Toon actieve onderwerpen •
Berichten: 1760 Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29 Woonplaats: Den Haag
26 feb 2018 10:56 door Loosman
Er wordt op dit forum veel aandacht besteed aan voicing, roomcorrection, mid-side en nog veel meer leuke dingen om de orgels beter te laten klinken. Ik denk dat in dit rijtje ook truncaten thuis hoort. Ik heb het duidelijk in de Nebokerk ervaren waarbij de Laurenskerk met bijv. 1 sec duidelijk het best klinkt maar bij 750 ms toch minder en bij 2 sec duidelijk dicht slibt. Utrecht daar en tegen bloeit helemaal op met 2sec. Friesach klinkt het mooist met 1,5 sec. Thuis heb ik Utrecht wel iets getruncated maar voor de rest er nooit veel mee gedaan. Nu heb ik thuis ook Doesburg en eerlijk gezegd speelde ik daar heel weinig op omdat ik alles door de ruime galm teveel vond verzanden in een brei. Ik dacht erzelfs over om deze set te verkopen. Gezien mijn ervaringen in de Nebokerk dacht ik, ik ga ook eens experimenteren met truncation met deze set. Ik heb ik alles op 2sec. gezet en nu leeft hij bij mij thuis dus helemaal op. Alles klinkt nu toch mooier, gedetailleerder . Ik speel er met veel meer plezier op. Vaak wordt alles volledig geladen maar ik zou toch willen adviseren om ook eens wat met truncaten te experimenteren. Met name de hele galmerige sets kunnen er van profiteren.
Groet Jan
Berichten: 562 Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35 Woonplaats: Huizen NH
26 feb 2018 11:26 door geert01
Hadie Jan....Sja, was natuurlijk niet voor mij bedoeld, maar toch even een reaktie, omdat ik het daar hartgrondig mee eens ben.........
Wat men ook kan proberen is, de galmstaarten afknippen en er convolution galm voor in de plaats zetten. Als je dan ook nog alles per werk gescheiden naar Reaper hebt gevoerd, kan je dus per werk eea naar eigen smaak afstellen. Dus zo,n borstwerkje, of positief, lekker dichtbij zetten, en je Recit of Zwelwerk wat verder weg.....
Ik hoor sommige mensen nu al brommen:....dat je toch die "heilige" duur aangeschafte en natuurlijk authentieke galm duft weg te gooien.......
Zelf heb ik er veel genoegen aan om bepaalde sets op die manier voor mij aantrekkelijker te maken, en als bonus passen ze dan ook gemakkelijker in mijn bescheiden Mac-mini......
HG
Geert
Berichten: 4657 Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42
26 feb 2018 11:53 door Jan Wim
Ha Jan.
Ik persoonlijk truncated heel beperkt, vind n.l. De fade niet 100% natuurlijk klinken. Ik heb van mijn luisterruimte een plot gemaakt, waarin exact alle frequentie zichtbaar zijn die in mijn ruimte te lang naijlen. Dit is 90% alle 16v in het eerste octaaf. De al aanwezige naijl tijd truncated ik op de 16v op alle kanalen. Ik heb gemerkt dat akoestisch time niet altijd goed gaat, jij laat dit nu geheel over aan Dirac, je zou toch eens een loopback meting moeten maken en kijken wat er aan verschil in zit. Hier kan je ook de front drivers per driver mee time.
Als dit klopt ervaar ik totaal geen belemmering dat de set niet goed klinkt.
Vind je het aantal seconden galm in de set een obstakel dan zit er uiteindelijk niets anders op dan truncate. Ik zelf pas het met mate toe daar waar nodig , en anders niet.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Berichten: 1760 Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29 Woonplaats: Den Haag
26 feb 2018 12:44 door Loosman
Hoi Geert , Jan Wim
Moet toch eens aan de slag met Rew. Dat lukte eerst niet omdat hij de Usb mic. niet herkende, maar nu met de Sonar works mic. moet dat lukken. Ik ben dus niet van metingen uitgegaan maar zuiver op mijn gehoor en dat overtuigde mij in ieder geval wel. Wel wil ik zoveel mogelijk van de orginele akoestiek behouden en dus geen galm toevoegen. Ik denk dat 2 sec een leuk uitgangspunt is bij de galmerige sets en dan experimenteren naar boven of naar beneden. Voordeel is ook een lagere processor belasting en dus een hogere polyfonie.
