Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 05 maart 2018 19:29

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Interessante informatie ook over de geluidskaart.

Ik kom toch maar weer terug op mijn eerdere vraag: het organiseren van een soort workshop, zodat we allemaal kunnen horen wat de verschillen zijn van de diverse mogelijkheden.

Ik begrijp dat dit niet eenvoudig te organiseren valt, maar het zou mij en mogelijk vele andere HW-ers wel een heel eind op weg helpen om te weten waar ik voor moet sparen om mijn orgel te upgraden naar een hoger level.

Ik wil natuurlijk wel geloven wat er op dit forum allemaal wordt gezegd - en dat nog wel zonder de blauwe ogen te zien - maar het 'niet zien en toch geloven' ligt voor mij toch wel even wat lastiger als het om veel geld gaat.

Wie weet...

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 maart 2018 19:37

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Jan Leendert schreef:Interessante informatie ook over de geluidskaart.

Ik kom toch maar weer terug op mijn eerdere vraag: het organiseren van een soort workshop, zodat we allemaal kunnen horen wat de verschillen zijn van de diverse mogelijkheden.

Ik begrijp dat dit niet eenvoudig te organiseren valt, maar het zou mij en mogelijk vele andere HW-ers wel een heel eind op weg helpen om te weten waar ik voor moet sparen om mijn orgel te upgraden naar een hoger level.

Ik wil natuurlijk wel geloven wat er op dit forum allemaal wordt gezegd - en dat nog wel zonder de blauwe ogen te zien - maar het 'niet zien en toch geloven' ligt voor mij toch wel even wat lastiger als het om veel geld gaat.

Wie weet...


nou Jan of andere forumleden, ik wil geheel belangeloos uiteraard een workshop geven, alleen waar vinden we een geschikte locatie? incl. beschikbare apparatuur, dat is het probleem denk ik.
console speakers front en rear voor tijds demonstratie enz.
meet app. en correctie software kan ik wel verzorgen.
ik denk dat je dan toch op zoek moet naar een showroom locatie en daar een workshop organiseren.
en het beste is als daar ook nog eens 2 speeltafels zouden staan met indentieke speakerbezetting
waarbij de 1 standaard is, en de ander voorzien van tuning-correctie en betere geluidskaart.
dan heb je het meest ultieme vergelijkings moment zowat A/B vergelijk heb je dan in 1 ruimte
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 05 maart 2018 20:03

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

THD cijfers zijn maar een onderdeel van een groter geheel.
ben ik natuurlijk met je eens. Heel veel andere zaken zijn ook noodzakelijk voor een zo zuiver mogelijke weergave.

Maar wat moet ik met een dure geluidskaart voorzien van 10 ingangen en 10 uitgangen, zowel analoog en/of digitaal ?
Ik zou wel een betere geluidskaart willen dan mijn Focusrite Scarlett 2i4 , echter meer dan 4 analoge uitgangen zit ik echt niet op te wachten. Zou dat niet anders zijn dan 6 - ok, maar dan verder stoppen met die onzin.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 maart 2018 07:42

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Marius55 schreef:
THD cijfers zijn maar een onderdeel van een groter geheel.
ben ik natuurlijk met je eens. Heel veel andere zaken zijn ook noodzakelijk voor een zo zuiver mogelijke weergave.

Maar wat moet ik met een dure geluidskaart voorzien van 10 ingangen en 10 uitgangen, zowel analoog en/of digitaal ?
Ik zou wel een betere geluidskaart willen dan mijn Focusrite Scarlett 2i4 , echter meer dan 4 analoge uitgangen zit ik echt niet op te wachten. Zou dat niet anders zijn dan 6 - ok, maar dan verder stoppen met die onzin.


