Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Foutmelding: "could not create audio buffers"; error -998

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 13

Geregistreerd: 26 mei 2014 09:39

Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Bericht 17 feb 2018 23:20

Foutmelding: "could not create audio buffers"; error -998

Ik heb het sample set een paar dagen in bezit en heb er met veel plezier op gespeeld. Nu treed er echter een fout op. Bij het laden krijg ik de volgende foutmelding; could not creatie audio buffers foto Asio driver 'asio:Asio saffire' without a buffer size of 1024 sample frames OR 1024 sample frames. Please try a different audio buffer size using the 'gereral settings..... screen or try reboot. (Operaring system message:: ASE_InvalidParameter, code:-998.) Vreemd dat dit zich alleen bij dit set voordoet. Buffer size veranderen, rebooten oid helpt niet. Asio buffer in de saffire mix control staat ook op 1024. Iemand een idee hoe ik dit op zou kunnen lossen?
Werkte een paar dagen prima, niets veranderd maar krijg nu deze melding. Ook al geprobeerd opnieuw te installeren maar fout melding blijft.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 feb 2018 00:20

Re: Foutmelding: "could not create audio buffers"; error -99

De foutmelding heeft niet met de bewuste sample set te maken. Elke andere sample set zal m.i. een zelfde melding geven. Ik heb dus een nieuw topic gemaakt.

De foutmelding -998 (Invalid access to memory location) betekent dat HW geen toegang heeft tot de ASIO driver van de geluidskaart.
Misschien wordt de driver bezet gehouden door de Windows geluiden, zoals bij opstarten PC. Windows geluiden moet je uitzetten. Ga naar start --> Instellingen (of Control panel) en dan icoontje Geluiden kiezen. Kies vervolgens op het tabblad geluiden in het uitklapmenu 'Geluiden schema kiezen' voor 'Geen geluiden'.

PC even resetten en dan nog maar eens proberen, eventueel ook met een andere sample set.

Berichten: 13

Geregistreerd: 26 mei 2014 09:39

Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Bericht 18 feb 2018 00:48

Re: Foutmelding: "could not create audio buffers"; error -99

Dankjewel voor je reactie. Het vreemde is dat dit zich alleen bij dit set voordoet. Anloo, giubiasco, Melder, Zeist laden allen zonder problemen. Pc al meerdere malen opnieuw opgestart. Afgelopen dagen werkte het nog prima. Ik ontdekte het volgende in de saffire mix control; als ik voordat ik het set inlaad handmatig de sample rate op 96 zet werkt het prima. Als ik daarna een ander sample set laad gaat de software wel automatisch van 96 naar 48khz. Als ik het goed begrijp doet de geluidskaart software dit dus normaal automatisch maar nu niet? Ik zal ook eens in Windows geluiden duiken voor de zekerheid

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 feb 2018 00:56

Re: Foutmelding: "could not create audio buffers"; error -99

Op welk bit formaat laad jij Bätz 1766 De Pollen en bijv. Giubiasco of Zeist?

Berichten: 13

Geregistreerd: 26 mei 2014 09:39

Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Bericht 18 feb 2018 00:58

Re: Foutmelding: "could not create audio buffers"; error -99

Allen op 24bit

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 feb 2018 01:16

Re: Foutmelding: "could not create audio buffers"; error -99

Misschien een foutje in de ODF?
<AudioOut_OptimalFormat_SampleRateCode> moet op 3 staan voor 48kHz samples
Als je de ODF in notepad teksteditor laadt. dan kun je in de ca eerste 40 regels deze tag vinden. En wat voor getal staat daar?
Dit zou er moeten staan:
<AudioOut_OptimalFormat_SampleRateCode>3</AudioOut_OptimalFormat_SampleRateCode>

Maar dan snap ik niet waarom hij het eerst wel goed deed.
Kun je de activity log bekijken of daar meer info in staat al het fout gaat? Of even zippen en als bijlage bij je bericht plaatsen?

Zo wie zo moet het Windows geluid altijd uit staan om een lock op de ASIO driver te voorkomen. Dus dat moet wel even doen.

Berichten: 13

Geregistreerd: 26 mei 2014 09:39

Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Bericht 20 feb 2018 18:57

Re: Foutmelding: "could not create audio buffers"; error -99

Ten eerste hartelijk bedankt voor het meedenken
Ik heb in de ODF gekeken en daar staat de sample rate code op 4.
Dit heb ik omgezet naar 3 en toen werkte het prima. Echter waren alle registers nu een octaaf verlaagt :oops:
Ik neem dus aan dat het sample set opgenomen is in 96khz en dat de waarde ''3'' voor 48khz staat?