Groet Jan
Berichten: 562 Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35 Woonplaats: Huizen NH
26 feb 2018 14:11 door geert01
Wat blijft, bij die natuurlijke galmstaart, is, dat het gereflekteerde geluidsgolven betreft terwijl slechts 1 toon werd gespeeld. En dat stapelt dan op 1 of andere wijze, als je meerdere tonen tegelijk speelt.
Ik zou het toch mooier vinden als zeg maar "het kerkgebouw" aangestuurd wordt met het totale geluid van alle op dat moment gespeelde pijpen en dat dan de reaktie daarop wordt opgenomen. Nouja, dat is gewoon convolution ........
HG
Geert
Berichten: 230 Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45 Woonplaats: Almere
26 feb 2018 14:42 door Alho
geert01 schreef:Hadie Jan....Sja, was natuurlijk niet voor mij bedoeld, maar toch even een reaktie, omdat ik het daar hartgrondig mee eens ben.........
Wat men ook kan proberen is, de galmstaarten afknippen en er convolution galm voor in de plaats zetten. Als je dan ook nog alles per werk gescheiden naar Reaper hebt gevoerd, kan je dus per werk eea naar eigen smaak afstellen. Dus zo,n borstwerkje, of positief, lekker dichtbij zetten, en je Recit of Zwelwerk wat verder weg.....
Ik hoor sommige mensen nu al brommen:....dat je toch die "heilige" duur aangeschafte en natuurlijk authentieke galm duft weg te gooien.......
Zelf heb ik er veel genoegen aan om bepaalde sets op die manier voor mij aantrekkelijker te maken, en als bonus passen ze dan ook gemakkelijker in mijn bescheiden Mac-mini......
HG Geert
Hoi geert, Dat , gescheiden per werk in reaper, leer ik graag van je groet Albert
Met vriendelijke groet, Albert
Berichten: 1760 Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29 Woonplaats: Den Haag
26 feb 2018 15:35 door Loosman
geert01 schreef:Wat blijft, bij die natuurlijke galmstaart, is, dat het gereflekteerde geluidsgolven betreft terwijl slechts 1 toon werd gespeeld. En dat stapelt dan op 1 of andere wijze, als je meerdere tonen tegelijk speelt.
Ik zou het toch mooier vinden als zeg maar "het kerkgebouw" aangestuurd wordt met het totale geluid van alle op dat moment gespeelde pijpen en dat dan de reaktie daarop wordt opgenomen. Nouja, dat is gewoon convolution ........
HG
Geert
Is natuurlijk een goede werkwijze. Spaart heelveel computer power uit. Alleen hoeveel karakter van de sampleset verwijnt dan met het volledig afknippen van de galmstaarten. Klinkt een ingekorte Utrecht set met Sir2 net zo als Utrecht met de originele galm. Lever je niet teveel authenticiteit in? Groet Jan
Berichten: 4657 Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42
26 feb 2018 15:53 door Jan Wim
Loosman schreef:geert01 schreef:Wat blijft, bij die natuurlijke galmstaart, is, dat het gereflekteerde geluidsgolven betreft terwijl slechts 1 toon werd gespeeld. En dat stapelt dan op 1 of andere wijze, als je meerdere tonen tegelijk speelt.
Ik zou het toch mooier vinden als zeg maar "het kerkgebouw" aangestuurd wordt met het totale geluid van alle op dat moment gespeelde pijpen en dat dan de reaktie daarop wordt opgenomen. Nouja, dat is gewoon convolution ........