Marius, juist de Prof.kaart is niet scheutig met uitgangen/ingangen, je zal erg je best moeten doen om een 10-kanaals Prof.kaart te vinden.waarbij de digitale zijde meestal sterk in minderheid is(nog wel)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 06 maart 2018 14:46

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Jan Wim schreef:soms zakt letterlijk de moed me in de hauptwerkschoenen :lol: :lol: :lol:


Leuk is dat he? Als je op het engelse forum de zoektocht naar goed geluid volgt, dat er iemand op het verlichtende idee komt om het rugwerk van een orgel te verplaatsen naar speakers achter de rug van de HW bespeler... want het is toch een rugwerk.. tja..
Zullen we het bovenwerk dan maar aan het plafond plakken?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 maart 2018 15:00

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

anco.marijs schreef:
Jan Wim schreef:soms zakt letterlijk de moed me in de hauptwerkschoenen :lol: :lol: :lol:


Leuk is dat he? Als je op het engelse forum de zoektocht naar goed geluid volgt, dat er iemand op het verlichtende idee komt om het rugwerk van een orgel te verplaatsen naar speakers achter de rug van de HW bespeler... want het is toch een rugwerk.. tja..
Zullen we het bovenwerk dan maar aan het plafond plakken?



:lol: :lol: ja en zwelwerk achter de lamellen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 06 maart 2018 15:12

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

IS helemaal zo gek nog niet; volgens mij zijn er best mensen die het audio gescheiden per werk afstralen.

Toen ik nog goed hoorde, had ik het ook 6.1 kanaals draaien, en idd rugwerk achter me...

En van die lamellen is natuurlijk ook een heel mooi idee....Sja, als je een leegstaande kerk kunt kopen, kan je echt alle kanten uit.....

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 06 maart 2018 15:40

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Tuurlijk, het kan wel.
En zeker als je het allemaal goed vind klinken moet je het vooral doen. Het kan ook wel voor een bepaalde beleving zorgen... En als je tevreden bent met je setup, dan ben je tevreden, en heb je voor jezelf een goede installatie. En dan kan iedereen commentaar leveren, maar dat maakt niet uit want jij bent tevreden.

Maar ben je op zoek naar beter geluid dan kun je niet zomaar de microfoon positie uit elkaar trekken.

Dat is, tenzij je een grote ruimte hebt, dry opnames gebruikt (en dan wel echt dry), en genoeg geld hebt om een hele reeks goede speakers te kopen. In dat geval kun je gewoon je eigen orgel creëren.
En dan pas kun je het proberen om met lamellen te experimenteren.
Avatar gebruiker

Berichten: 317

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 06 maart 2018 16:42

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

geert01 schreef: en idd rugwerk achter me...


Maar dan toch wel met de speakers de kamer in gericht hè en niet naar je rug anders heb je een omgekeerd rugwerk :shock:
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 06 maart 2018 18:16

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Maar dan toch wel met de speakers de kamer in gericht hè en niet naar je rug anders heb je een omgekeerd rugwerk :shock:

Uiteraard, het rugwerk geluid moet van je af stralen de kamer in, daarom heb ik 2 stuks basreflex boxen onder de orgelbank voor het rugwerk te bespelen. Het hoofdwerk (evt met bovenwerk) en het rugwerk gekoppeld, dan zit ik midden tussen het volle orgelgeluid !

Maar ben je op zoek naar beter geluid dan kun je niet zomaar de microfoon positie uit elkaar trekken.
........alle microfoon opstellingen en looptijd verschillen ten spijt...het klinkt verbazend goed. :D

Wat is de definitie van beter geluid ? (s.v.p. geen theoretisch verhaal dit keer..maar even heel kort in Jip-en-Janneke taal)
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 maart 2018 18:53

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Wat is de definitie van beter geluid ? (s.v.p. geen theoretisch verhaal dit keer..maar even heel kort in Jip-en-Janneke taal)



gewoon doen wat jij het beste vind klinken,
korter kan het niet in J+J taal ;)

je voelt aan Marius dat dit antwoord niet echt "serieus" overkomt

jouw vraag heb ik uitgebreid eerder technisch omschreven, dat is de defenitie van technisch goed kloppend geluid.
wat jij nu wil horen is een subjectieve omschrijving van goed geluid, dat is per gebruiker verschillend.


je moet jezelf eerlijk de spiegel voorhouden en je afvragen
waarom klinkt een sampleset via een hoofdtelefoon wel goed, en is er dan geen behoefte aan werken per speaker verdelen?waarom kan een hoofdtelefoon wel alle dynamiek van een set verwerken?


