Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

'Floating' zweltrede

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 04 feb 2018 09:22

'Floating' zweltrede

Ik weet dat er 'floating divisions' bestaan zodat je snel de toewijzing van fysieke manualen aan manualen in de samplset kunt wijzigen. Kun je iets soortgelijks ook doen voor zweltredes? Mijn orgel heeft twee fysieke zweltredes, en ik heb nu een sample set waar je er vier zou kunnen gebruiken.

Gr.,
Auke

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 feb 2018 15:36

Re: 'Floating' zweltrede

Floating zweltredes bestaat (nog) niet in HW. Sonus Paradisi heeft zelf zo iets gemaakt voor de sample set van het Reuter orgel in Portland, maar dit is sample set gebonden.

Het echte orgel in Dudelange heeft zelf 3 tredes: Positiv, Récit en Horn expression (tbv de doorslaande tongwerken).
Je hebt misschien een 4e trede nodig voor de slider voor het gehele volume van het orgel.

Je zou de beide zwelwerken kunnen combineren op 1 trede.
En voor die andere is het een keuze maken.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 04 feb 2018 16:17

Re: 'Floating' zweltrede

Ga je op de romantische tour, Auke? ;)
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 04 feb 2018 18:37

Re: 'Floating' zweltrede

De vierde mogelijkheid in de sample set van Dudelange is voor het generaal crescendo.
Jammer dat het niet kan. Dus dan maar geduldig wisselen; de 'Horn' is ook erg fraai om met expressie te kunnen spelen.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 04 feb 2018 18:40

Re: 'Floating' zweltrede

Jaap380 schreef:Ga je op de romantische tour, Auke? ;)


Jazeker! Na de Duitse Barok is de Franse Romantiek mijn tweede grote muzikale liefde. Jammer dat de grote werken in de Franse Romantiek zo verschrikkelijk moeilijk zijn. En vooral: geschreven voor mensen met grote handen. Met mijn handen (haal net een none per hand) moet ik nogal eens smokkelen (noten weglaten en zo, en hopen dat niemand het hoort...)

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 04 feb 2018 21:06

Re: 'Floating' zweltrede

ajongbloed schreef:Jammer dat de grote werken in de Franse Romantiek zo verschrikkelijk moeilijk zijn. En vooral: geschreven voor mensen met grote handen. Met mijn handen (haal net een none per hand) moet ik nogal eens smokkelen (noten weglaten en zo, en hopen dat niemand het hoort...)

Ik hoorde toevallig afgelopen week, dat zelfs "grote" namen smokkelen. Op les ben ik bezig met fantasie in C van Franck. Het schijnt dat Marie-Claire Alain ook kleine handen had en ook daar bij plaat opnames weleens smokkelt. Je bent dus met smokkelen (en ik ook) In goed gezelschap.

Mvg,
Paul.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 feb 2018 22:33

Re: 'Floating' zweltrede

ajongbloed schreef:De vierde mogelijkheid in de sample set van Dudelange is voor het generaal crescendo.
Jammer dat het niet kan. Dus dan maar geduldig wisselen; de 'Horn' is ook erg fraai om met expressie te kunnen spelen.

Het Mixtuurorgel in de Domkerk heeft ook 'maar' 3 zwelpedalen
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 04 feb 2018 23:57

Re: 'Floating' zweltrede

Dag Auke,

Het is misschien een mogelijke oplossing als je de 2 zweltreden van je orgel voorziet van een extra regelaar, gescheiden van de bestaande voorziening en koppelt aan de bestaande midi. (of als dat niet lukt stand-alone aansluit)
Bij generalcrescendo gebruik verwacht ik dat een dubbele functie wel werkt omdat je m.b.v. een drukknop verschillende variaties kan instellen is een ongebruikte variatie de mogelijkheid om de generalcrescendo-werking te negeren.
Ik heb bovenstaande optie niet uit geprobeerd, maar het zou zo maar kunnen werken!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 05 feb 2018 12:11

Re: 'Floating' zweltrede

ajongbloed schreef:Ik weet dat er 'floating divisions' bestaan zodat je snel de toewijzing van fysieke manualen aan manualen in de samplset kunt wijzigen. Kun je iets soortgelijks ook doen voor zweltredes? Mijn orgel heeft twee fysieke zweltredes, en ik heb nu een sample set waar je er vier zou kunnen gebruiken.

