Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

MFB Speakers op line-output

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 24 feb 2018 16:10

MFB Speakers op line-output

Beste HW-ers,

Ik heb MFB speakers aangeschaft, de 6544 / R13.
Nu heb ik ze werkend via de hoofdtelefoonuitgang.
Ik wil ze op de Line-outputs van mijn geluidskaart zetten.
Hiervoor dacht een een kabel te maken, Jack 6.3mm stereo naar Din-5.
Van de Jack gebruik ik alleen de tip/punt en de schacht/masa. De tussenring gebruik ik niet.
Dit dacht ik twee keer uit te voeren en deze op beide speakers aan te sluiten en geen gebruik maken van de Din-koppelkabel tussen beide speakers.

Ik krijg geen geluid uit de speakers.

Wat doe ik verkeerd of kan het gewoon weg niet ?

Gr. Hans

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 feb 2018 16:16

Re: MFB Speakers op line-output

Je zet een symmetrisch signaal om naar een asymmetrisch.
De ring moet je dan aan massa leggen. Beter had je dus 6,3 mm mono jacks kunnen kopen.
Je verliest daardoor wel de helft van de signaalsterkte (6dB).

Omdat de DIN plug stereo is, komen er dus 2 kabel aan met elk een 6,3 mm jack.

Zie ook blz. 97 van mijn Hauptwerkboek.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 24 feb 2018 16:20

Re: MFB Speakers op line-output

Ha hans,

misschien heb je hier iets aan: van het forum van mfbfreaks..:

Voor het aansluiten van de MFB's heb je 2 DIN-DIN kabels nodig. De ene sluit je aan op de versterker. De andere lus je door van de ene MFB naar de andere. Ik zie niet 1-2-3 hoe je monokabels (die heb je nu gemaakt) aansluit en er dan stereo uit krijgt.
Zie hieronder:
https://c1.staticflickr.com/5/4701/39675898962_1aa2190681_z.jpg

http://www.mfbfreaks.com/webshop/kabels ... mm-jack-m/

http://www.mfbfreaks.com/webshop/kabels ... abel-6-0m/

Let er op dat je de schakelaar op de achterzijde van de box op links / rechts zet en dat je de in- en uitgang van de DIN aansluiting goed kiest.
Ook de ingangsgevoeligheid op de laagste stand zetten.
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 24 feb 2018 16:22, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 24 feb 2018 16:21

Re: MFB Speakers op line-output

Evert-Jan schreef:Je zet een symmetrisch signaal om naar een asymmetrisch.
De ring moet je dan aan massa leggen. Beter had je dus 6,3 mm mono jacks kunnen kopen.
Zie ook blz. 97 van mijn Hauptwerkboek.


Ik heb je boek, zal het even opzoeken. ( maakt daar soms te weinig gebruik van :o )
Mono - jack had ik ook mee besteld, ga dat even proberen.

Bedankt Evert-Jan.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 feb 2018 16:25

Re: MFB Speakers op line-output

Hans B schreef:Ik heb je boek, zal het even opzoeken.

Dat had ik dus eerst opgezocht. Het heeft geen zin een verwijzing te maken als je het boek niet hebt

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 24 feb 2018 16:28

Re: MFB Speakers op line-output

Jaap380 schreef:Ha hans,

misschien heb je hier iets aan: van het forum van mfbfreaks..:

Voor het aansluiten van de MFB's heb je 2 DIN-DIN kabels nodig. De ene sluit je aan op de versterker. De andere lus je door van de ene MFB naar de andere. Ik zie niet 1-2-3 hoe je monokabels (die heb je nu gemaakt) aansluit en er dan stereo uit krijgt.
Zie hieronder:
https://c1.staticflickr.com/5/4701/39675898962_1aa2190681_z.jpg

http://www.mfbfreaks.com/webshop/kabels ... mm-jack-m/

http://www.mfbfreaks.com/webshop/kabels ... abel-6-0m/

Let er op dat je de schakelaar op de achterzijde van de box op links / rechts zet en dat je de in- en uitgang van de DIN aansluiting goed kiest.
Ook de ingangsgevoeligheid op de laagste stand zetten.


