Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Tutorial Mid/Side toepassing

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 20 feb 2018 18:58

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Henk, nog even over die gehoorapparaten......omdat ik die zelf ook heb!

Mijn vraag is, of jij dan nog gebruik maakt van je speakers, en houd je dan je geh app in??

Mijn ervaring is, dat door mijn gehoorsachteruitgang, het verschil in beleving tussen speakers en een koptelefoon toch wel ERG groot is geworden. Ik ben dus helemaal overgestapt op koptelefoon.

Voor concertbezoek gebruik ik een hand-held recorder waar ik dan een paar goede oortjes in prik.

De gehoorsapparaten die ik ken, zijn helaas alleen geschikt voor verbetering van de spraakweergave, en met name het gebied onder de 300 Hz wordt daarin helemaal niet meegenomen......

Er bestaan natuurlijk wel speciale systemen voor podiumgebruik van artiesten, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Wellicht zijn er op het forum nog anderen, die soortgelijke ervaringen hebben; interessant om eens te vernemen welke "oplossingen" men zoal heeft gevonden......

HG

Geert

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 20 feb 2018 19:33

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Hoi Geert,

Ik hou inderdaad mijn " stereo" in en luister via de speakers. Ook gebruik ik de koptelefoon met mijn stereo in maar dat werkt niet echt. Ook zonder vind ik het niet echt werken want dan zijn de hoge tonen foetsie. Hier ben ik nog volop mee aan het rommelen.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 feb 2018 19:51

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

HJK schreef:Hoi Geert,

Ik hou inderdaad mijn " stereo" in en luister via de speakers. Ook gebruik ik de koptelefoon met mijn stereo in maar dat werkt niet echt. Ook zonder vind ik het niet echt werken want dan zijn de hoge tonen foetsie. Hier ben ik nog volop mee aan het rommelen.


Henk / Geert ik weet niet hoe het aanmeten van een gehoor apparaat precies gaat
ik kan me vorstellen dat er gemeten wordt welke frequenties je wel en niet goed hoort?

als je daar een afdruk van zou krijgen op papier, is het dan geen optie dat je bv in reaper hier een soort contra correctie van maakt?
zodat je juist alleen de frequentie gebieden aanpast die jij mist??
dit zal voor iemand zonder gehoor achteruitgang wat minder plezierig klinken, maar goed als je dit in reaper apart opslaat dan kan je op de momenten dat je geen "publiek"hebt m.i toch weer een beetje het missende aanvullen in je gehoor.

of is dit iets te simpel gedacht?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 20 feb 2018 20:26

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Hoi Jan Wim,

Ik heb inderdaad een grafiek gekregen waar de afwijking Van linker en rechteroor in opgenomen is.
Wordt dan nu toch tijd wat ik al lang wil doen, ook voor andere zaken, om reaper aan te schaffen. Ga hier mee aan de slag. Kan dan ook als derde deelnemer aan sonarworks mijn ruimte corrigeren.
Dank voor je opmerking.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 feb 2018 20:29

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

HJK schreef:Hoi Jan Wim,

Ik heb inderdaad een grafiek gekregen waar de afwijking Van linker en rechteroor in opgenomen is.
Wordt dan nu toch tijd wat ik al lang wil doen, ook voor andere zaken, om reaper aan te schaffen. Ga hier mee aan de slag. Kan dan ook als derde deelnemer aan sonarworks mijn ruimte corrigeren.
Dank voor je opmerking.


als ik je ergens mee kan helpen op afstand dan roep je maar
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 20 feb 2018 21:02

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

JA, Henk en Jan Wim, dat heb ik natuurlijk ook gedaan; bovendien zijn beide oren dus heel verschillend kwa gevoeligheid en frekwentie-kurve.

Dat kan je in Reaper natuurlijk heel goed korrigeren, en bovendien maak ik, zoals al eens geroepen, gebruik van Isone Tone Booster ( een plug-in), waardoor de zaak verder verbetert.

De gehoorapparaten dienen te worden verwijderd, want deze doen dus ALLEEN het spraakgebied (300-3400 Hz) en doen ook nog eens veel met de dynamiek; eea helemaal toegespritst op het verbeteren van de spraakverstaanbaarheid.

Vervolgens is het zaak, een koptelefoon te gebruiken die voldoende head-room heeft om het gehoorverlies te kompenseren, en die dus moet worden aangesloten op een versterker welke die uitsturing ook kan leveren ( elke vs met minimaal 2 x 40 Watt; het gaat hierbij natuurlijk niet om het vermogen, maar om de bijbehorende "voltage swing").