Gr.,
Auke


Ja, dit is mogelijk, ook zonder dat de samplesetmaker hier een bijzondere voorziening voor heeft getroffen!

In Hauptwerk kun je niet alleen manualen, maar ook zweltredes en divisionals toewijzen aan floating divisions. De methodiek is vergelijkbaar. Het is zelfs mogelijk om floating divisions en "floating" zweltredes onafhankelijk van elkaar te programmeren. Ik hoop later wat instructies te posten. Ondertussen kun je misschien aangeven wat voor jou de ideale manier is om 4 zweltredes te bedienen met 2.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 05 feb 2018 20:37

Re: 'Floating' zweltrede

JacoP schreef:Dag Auke,

Het is misschien een mogelijke oplossing als je de 2 zweltreden van je orgel voorziet van een extra regelaar, gescheiden van de bestaande voorziening en koppelt aan de bestaande midi.


In tegenstelling tot de meeste mensen op dit forum, kan ik maar beter niet aan het knutselen gaan. Ik kan met een soldeerbout uitstekend brandwonden in mijn vingers maken, maar draadjes netjes aan elkaar solderen lukt vaker niet dan wel...
Los daarvan: een dubbele functie van de zweltrede kan toch ook al binnen Hauptwerk ingesteld worden?o f begrijp ik verkeerd wat je bedoelt?

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 05 feb 2018 20:43

Re: 'Floating' zweltrede

josq schreef:Ja, dit is mogelijk, ook zonder dat de samplesetmaker hier een bijzondere voorziening voor heeft getroffen!

In Hauptwerk kun je niet alleen manualen, maar ook zweltredes en divisionals toewijzen aan floating divisions. De methodiek is vergelijkbaar. Het is zelfs mogelijk om floating divisions en "floating" zweltredes onafhankelijk van elkaar te programmeren. Ik hoop later wat instructies te posten. Ondertussen kun je misschien aangeven wat voor jou de ideale manier is om 4 zweltredes te bedienen met 2.


De klinkt interessant. Dan ga ik straks eens prutsen met floating divisions. Eens zien hoe ver ik zelf kom.
Het generaal crescendo laat ik voorlopig maar zitten, zoiets heb ik nog nooit gebruikt dus daar hoef ik niet acuut nu mee te beginnen. Maar de Horn-expressie gebruiken is wel mooi. Ik heb nu standaard linker zweltrede aan het Positiv gekoppeld en de rechter zweltrede aan het Recit. Het lijkt me handig om met een knop de koppeling te veranderen naar link-Positiv rechts-Horn, een knop voor links-Horn rechts-Recit, en een knop voor weer terug naar links-Positiv recht-Recit.Nu doe ik het via het menu, en dat vind ik zo'n gepruts dat ik al snel denk "laat maar".

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 07 feb 2018 15:50

Re: 'Floating' zweltrede

En... is het nog gelukt?

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 11 feb 2018 20:35

Re: 'Floating' zweltrede

Nee, het is niet gelukt.
Zweltredes kunnen toegewezen worden aan de floating divisions. Maar zoals de divisions zelf tot 4 verschillende routes kennen, is er maar 1 toewijzing aan een zweltrede mogelijk. Toen heb ik nog even zitten puzzelen of ik met 3 manualen en 5 floating divisions iets slim in elkaar kon hacken waarmee alle manualen wel op hun plaats zouden blijven maar de facto de zweltredes van functie zouden verwisselen. Dat begon enige vorm aan te nemen, toen ik ontdekte dat de Horn 8' wel reageert wanneer de zweltrede rechtstreeks aan de Horn wordt toegewezen, maar niet wanneer het GO op floating division 1 zit en diezelfde zweltrede is toegewezen aan floating division 1.
Toen ben ik er maar mee opgehouden... :-(

Ik hou het er maar op dat standaard mijn twee zweltredes zijn toegewezen aan het Recit en Positiv; en wanneer ik een keer de Horn 8' onder expressie wil spelen moet ik de toewijziging aan de zweltredes handmatig aanpassen. Het zij zo.