terwijl een hoofdtelfoon simpel stereo is, klinkt bij jouw thuis 1 set front te speakers te dun/mager of teveel 2d in je oren, dan is het geluid niet goed,
probeer je te visualiseren hoe het zou klinken als je de hoofdtelefoon sound uit elkaar gaat trekken??
dan klopt er van de opname perspectief geen snars, waarom zou het bij speakers verdelen uitelkaar trekken wel opeens goed klinken? de sampleset blijft het zelfde.

p.s met hoofdtelefoon weergave sluit ik even uit, "dat het geluid ergens in je hoofd zit"
en de geluidsdruk, en ontbreken van akoestische vervuiling, dus puur het geluidsbeeld in perspectief zoals de microfoon dit opgenomen heeft.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 06 maart 2018 20:04

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Marius55 schreef:
Wat is de definitie van beter geluid ? (s.v.p. geen theoretisch verhaal dit keer..maar even heel kort in Jip-en-Janneke taal)


Beter geluid lijkt het meest op wat je in het echt hoort, op de plek waar het geluid is opgenomen.

Dan heb je 2 mogelijkheden:
1) als het geluid op afstand van de bron is opgenomen, hoor je de zo goed mogelijk de oorspronkelijke akoestiek (nat/surround geluid)
2) als het geluid heel dichtbij de bron is opgenomen, hoor je zo min mogelijk van de oorspronkelijke akoestiek (droog geluid).
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 06 maart 2018 20:20

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

......klinkt bij jouw thuis 1 set front te speakers te dun/mager of teveel 2d in je oren,.......
dit is zeker niet aan de orde Jan Wim. Ik geniet elke dag van het mooie orgelspel. Zelfs met 1 prestant 8 vt is er al een mooi vol en warm geluid. Met een simpele handgreep in GO kan ik zo 4 kanalen weer via 2 kanalen laten klinken. Toch laat ik het zo staan. Vind het prachtig om muziekstukken te oefenen met afwisseling van hoofdwerk en rugwerk en dat het rugwerk geluid ook achter je klinkt. En uitkomend spel op het rugwerk met de onderhand op bovenwerk of hoofdwerk... Heb vooral geen medelijden met mijn opstelling. Weet jij alleen nog een betere geluidskaart dan ik heb, de Focusrite Scarlett 2i4. ? Met 4 analoge uitgangen graag...
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 06 maart 2018 20:38

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Marius55 schreef:Vind het prachtig om muziekstukken te oefenen met afwisseling van hoofdwerk en rugwerk en dat het rugwerk geluid ook achter je klinkt. En uitkomend spel op het rugwerk met de onderhand op bovenwerk of hoofdwerk... Heb vooral geen medelijden met mijn opstelling.


Maar als de vraag is hoe het (nog) beter kan, dan zou jij waarschijnlijk veel winst boeken met een orgel met hoofd- en rugwerk dat op de orgelbank opgenomen wordt. Met een quadrofone opname-opstelling, zodat je speakers voor en achter kunt gebruiken.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 06 maart 2018 22:52

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Inderdaad een goede vraag JanWim, van die hoofdtelefoon.. :)

Marius, inderdaad is een goede setup de setup waar je zelf tevreden mee bent. En dan heb je helemaal geen betere geluidskaart nodig ;)
Wil je toch wat beters, dan kun je ook iets nemen met meer uitgangen. Dan kun je naar een Motu Ultralite of RME fireface ofzoiets.
Waarom maximaal 4 uitgangen?

