Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Truncaten van samplesets

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 feb 2018 21:24

Re: Truncaten van samplesets

ja wel erg straf dan :lol:

ik ben toch weer wat onderwater tegen gekomen Jan tijdens dit onderzoek, ik had er al eens over geschreven, zal je topic hier niet mee vervuilen zal de originele topic opzoeken, laat jij je ontdooide brain er maar eens over schijnen ;)

viewtopic.php?p=35518#p35518
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 feb 2018 18:16

Re: Truncaten van samplesets

heb Midwolda voorzien van truncate ;)

zonder SIR, klinkt dit te droog?
het is wel droog, maar volgens mij kan dit orgel het wel hebben.


http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/29260
registratie midwolda.jpg


bericht 1x aangepast i.v.m plaatsing op CB
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 27 feb 2018 22:34, in totaal 2 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 feb 2018 18:58

Re: Truncaten van samplesets

Kun je ook aangeven hoe je de mixerschuiven hebben gestaan?
Zelf zou ik iets meer rear hebben toegevoegd.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 feb 2018 19:06

Re: Truncaten van samplesets

Evert-Jan schreef:Kun je ook aangeven hoe je de mixerschuiven hebben gestaan?
Zelf zou ik iets meer rear hebben toegevoegd.


ze staan op 64/64
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 feb 2018 19:43

Re: Truncaten van samplesets

Hoe ervaar je hetzelf JW gehoormatig?
Deze set heeft een nagalm tijd van 3 sec en nu ga je met de diffuse naar 1 sec.
Ik heb deze set niet zelf dus ik weet niet hoe wet hij klinkt.

Gr. Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 feb 2018 20:03

Re: Truncaten van samplesets

Loosman schreef:Hoe ervaar je hetzelf JW gehoormatig?
Deze set heeft een nagalm tijd van 3 sec en nu ga je met de diffuse naar 1 sec.
Ik heb deze set niet zelf dus ik weet niet hoe wet hij klinkt.

Gr. Jan



zonder truncate is de set ook vrij direct, ik wil alleen CB niet tot testplaats bombarderen
er zijn eigenlijk zoveel combinaties nog mogelijk binnen het truncate verhaal, als dat gebeurd is kan je in de set nog met de slider spelen
ik hoorde alleen dat de input wat te hoog was bij het CB voorbeeld soms hoor je clipping, ik zal een andere plaatsen
met direct 350msec
difuus 1,5sec
rear 3sec
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 feb 2018 20:10

Re: Truncaten van samplesets

Aan het eind clipt de opname

En schrijf op CB ook direct de stand van de schuiven er bij.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 feb 2018 21:16

Re: Truncaten van samplesets

Evert-Jan schreef:Aan het eind clipt de opname

En schrijf op CB ook direct de stand van de schuiven er bij.


denk dat CB mij banned :lol: :lol: kan niet meer uploaden
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 feb 2018 21:44

Re: Truncaten van samplesets

Kun je niet meer inloggen?
Of alleen niet meer uploaden?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 feb 2018 21:47

Re: Truncaten van samplesets

Evert-Jan schreef:Kun je niet meer inloggen?
Of alleen niet meer uploaden?

niet meer uploaden ........ denk dat ze zich daar suf geschrokken zijn van dat truncate orgel geval ;)

cb.jpg

tot dit scherm lukt het maar uploaden blijft op 0% staan, heb het nu 5x geprobeerd
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 feb 2018 21:51

Re: Truncaten van samplesets

Browser cache als een keer gerefresht (Toets F5) of browser afgesloten en opnieuw opgestart?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 feb 2018 22:20

Re: Truncaten van samplesets

Je nieuwe BWV 545 begint met 30 sec. stilte. De rest is in orde. Nu met iets meer galm en toch direct. Geen clipping

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 feb 2018 22:33

Re: Truncaten van samplesets

Evert-Jan schreef:Je nieuwe BWV 545 begint met 30 sec. stilte. De rest is in orde. Nu met iets meer galm en toch direct. Geen clipping


30sec is gefixed moet nu inorde zijn, droog maar niet hinderlijk is mijn beleving, voor de mensen die dicht op het orgel willen zitten
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 28 feb 2018 01:20

Re: Truncaten van samplesets

De set is op deze manier uitstekend voor studiedoeleinden.
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 28 feb 2018 13:18

Re: Truncaten van samplesets

Ik kom nog even terug op Geert z'n opmerkingen.

