Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Revisie MFB Speakers

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 06 maart 2018 22:22

Revisie MFB Speakers

Beste forumleden,

Ik heb MFB 6544/R13 speakers aangeschaft.
Ze zijn nog niet in het orgel gebouwd, de speakerkast moet nog iets smaller gemaakt worden, heb net wat te weinig ruimte om onder de speakers een dun stukje "speaker-pad" te leggen. http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=4&t=3096

Nu wil ik deze zelf gaan reviseren, de elco's vervangen.
Wie heeft er ervaring met het reviseren van MFB's of eventueel tips voor het solderen.
Kan je beter een desoldeerlint of desoldeerpomp gebruiken om het oude soldeer te verwijderen ?

Ben ook nog opzoek naar een goede/goedkope soldeerbout of soldeerstation. Heeft iemand misschien een advies hiervoor. Ik weet dat Weller een topmerk is, maar dat vind ik te duur en gebruik een soldeerstation/bout daar te weinig voor. Is bijvoorbeeld een Velleman van rond de €50,00 ook goed voor minder intensief gebruik.

Groet Hans
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 06 maart 2018 22:41

Re: Revisie MFB Speakers

Geen ervaring met reviseren, wel met solderen.
Een Velleman soldeerstation is prima, het hoeft echt niet duur te zijn. Ik heb zelf ook een stationnetje van Velleman.
Thuis soldeer ik erg weinig en heb ook geen desoldeerpomp, maar tijdens mn opleiding gebruikten we die wel. Erg handig zon pompje.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 06 maart 2018 22:49

Re: Revisie MFB Speakers

anco.marijs schreef:Geen ervaring met reviseren, wel met solderen.
Een Velleman soldeerstation is prima, het hoeft echt niet duur te zijn. Ik heb zelf ook een stationnetje van Velleman.
Thuis soldeer ik erg weinig en heb ook geen desoldeerpomp, maar tijdens mn opleiding gebruikten we die wel. Erg handig zon pompje.


Dat is het ook, je soldeer af en toe en nu even voor de speakers, en dan een duur ding aanschaffen vind ik niet nodig.
Ga me eens verdiepen in de soldeerstations van Velleman.

Bedankt Anco.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 07 maart 2018 15:47

Re: Revisie MFB Speakers

Hans, misschien heb je hier wat aan:

In de tijd dat de MFB geprduceerd werden, heb ik een jaar in de “meetgroep” bij Eminent gewerkt. (1978). Daar werden de orgelprinten getest en gerepareerd.

Kleine axiale componenten, dus de liggenden, werden meestal kort op de print afgeknipt. Print omkeren, vertinde soldeerstift kort tegen het soldeereilandje en met een rvs pincet het component puntje opvissen. Meestal waren die omgebogen.
Componentgaatjes werden opengemaakt door het met het rvs pincet kort in het gesmolten soldeer te prikken.
Na 40 jaar heb ik dat pincet nog altijd in het pennenpotje op de boekenplank.

Alleen om IC’s eruit te halen én bij dubbelzijdige printen werd er wel met desoldeerlint gewerkt. Bij enkelzijdige printen deden we dat niet.
Bij het gebruik van desoldeerlint komt er veel warmte vrij op de printsporen, met gevaar dat die los komen van de print.

Het is dus vooral zaak om steeds maar heel kort je soldeereilandje te verhitten, goed doorvloeien en wegwezen.
Op een vochtige soldeersponsje je soldeerstift regelmatig schoonvegen hé.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 07 maart 2018 18:03

Re: Revisie MFB Speakers

Prima tips, Gerrit...!!

WEL zou ik de aspirant (de)-soldeerder, die kennelijk geen electronica-ervaringsachtergrond heeft, adviseren om iemand in de arm te nemen die dat wel heeft.

Want sowieso reeds de kunst van het solderen, dat zou ik dan toch even oefenen op en paar oude printjes, ipv maar meteen de soldeerbout ( hoe lang precies??) tegen allerlei soldeerpunten op die MFB-prints te houden. Je wilt het toch heel houden, nietwaar??

En dan heb je natuurlijk nog: http://www.mfbfreaks.com/reparatie-en-s ... mfb-boxen/

Succes gewenst..