Bijvoorbeeld de vrij nieuwe AKG 712, die gewoon een heel goed geluid levert, is voor deze toepassing TOTAAL ongeschikt, omdat hij al zeer snel bij wat hogere signaalniveaus een gigantische intermodulatie tussen de\\het laag (pedaal) en het middengebied geeft.....

Betere resultaten geeft bijvoorbeeld de AKG K 550. Maar ook een goedkoper model, de Audio Technica M50-X, geeft goede resultaten.
Ik heb in excel een rekensheet gemaakt waarin je de gegevens van diverse koptelefoons kunt ingeven, waarna de maximaal af te geven geluidsdruk wordt berekend.

De oudere medemens, die sowieso al plm 20 dB kwijt is, heeft vaak nog eens 10 a 20 dB gehoorverlies daar bovenop.
Tevens, vanwege de bekende Fletcher-Munsson kromme, is het verlies dus niet lineair maar vooral in het laag sterker aanwezig ( uiteraard is het hoog ook sterk verzwakt, maar omdat daar VEEL minder OCTAVEN zijn, heb je daar muzikaal gezien veel minder last van).......

In de praktijk heb je dan een koptel nodig, die minimaal 125 dB onvervormd kan leveren.

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 feb 2018 21:10

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Geweldig Geert dat je het zo kan "oplossen" reaper is zo breed inzetbaar , ik zou mijn eigen setup niet meer zonder kunnen indenken, toch ben ik reaperloos gestart in het begin ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 20 feb 2018 21:16

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Hoi Geert,

Mooi geschreven de oudere medemens. Daar hoor ik ook bij tenminste dat neem ik aan met mijn leeftijd van 72 jr.
Niet dat het een probleem is voor mij. Ik heb ooit eens de AKG 701 koptelefoon gekregen van mijn kinderen. Die sluit ik aan op de koptelefoon uitgang van mijn focusrite usb geluidskaart. Als ik jou verhaal lees bekruipt mij het vage gevoel dat dat niks is. Mocht dat zo zijn wat is dan beter bruikbaar. Ik laat mij graag adviseren door jou.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 20 feb 2018 21:20

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Hoi Jan Wim , Geert,

Ik moet reaper nog aanschaffen. Kan ik gewoon de nieuwste versie nemen, ook als ik de isotone booster wil gebruiken en ook nog sonarworks voor speaker toepassing wil gebruiken?
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 feb 2018 21:42

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

HJK schreef:Hoi Jan Wim , Geert,

Ik moet reaper nog aanschaffen. Kan ik gewoon de nieuwste versie nemen, ook als ik de isotone booster wil gebruiken en ook nog sonarworks voor speaker toepassing wil gebruiken?


ja hoor geen probleem
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 20 feb 2018 22:12

Tutorial Mid/Side toepassing

Ik had reaper destijds aangeschaft maar kreeg het niet voor elkaar om hauptwerk te koppelen aan reaper of andersom.
Toen ik deze week las op het forum dat Jan Wim een Mid/Side toepassing
had gemaakt heb ik toch nog eens geprobeerd om reaper in gang te krijgen en jawel na 1avond en een rusteloze nacht de andere dag verder gegaan en na de middag werkte het perfect.
Daarna de Mid/Side toepassing gedownload van Jan Wim en geïntegreerd in reaper en ook dat werkt perfect.

Bij de sample set van Zwolle als ook bij de set St. Michel en Thiérache
is het een mooi effect vooral bij de tongwerken.

Jan Wim bedankt.

Willem.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 feb 2018 22:19

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

kijk Willem is de rusteloze nacht toch niet voor niets geweest.

;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 20 feb 2018 22:40

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Ja, Jan Wim dat wel of bijna toch, was nu nog op het forum aan het zoeken om het geluidsignaal van de rear luidsprekergroep (5+6) te vertragen maar kan dit zo 1.2.3 niet vinden.

Willem.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 feb 2018 22:48

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Willem

via het knopje FX kan je een delay toevoegen
zoek eens naar JS:loser/TimeDelayer

hier kan je mee vertragen
delay.jpg


Maar pas op !!!!! je moet je Fronts vertragen niet je rears
dus de delay koppel je aan je Front track
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 20 feb 2018 23:11

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Ga er morgen me aan de slag.

Bedankt jan Wim.

Willem.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 21 feb 2018 22:32

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

HA, sorry Jan Wim en Jos, ik had het hele verhaal over die frontverbredingstruuk nog niet gelezen, toen ik wat antwoorden in dit topic plaatste.