Hallo Jaap,

Daar had ik de vraag ook al gesteld. Had de optie via de hoofdtelefoon meegekregen en wat andere suggestie, maar voor mij niet helemaal helder.
Ik wil de MFB juist op de line-outputs aansluiten en de hoofdtelefoon uitgang vrij laten voor de hoofdtelefoon.
Kabels het zelfde maken en de schakelaars in de zelfde stand laten staan, koppelkabel niet gebruiken.

Gr. Hans

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 24 feb 2018 21:29

Re: MFB Speakers op line-output

Het werkt.

jack mono [ 6.3mm ] rood en wit op pin 3 van de din-connector en afscherming op pin 3.
Ingangsgevoeligheid heb ik op 1.2 V gezet.

Eerste indruk is dat het goed klink. Het signaal vanuit de hoofdtelefoon uitgang was erg storingsgevoelig, vaak een hoop gekraak.
Laatst bijgewerkt door Hans B op 27 feb 2018 21:55, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 26 feb 2018 11:27

Re: MFB Speakers op line-output

Ik moet mijn omkasting kleiner maken, aan beide kant 5 mm.
Dat dacht ik te doen met de elektrische schaaf.
Als ik over de woofer/tweeters plastic plakt en ook over de achterkant i.v.m de elektronica.
Dan moet dit toch kunnen zonder dat de speaker beschadigd ?
Of kunnen de trillingen van de schaaf nog nadelige gevolgen hebben ?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 feb 2018 12:00

Re: MFB Speakers op line-output

Hans B schreef:Ik moet mijn omkasting kleiner maken, aan beide kant 5 mm.
Dat dacht ik te doen met de elektrische schaaf.
Als ik over de woofer/tweeters plastic plakt en ook over de achterkant i.v.m de elektronica.
Dan moet dit toch kunnen zonder dat de speaker beschadigd ?
Of kunnen de trillingen van de schaaf nog nadelige gevolgen hebben ?


Hans de schaaf trilt op hoge toeren dat zal geen probleem zijn, mits er geen brakke soldeer verbindingen in zitten.
je schrijft echter beide zijde 5mm eraf, heb je dan nog wel genoeg over om je speaker akoestisch te ontkoppelen?
Of is die 5mm strak gemeten zodat je behuizing net past?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 26 feb 2018 12:21

Re: MFB Speakers op line-output

Jan Wim schreef:
Hans B schreef:Ik moet mijn omkasting kleiner maken, aan beide kant 5 mm.
Dat dacht ik te doen met de elektrische schaaf.
Als ik over de woofer/tweeters plastic plakt en ook over de achterkant i.v.m de elektronica.
Dan moet dit toch kunnen zonder dat de speaker beschadigd ?
Of kunnen de trillingen van de schaaf nog nadelige gevolgen hebben ?


Hans de schaaf trilt op hoge toeren dat zal geen probleem zijn, mits er geen brakke soldeer verbindingen in zitten.
je schrijft echter beide zijde 5mm eraf, heb je dan nog wel genoeg over om je speaker akoestisch te ontkoppelen?
Of is die 5mm strak gemeten zodat je behuizing net past?


Als het goed is heb ik 5 mm om de speaker te ontkoppelen en 3-4 mm ruimte om de speaker erin te schuiven.
Het is niet veel, maar ik ben bang als je te veel materiaal weghaalt de kast te zwak wordt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 feb 2018 14:55

Re: MFB Speakers op line-output

Hans B schreef:
Jan Wim schreef:
Hans B schreef:Ik moet mijn omkasting kleiner maken, aan beide kant 5 mm.
Dat dacht ik te doen met de elektrische schaaf.
Als ik over de woofer/tweeters plastic plakt en ook over de achterkant i.v.m de elektronica.
Dan moet dit toch kunnen zonder dat de speaker beschadigd ?
Of kunnen de trillingen van de schaaf nog nadelige gevolgen hebben ?