Geert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 maart 2018 18:42

Re: Revisie MFB Speakers

Het is niet alleen componenten vervangen, maar daarna ook opnieuw afregelen. En daar moet je dus de spullen en instructies voor hebben.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 maart 2018 18:56

Re: Revisie MFB Speakers

ruststroom meten en indien nodig afstellen,
ik denk dat als je weinig kennis hebt, het eindresultaat niet geheel 100% zal worden.
maar ik neem aan dat MFB freaks wel wat hulp op afstand kan bieden.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 07 maart 2018 20:25

Re: Revisie MFB Speakers

Bedankt voor alle tips.
Als ik het allemaal lees word ik beetje terughoudend.

Ik heb wel een technische achtergrond, afregelen (meten) geen probleem.
Werk zelf in de meet en regeltechniek.

Met solderen heb ik bijna geen ervaring, alleen wat reparaties van speelgoed.
In het verleden wel wat met hardsolderen gedaan, maar dat is weer wat anders.

Eerst ga ik de aangepaste speakers maar werkend in het orgel plaatsen, moet ook nog wat gesoldeerd worden, speakers had ik eruit gehaald i.v.m het aanpassen van de kast.

Wordt vervolgd.

Gr. Hans

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 maart 2018 20:43

Re: Revisie MFB Speakers

nou Hans zo lezend zo ik niet te terughoudend zijn,
gewoon zoals Geert schreef even oefenen op een oud stukje print dan heb je de feeling , gewoon doen.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 08 maart 2018 13:26

Re: Revisie MFB Speakers

Op kantoor even in de afvalbak gezocht, oude regelaar gevonden.
Gassoldeerbout, Weller wp2 pyropen jr, uit het magazijn geleend.
Deze is in temperatuur grof regelbaar van 200 - 450 °C, MFBFreak geeft aan om op 350°C te solderen.

Ik kan wat gaan oefenen.

Speakers zijn gisteren voor de tweede keer over de vandiktebank gehaald.
Heb nu wel genoeg ruimte om een dun stuk speaker-pad eronder te leggen.
Eerst weer de speakers erin zetten en kijken wat de speakers doen als ze in het orgel zijn geplaatst.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 maart 2018 15:58

Re: Revisie MFB Speakers

Hans B schreef:Op kantoor even in de afvalbak gezocht, oude regelaar gevonden.
Gassoldeerbout, Weller wp2 pyropen jr, uit het magazijn geleend.
Deze is in temperatuur grof regelbaar van 200 - 450 °C, MFBFreak geeft aan om op 350°C te solderen.

Ik kan wat gaan oefenen.

Speakers zijn gisteren voor de tweede keer over de vandiktebank gehaald.
Heb nu wel genoeg ruimte om een dun stuk speaker-pad eronder te leggen.
Eerst weer de speakers erin zetten en kijken wat de speakers doen als ze in het orgel zijn geplaatst.



ik zou de speakerprints zelf niet met gassoldeerbout doen Hans, maar misschien is dat een beetje onterechte angst van mij.

en...................... :oops: . je kan niet iets over de vandiktebank halen, dan is het een vlakbank ;)
ik denk dat je 2 type machines door elkaar mixt ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 08 maart 2018 20:08

Re: Revisie MFB Speakers

Geert schreef:
Want sowieso reeds de kunst van het solderen, dat zou ik dan toch even oefenen op en paar oude printjes,

Was ik inderdaad vergeten nog toe te voegen.

Jan Wim schreef:
ik zou de speakerprints zelf niet met gassoldeerbout doen Hans

Je kunt een goede (bijna Weller) lenen van onze zoon.

Hans schreef:
Als ik het allemaal lees word ik beetje terughoudend.

Kom kom Hans.
Wil wel een avondje samen doen hoor.
Ruststroom vroeger ook talloze keren afgeregeld.
Vervang rubbertjes voor de trafovoet had ik al gevonden voor je.

Wel eerst secuur de vervang spullen verzamelen.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 08 maart 2018 21:15

Re: Revisie MFB Speakers

Jan Wim schreef:ik zou de speakerprints zelf niet met gassoldeerbout doen Hans, maar misschien is dat een beetje onterechte angst van mij.

en...................... :oops: . je kan niet iets over de vandiktebank halen, dan is het een vlakbank ;)
ik denk dat je 2 type machines door elkaar mixt ;)


Gassoldeerbout regelt toch ook gewoon op temperatuur. Ik dacht een voordeel, geen netsnoer er aan.

