Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 jan 2018 18:34

Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Komende tijd wordt het stucwerk boven het Bätzorgel hersteld, waardoor het orgel niet beschikbaar is (wordt ingepakt).
Deze week is op het podium in het koor van de Dom een Hauptwerkspeeltafel opgesteld. De speakers (2 zuilen van ca 2 m lang) lagen achter het orgel en moeten nog geïnstalleerd worden.

Op 10 februari a.s. geeft Jan Hage op dit orgel een concert in het kader van de zaterdagmiddagconcerten in de Domkerk.
Werken van Jan Pietersz. Sweelinck, Johann Sebastian Bach, Sigfrid Karg-Elert en Marcel Dupré.
Gratis toegankelijk, collecte aan de uitgang.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 08 jan 2018 09:56

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

leuk, kan goede reclame zijn als het goed afgesteld wordt ;)

Benieuwd trouwens wie deze speeltafel ter beschikking heeft gesteld ?

Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 jan 2018 11:28

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

mmm welk sampleset zou er bespeeld worden?

of bestaat de Dom toch ergens Dry, zonder truncated
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 08 jan 2018 13:38

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Sorry, even zonder aanklikbare link. Maar hier meer informatie.
En op Facebook pagina van Mixtuur.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... n__=%2As-R

Groeten,
Jochum

PS wel klikbaar, dus

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 jan 2018 10:44

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Persbericht

Presentatie van nieuw orgel in de Domkerk

Op vrijdagavond 2 februari zal een feestelijk presentatieconcert van het nieuwe én tijdelijke Hauptwerkorgel plaatsvinden in de Domkerk. Tijdens het presentatieconcert speelt Domorganist Jan Hage virtuoze werken van Bach, Widor, Vierne, Duruflé en Reger. Na afloop bestaat de mogelijkheid een hapje en een drankje te nuttigen. De bijeenkomst begint om 20.00 uur in de Dom en de toegang is voor iedereen vrij.

Berichten: 75

Geregistreerd: 22 aug 2012 09:45

Bericht 25 jan 2018 08:56

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Tsss....

Hoeveel vermogen neem je mee om de kerk net zo te vullen met geluid als het echte orgel?
Dat red je niet met 240 V

Johan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 jan 2018 20:02

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

ceecies schreef:Tsss....

Hoeveel vermogen neem je mee om de kerk net zo te vullen met geluid als het echte orgel?
Dat red je niet met 240 V

Johan



Ha Johan 240v is ruim voldoende om de Dom te vullen, de kracht van een speaker wordt omschreven in watt.
Gemeten op 1 meter afstand, met die " uitkomst" wordt een passende versterking ingezet.

Als het even kan probeer ik te komen luisteren, ben zelf ook benieuwd.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 25 jan 2018 20:52

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Maar dat is het speaker vermogen.. niet het verbruik over de 230V groep.

Hoe verhouden die vermogens zich eigenlijk?
Ik pak een willekeurige versterker met een uitgangs vermogen van 45W bij 8 ohm.
Het benodigde vermogen van deze versterker in werkstand is 155W. (Marantz PM6006)
Is er een rekensom om te berekenen hoeveel vermogen een gemiddelde versterker nodig heeft per aantal geleverde watts?
Dan zou je kunnen uitrekenen hoeveel vermogen je versterkers kunnen leveren op een normale groep van 230V (ruim 3600W)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 jan 2018 22:35

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

die vraag is niet te beantwoorden als je geen info van de speakers hebt
vuistregel is: een versterker moet 1.5 x tot 2 x zoveel vermogen leveren dan de RMS-belastbaarheid van de luidspreker.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 25 jan 2018 22:52

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

En er is maar 1 manier om erachter te komen of de hauptwerk opstelling uit de verf komt. Danwel of het stucwerk blijft zitten. En dat is er gewoon heen gaan. IJs en weder dienend probeer ik er zeker bij te zijn.
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 jan 2018 23:09

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Boudewijn schreef:En er is maar 1 manier om erachter te komen of de hauptwerk opstelling uit de verf komt. Danwel of het stucwerk blijft zitten. En dat is er gewoon heen gaan. IJs en weder dienend probeer ik er zeker bij te zijn.


