het wel weten, zal eerst nog eens een meting doen.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 30 jan 2018 22:33

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Nog even gemeten. Hoor graag of ik iets niet goed doet.

Meetmicrofoon op ingang van de geluidskaart, 48V voeding aangezet.
Meetmicrofoon gekalibreerd. De "gain" van ingang zo ingesteld dat het signaal Out = In.

Afstellen mic.png


Meting verricht op de linker speaker.

Meting.png


Een meting op 2,5 cm en een meting op 50 cm.

Metingen 2,5 en 50 cm, in console.png


Een paar metingen gedaan eerste sweetspot, daarna ongeveer elke meting de microfoon 6cm verschoven naar de linker speaker.
meting 3 = sweetspot
meting 4 = sweetspot -6cm
meting 5 = sweetspot -12cm
enz.
Test meting sweetspot.png


De keuken heeft behoorlijke invloed, deze staat haaks op de muur van het orgel, op een afstand van 2,4 m.
De muur 16,5 breed, staat in lijn met de sweetspot, de bovenkastjes staan ( hangen ) voor de linker speaker ( 2,4 m ).
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 jan 2018 22:43

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Hans even wat input.....

Meetmicrofoon op ingang van de geluidskaart, 48V voeding aangezet.

inorde



Meetmicrofoon gekalibreerd. De "gain" van ingang zo ingesteld dat het signaal Out = In.

hoe heb je de meet microfoon gekalibreerd? is dit de usb mic?

waarom heb je signaal out=in software matig ingesteld?




blauw= 25mm neem ik aan?
is dat gemeten visueel tussen de tweeter en woofer?
Metingen%202,5%20en%2050%20cm,%20in%20console.png


de dip op 796 kan geen crossover punt zijn


maar Hans heb je al 1 meting gedaan voor de 1e reflectie? zoals beschreven staat in de tutorial
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 30 jan 2018 22:52, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 30 jan 2018 22:51

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Ik heb de antwoorden achter je vragen gezet.

Jan Wim schreef:Hans even wat input.....

Meetmicrofoon op ingang van de geluidskaart, 48V voeding aangezet.

inorde



Meetmicrofoon gekalibreerd. De "gain" van ingang zo ingesteld dat het signaal Out = In.

hoe heb je de meet microfoon gekalibreerd? is dit de usb mic? Geen USB, maar PreSonus PRM1, niet echt gekalibreerd maar output en input gelijk gezet.

waarom heb je signaal out=in software matig ingesteld? Ik dacht dat die in balans moesten zijn.




blauw= 25mm neem ik aan? Kopt
is dat gemeten visueel tussen de tweeter en woofer? Ja, er zit bij mij wel speakerdoek voor.
Metingen%202,5%20en%2050%20cm,%20in%20console.png

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 30 jan 2018 22:58

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Ik heb nog een oude meting erbij gepakt.
Een meting op 2cm afstand tussen woofer en tweeter waarbij de speaker een keer in het console en uit het console is gemeten.


Meting 2cm in en uit console.jpg


Edit: Moet er wel bij vermelden dat de speaker bij de meting uit het console anders stond opgesteld, staand en richting de woonkamer.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 jan 2018 23:04

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

op zich is het niet erg dat je in-output gelijk zet , daardoor veranderd alleen de SPL maar is niet noodzakelijk

speakerdoek ervoor geeft niet als je maar visueel weet waar het midden tussen woofer/tweeter zit


dus als ik de "oude" meting bekijk dan zou de ruimte(in je orgel) waar de speaker instaat roet in het eten gooien?


Meting%202cm%20in%20en%20uit%20console.jpg


laat ik me dan even tot bovenstaande meting beperken Hans

je ziet een fors neergaande lijn van laag -hoog
dit geeft een verstopt geluid(het bekende gordijn over de speaker)
en er zit nog een groot gat tussen de 500-2500Hz

er zit zowat tussen laag en hoog ruim 15 decibel verschil
als dit zo in je huiskamer klinkt dan kan je niet spelen zonder luistermoe te worden,

Hans kan je van bovenstaande meting de Waterfall posten?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 30 jan 2018 23:34

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Dat denk ik ook Jan Wim,

hierbij wat foto's waar de speaker staat.
Speaker staat net achter het doek, randen opgevuld met geluidsabsorberend schuim, geluid kan niet naar de omkasting.

Krijg de foto's even niet in het juiste formaat, wordt vervolgd.

1.gif


2.gif


3.gif


4.gif
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Hans B op 30 jan 2018 23:56, in totaal 2 keer bewerkt.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 30 jan 2018 23:39

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Waterfall van meting op 2cm speaker in console

Meting 2cm in console.jpg


Waterfall van meting op 2cm speaker uit console


Meting 2cm uit console.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 31 jan 2018 00:08

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Hans B schreef:

Ik heb vorige week met MFBfreaks gebeld, die gaf aan dat voor HW de MFB 532 het best waren. Ik zit zelf met de huidige inbouw ruimte, die is B=400, H=280 ( zonder isolatie ) D=300.