Josq, jij bedoelt een set microfoons op de orgelbank en van daaruit de hele set opnemen?
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 07 maart 2018 11:12

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Josq, jij bedoelt een set microfoons op de orgelbank en van daaruit de hele set opnemen?
.. Nee Anco, ik denk dat Jos een sampleset bedoeld waarbij de opname is gedaan met 4 microfoons op de orgelbank. Ik vraag me af of er een sampleset bestaat waar dit zo is opgenomen. Ik denk het niet....
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 07 maart 2018 11:31

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Marius, volgens mij hebben we het over hetzelfde ;)
Microfoons op de orgelbank, en dan de sampleset opnemen.. :)

En nee, ik verwacht niet dat er iemand is die zijn sets op die manier wil gaan opnemen.. Het zou niet zo goed verkopen denk ik

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 maart 2018 11:54

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

die set bestaat wel, maar het is uiteindelijk niet een success geworden dat Jiri er mee door gaat

http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/f ... model.html
Menesterol
Moist (semi-dry)
The recording was done near the organ case. The samples still contain some reverberation of the church, although the direct sound of pipes prevails. It is approximately the recording of the position of the organist. While the totally dry samples may sound rough when used without any additional reverberation, this "moist" variant of the sample set may be preferred by those who like dryer acoustics for home practicing. It may sound quite natural in the home ambience.

dry is echt in de orgelkas opgenomen, en Moist is net naast de orgelkas, ongeveer positie speler



ook hier geldt weer het perspectief klopt niet meer

het kan pas echt als je iedere pijp zonder akoestische referentie opneemt
en dan ook nog eens iedere pijp even dichtbij.
dan pas krijg je een set die geen referentie meer in zich heeft, want nu blijft er toch nog snel afstand tussen bv hoofwerk e.d. bestaan, die afstands informatie moet dan ook verdwijnen.
als dat in een set verwerkt is, zou je registers /werken geheel naar eigen inzicht kunnen positioneren.
maar wat doe je met fase problemen?
diegene die correctie software gebruiken zullen beamen dat fase correctie zeker invloed op het geluid heeft.
meer dan je denkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 maart 2018 12:21

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

M.i. niet correct.
In de ODF is de X, Y en Z positie vastgelegd van elke pijp tov de microfoon, die die pijp heeft opgenomen.
Als je dus een microfoon nabij de orgelbank zou plaatsen, gaat het dus gewoon goed. De enige juiste referentie en perspectief t.ov de pijpen is dan de orgelbank. En dat is in Menesterol (een orgel in 1 kas zonder een rugwerk) dus juist gedaan.

Trouwens, ook als je op een orgelbank van een pijporgel zit heb je vertragingen in het geluid (343,6 m/sec bij 20 gr. celsius) bij het spelen op dat (mechanisch) pijporgel. Voor elke pijp dus anders.
Laten we het in HW niet anders gaan doen dan in de werkelijkheid.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 07 maart 2018 12:37

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Correct Evert-Jan.
Maar het ging hier wel om een opstelling waarbij de speakers op verschillende locaties werden neergezet. Dus hoofdwerk van voren, rugwerk van achter (misschien zelfs nog bovenwerk hogerop, zwelwerk in een kast?). Daarbij worden de speakers dus al op verschillende afstanden geplaatst. En dan krijg je als optelsom ook nog de afstand in de opnames vanwege de afstand in het echte orgel. En krijg je dus afstand op afstand bij elkaar opgeteld.

Dus dan zou je strikt genomen iedere pijp van dezelfde afstand moeten opnemen. Alleen dan kun je de speakers vrij plaatsen om een 'eigen orgel' te creëren of rugwerk e.d. na te bootsen.
Zet je de microfoons op 1 vaste plek bijvoorbeeld de orgelbank, dan werk je puur met de echte afstand zoals bij het echte orgel. En dan 'moet' je je speakers juist weer op 1 plek zetten zonder verdeling van werken en afstanden.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 maart 2018 12:50

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Het vrij kunnen plaatsen van speakers als elke pijp zonder referentie is opgenomen, gaat ook niet.
Bij bijv. het orgel van St. Omer zit het met je rug "in de rugwerkkas" (er is daarvoor een uitsparing in die kas gemaakt anders kun je niet tussen de klavieren en hert rugwerk zitten), terwijl het recit boven achterin in de orgelkas zit op ca. 7 m. en het pedaal links en rechts op ca 3 m. vanaf de orgelbank.
Dit kun je toch niet op deze afstanden in een huiskamer plaatsen?

Bij een andere sample set dan ook de speakers weer verplaatsen?

Kortom, louter theoretisch. Praktisch nooit haalbaar, met wat voor techniek dan ook.