Maar nu heb ik inmiddels het stukje van Jan Wim ook even meegelezen. En idd, daar heeft Jos een punt, was in het oorspr verhaal wel uitgebreid op het maken van die mix-tracks ingegaan, maar NIET wat er vervolgens met dat MIX-REBUILT signaal moest worden gedaan.

Verder, Jan Wim, zag ik nog ergens een vinkje aanstaan naar de Master Track........

Het is duidelijk, dat als INPUT signaal een stereo signaal dient te worden gebruikt waar alle HW frontsignalen in zijn vertegenwoordigd. Zelf maak ik dat altijd vanuit een aantal separate HW-VST tracks verdeeld in "werken", maar de meeste gebruikers zullen wellicht ditsignaal al rechtstreeks uit de HW-VST link verkrijgen.

Nu lijkt het mij, dan Jan Wim bedoelt, dat ZOWEL dit INPUT signaal ( door hem FRONT genoemd) ALSWEL het OUTPUT signaal van deze bewerkingsfase, aanwezig in MIX REBUILT, naar DEZELFDE hardware output moet worden toegewezen.


Dan kan je gewoon even een nieuwe track aanmaken, getiteld bv: FRONTplusMIXREBUILT, en daar dan 2 receives inzetten, van zowel dat INPUT track (door Wim FRONT genoemd) EN de MIX REBUILT track.

Vervolgens kan je deze track dan aan je specifieke hardware koppelen.

Maar uiteraard kan je ook gewoon zowel dat FRONT kanaal als het MIXREBUILT kanaal aan DEZELFDE fysieke outputs koppelen. Alleen vind ik dat persoonlijk minder fraai. Je hebt dan GEEN volumeslider voor het totaalvolume.

Als je gewoon 2 kanaals speelt ( bv de koptelefoonmensen...) dan heb je denk ik de MASTER track al ingebruik en is daar je buitenwereld aan gekoppeld. In dat geval hoef je natuurlijk geen extra mixdown track te maken en kan je gewoon zowel de INPUt ( zijnde de track "FRONT") alswel de OUTPUT, zijnde de track "MIXREBUILT" met het bekende vinkje naar je MASTER track koppelen.

Ik hoop, dat voor sommige lezers ieets verhelderend kan werken?? :oops: :oops:

HG

Geert ( PS: ik ga het straks ook nog even implementeren....)

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 21 feb 2018 23:20

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Resize of Screen Shot 2018-02-21 at 22.07.52.jpg


Ok, hierbij nog even een plaatje van mijn Reaper mixer inclusief de tracks voor het MID-SIDE gebeuren.

Volgens mij, is het , hoe meer tracks je maakt, steeds belangrijker om dan ook goed dekkende namen ervoor te verzinnen anders raak je snel de weg kwijt.......

HG

Geert
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 21 feb 2018 23:41

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Ok, ik heb het ook draaien. Ik heb de MID geheel dichtgezet. En dan regel ik met SIDE dat het dus breder wordt.........

Hoegenaamd geen verkleuring; bij mij lijkt het, dat de pijpruis en en pijp-aanspraak effekten wat duidelijker worden. Ik vind het wel mooi...dit alles dus op een AKG K 550 plus Tone Booster plus Morphing ( aanpassing koptelefoon).

Getest met Caen alleen de front samples, aangevuld met ietsje SIR 2 convolution reverb.

Ik ga het mooi in al mijn projectfiles verwerken.....bedankt Jan Wim, voor de tip; zoals je kunt merken doe ik het afgelopen jaar niet zoveel meer aan mijn setup, maar dit is wel weer leuk....

HG
Geert

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 22 feb 2018 12:50

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Weer even ontzettend fyn gespeeld vanochtend.......het totale geluidsbeeld is veel rustiger geworden, waardoor je beter op de muziek kunt focusen......




Resize of Screen Shot 2018-02-22 at 10.50.04.jpg


Zag dat mijn vorige plaatje nog niet helemaal goed was, dus hierbij nog eentje. Bij mij gaan er nu TWEE track sends naar de strip STEREO OUT, te weten het onbewerkte FRONT signaal zoals het uit HW komt (MIXFRONT), alsmede het bewwerkte signaal, dat dus op FRONT OUT aanwezig is.

Op de STEREO OUT heb ik dan het vinkje naar de MASTER aan staan, en op de MASTER zit dan mijn weergavesysteem aangesloten. (in dit geval de K 550).