Die vandiktebank, ik weet ook niet hoe ik erbij kom, als ik plaatjes op internet bekijkt lijk het erg veel op een vlakband ;)

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 08 maart 2018 21:22

Re: Revisie MFB Speakers

GerrGouw schreef:
Geert schreef:
Want sowieso reeds de kunst van het solderen, dat zou ik dan toch even oefenen op en paar oude printjes,

Was ik inderdaad vergeten nog toe te voegen.

Jan Wim schreef:
ik zou de speakerprints zelf niet met gassoldeerbout doen Hans

Je kunt een goede (bijna Weller) lenen van onze zoon.

Hans schreef:
Als ik het allemaal lees word ik beetje terughoudend.

Kom kom Hans.
Wil wel een avondje samen doen hoor.
Ruststroom vroeger ook talloze keren afgeregeld.
Vervang rubbertjes voor de trafovoet had ik al gevonden voor je.

Wel eerst secuur de vervang spullen verzamelen.


Ik ben wat voorzichtig, wil de speakers niet verknoeien.
In principe hoef je alleen maar de elco's te vervangen voor een revisie, dat geeft Thomas aan.
Het liefst wil ik zelf iets aanschaffen, heb ik er in de toekomst ook wat aan.
Ik weet ook niet wat de revisie bij mfbfreaks kost, maar met 2 elcosetjes en een soldeerbout / station ben ook zo € 130 - € 150 kwijt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 maart 2018 21:28

Re: Revisie MFB Speakers

Hans B schreef:
Jan Wim schreef:ik zou de speakerprints zelf niet met gassoldeerbout doen Hans, maar misschien is dat een beetje onterechte angst van mij.

en...................... :oops: . je kan niet iets over de vandiktebank halen, dan is het een vlakbank ;)
ik denk dat je 2 type machines door elkaar mixt ;)


Gassoldeerbout regelt toch ook gewoon op temperatuur. Ik dacht een voordeel, geen netsnoer er aan.

Die vandiktebank, ik weet ook niet hoe ik erbij kom, als ik plaatjes op internet bekijkt lijk het erg veel op een vlakband ;)


het kan best goed gaan Hans het is meer dat ikzelf nooit met een gassoldeerbout gewerkt heb, dus meer een soort angst gevoel, terwijl dit misschien niet nodig is. als het op je proefprintje goed gaat.

een vlakbank gebruik je in principe om ruwhout aan 2 zijde vlak en haaks te maken, dus dat een balk zeg maar een 90 graden haaks wordt.
daarna gaat deze door de vandiktebank om op de juiste afmeting geschaafd te worden.
dat geeft altijd wat druk op het materiaal omdat er invoer walsen voor de beitels zitten, dit apparaat geeft soms de bekende "machineslag" aan hout mee
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 08 maart 2018 21:52

Re: Revisie MFB Speakers

Hans schreef:
Gassoldeerbout, Weller wp2 pyropen jr, uit het magazijn geleend.

Heb even op internet gekeken Hans.
Ja zou goed resultaat moeten geven, net zoals we vroeger bij Eminent de temperatuur geregelde Wellers hadden.
Een puntstift van de juiste dikte. Toentertijd was dat de middelste van de drie beschikbare.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 08 maart 2018 22:50

Re: Revisie MFB Speakers

Met een gassoldeerbout kan je prima op printen solderen. Wel is het zaak om de temperatuur goed af te stellen, in feite zo laag mogelijk. Een gassoldeerbout kun je over het algemeen wel vergelijken met een elektrische van een Wattje of 100!.
Daarnaast moet je er terdege rekening mee houden dat naast de soldeerpunt ook tussen punt en het handvat ook veel warmte vrij komt. Daar brandt namelijk de gasvlam. Voor de toevoer en afvoer bevinden zich flinke openingen.
Je loopt het risico dat je ongewild iets "verbrandt", maar dan niet met de soldeerpunt.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 09 maart 2018 00:03

Re: Revisie MFB Speakers

Jan schreef:Met een gassoldeerbout kan je prima op printen solderen. Wel is het zaak om de temperatuur goed af te stellen, in feite zo laag mogelijk. Een gassoldeerbout kun je over het algemeen wel vergelijken met een elektrische van een Wattje of 100!.
Daarnaast moet je er terdege rekening mee houden dat naast de soldeerpunt ook tussen punt en het handvat ook veel warmte vrij komt. Daar brandt namelijk de gasvlam. Voor de toevoer en afvoer bevinden zich flinke openingen.
Je loopt het risico dat je ongewild iets "verbrandt", maar dan niet met de soldeerpunt.