Geert01 schreef:Wat blijft, bij die natuurlijke galmstaart, is, dat het gereflekteerde geluidsgolven betreft terwijl slechts 1 toon werd gespeeld. En dat stapelt dan op 1 of andere wijze, als je meerdere tonen tegelijk speelt.

Ik zou het toch mooier vinden als zeg maar "het kerkgebouw" aangestuurd wordt met het totale geluid van alle op dat moment gespeelde pijpen en dat dan de reaktie daarop wordt opgenomen. Nouja, dat is gewoon convolution ........

HG

Geert


Ik gebruikt zelf ook SIR2 en knipt de galmstaarten af. Ervaar het zelf ook als mooier dan de opgenomen galm.
Denk dat Geert wel een punt heeft. Elke register wordt pijp voor pijp opgenomen met zijn eigen galm daarbij.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 28 feb 2018 14:34

Re: Truncaten van samplesets

Ik zou deze benadering in beginsel ontraden. Kan zijn dat het beter klinkt, maar dan ligt de oorzaak ergens anders. Klanken uit verschillende bronnen die op 1 positie zijn opgenomen kun je in principe gewoon stapelen. Daarentegen is het onnatuurlijk om convolution reverb te stapelen met het restant van de originele galm.

Vind je de galm van een set niet mooi, dan is het goed mogelijk dat de oorzaak ligt in je luisterruimte. Grote kans dat die onvoldoende droog is (dat geldt nu eenmaal voor een grote meerderheid van ruimtes, zeker in nieuwbouw waar alles beton is) en daarom een onprettige nagalm geeft. In dat geval kan het bij een convolution reverb zo zijn dat de onaangename onderdelen van de galm wat minder benadrukt worden en dat het daardoor iets prettiger gaat klinken. Maar het onderliggende probleem heb je niet verholpen en de originele klank ben je kwijt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 feb 2018 15:08

Re: Truncaten van samplesets

sluit me bij Jos zijn bericht aan, ik kijk thuis puur welke frequentie gebieden in mijn ruimte te lang na-ijlen, die pak ik aan met een lichte truncate overeenkomstig het na-ijl effect, voor de rest laat ik de originele galm zoals die is.


@Hans
jawel daar is tie weer :lol: als je rear speakers niet goed op tijd staan ervaar je de nagalm niet als 1 geheel met de front, en klinkt het eerder kunstmatig net of de nagalm er dan soms achter geplakt is.
ook hier geldt meten is weten.



ik kom voor mijn werk soms in studio's, het is absoluut ondenkbaar dat er 1 studio is, die niet akoestisch/softwarematig behandelt is
zonder die ingrepen is er geen goed eindresultaat mogelijk qua mixing, timing,en afluisteren van het product.

nu thuis zitten wij ook veel te mixen(met diversen registers)maar niet in een studio

alleen ik moet thuis bij moeder niet aankomen met het idee dat ik de woonkamer volzet met basstraps en akoestische demping, of verstrooing :o .

dus rest mij niet anders dan het software matig aan te pakken, is het daarna perfect? nee,.... maar 80% van de problemen kan je daardoor wel aanpakken.
Joost van den Vondel zei ooit:
Men smore `t kwaad bijtijds in zijn geboorte
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 28 feb 2018 15:35

Re: Truncaten van samplesets

Jan Wim schreef:
Joost van den Vondel zei ooit:
Men smore `t kwaad bijtijds in zijn geboorte


Nou we toch gaan citeren!
Kruger zei ooit.

Al sal reg kom.

Met een goede room correctie software kan je inderdaad de frequentie karakteristiek "reg" trekken.

Onze voorvaderen hadden het allemaal al goed door. ;) ;)

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 feb 2018 15:44

Re: Truncaten van samplesets

Loosman schreef:
Jan Wim schreef:
Joost van den Vondel zei ooit:
Men smore `t kwaad bijtijds in zijn geboorte


Nou we toch gaan citeren!
Kruger zei ooit.

