Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Sampleset Frans Baroque

Toon actieve onderwerpen


hpw

Berichten: 123

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 21 dec 2017 12:12

Sampleset Frans Baroque

Ik ben me aan het oriënteren op een Hauptwerk (demo) sampleset om Couperin orgelmuziek op te kunnen spelen.
Ik zie dat zowel Sonus P. (o.a. St. Max., Dom Bédos (??), Rozay) als Sygsoft (van Petegem- Sint-Martinuskerk in Haringe Vlaanderen) dergelijke sets heeft uitgebracht.

Iemand een tip?
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 21 dec 2017 12:21

Re: Sampleset Frans Baroque

(heel veel) Luisteren op Contrebombarde

Berichten: 7

Geregistreerd: 18 maart 2014 20:56

Bericht 22 dec 2017 17:16

Re: Sampleset Frans Baroque

Ik ben weg van St Maximin. Prachtige fluiten, schetterende tongwerken, perfecte akoestiek.

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 03 maart 2018 18:32

Re: Sampleset Frans Baroque

St. Michel en Thiérache zou ik ook even beluisteren, ik heb deze set uitgekozen en ben daar erg tevreden over.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 04 maart 2018 01:38

Re: Sampleset Frans Baroque

St. Michel is heel authentiek van klank.

St maximin is groots en undrikwekkrnd

Rozay is een oudere klank meer 17e eeuws

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 04 maart 2018 16:45

Re: Sampleset Frans Baroque

Probeer ook St Omer, een superset voor Franse barok, zeer veel oud pijpwerk.
Ook een demo beschikbaar met een paar stemmen.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 04 maart 2018 17:18

Re: Sampleset Frans Baroque

Wellicht kan Omer Frans barok vertolken. Heb het nooit geprobeerd. Maar er mankeren wel allerlei registers om echt alle oud Franse muziek authentiek erop te kunnen vertolken.
Het blijft voor mij toch wel een romantisch orgel.
Utrecht Domkerk heeft ook nog veel oud pijpwerk. Maar het is echt geen renaissance orgel meer.

Ter aanvulling: had tovallig Louis Marchandmuziek bij de hand en enekle werken daaruit op St. Omer gespeeld. Konklusie: klinkt niet echt goed, noch overtuigend, en tevens neit gebqlanceerd. Alle trompetten 8' klinken veesl te C-Coll-ig (zijn ze de m.i. ook), en niet echt klassiek.

St. Omer: echt niet aanbevolen voor oudere Franse muziek. Je kunt ook geen Quators erop spelen. Geen losse tertsen, en maar een Nazard. De dospsitie en klnakkleur schiet tekort.

Ik vond het wel een aardige suggestie; daarom probeerde ik dat orgel. Ik heb zowel St Maximim als St. Thierache. beide zeer aanbevolen. Het kleine orgel is een intiemere ervaring. Het grote Isnard is een uitdaging, een hemels geluidsmonster, met een schitterend Bombarde plenum (heb je een goede koptelefoon of boxen?). Maar veel natter en toch intiem in de zachtere registers. Ik vind ze beide heel mooi en als het kan koop ze beide (eventueel wellicht).

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 04 maart 2018 21:31

Re: Sampleset Frans Baroque

@Adri, het is niet mijn intentie te stellen dat St Omer "echt alle oude Franse muziek authentiek" kan vertolken". Er is namelijk heel veel oude en oudere muziek en nog veel meer smaak(verschillen). St Omer is het waard genoemd te worden op de vraag naar samplesets voor Franse Baroque. Ik speel er zelfs wel eens Bach op. Prachtig en inspirerend (voor mij dan :D )

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 05 maart 2018 09:53

Re: Sampleset Frans Baroque

Fokko schreef:@Adri, het is niet mijn intentie te stellen dat St Omer "echt alle oude Franse muziek authentiek" kan vertolken". Er is namelijk heel veel oude en oudere muziek en nog veel meer smaak(verschillen). St Omer is het waard genoemd te worden op de vraag naar samplesets voor Franse Baroque. Ik speel er zelfs wel eens Bach op. Prachtig en inspirerend (voor mij dan :D )


dat wist ik wel, maar het was toch om het eventjes te proberen.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 05 maart 2018 14:56

Re: Sampleset Frans Baroque

Zelf speel ik heel graag franse barok op Ebersmunster. (Je hebt ook nog Arlesheim, maar die ken ik niet goed)

note.
Ik speel wel (uitsluitend) met een hoofdtelefoon. met hoofttelefoon vind ik OAM samplesets erg goed.

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.