Wie weet knutsel ik ooit een derde zweltrede mijn console in. Maar als ik toch ga knutselen, zal het eerst zijn om een vierde manuaal te plaatsen.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 12 feb 2018 10:20

Re: 'Floating' zweltrede

Ha Auke, als je de expressie van de Horn niet toe kunt wijzen aan de expressie van een floating division, is dit een gebrek in het sampleset. Kan het zijn dat de Horn door de samplesetmakers aan een aparte divisie is toegewezen, en dus niet aan het G.O.?
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 12 feb 2018 12:47

Re: 'Floating' zweltrede

Hallo,

Sinds anderhalve week heb ik ook Dudelange in huis. Ik heb maar 1 werkend zwelpedaal, maar mijn manualen zijn MIDI-USB keyboards met volume en pitch-bend controllers, waarmee ik (noodgedwongen) some een solopartij mee regel. Voor de eigenaren van Dudelange is er op de downloadpagina van "My Voxus organ" een "Crescendo Combination Set xml en daarmee worden tijden het bedienen van de Crescendo zwel het Crescendo geregeld door registers open te zetten afhankelijk van de stand van het swelpedaal. Ik heb een MIDI file van de Toccata van Gigout gevonden en die file gebruikt om de Crescendo combination set uit te proberen. Deze week zal ik er een youtube van maken en hier de link melden
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 12 feb 2018 18:54

Re: 'Floating' zweltrede

josq schreef:Ha Auke, als je de expressie van de Horn niet toe kunt wijzen aan de expressie van een floating division, is dit een gebrek in het sampleset. Kan het zijn dat de Horn door de samplesetmakers aan een aparte divisie is toegewezen, en dus niet aan het G.O.?


Hoe zou ik dat kunnen testen? Bij het menu voor toewijzen van toetsenborden staan alleen de vier manualen van Dudelange als optie. Waar zou je een eventuele verborgen divisie kunnen vinden?

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 12 feb 2018 22:47

Re: 'Floating' zweltrede

ajongbloed schreef:Waar zou je een eventuele verborgen divisie kunnen vinden?
In het laadscherm staat het er soms bij. Maar ik denk dat dit niet per sé het geval hoeft te zijn en dan ben je aangewezen op de samplesetmaker.

Wat als je één van de zwelpedalen dubbel toewijst aan zowel de Horn als de expressie van een floating division?
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 13 feb 2018 00:10

Re: 'Floating' zweltrede

FredM schreef:Hallo,

Sinds anderhalve week heb ik ook Dudelange in huis. Ik heb maar 1 werkend zwelpedaal, maar mijn manualen zijn MIDI-USB keyboards met volume en pitch-bend controllers, waarmee ik (noodgedwongen) some een solopartij mee regel. Voor de eigenaren van Dudelange is er op de downloadpagina van "My Voxus organ" een "Crescendo Combination Set xml en daarmee worden tijden het bedienen van de Crescendo zwel het Crescendo geregeld door registers open te zetten afhankelijk van de stand van het swelpedaal. Ik heb een MIDI file van de Toccata van Gigout gevonden en die file gebruikt om de Crescendo combination set uit te proberen. Deze week zal ik er een youtube van maken en hier de link melden


Hier is het voorbeeld van bijschakelen van registers door middel van een zwelpedaal, met behulp van de "Crescendo" combination set xml.
https://youtu.be/QxoqDawB5Gs
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 13 feb 2018 21:00

Re: 'Floating' zweltrede

josq schreef:
Wat als je één van de zwelpedalen dubbel toewijst aan zowel de Horn als de expressie van een floating division?


He, dat is ook een slimme suggestie. Dan zou ik bijvoorbeeld de rechtertrede kunnen toewijzen aan het GO (en dus de Horn). E dan de floating divisions zo inrichten dat er een route is voor gewoon (Positiv op twee, linker zweltrede, Recit op drie rechterzweltrede) waarin ik Horn plus begeleiding op Positiv, beide onder expressie kan spelen; en een tweede route (Positiv op twee, geen zweltrede, Recit op drie, linker) zweltrede, waarmee ik dan Horn, plus begeleiding op Recit, beide onder expressie kan spelen.

En zolang ik bij "gewoon" de Horn niet registreer als ik ook de expressie voor Recit wil gebruiken zou het goed moeten gaan.

Dan kan ik ook nog ee nroute maken waarmee links of rechts (nog even bedenken wat het handigst is) het generaal crescendo kan laten zijn.

Oké, ik ga weer prutsen.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com