Het lijkt er mijn inziens dus op dat het fout gaat bij het wisselen van sample rate bij dit sample set.
Bijgevoegd de activity log. Bij de eerste keer laden staat de sample rate in de saffire mix control nog op 48 khz.
Dit gaat fout, ik kreeg echter weer een andere melding, (zie log)daarna heb ik het handmatig omgezet naar 96khz en dit ging goed.

Is er een document beschikbaar waar al deze foutmeldingen in beschreven staan?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 feb 2018 19:16

Re: Foutmelding: "could not create audio buffers"; error -99

klinkt toch een beetje als een fout in de sampleset zelf
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 feb 2018 19:21

Re: Foutmelding: "could not create audio buffers"; error -99

Dit is bij mijn weten de eerste set die 96 kHz gebruikt in HW. Ik ben dat nog niet eerder tegengekomen.

Op blz. 36 van het CODM manual stata de definitie:
The sample rate that will be used by Hauptwerk for all audio output from the organ. It is not necessary that the value corresponds to the sample rate of all samples, since sample rate conversion happens automatically when required, but it should be set to the highest sample rate commonly used by any samples used for the organ, so that the best possible audio quality is obtained. The valid codes are as follows:
1. 22050 Hertz.
2. 44100 Hertz.
3. 48000 Hertz.
4. 96000 Hertz.

Ik denk dat jouw geluidskaart niet automatisch door HW op 96 kHz gezet kan worden. Welk merk/type geluidskaart gebruik je? En heb je ook de laatste driver geïnstalleerd?

Er is geen lijst van foutmeldingen. Dus ik google bijv. op: could not create audio buffers; error -998. In dit geval staat die tekst + foutcode letterlijk in de ASIO source code van bijv. Steinberg.
En ik zie geen activity log file dus die foutmeldingen ook niet.

Berichten: 13

Geregistreerd: 26 mei 2014 09:39

Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Bericht 20 feb 2018 19:53

Re: Foutmelding: "could not create audio buffers"; error -99

Het rare is dat het een enkele dag zonder problemen werkte.. En het switchen waarschijnlijk prima ging. Ondertussen is er bij mijn weten niets veranderd qua instellingen of updates o.i.d. Als Geluidskaart gebruik ik de Focusrite Saffire Pro 40.

Wat ik ook vreemd vind is dat de geluidskaart [u][u]soms [/u][/u]wel om switcht naar 96khz. Blijkbaar neemt de geluidskaart dit soms wel over vanuit haupwerk?? Zit hierin dan ergens een fout? Hauptwerk geeft dan de volgende melding;ERR:5157 The number of channels provided by the ASIO driver 'ASIO: ASIO Saffire' is 20, which does not match the value of 16 that was previously queried for the device. Please restart Hauptwerk, and the devices will be re-tested.

Als ik dan hauptwerk opnieuw op start werkt het nog niet. Dan moet ik alsnog handmatig de sample rate omzetten en vervolgens hauptwerk opnieuw starten.

Al een windows systeem herstel gedaan maar dit verhelpt de boel niet...

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 feb 2018 20:09

Re: Foutmelding: "could not create audio buffers"; error -99

inderdaad dit orgel is 96 kHz opgenomen :o zie ik nu bij de beschrijving van de setmaker
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 feb 2018 23:55

Re: Foutmelding: "could not create audio buffers"; error -99

Jan Wim schreef:inderdaad dit orgel is 96 kHz opgenomen :o zie ik nu bij de beschrijving van de setmaker

Op een enkele sample set maker na neemt iedereen op in 96 kHz, maar levert de set af in 48 kHz.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 feb 2018 23:56

Re: Foutmelding: "could not create audio buffers"; error -99

Stefan

Heb je de laatste/actueelste driver voor de Focusrite Saffire Pro 40 geïnstalleerd??
Gebruik je de kaart USB of via FireWire? En welke merk/type kaart??
Staan de Windowsgeluiden uit?