Heb jij ze laten reviseren bij MFBFreaks ?

Dag Hans, heb je Thomas Baur gesproken van mfb-freaks? De 532 is zonder meer een goede box, maar de 544 is gewoon beter (met vrijwel exact dezelfde afmetingen). Ik heb hier alle typen in huis en alles ook zelf gereviseerd. De 532 heeft iets teveel aanwezigheid in het midden-gebied door de (verouderde) conus-middentoner. De 544 heeft een dome-middentoner, de AD 210 (papierdome), en de latere versies de AD211 (textieldome, tevens de beste). Bovendien kan de 544 gemakkelijk meteen zodanig worden aangepast dat hij in het laag nog iets verder doorgaat dan oorspronkelijk. Verder is mij bij een boxenvergelijking van de freaks (die altijd zeer professioneel worden uitgevoerd) al eens opgevallen hoe goed die 544 eigenlijk is, ook in vergelijking met veel duurdere en nieuwere systemen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 31 jan 2018 00:08

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

voorlopig is het enige positieve Hans dat er weinig delay in het laag zit, de waterfall/delay ziet er wel netjes uit
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 24 feb 2018 13:51

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Ik heb twee nieuwe speakers aangeschaft. Deze passen (nog) niet in het orgel, moeten wat aangepast worden.
Toch even aan HW gekoppeld en gespeeld, speakers staan wel boven op het orgel, viel niet tegen.
Daarna wat metingen verricht en deze vergeleken met de Event 20/20.
De metingen van de Event 20/20 speaker is ook boven op het orgel gedaan. Wel op een ander tijdstip.
Er zijn dus minimale verschillen in de meet opstelling.
Groene grafiek is elke keer de Event 20/20

Meting xx en event 2cm.png


Meting xx en event 40cm.png
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 feb 2018 14:03

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

nou Hans ik kan nu al zeggen geslaagd, speaker XX zal je veel meer detail laten horen dan de Event
maar dat verschil is al duidelijk terug te zien in de meting.

je zal wellicht even moeten omschakelen naar de nieuwe sound, omdat je langere tijd het "verstopte" geluid van de Event gehoord hebt.

maar ik denk dat je weinig moeite hebt om die switch te maken.

de gezamelijke dip op 100hz is room node, bij de 2cm zie je een sterke afval vanaf de 10kHz maar hier meet je Axis, zonder de volledige bafflestep.
dit is op enige afstand in de volgende meting weg.

ik zeg gefeliciteerd.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 24 feb 2018 14:16

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Dank je Jan Wim.

Het zijn oude MFB's 6544 /13R. En nog niet gereviseerd, dus daar is ook nog winst in te behalen.
Ik wilde ze eerst even testen en meten, want als ik de speakers aanpast kan ik ze niet meer door verkopen.
Er moet nl. wat millimeters van de behuizing ( elektrische schaaf ) af en het frontraam komt dan te vervallen.

Verder moet ik zelf nog even kabels maken, ik wil de speakers aan de lineoutput koppelen, waarschijnlijk het ik daar voldoende;
Line level Outputs

Dynamic Range (A-Weighted): 105dB
SNR (A-weighted): -104.5dB
THD+N: < 0.001% (measured with 0dBFS input and 22Hz/22kHz bandpass filter)
Maximum level (A-weighted): 16.13dBu at 0.885%

16.13 DBu zit dan rond de 5 Volt ( = volgens baxshop )

Ik ben gaan rondkijken op het internet en wilde niet veel geld uitgeven voor nieuwe speakers.
Kwam toen op de MFB uit, wat enthousiaste verhalen gelezen. Ben via MP bij iemand geweest die MFB 541 en de 6544 had staan.
In eerste instantie ging ik voor de MFB 541, zijn wat kleiner en paste direct in het orgel, maar de sound van de MFB 6544 was veel mooier.
Deze gekocht, moest toen nog wel bedenken hoe ik de speakers in het orgel moet plaatsen, maar dat gaat wel passen na wat schaafwerk.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 24 feb 2018 14:21

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Gefeliciteerd Hans!

Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Groetjes,
Arjan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 feb 2018 14:27

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

zo zie je maar weer ;) met wat revisie is er zeker nog wel wat te winnen.

de feedback checken, want volgens mij kan een MFB nog wel iets lager , maar goed die boost krijg je wellicht gratis erbij als je ze inbouwt, dus daar zou ik niet teveel naar kijken.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 24 feb 2018 14:29

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Cheesecorner schreef:Gefeliciteerd Hans!

Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Groetjes,
Arjan


Bedankt Arjan, als het zover is kom je maar een keer spelen.
Ik heb geen haast dus het gaat nog wel even duren voordat het allemaal gereed is.

Gr. Hans
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com