zou best kunnen Boudewijn, gewoon de muziek zo hard zetten dat het stucwerk er vanzelf afvalt , dan besparen ze op man-uren om de oude stuclagen te verwijderen :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 jan 2018 00:02

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

met de geïnstalleerde speakers zal het stucwerk er m.i. niet afvallen.
De opstelling staat ook net aan de andere kant van de kerk (op het podium van het koor).
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 26 jan 2018 13:18

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Ik heb vroeger weleens gehoord dat men in de Grote Kerk Gouda niet met het volledige orgel 'open' mag spelen omdat er dan brokken van het plafond zouden komen. Nu weet ik niet of dit onder de categorie sterke verhalen thuishoort, er moeten dan wel heel hoge "staande golven" geproduceerd worden :o

Overigens is het orgel bij de laatste aanpak op een hoge winddruk gezet.
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 154

Geregistreerd: 12 maart 2011 16:27

Woonplaats: Hattem

Bericht 26 jan 2018 19:55

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Er zit een kern van waarheid in in Zwolle mochten we geen orgelpunt met pedaal
maken met de 32 voet dan zou de kalk naar beneden komen.
Hoeveel het waar is blijft een vraagteken.

Groetjes Dick.
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 29 jan 2018 09:54

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Op vrijdagavond 2 februari zal het feestelijke presentatieconcert van het nieuwe en tijdelijke 'Hauptwerk-orgel' plaatsvinden. Domorganist Jan Hage speelt onder andere werken van Bach, Marchand, Reger, Widor, Vierne en Duruflé, hierbij gebruikmakend van de nieuwste digitale technieken en samplesets van de beroemde orgels uit Haarlem (Grote kerk), Saint-Maximin (Frankrijk) en Dudelange (Luxemburg).

Bron : Orgelagenda.nl
Aanvang 20:00
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 03 feb 2018 13:34

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Ik ben gisteravond op het concert geweest.
Jan Hage speelde goed. Niet alle muziek was mijn stijl maar wel mooi gebracht.
Het orgel viel me tegen.
Bach op het Haarlem sampleset was erg ondoorzichtig, vaag. Alsof het orgel 3 kerken verderop stond. Was ook erg zacht van volume.
Saint Maximin kwam erg 'hard' over. Niet van volume maar van klank. Niet gedefinieerd.
Wat ik wel mooi vond was Dudelange. Mooi symfonisch orgel. Best wel realistisch. Op veel momenten naar mijn mening wel te zacht van volume maar wel met een majestueus volle werk!
Ik begreep dat Dudelange een nieuw sampleset is? Vrijdag 9 maart is er in de Dom een presentatieconcert met Aarnoud de Groen, Marco den Toom en Jan Hage. Ook interessant om heen te gaan!

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 03 feb 2018 14:34

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Kan me grotendeels bij vorige bijdrage aansluiten:
- zoals zo vaak viel het Bavo/Muller orgel me zwaar tegen. Uitvoering van BWV 542 sprak mij niet aan
- Saint Maximin: klonk gewoon niet lekker in de kerk. De muziek (franse barok) kon mij niet bekoren
- Dudelange was qua orgel het meest overtuigend.

Ik ben al heel lang fan van Hauptwerk voor thuis gebruik. Zoals ik het gisteren heb gehoord, vond ik het in een kerk niet overtuigend. Echter dit hoeft natuurlijk niet aan Hauptwerk te liggen. Kan ook door de gebruikte boxen zijn.

Mvg,
Paul.
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 03 feb 2018 15:21

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Jawel, gisteravond was ik ook van de partij.

Zoals ook vooraf al bekend werd er gespeeld op Haarlem, St Maximim en Dudelange.
Er werd gisteravond toegelicht dat eerst Zwolle (MichaelsKerk) op de lijst stond maar dat dat niet matchte met de ruimte.