HG
Geert
Is natuurlijk een goede werkwijze. Spaart heelveel computer power uit. Alleen hoeveel karakter van de sampleset verwijnt dan met het volledig afknippen van de galmstaarten. Klinkt een ingekorte Utrecht set met Sir2 net zo als Utrecht met de originele galm. Lever je niet teveel authenticiteit in? Groet Jan
ik denk dat je dan het authenticiteit principe moet vergeten, als je echt galmstaarten verwijderd. als het al zou passen zet het echte Domorgel maar eens in de Nebokerk Jan!!! de akoestiek bepaald in sterke mate de klankkleur en het karakter van het orgel maar het is eenvoudig te testen truncate de originele galm van de Dom en zet Sir erbij. ik denk dat het meer van de "smaak" van de speler afhangt, wel scheelt het zoals Geert en jij al schreven pc geheugen, en cpu snelheid.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Berichten: 562 Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35 Woonplaats: Huizen NH
26 feb 2018 19:07 door geert01
Ha, dat is interessant... het OMGEKEERDE vindt ook plaats, nl dat je nu een orgel in een mooie akoestiek ( ik doe vaak CAEN) kunt plaatsen, waar het minstens zo goed of zelfs beter tot zijn recht komt.
Pijporgels worden ook, vanwege de krimp in kerken, immers vaak verplaatst, en dat kan HEEL goed gaan......
Uiteraard bestaat een ( behoorlijk) deel van de beleving van een orgel uit de ruimte waar het in staat.
Maar de dispositie op zich, en de aanspraak van de "kale" pijp, is toch heel belangrijk. Bekend zijn de experimenten, waarbij van een akoestisch instrument het aanspraakgedeelte werd afgeknipt en vervangen door de aanspraak van een ander instrument. En dat de herkenning van het instrument dus in hoge mate bleek af te hangen van het dynamisch gedrag tijdens de toon-opbouw.
En die mooie Flute Harmonique wordt er alleen maar mooier op, als hij bv in de ruimte van Caen mag afstralen........
Ik heb het geluk, dat ik dus veel door Jiri opgenomen impulseresponses in mijn bezit heb, waar ik erg zuinig op ben....
HG
Geert
Berichten: 4657 Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42
26 feb 2018 19:18 door Jan Wim
Geert /Jan, wat ik me terloops afvraag hoeveel informatie gooi je weg als je de pijp truncate? dan heb ik het niet zozeer over de galmstaart maar meer de basis ik heb van Midwolda prestant 8v HW gebruikt Gtoets van octaaf3 de bovenste is de Direct sample zonder truncate de onderste is met truncate 1,5msec als ik op de totale toon inzoom incl. staart / fade gooi je een gedeelte zie cirkel weg, staat daar niet cruciale (karakter)informatie in? ik zelf heb thuis Altenbruch Dry versie, en surround versie als ik puur de DRY of enkel de DIRECT van surround speel heb ik 2 verschillende orgels DRY met SIR wordt niet het zelfde, als Direct met eigen akoestiek. niet dat DRY met SIR niet goed klinkt, alleen het karakter wordt anders. eigenlijk wordt elk nieuw orgel gebouwd op basis van de huidige akoestiek in een kerk, ga je naderhand een instrument verplaatsen zal je hooguit nog wat kunnen sleutelen aan de intonatie, maar mensuren zijn dan al wel bepaald. wat niet wil zeggen dat er geen mooie samenhang kan ontstaan,
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 26 feb 2018 19:36, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Berichten: 5131 Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09
26 feb 2018 19:34 door Evert-Jan
Jan Wim
hoe heb jij dat gemeten? Zo te zien heb jij de toets wel heel kort aangeslagen.
M.i. moet je de toets bijv. exact 5 sec. ingedrukt houden en dan loslaten. En dan zonder en met een truncate sample van dezelfde toets en hetzelfde register (dus tussen de meting door even het orgel opnieuw laden en dan truncate instellen). Daarmee voorkom je meetfouten.
