Beste mensen,
En weer een stroom van reacties. Allen hartelijk dank daarvoor!
En ja, ik ben hier een eenling maar daar zit ik echt niet mee hoor, dat is toch logisch op een HW forum? Zolang de discussie niet op de man gespeeld wordt blijf ik binnenboord. En, mijn mening, deze discussie is soms wat verwarrend maar wel eerlijk, op de zaak en p het scherp van de snede. Vind ik prima. Misschien goed om eerst een paar zaken op een rij te zetten.
1. Het startpunt van deze discussie. Ik regeerde op een vraag van Wim Jan over beleving van samplesets. Daarbij noemde ik drie punten die mij niet bevielen: de galm, de ‘afstandelijkheid’ (presentie) en de duidelijkheid van de middenstemmen. Terzijde noemde ik dat ik een DO gekocht had. Toen kwam deze discussie los, in feite een ander onderwerp.
2. Het vervolg van de discussie.Mijn terloopse opmerking dat ik voor DO gekozen heb en niet voor HW lokte wat vragen uit. En omdat het daarmee niet meer ging om de beleving van samplesets maar om de keuze tussen HW en DO heeft Evert Jan dit onderwerp tot een eigen topic gemaakt. Vervolgens heb ik de argumentatie benoemd die geleid heeft tot de keuze voor een Andante P45. Dat waren niet alleen bovengenoemde, maar oa ook klavierkeuze, veel orgel voor het geld, bedieningsgemak, en zo voort. En ook daarop is weer over en weer gereageerd.
3. Focus van de discussieWat bedoelen we met DO, wat met HW? Er zijn vele DO merken en modellen, vele HW samplesets en set-ups. Teruglezend denk ik dat we duidelijk moeten aangeven waarover we het (zouden moeten) hebben en wat we precies met elkaar vergelijken. Wat betreft DO dus alleen over de Viscout Sonus modellen, wat HW betreft alleen over de modellen die ik bespeeld heb (zijn reeds meerdere malen benoemd).
Vervolgens kan ik niet laten toch weer uitgebreid te reageren.
@ Jan Wim: Dank voor de geluidsvoorbeelden, goed dat je de moeite neemt er serieus op in te gaan. Ik vind de klank van Midwolda prachtig, Altenbruch eerlijk gezegd minder. En het transeptorgel ronduit fantastisch, zeker de prestant is adembenemend mooi, de sesquialter klinkt op mijn PS luidsprekers iets te scherp tov het echte orgel zoals ik dat vrij goed ken (off-topic: mooi gespeeld man!). Maar het zijn
opnames. Ik heb deze sampleset bespeeld, ik meen op de Intrada III, en ik herinner me alleen maar een gevoel van ontgoocheling! ‘Afstandelijk’ in de setting met wat galm, de volledig ‘dry’ versie ook bespeeld en die was me weer te direct. Leo Terlouw heeft op dit orgel ‘life’ zijn opleiding gedaan en is enthousiast over deze set, tja, ik minder.
Hoe kan maakt meniet uit, het is zo. Maar als het op een van de bespeelde HE speeltafels net zo geklonken had als op jouw opname, was het duidelijk, dan stond er nu een HW in mijn woonkamer. Echt!
{PS ben ik nu wel of geen troll?]
@ Josq: Ik ben geen dwaalleraar, want ik beweer niet dat jullie mij moeten volgen ( het is eerder andersom)
@David: Fatar of niet, de Viscountklavieren spelen veruit beter dan welk ander
standaardklavier dat ik onder handen gehad heb (Johannus, Content, Eminent, Noorlander, Mixtuur, Cambiare). En eerlijk gezegd, ik vindt de geluidsvoorbeelden op de Viscountwebsite
absoluut niet overtuigend! Die op CB vind ik vaak veel mooier! Ik zou nooit naar een Viscount met Physical modeling gekeken hebben als ik er niet min of meer per toeval mee in aanraking was gekomen.
@dickgerda: Dat Johannus en Content je
na een jaar begonnen te vervelen is niet mijn ervaring. Ik heb deze merken nooit zelf gehad, alleen in de winkel bespeeld, en mij begonnen ze
na 10 minuten al te vervelen.