Als je dus al vanaf de orgelbank een orgel wilt opnemen tbv een sample set, kan dat gewoon in de bestaande HW techniek: de X, Y, en Z waarde voor elke pijp in de ODF vastleggen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 maart 2018 14:35

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

exact Evert-Jan en daarom schreef ik iedere pijp moet referentiearm worden opgenomen , wat in de praktijk onmogelijk is. zodat de prestant uit het rugwerk even referentiearm klinkt als die van het hoofwerk, qua akoestiek zou dat nog wel lukken, maar qua intonatie enz. niet .ook is dat niet vaste leggen in de odf die we nu gebruiken, zoals je schreef nu krijgen ze al een positie x/y as
terwijl dan iedere referentie arme pijp ook locatie arm zou moeten worden opgeslagen
al zou het wel lukken moet je thuis een compleet nieuw orgel op gaan bouwen, wat per saldo altijd minder klinkt.

Jiri bv. heeft het meeste werk om aan de hand van referentie opname het gesampelde orgel zo dicht mogelijk weer bij die referentie na te bouwen.
en de thuis gebruiker zou dat weer ongedaan maken door het geheel uit elkaar te trekken :?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 maart 2018 15:27

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

moed verzameld ga een nieuwe poging doen :lol: :lol:

na mijn technisch verhaal gaat het na 2a3 berichten weer over een rugwerk en plaatsing daarvan :twisted:

ik hoop dat plaatjes wat meer vertellen
ik zal het proberen heel basic en jip en janneke te houden.

ik heb een plaatje van het hoofdorgel Laurenskerk genomen, nu wat zien we een pijporgel ;)
mooi, maar hoe kan ik dat thuis in de kamer krijgen? qua formaat en gewicht enz. niet uitvoerbaar .

orgel laurens.jpg

het idee ontstaat om het op te nemen en speelbaar te maken voor hauptwerk.

dat doen we met een microfoon(laat meer kanaals even rusten is weer een andere discussie)
de microfoon bestaat uit 2 exemplaren die volgens een bepaalde opstelling en afstand hart op hart, het geluid kunnen
opnemen.

dus die microfoon zetten we ergens in de kerk zodat het hele orgel "gezien"kan worden door de microfoon.

willen wij die microfoon zien draaien we ons om met het gezicht dus van het orgel af.
kijk nu zien wij ook opeens geen orgel meer :lol: :lol:

dit beeld moet je vasthouden de microfoon "ziet" namelijk ook geen orgel.
al het analoge pijporgel geluid wordt via het elektronische kapsel van de microfoon omgezet naar informatie.
nu de orgelpijp zend deze informatie naar de microfoon.

vanuit alle lagen links,rechts, hoog, laag, dichtbij, vederweg enz.
heel simpel heb ik dit even getekend met kleurlijnen.

Organ_in_St._Lawrence_Church_(16088512927).jpg


nu al die verschillende informatie, waarbij ik het bewust informatie noem en geen orgelpijp, komt terecht bij de microfoon.
de microfoon gaan we voorstellen als 1 rechte lijn zie groenebalk in de foto. waarop alles een plaatsje krijgt.

opnieuw heel simpel onderstaand plaatje is wat de microfoon aan informatie opslaat, een heel divers landschap, wat op het 1e gezicht totaal geen samenhang heeft, maar er zit een militaire nauwkeurigheid achter.

kapsel.jpg


nu zijn we denk ik ondertussen wel genoeg los geweekt van het echte orgel en zien we uiteindelijk niets anders meer dan eindeloze cijfer combinaties ontstaan.

einde orgel :(


echter de microfoon en het circus wat daar aan vast zit is intussen enorm druk bezig.
alle "pijp" informatie wordt gelabeld, alles wordt nauwkeurig vastgelegd, afstand van geluid, vanuit welke hoek het geluid de microfoon bereikt, komt het geluid van boven of beneden links of rechts enz. enz.

er is niet een informatie bestandje wat geen label krijgt.

nu maak ik een enorme reuzenstap en op een dag ploft de sampleset kant en klaar op de deurmat.