Berichten: 4657 Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42
26 feb 2018 19:37 door Jan Wim
Evert-Jan schreef:Jan Wim
hoe heb jij dat gemeten?
het plaatje van audacity bedoel je? door in beide situaties de toets kort op te nemen in HW 1x origineel 1x truncate wellicht moet je daar een exacte timing voor aanhouden om het echt zuiver te bepalen
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 26 feb 2018 19:38, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Berichten: 5131 Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09
26 feb 2018 19:38 door Evert-Jan
Ja, hoe kom je aan dat plaatje. Wat heb je exact gemeten?
Berichten: 4657 Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42
26 feb 2018 19:40 door Jan Wim
Evert-Jan schreef:Ja, hoe kom je aan dat plaatje. Wat heb je exact gemeten?
ik heb 2x een bestandje korte toon opgenomen, en de voorkanten van beide situaties gelijk getrimd alleen als ik de 2e keer niet het zelfde aantal miliseconden de toets heb ingedrukt gaat het vergelijk misschien mank? kan beter een midi bestandje eerst opnemen dan heb ik in ieder geval in beide situaties exact de zelfde toon lengte
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 26 feb 2018 19:41, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Berichten: 5131 Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09
26 feb 2018 19:41 door Evert-Jan
Ja, je moet de toets exact evenlang ingedrukt houden. Dus even de sec. wijzer er bij houden. Hoe langer je dat doet, des te kleiner de meetfout.
Berichten: 4657 Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42
26 feb 2018 19:42 door Jan Wim
Evert-Jan schreef:Ja, je moet de toets exact evenlang ingedrukt houden. Dus even de sec. wijzer er bij houden. Hoe langer je dat doet, des te kleiner de meetfout.
momento ga aan de slag
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Berichten: 4657 Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42
26 feb 2018 20:00 door Jan Wim
inderdaad moet mijn vorige mening grondig herzien er wordt geen informatie weg gegooid tijdens het fade nieuwe plaatjes bijgevoegd van boven naar beneden origineel dry long decay 1,5msec dry short decay 120msec
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien. If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Berichten: 5131 Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09
26 feb 2018 20:07 door Evert-Jan
Heb je een MIDI bestandje gebruikt met 1 toon? Als je dan de voorkanten gelijk zet van de 3 metingen, kun je inzoomen op het starten van de release sample. Dan zie je exact of er voor die tijd ook iets wordt weggegooid. Technisch gezien zal dat in HW niet gebeuren.
Berichten: 5131 Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09
26 feb 2018 20:11 door Evert-Jan
Jan Wim schreef:ik zelf heb thuis Altenbruch Dry versie, en surround versie als ik puur de DRY of enkel de DIRECT van surround speel heb ik 2 verschillende orgels DRY met SIR wordt niet het zelfde, als Direct met eigen akoestiek. niet dat DRY met SIR niet goed klinkt, alleen het karakter wordt anders.
Dat zal nooit hetzelfde worden. Bij dry hangen de microfoons in het orgel. Bij direct staan ze er 1 tot 2 m voor. Die laatste vangt dus kerkakoestiek op. En voor SIR heb je geen IR van Altenbruch. Dan zou Dry + SIR beter kunnen overkomen als een Direct/Diffuse omgeving. Het beste kun je dit testen met een Dry van Caen en een IR van Caen.
Berichten: 4657 Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42
26 feb 2018 20:17 door Jan Wim
Evert-Jan schreef:Heb je een MIDI bestandje gebruikt met 1 toon? Als je dan de voorkanten gelijk zet van de 3 metingen, kun je inzoomen op het starten van de release sample. Dan zie je exact of er voor die tijd ook iets wordt weggegooid. Technisch gezien zal dat in HW niet gebeuren.
ja klopt ik heb nu een midi bestandje gebruikt met 1 toon voorkant gelijk getrimd je zou zeggen dat de short decay (onderste iets eerder gaat fade dan de rest) maar dat is op micro niveau, dus nooit hoorbaar dus daar hebben Jan/Geert volkomen gelijk in de vraag blijft dan hoeveel cruciale "Karakter" informatie gooi je weg als je de originele galmstaart vervangt door bv SIR?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien. If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Berichten: 5131 Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09
26 feb 2018 20:24 door Evert-Jan
Daar waar nu de witte lijn staat loopt de release sample al. De attack sample is al eerder opgehouden. Daar waar het amplitude niveau gaat dalen, wordt de release sample ingeschakeld.