Al sal reg kom.

Met een goede room correctie software kan je inderdaad de frequentie karakteristiek "reg" trekken.

Onze voorvaderen hadden het allemaal al goed door. ;) ;)

Groet Jan


die hadden het zeker door Jan, en dat zelfs zonder meetmicrofoon ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 28 feb 2018 21:10

Re: Truncaten van samplesets

josq schreef:Ik zou deze benadering in beginsel ontraden. Kan zijn dat het beter klinkt, maar dan ligt de oorzaak ergens anders. Klanken uit verschillende bronnen die op 1 positie zijn opgenomen kun je in principe gewoon stapelen. Daarentegen is het onnatuurlijk om convolution reverb te stapelen met het restant van de originele galm.

Vind je de galm van een set niet mooi, dan is het goed mogelijk dat de oorzaak ligt in je luisterruimte. Grote kans dat die onvoldoende droog is (dat geldt nu eenmaal voor een grote meerderheid van ruimtes, zeker in nieuwbouw waar alles beton is) en daarom een onprettige nagalm geeft. In dat geval kan het bij een convolution reverb zo zijn dat de onaangename onderdelen van de galm wat minder benadrukt worden en dat het daardoor iets prettiger gaat klinken. Maar het onderliggende probleem heb je niet verholpen en de originele klank ben je kwijt.


Jan Wim schreef:sluit me bij Jos zijn bericht aan, ik kijk thuis puur welke frequentie gebieden in mijn ruimte te lang na-ijlen, die pak ik aan met een lichte truncate overeenkomstig het na-ijl effect, voor de rest laat ik de originele galm zoals die is.

@Hans
jawel daar is tie weer :lol: als je rear speakers niet goed op tijd staan ervaar je de nagalm niet als 1 geheel met de front, en klinkt het eerder kunstmatig net of de nagalm er dan soms achter geplakt is.
ook hier geldt meten is weten.

ik kom voor mijn werk soms in studio's, het is absoluut ondenkbaar dat er 1 studio is, die niet akoestisch/softwarematig behandelt is
zonder die ingrepen is er geen goed eindresultaat mogelijk qua mixing, timing,en afluisteren van het product.

nu thuis zitten wij ook veel te mixen(met diversen registers)maar niet in een studio

alleen ik moet thuis bij moeder niet aankomen met het idee dat ik de woonkamer volzet met basstraps en akoestische demping, of verstrooing :o .

dus rest mij niet anders dan het software matig aan te pakken, is het daarna perfect? nee,.... maar 80% van de problemen kan je daardoor wel aanpakken.
Joost van den Vondel zei ooit:
Men smore `t kwaad bijtijds in zijn geboorte


Ik beoordeel het via de koptelefoon. Van twee samplessets die ik heb vind ik de galm uitloop niet mooi. Vandaar dat ik met SIR2 ben gaan experimenteren, en dat is goed bevallen, dus niet door negatieve beïnvloeding van de ruimte.
Zelf ben ik wel benieuwd als straks de "nieuwe " speakers werkend zijn wat dan de ervaring is, ik verwacht het zelfde.

Dat de galm erachter lijkt geplakt ervaar ik niet. Ik werkt wel met meerdere tracks, per klavier en front/middle/rear.
Soms kom je op 12 tracks uit, per track zet ik SIR2 in en ook maak ik een beetje onderscheid tussen front/middle/rear qua gamlengte.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 28 feb 2018 21:19

Re: Truncaten van samplesets

Net nog wat opnames ( met en zonder SIR2 ) beluisterd, bij het gebruik van SIR2 vind ik dat het sample duidelijker / transparanter klinkt.
Misschien is de werkelijkheid wel anders, maar het gaat ook om eigen speelplezier.
Op advies van Geert heb ik ook de convolution Reverb iets vertraagd bijkomen, wat denk ik het effect geeft.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 maart 2018 13:43

Re: Truncaten van samplesets

dit is een post die zowel bij audio software, als bij deze truncate topic thuis hoort, gekozen voor deze topic, omdat het specifiek om truncate gaat niet zozeer om audio correctie/bewerking.

