Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Optimale audio set-up binnen budget (surround)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 17

Geregistreerd: 20 nov 2015 18:34

Bericht 17 feb 2018 19:09

Optimale audio set-up binnen budget (surround)

De laatste tijd wordt regelmatig gevraagd naar advies over versterkers en luidsprekers. Vaak wordt dat al heel snel heel technisch, op zich is dat natuurlijk geen probleem voor een dergelijk forum. Ook wordt er veel gesproken over kwalitatief goede merken en series en na een paar berichten ben ik soms de draad wat kwijt.

Een opmerking die in dergelijke discussies vaak wordt gemaakt is dat de audio weergave zo goed is als de zwakste schakel in de keten. Dat betekent dat het weinig zin heeft een goede versterker met matige luidsprekers (of vice versa) aan te schaffen.

Zelf ben ik me ook aan het oriënteren op nieuwe audio (surround). Wat me wel mooi lijkt is om een overzicht samen te stellen van een optimale audioketen (versterker met luidsprekers) per prijscategorie. Volgens mij is zoiets nog niet beschikbaar. Ik denk dan aan een budget voor audio tot Eur 500,-, Eur 1000,- Eur 2500,- en Eur 5000,-.

Is het mogelijk een dergelijk overzicht te maken waarbij per categorie laten we zeggen 3 configuraties worden genoemd? En zijn dergelijke budgetten realistisch?
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 feb 2018 14:59

Re: Optimale audio set-up binnen budget (surround)

Ha Willem,

lijkt me wel lastig hoor, er zijn zoveel hoofden en zoveel zinnen en smaken. Er is enorm veel aanbod in HIfi apparatuur, en dat is niet voor niets.
Sommigen zweren bij digitaal, anderen vinden analoog geweldig of goed genoeg. Sommigen gaan voor actieve speakers, anderen voor passieve.
Het is maar net wat jou aanspreekt en voldoening geeft. Mij heeft het geholpen door bij anderen te luisteren, en zelf dingen uit te proberen. Ik heb ook geen groot budget, dus ben ik bij Marktplaats begonnen. Je koopt iets en als het je niet helemaal bevalt, verkoop je het weer. Of je moet iets tegenkomen waarvan je zegt, dit is het. Maar zelfs dan kan het bij jou thuis weer tegenvallen door de welbekende verschillen in akoustische ruimten.
Ik weet niet waar je woont, maar je kunt gerust komen luisteren.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 19 feb 2018 12:58

Re: Optimale audio set-up binnen budget (surround)

Een lijstje maken is inderdaad, net wat Jaap zegt, wel erg lastig. Er zijn zoveel factoren die meespelen.
Niet alleen budget, maar ook of je digitaal of analoog wil. Hoeveel ruimte je hebt, of je vloerstaanders naast je orgel wil of de voorkeur hebt voor kleinere speakers op het orgel.
En dan de factor die het meest gaat bepalen hoe onze audio installatie eruit zien is denk ik wel de WAF ;)

Verder kan het wel zin hebben om eerst wat goedkope speakers aan te schaffen met een goede (dure) versterker, en dan later je speakers te upgraden. Zo kun je stapje voor stapje een goede setup maken.

Maar het is inderdaad zonde van het geld om een dure RME geluidskaart te kopen en daar dan simpele plastic melkpakjes als speakers aan te hangen.
Of juist hele dure speakers en dan de goedkoopste versterker die je kunt vinden.

Ik zou gewoon kijken wat het budget is, en daarbinnen op zoek naar spullen. Probeer wat reviews te vinden of desnoods te vragen op het forum.

Berichten: 17

Geregistreerd: 20 nov 2015 18:34

Bericht 19 feb 2018 23:05

Re: Optimale audio set-up binnen budget (surround)

Dank voor jullie antwoorden, het helpt al een heel stuk in de beeldvorming. Ik had het met opzet wat algemeen gesteld (voor een breder publiek zeg maar), maar ik probeer de vragen wat specifieker te maken. Wat mij betreft mogen de antwoorden creatief zijn (incl. Marktplaats tips). Het noemen van merken en series zou een heel stuk helpen in het gerichter zoeken. Er zijn er vast te noemen waar je je geen buil aan kunt vallen.

1. Stel je hebt een PC met geluidskaart (Saffire pro 24) en een budget van ongeveer Eur 2500,- voor een surround opstelling. Hoe zou je het geld dan besteden als het om optimale geluidsweergave en maximaal realisme gaat binnen budget?
2. En hoe zou je het aanpakken als dit budget een start is op weg naar perfectie?
3. Hoe meer budget hoe beter de geluidskwaliteit... Er zal vast een omslagpunt zijn waarbij een extra investering eigenlijk nauwelijks meer leidt tot kwaliteitsverbetering. Waar ligt voor jou dit omslagpunt ongeveer?