Natuurlijk gooi je bij truncate de galmkarakteristiek van de betreffende kerk weg. En die is niet te vervangen door een IR in SIR als die niet van dezelfde kerk is. In dat geval wordt de "namaak" galm van die kerk nog het beste benaderd. Alleen is het dan een algemene akoestiek. De echte kerkakoestiek is per register/pijp steeds verschillend.
Berichten: 4657 Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42
26 feb 2018 20:50 door Jan Wim
heb nog wat met SIR zitten stoeien eerlijk gezegd...... maar dat is puur persoonlijk vind ik de volgende combinatie mooier bij bv Midwolda direct truncate naar 250msec difuus truncate naar 1msec rear truncate naar 3msec
dan krijg je een vrij direct orgel maar je behoudt toch een gedeelte van de originele galm.
dit zou ik eerder inzetten dan SIR maar dat is puur persoonlijk wel heb ik net als Geert per kanaal een track in reaper zodat ik naar eigen inzicht nog wat kan mixen indien nodig
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Berichten: 1760 Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29 Woonplaats: Den Haag
26 feb 2018 21:08 door Loosman
Jan Wim schreef:heb nog wat met SIR zitten stoeien eerlijk gezegd...... maar dat is puur persoonlijk vind ik de volgende combinatie mooier bij bv Midwolda direct truncate naar 250msec difuus truncate naar 1msec rear truncate naar 3msec
dan krijg je een vrij direct orgel maar je behoudt toch een gedeelte van de originele galm.
dit zou ik eerder inzetten dan SIR maar dat is puur persoonlijk wel heb ik net als Geert per kanaal een track in reaper zodat ik naar eigen inzicht nog wat kan mixen indien nodig
Difuus 1 sec en rear 3 sec Type foutje neem ik aan
Berichten: 4657 Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42
26 feb 2018 21:14 door Jan Wim
Loosman schreef:Jan Wim schreef:heb nog wat met SIR zitten stoeien eerlijk gezegd...... maar dat is puur persoonlijk vind ik de volgende combinatie mooier bij bv Midwolda direct truncate naar 250msec difuus truncate naar 1msec rear truncate naar 3msec
dan krijg je een vrij direct orgel maar je behoudt toch een gedeelte van de originele galm.
dit zou ik eerder inzetten dan SIR maar dat is puur persoonlijk wel heb ik net als Geert per kanaal een track in reaper zodat ik naar eigen inzicht nog wat kan mixen indien nodig
Difuus 1 sec en rear 3 sec Type foutje neem ik aan
hahahaha inderdaad, frozen brain heb ik vandaag opgelopen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Berichten: 1760 Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29 Woonplaats: Den Haag
26 feb 2018 21:19 door Loosman
Jan Wim schreef:Loosman schreef:Jan Wim schreef:heb nog wat met SIR zitten stoeien eerlijk gezegd...... maar dat is puur persoonlijk vind ik de volgende combinatie mooier bij bv Midwolda direct truncate naar 250msec difuus truncate naar 1msec rear truncate naar 3msec
dan krijg je een vrij direct orgel maar je behoudt toch een gedeelte van de originele galm.
dit zou ik eerder inzetten dan SIR maar dat is puur persoonlijk wel heb ik net als Geert per kanaal een track in reaper zodat ik naar eigen inzicht nog wat kan mixen indien nodig
Difuus 1 sec en rear 3 sec Type foutje neem ik aan
hahahaha inderdaad, frozen brain heb ik vandaag opgelopen
Soort van brain truncation
Keer terug naar Hauptwerk samplesets
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: CMK en 136 gasten
|
|