Hans de schaaf trilt op hoge toeren dat zal geen probleem zijn, mits er geen brakke soldeer verbindingen in zitten.
je schrijft echter beide zijde 5mm eraf, heb je dan nog wel genoeg over om je speaker akoestisch te ontkoppelen?
Of is die 5mm strak gemeten zodat je behuizing net past?


Als het goed is heb ik 5 mm om de speaker te ontkoppelen en 3-4 mm ruimte om de speaker erin te schuiven.
Het is niet veel, maar ik ben bang als je te veel materiaal weghaalt de kast te zwak wordt.


inderdaad, maar als je ze rondom maar vrij hebt van de ombouw, alleen je zal de nis/ruimte dan niet meer kunnen bekleden met bv pritex denk ik?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 27 feb 2018 21:56

Re: MFB Speakers op line-output

Hans B schreef:Het werkt.

jack mono [ 6.3mm ] rood en wit op pin 3 van de din-connector en afscherming op pin 3.
Ingangsgevoeligheid heb ik op 1.2 V gezet.

Eerste indruk is dat het goed klink. Het signaal vanuit de hoofdtelefoon uitgang was erg storingsgevoelig, vaak een hoop gekraak.


Kabel Jack mono naar Din-5.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 feb 2018 22:35

Re: MFB Speakers op line-output

mooi Hans
en next? schaven of ga je een iets kleiner speakerkastje maken?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 27 feb 2018 23:02

Re: MFB Speakers op line-output

Jan Wim schreef:mooi Hans
en next? schaven of ga je een iets kleiner speakerkastje maken?


De speakerkastjes moeten kleiner worden. Beschikbare ruimte 284 mm, breedte van de speakerkast 287 mm.
Dus met 10 mm moet het gaan.
Gerrit kwam met het idee om het met een bovenfrees ( vaste opstelling ) te doen, is inderdaad nauwkeuriger.
Dacht eerst nog dat de kast geschroefd was, maar zo te zien is alles gelijmd, dus blijft het gereedschap "heel".

Jan Wim schreef:inderdaad, maar als je ze rondom maar vrij hebt van de ombouw, alleen je zal de nis/ruimte dan niet meer kunnen bekleden met bv pritex denk ik?


Ik heb nu ook niet de ruimte bekleed met pritex. Wel aan de voorkant een rand aangebracht waar de speaker tegen aan staat. Aan de achterkant de vrije ruimte opgevuld met pritex. Zo wil ik dat straks weer doen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 feb 2018 23:05

Re: MFB Speakers op line-output

Hans B schreef:
Jan Wim schreef:mooi Hans
en next? schaven of ga je een iets kleiner speakerkastje maken?


De speakerkastjes moeten kleiner worden. Beschikbare ruimte 284 mm, breedte van de speakerkast 287 mm.
Dus met 10 mm moet het gaan.
Gerrit kwam met het idee om het met een bovenfrees ( vaste opstelling ) te doen, is inderdaad nauwkeuriger.
Dacht eerst nog dat de kast geschroefd was, maar zo te zien is alles gelijmd, dus blijft het gereedschap "heel".

Jan Wim schreef:inderdaad, maar als je ze rondom maar vrij hebt van de ombouw, alleen je zal de nis/ruimte dan niet meer kunnen bekleden met bv pritex denk ik?


Ik heb nu ook niet de ruimte bekleed met pritex. Wel aan de voorkant een rand aangebracht waar de speaker tegen aan staat. Aan de achterkant de vrije ruimte opgevuld met pritex. Zo wil ik dat straks weer doen.


nou klus ze, komt goed zo te horen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 27 feb 2018 23:34

Re: MFB Speakers op line-output

Jan Wim schreef:
Hans B schreef:
Jan Wim schreef:mooi Hans
en next? schaven of ga je een iets kleiner speakerkastje maken?