Dat is inderdaad wel een goed aandachtspunt.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 09 maart 2018 00:31

Re: Revisie MFB Speakers

EN natuurlijk dun multicore soldeer gebruiken he.......

Ik herinner mij, dat op de originele Philips documentatie, ook afregelpunten zijn aangegeven.
Mooiste is, om, na afregeling van de ruststroom, nog even met een sinus uit te sturen tot het clippingpunt en te zien, of dat symmetrisch wordt bereikt. Moet je wel weer een belastingsweerstand van voldoende vermogen hebben....

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 maart 2018 07:28

Re: Revisie MFB Speakers

wat Geert schrijft is wel aan te raden , uitsturing, tot clippunt.
maar als je toch bezig bent (en misschien kan Gerrit je hier mee helpen)
in ieder geval niet uitvoeren als je niet weet wat je moet doen.



kijk dan ook eens naar het rumblefilter, dit verzorgd n.l de afsnijdfrequentie, vroeger in de gloriedagen van de MFB
was het vaak zo dat er een platenspeler als bron aan hing. Die platenspelers gaven soms flink rumble in het laag frequent , qua afstelling rumblefilter gingen ze daar net boven zitten, maar met dat kantelpunt kan je zeker nog wel wat stoeien. Dit heeft geen invloed op de belastbaarheid

succses
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 12 maart 2018 00:13

Re: Revisie MFB Speakers

JAn Wim, met MFB moet je uitkijken als je in het sub-lag gaat morrelen.

Omdat de relatief kleine speakers, ook nog eens gemonteerd in relatief kleine kastjes, dus een hoge afsnijfrekwentie krijgen, moet de MFB, die dit tracht te kompenseren, als je tot 0 Hz zou doorgaan, ZEER hoge terugkoppelingssignalen uitsturen, die de belasting van de eindvs en max conusuitslagen ver te boven zouden gaan.

Vandaar, dat begrenzing van het sub-laag hier toch wel enigszins gewenst blijft......

HG

Geert

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 12 maart 2018 00:42

Re: Revisie MFB Speakers

Uit de service-documentatie van de 544:

Clip_2.jpg


HG

Geert
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 maart 2018 07:31

Re: Revisie MFB Speakers

geert01 schreef:JAn Wim, met MFB moet je uitkijken als je in het sub-lag gaat morrelen.

Omdat de relatief kleine speakers, ook nog eens gemonteerd in relatief kleine kastjes, dus een hoge afsnijfrekwentie krijgen, moet de MFB, die dit tracht te kompenseren, als je tot 0 Hz zou doorgaan, ZEER hoge terugkoppelingssignalen uitsturen, die de belasting van de eindvs en max conusuitslagen ver te boven zouden gaan.

Vandaar, dat begrenzing van het sub-laag hier toch wel enigszins gewenst blijft......

HG

Geert


klopt Geert, maar standaard staan ze vrij hoog afgesteld, mits normaal uitgevoerd wordt kan er zeker nog winst behaald worden, bij Christian Boogaard zijn mfb"s is dit ook toegepast, zonder problemen kan dit i.c.m. hauptwerk.
Alleen zonder enige ervaring zou ik niet aan die klus beginnen :!: ik weet niet waar Hans zijn kennis stopt/begint ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 12 maart 2018 08:12

Re: Revisie MFB Speakers

https://www.marktplaats.nl/verkopers/1799450.html
deze meneer doet ook iets met philips boxen

Bartmans :D

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 12 maart 2018 09:58

Re: Revisie MFB Speakers

JA, klopt, Jan Wim, bij Christiaan klonk het goed; ook in dat kerkje in Horne als ik mij niet vergis.......

HG

Geert
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com