Mijn ervaring:
Haarlem: Melig. Kwam niet op gang. Klonk zeker niet als een barokorgel. Niet te vergelijken met het origineel in Haarlem waar ik meerdere keren gezeten heb. (als toehoorder)
St maximim: Een frans barok orgel. Ik ken het orgel noch de sampleset dus enige terughoudendheid is vereist. Ik had het gevoel dat het orgel op het domplein stond ipv in de kerk. Mijn referentiekader franse barok is overigens Ebensmunster. Het Basse de Trompette van Marchand leek gebruik te maken van een echo-trompet. Het orgel mistte m.i. aan felheid.
Dudelange: Ook dit een voor mij onbekend orgel. Maar die kwam wel goed over. Soms inderdaad wat zacht, maar een kleine registratie op een groot orgel is ook zacht. Ook in het echt. Hoewel ik met hauptwerk het gevoel heb dat kleine registraties altijd wat zwakker overkomen dan ik het echt.

Achteraf heb ik nog met iemand van Voxus gesproken met de vraag of er natte of droge samples gebruikt zijn. Natte, met een verkorte galm, was het antwoord. Dit omdat droog niet altijd goed gaat klinken of gewoon niet beschikbaar is. Een vraag van mij over de attack samples of die orignieel zijn of ook verkort (geen idee overigens of dat kan) was het antwoord dat die origineel waren. En zit daar dan niet het 'Haarlem' probleem?

Even een redenatie van een huis-tuin-en-keuken- techneut.
Stel de klankontwikkeling in Haarlem duurt een kwart seconde. Dus vanaf toets indrukken tot volledig opgebouwde klank. Stel dat dat ook geldt voor Utrecht.
Stel nu dat we een opname van een orgelpijp in Haarlem afspelen in de Dom in Utrecht. Na een kwart seconde hebben we volledig volume uit de boxen. Weer een kwart seconde later is de hele Domkerk 'vol' met geluid. Da's dan wel twee keer zo lang als we zouden willen. En omdat de nagalm in zowel Haarlem als Utrecht langer is dan de een kwart seconde denk ik ook dat het langer duurt voor de klank volledig opgebouwd is dan een kwart seconde.
En dan ontstaat een melige speelaard die we totaal niet herkennen van het oorspronkelijke orgel.

Ik ben benieuwd hoe de geluidstechnici hier tegen aan kijken.

Overigens was het leuk om erbij te zijn. Voor een ruimte als de Dom een mooi altrnatief bij renovatie/restauratiewerk. Maar geen serieus alternatief.

Hopelijk gaan er nog veel mensen luisteren. Kijken wat die er van vinden. 10 februari een zaterdag middag concert op het orgel.

Een presentatie van de Dudelange set is overigens zoals al opgemerkt op de laatste dag van het Mixtuur-experiment in de Domkerk dus op 9 maart.
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 03 feb 2018 15:44

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Boudewijn: volledig terechte opmerkingen! Dit lijkt me niet alleen te gelden voor de klankopbouw, maar ook voor de nagalm. Het is akoestiek over akoestiek en dat zorgt voor rare effecten. Droge sample sets, een forse rij aan stevige speakers, en veel aandacht voor een goede opstelling zijn theoretisch gezien de enige manier om tot een enigszins aanvaardbaar resultaat te komen. Dat kost wellicht meer geld en tijd dan er beschikbaar was.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 feb 2018 18:12

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Boudewijn schreef:Achteraf heb ik nog met iemand van Voxus gesproken met de vraag of er natte of droge samples gebruikt zijn. Natte, met een verkorte galm, was het antwoord. Dit omdat droog niet altijd goed gaat klinken of gewoon niet beschikbaar is. Een vraag van mij over de attack samples of die orignieel zijn of ook verkort (geen idee overigens of dat kan) was het antwoord dat die origineel waren. En zit daar dan niet het 'Haarlem' probleem?
Boudewijn

Over de attack- en release samples heb ik geschreven in mijn boek op blz. 3 en 4.
Attach samples bevat het audio vanaf het moment dat je een toets indrukt en vasthoudt. De release samples gaan klinken op het moment dan je de toets los laat totdat de akoestiek is uitgeklonken.
Attack samples kun je niet aanpassen in HW. Bij de release samples kunnen met truncate de galmstaarten worden ingekort.
Je houdt echter bij het inkorten van galmstaarten (als zou je die tot 120 msec inkorten - de kleinste waarde die HW aan kan) altijd de akoestiek van die kerk over, nl. die in de attack samples zit.