Het probleem zit in de Focusrite. Deze switcht niet altijd naar 96khz. De geluidskaart neemt dit soms wel, soms niet over vanuit HW. De melding in HW "ERR:5157 The number of channels provided by the ASIO driver 'ASIO: ASIO Saffire' is 20, which does not match the value of 16 that was previously queried for the device. Please restart Hauptwerk, and the devices will be re-tested." betekent dat de Focusrite eerst aan HW meldt: 20 buffers en als deze dan op 96 kHz staat 16 buffers. En dit klopt ook. De 40 Pro kan bij 96 kHz 4 ADAT kanalen minder aan dan bij 44,1 of 48 kHz. En geeft deze nieuwe waarde door aan HW. En die kan daar niet mee overweg.
Zie https://support.focusrite.com/hc/en-gb/articles/207546785-How-many-inputs-and-outputs-are-available-at-88-2kHz-or-96kHz-

Als bovenstaande niet de oplossing is, geef dan hier je probleem in: http://us.focusrite.com/answerbase/contact en meld dan bovenstaand verhaal door.
Men is daar zeer welwillend (eigen ervaring). Dit moet denk ik wel in de software opgelost worden. Oplossen duurt wat langer dan een paar dagen ;) .

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 feb 2018 11:22

Re: Foutmelding: "could not create audio buffers"; error -99

Evert-Jan schreef:
Jan Wim schreef:inderdaad dit orgel is 96 kHz opgenomen :o zie ik nu bij de beschrijving van de setmaker

Op een enkele sample set maker na neemt iedereen op in 96 kHz, maar levert de set af in 48 kHz.



Ja dat was mij bekend dat 96kHz en 24/32 bit vaker gebruikt wordt als ruw matariaal, enige verbazing dat deze set niet geconverteerd was naar 48kHz
Want stel dat je geluidskaart wel de samplerate aanpast, maar wat doet eventueel reaper als die in een setup zit?
die moet je dan denk ik handmatig aanpassen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 feb 2018 11:57

Re: Foutmelding: "could not create audio buffers"; error -99

Zolang ADAT in de 40 Pro niet handmatig uitgezet kan worden is dit probleem niet op te lossen.
Dat betekent dat je de Pro altijd handmatig op 96kHz moet zetten.
Misschien zou de "all" knop op het "Mini panel - Engine status en reset" werken. Dat moet uitgeprobeerd worden.

Ik denk trouwens dat er meer audiokaarten zijn die bij 96kHz minder kanalen via ASIO beschikbaar hebben dan bij 44,1 of 48 kHz en dat aan HW op dezelfde manier als bij de 40 Pro laten weten.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 21 feb 2018 12:28

Re: Foutmelding: "could not create audio buffers"; error -99

Over welk sampleset hebben we het hier nu?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 21 feb 2018 21:48

Re: Foutmelding: "could not create audio buffers"; error -99

Goedendag,

Ik had afgelopen zaterdag de sampleset van De Pollen geïnstalleerd en alles klonk 1 Oktaaf te laag.
Ik heb direct contact gezocht met Gerben van den Akker maar we kwamen toen niet tot een oplossing.
Nadat ik dit topic gelezen had heb ik hem gister gemaild over het 96 kHz probleem.
Gerben heeft me toen een nieuw installatie bestand gestuurd op 48 kHz.
Ik heb deze vandaag getest en alles werkte zoals het moet werken en geen problemen
meer met de toonhoogte.
Ik denk dat Gerben op het forum hier nog wel aandacht aan zal schenken.

Groet,
Pleun Doolaard

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 feb 2018 21:58

Re: Foutmelding: "could not create audio buffers"; error -99

Bedankt Pleun.
Ik denk dat het ook beter is dat de set op 48 kHz wordt uitgeleverd. Niet elke geluidskaart kan probleemloos 96 kHz afspelen. Dat is nu wel gebleken.
Avatar gebruiker

Berichten: 34

Geregistreerd: 27 apr 2011 20:55

Woonplaats: Vroomshoop

Bericht 22 feb 2018 21:38

Re: Foutmelding: "could not create audio buffers"; error -99

Beste Pleun en andere orgel fans,

Bedankt voor de tips die ik van jullie heb gekregen. Ik wist niet dat er problemen konden ontstaan met het uitbrengen van een sample set in een hogere sample rate.
Ik ben blij met jullie hulp en zal de 48khz versie als te downloaden bestand voor een ieder die gekocht heeft ter beschikking stellen.

nogmaals dank!

Team Akkerorgels

Berichten: 13

Geregistreerd: 26 mei 2014 09:39

Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Bericht 23 feb 2018 01:16

Re: Foutmelding: "could not create audio buffers"; error -99

Gerben bedankt voor de snelle oplossing! Werkt en speelt nu weer als een zonnetje! Een ieder bedankt voor het meedenken!

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com