Maar, eerlijk is eerlijk, ook de Noorlander Avanti en Fugara hebben mij niet overtuigt. Maar misschien heb je een ander model. Of samplesets die ik nooit bespeeld heb. Of een andere smaak. Utrecht bijvoorbeeld is me veel te wollig. Zwolle heb ik nooit bespeeld. Haarlem wel even, was voor mij geen topper.
@Alex: Bij Noorlander heeft niemand me verteld dat het zo makkelijk was om ‘onder de motorkap’ te gaan. En ik ben er drie keer geweest! Hartelijk ontvangen hoor, alle ruimte gekregen om alles uit te proberen wat ik wilde. Maar als ik begon over HW zelf bedienen ‘onder de motorkap’ was de reactie van de Noorlandermedewerkers ronduit terughoudend. Het is me ook niet gedemonstreerd.
Overigens, smaken verschillen. Mijn beleving van de AVANTI-set was anders Ook daarop was ik relatief snel uitgespeeld. Ik herinner mij dat ik niet
wilde niet geloven dat ik het niet mooi vond, dacht dat het aan mijn registratie(on)kunde lag. Maar na een uur proberen en zoeken was ik deze set ronduit beu. Alsof het orgel voorin stond en ik achterin het koor zat (ondanks de korte nagalm). Helaas, helaas, helaas.(ik heb redelijk wat ervaring met registreren op echte orgels, daar zal het niet aan liggen).
@Evert Jan: Deze zaken stonden in mijn lijstje waarom Sonusmodellen mij aanspreken. Ik had niet de insteek om te beweren “HW en andere DO hebben dit niet”. Als het zo is overgekomen: dat was niet de bedoeling. In ieder geval staat er geen enkele onjuistheid hier. Misschien had ik hier duidelijker kunnen zijn, tegelijk denk ik: wees voorzichtig met trekken van conclusies die niet zonder meer volgen uit dat er staat.
Ik ben trouwens geen Viscount verkoper en lijk daar zelfs niet op
,
ik geef alleen maar aan wat mij in de P45 aanspreekt. Dat is toch logisch, daar vragen jullie om!
Punt 1) klopt. Ik schreef alleen maar: “dat was een reden waarom HW wat dit betreft geen voorsprong heeft op de P45”. Niet dat de P45 evenveel parameters zou hebben. Ik wilde alleen maar zeggen dat klankbeïnvloeding mogelijk is. In de HW user guide version 4.1.0 staan alle intonatieparameters beschreven (p177 e.v.) en ik had deze tijdens mijn zoektocht ook bekeken. Ik heb niet kunnen uitproberen hoe relevant deze parameters zijn. Maar bijvoorbeeld de drie Wind supply sensitiviy parameters per pijp, is dat echt relevant
per pijp? Zo ja laat ik mij graag onderwijzen.
Punt 2) Audio. Hier was ik inderdaad onnauwkeurig, dank voor het opmeken! De P45 heeft alleen een MIDI sequenser. En de naamgeving gaat idd niet handig. Dat is voor mij ook niet belangrijk, gebruik ik ook niet, ik neem vrijwel alleen op om mijzelf te controleren. Sla zelden iets op.
En je hebt helemaal gelijk dat ik op basis van de opnames van Viscount geen Viscount zou kopen.
En inderdaad, ik verwacht niet dat de verkoper een op mijn smaak afgeregeld orgel heeft staan. Ze hadden wel mijn voorkeurssets ingeladen (o.a. Heusden, Steinkirchen, Rotterdam Transept). Maar, ik heb het als meerdere keren geschreven, de HW leveranciers waren
niet happig op een klant die zelf met HW wil haan knutselen. Hebben niets gedemonstreerd. Weinig of niets er over verteld. Als ik het HW manual 4.1.0 niet had gehad, zou ik zelfs niets geweten hebben oer de mogelijkheid onder de motorkap te knutselen.