dan is de vraag hoe kunnen wij thuis de groene balk (rechte lijn) van de microfoon terug simuleren??

het aller eenvoudigst is een hoofdtelefoon, qua groene balk is dat de absolute winnaar, alleen er kleven wat ongemakken aan die ons brein en oren op langere termijn niet zo goed kunnen hebben.

dan een 2e alternatief een set stereo speakers, maar daar kleven feitelijk weer geheel andere ongemakken aan. Maar die zijn wel langer vol te houden.

even terug naar de hoofdtelefoon, de groene balk is nog compleet en het opgenomen orgel projecteert daar erg mooi op. dus waarom zouden we die groenebalk slopen??
waarom zouden we b.v het rugwerk van die groenbalk afhalen, en al zou dat mogelijk zijn ergens anders terug plakken??
dat is m.i. een beetje raar, en getuigt niet van "respect" naar het echte orgel :lol:

nee het is ook niet nodig het klinkt gewoon oke, net of je erbij bent in de kerk tijdens de opname.


waarom bestaat de behoefte bij speakers dan wel om b.v een rugwerk opeens achter of onder je te laten klinken?
dat is net zo vreemd als dat we het bij de hoofdtelefoon zouden doen!!!!buiten het feit je moet extra investeren in meerkanaals geluidskaart, meer speakers, evt,versterking enz..
zeker voor ons zuinige hollanders opmerkelijk.

ik staak hier even het verhaal, en wil graag vragen waarom laten we bij een hoodftelefoon de groenebalk wel in tact
en gaan we met speaker weergave rommellen??
en probeer dan te "denken" zoals de microfoon dat kan, die weet niet wat een rugwerk is, of wat een bazuin is, hoofdwerk enz.

ik trek thuis het geluid graag uitelkaar omdat....................................................................................
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 07 maart 2018 16:02, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 07 maart 2018 15:59

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

waarom bestaat de behoefte bij speakers dan wel om b.v een rugwerk opeens achter of onder je te laten klinken?
dat is net zo vreemd als dat we het bij de hoofdtelefoon zouden doen!!!!buiten het feit je moet extra investeren in meerkanaals geluidskaart, meer speakers, evt,versterking enz..
zeker voor ons zuinige hollanders opmerkelijk.

ik staak hier even het verhaal, en wil graag vragen waarom laten we bij een hoodftelefoon de groenebalk wel in tact
en gaan we met speaker weergave rommellen??
en probeer dan te "denken" zoals de microfoon dat kan, die weet niet wat een rugwerk is, of wat een bazuin is, hoofdwerk enz.

ik trek thuis het geluid graag uit elkaar omdat...
Ja --- omdat wat ? Je denk wellicht: DAT GAAT NIET GOED... Daar klinkt het ZO fout als wat .....! Hij rommelt maar wat aan....het bestaat niet dat het het geluid nog ergens naar lijkt.

Beste Jan Wim. Jou uitleg is me volkomen duidelijk. Het is precies zoals je het in 2017 hebt uitgelegd in een ander forum staartje.
Zou ik dit de originele Johannes Rembrandt klanken doen (nl. scheiden hoofdwerk / rugwerk posities) dan heb je er geen probleem mee, toch ? Alle sample tonen zijn door Johannus Orgelbouw geheel onafhankelijk van de ruimte en ook onafhankelijk van onderlinge pijp afstanden opgenomen. Ik ben er niet bij geweest, maar daar ga ik wel van uit.
Je bet overtuigend genoeg geweest - ik weet dat het geluidstechnisch niet oké is, maar waarom klinkt het toch zo mooi bij mij ? Ik kan het niet verklaren, maar kom eens spelen en luisteren...
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 07 maart 2018 16:06

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Ik denk dat "compromis" hier het sleutelwoord is. Je offert het ene op om het andere te bereiken. Dat doen we allemaal. Je kunt Marius wel verwijten dat hij opnames uit elkaar trekt om een hoofdwerk/rugwerkbeleving te bereiken, maar omgekeerd kan Marius ons verwijten dat we de hoofdwerk/rugwerkbeleving opofferen om de originele opname zo getrouw mogelijk weer te geven.
VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com