ik heb een ongecorigeerde meting gemaakt van het laag in mijn luister omgeving , van dit vervolgens een plot gemaakt

nu zie je 2 uitlopers die sterk nagalmen na/ijlen, dit kan 2 oorzaken hebben :
-de speaker kan niet snel genoeg "afremmen"
-de akoestiek van mijn woonkamer is de schuldige.

maar maak ik een meting dichterbij dan is de uitloper er niet, dus wordt dit puur veroorzaakt door mijn huiskamer

nu is de 1e uitloper op 24Hz zeker hoorbaar de 2e is qua volume al aardig gezakt maar die wil ik eigenlijk ook niet in het laag hebben.
2 uitlopers.jpg


nu ga ik het tijdsvenster ruimer zetten en kijken wat er na 1seconden nog over is
en jammer genoeg is na 1 seconden de uitloper nog steeds niet weg, wel zakt deze in volume. en zal op dat niveau minder last veroorzaken, maar deze frequentie blijft dus in mijn woonkamer te lang "bezet"
om deze frequentie niet nog langer te "bezetten" is was mijn idee truncate dan die wraak frequentie zodat er niet een extra delay bovenop komt.

uitlopers1.jpg


grofweg kan ik 2 dingen doen:
-acceptatie
-akoestisch corrigeren

software matige correctie zal dit "niet" kunnen oplossen, die kan alleen de gehele frequentie range wat terugschroeven in volume.
software "ziet" (zie curve hieronder)alleen een vrij egale (lineaire) meting, en zal denken het is dik inorde ;)

uitlopers2.jpg


wat ik nu doe is na een software correctie opnieuw een meting maken en kijken wat er dan nog hinderlijk overblijft aan na-ijl frequentie, dit zijn in de regel nog maar 1-2 banden.
in Reaper is het heel makkelijk af te lezen via bv. RTA welke pedaal toon op de gewraakte frequentie komt
nu is het jammer dat je niet per toon kan truncate.
maar ik truncate dan tot en met de gewraakte pedaaltoets overeenkomstig het aantal msec. wat nodig is
dit geeft in de praktijk een verbetering.

ben benieuwd of er meer mensen deze manier van truncate gebruiken.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 maart 2018 15:27

Re: Truncaten van samplesets

Als je weet welke noot bij welk pedaalregister is, zou je kunnen proberen in Audacity een fade out te maken van dat release sample (dat zijn er dus 3). En dat het orgel opnieuw inladen ('t lange laden)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 maart 2018 15:38

Re: Truncaten van samplesets

Evert-Jan schreef:Als je weet welke noot bij welk pedaalregister is, zou je kunnen proberen in Audacity een fade out te maken van dat release sample (dat zijn er dus 3). En dat het orgel opnieuw inladen ('t lange laden)


kan ik proberen Evert-Jan had ik nog niet aan gedacht :!:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 71

Geregistreerd: 07 maart 2018 17:33

Bericht 19 maart 2018 20:56

Re: Truncaten van samplesets

josq schreef:Ik zou deze benadering in beginsel ontraden. Kan zijn dat het beter klinkt, maar dan ligt de oorzaak ergens anders. Klanken uit verschillende bronnen die op 1 positie zijn opgenomen kun je in principe gewoon stapelen. Daarentegen is het onnatuurlijk om convolution reverb te stapelen met het restant van de originele galm.


Deze discussie met belangstelling gelezen. Als ik zo vrij mag zijn om als nieuweling op dit forum ook en duit in het zakje te doen: Ik ben het helemaal eens met wat Jos hier zegt, maar bedenk daarbij dat dat restant van de originele galm een wezenlijk bestanddeel is van de sample, tenminste als het geen droge opname betreft. De (na)galm begint niet pas als er geen geluid meer uit de orgelpijp komt, maar vrijwel direct bij het aanslaan van een toon. (Geluidssnelheid ca. 340m/sec dus binnen tienden van seconden de eerste reflecties in de microfoon). Samples met lange galmstaarten gaan gepaard met een groot aandeel indirect geluid over vrijwel de hele lengte van de samples. Met truncate kan je de galmstaart wel inkorten maar je haalt er de (na)galm niet mee uit de samples. Convolution daar bovenop toepassen betekent dan dus nog meer galm/akoestiek .

Bas
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com