Punt 3)Zelf een temperatuur leggen: zou kunnen dat het niet in de manual staat. In elk geval wel in de “Release history” van de upgrades, een pdf bijlage lukte me niet, zie:
http://www.viscountinstruments.com/sonus-p235.html, kijk bij support -operation system update - release history 1.14.0. In het document: zie 'release 1.13.1'.
Punt 4) Klopt. Heb ook niet beweerd dat het met één draaiknop alles kan. Ik schreef: "draaiknop voor het galmvolume
en drie klikken in het menu van het onboard display om een andere galmkarakteristiek te kiezen". (laten we proberen elkaars bijdragen goed te lezen – geldt ook voor mezelf hoor).
Dan je reacties op mijn bericht van 27-02
1) Ik had achterin deze orgels moeten kijken? Zoals ik al schreef, de verkopers waren niet happig op klanten die zelf willen knutselen aan e HW parameters. Moet ik dan zeggen: ‘niks met jullie te maken, ik wil achterin kijken. En anders koop ik je orgel niet’ (dat is overigens precies wat nu ook gebeurd is).
2) Geen commentaar
3) Ongetwijfeld voor
jou simpel.
Ik weet niet eens wat Reaper en SIR zijn. Ken de termen alleen van het forum hier. Natuurlijk, ik kan me er in verdiepen. Maar hopelijk hen je inmiddels door dat de HW leveranciers niet uit waren om een orgel te verkopen aan iemand die dit soort dingen gaat doen.
4) Natuurlijk heb ik dat gedaan. Het intrigeert mij ook. Een goed antwoord kreeg ik niet. Zelf dacht ik (en denk ik nog een beetje, totdat het tegendeel blijkt): een sampleset is als een goede CD van dat orgel. Dat klinkt goed door je geluidsinstallatie. Een CD is daar ook voor bedoeld, een opname van een HW sampleset is als een CD en klinkt toch dus ook goed, maar zelf spelen is geen CD. Dan wil je direct contact met je orgel. En zoals ik eerder schreef, ondanks mijn ervaring met een pijporgel met elektrische tractuur, klinkt dat toch directer van de meeste HW samplesets die ik heb bespeeld. En dan bedoel ik
niet latency maar de afstand tussen speeltafel en (virtueel) orgel. Als ik mijn P45 bespeel met veel galm (4-5 seconden) blijft het nog steeds ‘direct’. [lastig om luisterervaringen te beschrijven].
5) Klopt. Maar als ik een klank die me vanachter de speeltafelminimaal net zo bevalt (of beter) dan HW kan hebben zonder PC en kabels en extra LS, dan doe ik dat. Maar goed, een PC ernaast kan altijd nog (beeldscherm wordt lastiger bij een positiefmodel).
@ anco: op wat je aanvoert ben ik in reacties op anderen al op ingegaan.
Een algemene opmerking tussendoor: ik hoop dat niemand zich meer afvraagt waarom ik niet zou hebben kunnen bedenken dat er iets niet juist was bij het verschil tussen de CB ervaring en de HW-leverancier ervaring. Want dat heb ik wel bedacht. En geen bevredigende antwoorden / oplossingen / demonstraties gekregen. Ik was trouwens ook bij twee ‘doe het zelf’ HW ers die een PC en LS bij hun bestaande speettafel hebben gezet. Zij zijn blijkbaar minder deskundig dan de forumleden want ook zij konden niets laten zien of horen van de uitgebreide bijstelmogelijkheden van HW.
@Jaap: Ik weet niet of je het zo bedoeld, maar je vergelijking is F-A-N-T-A-S-T-I-S-C-H: BMW als HW, Mercedes als de P45….
Tenslotte. Onderscheidend voor mij is de beleving achter het orgel én aspecten als budget, bedieningsgemak, plaatsruimte en dergelijke. Uiteindelijk geeft, binnen de dwingende grenzen van budget en plaatsruimte, de beleving de doorslag. Die beleving was voor mij het beste achter de Andante P45. Anders had ik hem niet gekocht.
Niet uit te sluiten valt dat ik ooit op basis van een bezoek aan een leverancier of bij een van de forumleden alsnog voor een HW oplossing ga. Maar op dit moment ben ik (nog steeds) tevreden.
Nogmaals dank voor al jullie reacties en inzichten.