En over die WAF... Ik hoop natuurlijk dat jullie met zulke briljante en overtuigende ideeën en oplossingen komen dat ik me daar geen zorgen meer over hoef te maken :D
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 20 feb 2018 09:34

Re: Optimale audio set-up binnen budget (surround)

Nog steeds lastig. Ik denk dat iedereen hier zijn eigen set-up goed vind klinken. De een gebruikt merk A, serie 1 en vindt die geweldig klinken. Terwijl een ander dat helemaal niks vindt.

Maar oke, zomaar een paar mogelijkheden. (Vanwege financiële problemen kan ik deze niet allemaal aanschaffen om ze persoonlijk te testen, helaas. Dus gebaseerd op wat google-werk omdat ik zelf nog de knoop moet doorhakken)

Mogelijkheden:
4x KEF Q550 of R300 (ik vind de kefjes prachtig, een ander misschien juist weer niet)
2x Marantz PM6006
Duurdere versterker mag wel, maar valt buiten budget.
Hier is geen ruimte meer voor een subwoofer

4x Adam A7x
4x Genelec 8030
4x Dynaudio Lyd 7 (Volgens mij de hoogste WAF van de drie)
Hier heb je nog wat over voor een subwoofer

Varianten hierop zijn dan weer (wat regelmatig gebeurt volgens mij) dat voor de rear speakers wat 'mindere' speakers gebruikt worden.
Dus bijvoorbeeld Adam A5, Genelex 8020, enz...
Een goedkope vloerstaander die, voor het geld, ook wel goede reviews krijgt zou kunnen zijn de Teufel Ultima 40mk2.

Subwoofer zou ik proberen uit dezelfde speaker lijn te kopen als je hoofdspeakers. Bijvoorbeeld Adam Sub7.
Of een goede subwoofer van bijvoorbeeld SVSound.

(En dan is er nog de mogelijkheid om 2ehands te kopen. Bespaart ook weer wat centen, die je dan weer kunt gebruiken voor een betere versterker, die je ook weer 2ehands kunt kopen om nog meer geld te besparen, zodat je nog duurdere speakers kunt kopen. Maar koop je die ook weer 2ehands dan bespaar je weer wat geld zodat je een betere... ;) )

Of een mogelijkheid is om toch stereo te gebruiken, dan hoef je maar de helft aan te schaffen, kun je dus een behoorlijke stap omhoog in kwaliteit.

En dan is er ook nog de mogelijkheid om zelf te leren bouwen

En naast mijn lijstje zijn er vast nog meer goede kwaliteit speakers of versterkers. Maar is dus wel erg lastig om dat op een lijstje te zetten.
Ohja, we hebben het nog niet gehad over een volledig digitale setup voor de liefhebbers..
Oh en ook nog niet over Bi-ampen...

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 feb 2018 12:23

Re: Optimale audio set-up binnen budget (surround)

Willem,

Iedereen zal er weinig moeite mee hebben als er geschreven wordt , dat een pc met beperkt geheugen en dito cpu niet lekker werkt met hauptwerk.
Daar is iedereen het over eens, de vraag is hoeveel kan je besteden aan een computer, dat is doorslag gevend.
Alleen zal je vaak wel een pad uit moeten stippelen wat is mijn einddoel?



Bij audio is dat niet veel anders,alleen Audio is altijd omgeven door emotie.

Iedereen vind zijn / haar setup het mooiste klinken. (Niks mis mee)

Alleen het is subjectief, onze brein is zo beïnvloedbaar , dat je zelfs een technisch manco na een week Al gewoon vind klinken.

Het zelfde geld voor een optimaal speakersysteem, ook dat geluid is aan gewenning onder hevig.

Dus blijft over wat heb ik te besteden?
En kan je met dat budget je totale systeem op een redelijk niveau krijgen.

En wat is redelijk? Ook weer subjectief.
Ik denk dat voor HW belangrijk is:
-Een geluidskaart RME of gelijkwaardig, want dit is de 1e schakel in wat jij straks hoort.
-Een redelijk stel speakers die degelijk gebouwd zijn( de meeste plastic 5.1 speakers vallen daarmee af)
-Een correctie voor je akoestische omgeving.

Ik dat dat die 3 zaken belangrijk zijn.

Digitaal is leuk en voegt zeker nog wat extra toe, maar zet je dit af tegen de meerprijs dan is dat absoluut uit verhouding.
Digitaal bi/ tri Ampen , allemaal leuk , maar zeker geen noodzaak.

Alleen als je van plan bent om puur stereo te gaan/ blijven spelen, dan is bv een digitale versterker weer een optie, omdat je daarmee een geluidskaart kan uitsparen.
Bekijk het beschikbare budget, en ga dan vanaf de basis starten,
Koop bv een goede geluidskaart, en als daar het eerste jaar een half gaar speakertje aan hangt is totaal niet erg.
Als er weer wat budget is kan je de speakers update, enz.

Er zijn denk ik maar weinig mensen hier die in 1x een extreme setup hebben aangeschaft.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com