De speakerkastjes moeten kleiner worden. Beschikbare ruimte 284 mm, breedte van de speakerkast 287 mm.
Dus met 10 mm moet het gaan.
Gerrit kwam met het idee om het met een bovenfrees ( vaste opstelling ) te doen, is inderdaad nauwkeuriger.
Dacht eerst nog dat de kast geschroefd was, maar zo te zien is alles gelijmd, dus blijft het gereedschap "heel".

Jan Wim schreef:inderdaad, maar als je ze rondom maar vrij hebt van de ombouw, alleen je zal de nis/ruimte dan niet meer kunnen bekleden met bv pritex denk ik?


Ik heb nu ook niet de ruimte bekleed met pritex. Wel aan de voorkant een rand aangebracht waar de speaker tegen aan staat. Aan de achterkant de vrije ruimte opgevuld met pritex. Zo wil ik dat straks weer doen.


nou klus ze, komt goed zo te horen


Bedankt Jan Wim.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 02 maart 2018 11:49

Re: MFB Speakers op line-output

Speakers zijn aangepast, over de vandiktebank gehaald.

Speakers Oud situatie.jpg


Speakers nieuwe situatie 1.jpg


Speakers nieuwe situatie 2.jpg


Ik had de voorkant wel ingepakt.

MFB ingepakt.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Hans B op 02 maart 2018 13:06, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 02 maart 2018 11:52

Re: MFB Speakers op line-output

Ze zijn wel een beetjes stoffig.

MFB Speaker.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 maart 2018 12:17

Re: MFB Speakers op line-output

Zo zeg, die zijn zeker stoffig, ze zullen een historie hebben moet je maar denken.

Maar heb je ze door de vandiktebank gehaald? Of over de vlakbank
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 02 maart 2018 12:40

Re: MFB Speakers op line-output

Jan Wim schreef:Zo zeg, die zijn zeker stoffig, ze zullen een historie hebben moet je maar denken.

Maar heb je ze door de vandiktebank gehaald? Of over de vlakbank


bij de plaatselijke aannemer,door de vandiktebank, doet weleens even wat tussendoor voor een klein prijsje.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 02 maart 2018 20:54

Re: MFB Speakers op line-output

WEL even met de stofzuiger en een fijn kwastje de ergste lagen stof eraf halen hoor, das veel beter voor de electronica en minder kans op toekomstige problemen.

HG

Geert

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 02 maart 2018 21:38

Re: MFB Speakers op line-output

geert01 schreef:WEL even met de stofzuiger en een fijn kwastje de ergste lagen stof eraf halen hoor, das veel beter voor de electronica en minder kans op toekomstige problemen.

HG

Geert


Ga ik doen, misschien dat ik ze gelijk gaat reviseren. Ik heb wat vragen gesteld aan mfbfreaks maar nog geen antwoord ontvangen.

Gr. Hans
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 02 maart 2018 23:32

Re: MFB Speakers op line-output

Hans B schreef:
geert01 schreef:WEL even met de stofzuiger en een fijn kwastje de ergste lagen stof eraf halen hoor, das veel beter voor de electronica en minder kans op toekomstige problemen.

HG

Geert


Ga ik doen, misschien dat ik ze gelijk gaat reviseren. Ik heb wat vragen gesteld aan mfbfreaks maar nog geen antwoord ontvangen.

Gr. Hans


Raar dat mfbFreaks nog niet gereageerd heeft. Voor de geluidsinstallatie in de huiskamer hebben we een nieuwe modernere set aangeschaft met HDMI, etc en toen heb ik de twee 75W MFB boxen en de bijbehorende voorversterker laten reviseren. Ik heb de set nu voor mijn orgel in gebruik.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 06 maart 2018 22:08

Re: MFB Speakers op line-output

FredM schreef:Raar dat mfbFreaks nog niet gereageerd heeft. Voor de geluidsinstallatie in de huiskamer hebben we een nieuwe modernere set aangeschaft met HDMI, etc en toen heb ik de twee 75W MFB boxen en de bijbehorende voorversterker laten reviseren. Ik heb de set nu voor mijn orgel in gebruik.


MFBFreaks heeft netjes gereageerd op mijn mail, het was vorige week voorjaarsvakantie

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com