De strip MID heb ik dus helemaal naar NUL gedraaid, en ik gebruik alleen de SIDE strip om wat verbreding in te regelen.
That,s all.

HG

Geert ( En nogmaals bedankt, Jan Wim, voor deze tip; was een reeds bekend foefje, maar je moet er maar op komen om dat te implementeren.....)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 feb 2018 14:36

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

geert01 schreef:Weer even ontzettend fyn gespeeld vanochtend.......het totale geluidsbeeld is veel rustiger geworden, waardoor je beter op de muziek kunt focusen......




Resize of Screen Shot 2018-02-22 at 10.50.04.jpg


Zag dat mijn vorige plaatje nog niet helemaal goed was, dus hierbij nog eentje. Bij mij gaan er nu TWEE track sends naar de strip STEREO OUT, te weten het onbewerkte FRONT signaal zoals het uit HW komt (MIXFRONT), alsmede het bewwerkte signaal, dat dus op FRONT OUT aanwezig is.

Op de STEREO OUT heb ik dan het vinkje naar de MASTER aan staan, en op de MASTER zit dan mijn weergavesysteem aangesloten. (in dit geval de K 550).

De strip MID heb ik dus helemaal naar NUL gedraaid, en ik gebruik alleen de SIDE strip om wat verbreding in te regelen.
That,s all.

HG

Geert ( En nogmaals bedankt, Jan Wim, voor deze tip; was een reeds bekend foefje, maar je moet er maar op komen om dat te implementeren.....)


Graag gedaan Geert ;)
Jij hebt nu de Mid schuif dicht staan las ik, dat zal bij een koptelefoon wel goed gaan , maar bij speaker weergave zal dat fasekleuring geven denk ik.

in iedergeval iedere verbetering is meegenomen , veel plezier ermee.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 22 feb 2018 23:24

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Misschien niet helemaal het juiste onderwerp. Maar ik vraag me af in hoeverre een subwoofer bijdraagt aan de verbreding van de klank.
Of heeft dat niets met elkaar te maken en zorgt een sub alleen voor extra bas?
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 23 feb 2018 00:22

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Hoi Arjan

Met een sub heb ik zelf nooit een verbreding van de klank ervaren i.t.t. een supertweeter. Wel geeft een sub ook in de hogere regionen meer body aan het geluid. Ook vrouwenstemmen krijgen meer body.

Gr Jan

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 24 feb 2018 22:02

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

geert01 schreef:
Resize of Screen Shot 2018-02-22 at 10.50.04.jpg




Even een zijspoor;

Geert ik zag in een bericht een plaatje van Reaper, met de plug-in van Morphit.
Speel ook nog veel met hoofdtelefoon, heb de demo van Sonarworks geprobeerd maar vond dat niet fijn in het hoog.
De demo van Morphit even geïnstalleerd, eerste indruk klinkt het goed.
De plug-in TB Isone 3 is niet meer los te verkrijgen, wat zijn jou ervaringen daarmee ?

Gr. Hans

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 24 feb 2018 22:05

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Jan-Wim bedankt voor het delen van deze kennis.

Ik heb het geprobeerd, moet het nog even goed uit proberen.
Het lastige om het goed te vergelijken, komt door het volume verschil tussen wel en geen Mid/Side toepassing.
Kan nog niet zeggen dat het meer stereo-effect geeft.
Wel vind ik het totale geluidsbeeld wat mooier.

Gr. Hans

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 25 feb 2018 00:45

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Hans, ik heb dus dat pakket gedownload, en de TB Isone key aangeschaft. Als je die in dezelfde map als het geinstalleerde pakket plaatst, dan is Isone ge-authoriseerd. Het enige verschil is dan, dat de instellingen automatisch worden opgeslagen, zoals ook op de website wordt vermeld.

De andere, automatisch mee geinstalleerde plug-ins, zijn ook gewoon fully functional, alleen worden instellingen niet gesaved. Die Morphit draai ik dus ongelicenseerd, maar het grappige is, dat het enige dat ik eraan instel, de keuze van de koptel is, en DIE BLIJFT GEWOON STAAN.......dus zie ik geen reden om daar dan voor te betalen.

Overigens las ik op de website, dat je nu 1 prijs(je) kan betalen en dan heb je ze in 1 klap allemaal ge-authoriseerd. En dan krijg je korting als je eerder dus al een losse key had gekocht. Sympathiek. Ze hebben trouwens zoals je daar kunt zien, nog meer mooie dingetjes......

HG

Geert
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com