Nog een foto van gisteravond
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 feb 2018 18:14

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Symfonisch spektakel op vrijdag 9 maart 2018 om 20.00 uur
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 03 feb 2018 20:01

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Iemand trouwens een idee waardoor die onverwachte reboot van het orgel werd veroorzaakt? Gelukkig gebeurde het tijdens het praatje van Marien Stouten zodat het niet stoorde maar het had volgens mij ook zomaar tijdens het spelen kunnen gebeuren... Niet zo'n fijn gevoel.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 feb 2018 20:35

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

ik ben er niet geweest, dus eenvoudig weg ook geen mening.

wel is het zo dat een set nooit echt realistisch kan klinken
kijk maar wat Evert-Jan schrijft

dus intoneren heeft ook hier maar weer een beperkte invloed, er zal altijd informatie van de originele akoestiek meekomen die niet te scheiden is van de opname.

Dirac/Arc/sonarworks doet hier ook niets :lol:

het enige wat enigzins realistisch zou kunnen klinken is:
1.neem elke pijp afzonderlijk op in een akoestisch neutrale ruimte, zodat de opname referentie vrij is
2.en zorg ervoor dat de luchtverplaatsing van de speakers overkomt met die van de pijpen.

nu iedereen weet dat zowel punt 1 en 2 in de praktijk nooit gaan gebeuren.

er zal echt wel ergens een kerk zijn met een akoestische klik, m.b.t een bepaald sampleset, maar dan moet je al zwaar gaan selecteren denk ik.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 03 feb 2018 21:18

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Iemand trouwens een idee waardoor die onverwachte reboot van het orgel werd veroorzaakt? Gelukkig gebeurde het tijdens het praatje van Marien Stouten zodat het niet stoorde maar het had volgens mij ook zomaar tijdens het spelen kunnen gebeuren... Niet zo'n fijn gevoel.

quote van wverschoor

De stroom viel helemaal weg. Ook de lessenaarverlichting viel toen uit.
Er zat iemand van Voxus in het koor bij een kabel en mogelijk zat daar een stekker niet echt goed.
Het zat dus niet in het console, daar hebben ze weer mazzel mee.

Overigens laadde de samples wel snel. Dus duidelijk goede SSD's in gebruik.
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 feb 2018 21:32

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Jan Wim schreef:2.en zorg ervoor dat de luchtverplaatsing van de speakers overkomt met die van de pijpen.

Dat gaat dus nooit lukken. Er is een groot verschil hoe het geluid geproduceerd wordt bij HW en dus speakers en bij een echt orgel.
Een orgelpijp brengt lucht in trilling, waardoor je de klank dan hoort. Een speaker verplaats de lucht, die je vervolgens hoort.
Bij een speaker heb je een bepaalde hoeveelheid energie (= versterker vermogen) nodig om die lucht verplaatst te krijgen en zo een bepaald volume te krijgen. Zet je die energie/dat vermogen lager, dan gaat het hoorbare volume sneller naar beneden dan bij echt orgel. De lucht laat zich niet zo gemakkelijk meer verplaatsen.
Trillende lucht draagt het geluid beter, ook bij gebruik van een enkele zachte stem.

Vandaar dat in geval van de sample set Dudelange bij de zwelkast dicht al snel veel minder hoorbaar was dan dat wat ik bij het echte orgel in Dudelange gehoord heb. Kortom: er is te veel dynamiek. Daardoor klonk het pedaal bij een dichte zwelkast ook te hard terwijl het bij Jan Hage thuis tijdens zijn voorbereiding en het programmeren van de setzer veel beter geklonken zal moeten hebben; vandaar ook die registratie keuzes.
Eigenlijk zou Voxus de "dichtstand zwelkast" in HW als minder dicht moeten configureren om de dynamiek realistischer te laten zijn.

In een grote kerk als de Dom zal HW nooit een pijporgel kunnen vervangen. Ik een kleine kerk met veel minder akoestiek en minder m3 inhoud is de kans groter.

Het was wel een mooi experiment. Nog 2 concerten te gaan .......
Volgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com