PdW

Berichten: 34

Geregistreerd: 01 maart 2016 21:10

Bericht 05 maart 2018 22:15

Re: Sampleset Frans Baroque

Als we dan toch bezig zijn (St. Omer kwam al langs): Holzhey Weissenau is misschien wel meer geschikt dan St. Omer voor Franse Barok. Holzhey heeft een synthese gemaakt tussen de Zuidduitse en Franse barok, waarbij de grondstemmen (inclusief strijkers) en het plenum (met tertsmixtuur) vooral zuidduits klinken, denk aan het Trost orgel in Waltershausen. De tongwerken en de cornet spreken echt Frans.
Ik kom wel af en toe wat tekort in de Franse barokmuziek, zoals een mooie nasard + tremulant, een terts, larigot en een snaterende cromorne. Aan de andere kant krijg je er ook een heel orgel bij waar je heel mooi Bach op kan spelen ;)
groet
Pieter

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 05 maart 2018 22:25

Re: Sampleset Frans Baroque

PdW schreef:Als we dan toch bezig zijn (St. Omer kwam al langs): Holzhey Weissenau is misschien wel meer geschikt dan St. Omer voor Franse Barok. Holzhey heeft een synthese gemaakt tussen de Zuidduitse en Franse barok, waarbij de grondstemmen (inclusief strijkers) en het plenum (met tertsmixtuur) vooral zuidduits klinken, denk aan het Trost orgel in Waltershausen. De tongwerken en de cornet spreken echt Frans.
Ik kom wel af en toe wat tekort in de Franse barokmuziek, zoals een mooie nasard + tremulant, een terts, larigot en een snaterende cromorne. Aan de andere kant krijg je er ook een heel orgel bij waar je heel mooi Bach op kan spelen ;)
groet
Pieter


Sorry, maar hier ben ik niet mee eens. De mixturen en tongwerken van dat orgel zijn allen erg onmuzikaal hard, en niet mooi voor Bach muziek. Dat orgel is m.i. slecht gerestaureerd. De intonatie is m.i. behoorlijk aangetast.

Voor Franse muziek uit de 17e en 18e eeuw: ook niet.

Ik vind Weissenau geen mooi orgel. Wel enkele lieve klanken in de grondstemmen; maar dat is alles.

Ik weet dat dit persoonlijk is, maar het orgel klinkt in mijn oren niet oud, maar koud.

Heel goed opgenomen, dat wel. Gernot Wurst' werk is heel prima.

Rozay, St. Michel of St. Maximim zijn nog steeds de beste keuzen. Is het kiezen uit drie orgels nog te gering een keuze?

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 05 maart 2018 22:52

Re: Sampleset Frans Baroque

Boeiend, deze verschillen in beleving / klankopvatting. Dat maakt de orgelwereld zo gevarieerd en interessant. Ik lees met belangstelling mee.
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 26

Geregistreerd: 08 okt 2015 10:05

Bericht 06 maart 2018 20:08

Re: Sampleset Frans Baroque

Zowel St Maxim als Dom Bedos van Sonus Paradisi vindt ik erg goede sampel sets.
U kunt ze bij mij thuis uitproberen. Als U daar behoefte aan hebt kunt U mij bellen op 0619432897

Hartelijke groeten Fam G Teunis Elzenlaan 34 Wierden

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 07 maart 2018 19:14

Re: Sampleset Frans Baroque

gerritteunis schreef:Zowel St Maxim als Dom Bedos van Sonus Paradisi vindt ik erg goede sampel sets.
U kunt ze bij mij thuis uitproberen. Als U daar behoefte aan hebt kunt U mij bellen op 0619432897

Hartelijke groeten Fam G Teunis Elzenlaan 34 Wierden


oeps, ik had Dom Bedos vergeten. Ook de moeite waard om te overwegen.

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 07 maart 2018 22:45

Re: Sampleset Frans Baroque

Dom Bedos heeft wel 5 klavieren, terwijl de meeste Hauptwerk gebruikers er maximaal 2 a 3 hebben, maar dit ter zijde reeds.
Dom Bedos is ook nieuwbouw, maar wel in een oude traditie nagebouwd.

Het meeste geschikte instrument voor authentieke uitvoering van Franse barok (en dan spreek ik uit jaren lange ervaring) is voor mij Forcalquier, St. Maximin,
St. Michel en Thiérache.
Waarvan St. Michel en Thiérache wel is opgenomen met de originele tremulant.
De rest van de Hauptwerk-sets zijn met Hauptwerk tremulant simulatie.

St. Michel en Thiérache (orgel ken ik persoonlijk zeer goed) is vrijwel geheel intact met origineel materiaal, het instrument is tijdens de beelden storm met gerust gelaten omdat de beeldenstormers van die tijd een grote omweg moesten maken om er te geraken, en dat er andere abdijen, klooster, kerken dichterbij waren om de boel kort en klein te slaan.
(want na honderden kerken te hebben kort en klein geslagen wordt men ook moe en zegt met tegen elkaar, we pakken het volgende dorp wel misschien komen we er wel nog wel eens vroem).

Willem.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 16 maart 2018 14:50

Re: Sampleset Frans Baroque

welk orgel heb je gekozen???

hpw

Berichten: 123

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 22 maart 2018 15:21

Re: Sampleset Frans Baroque

Rozay, maar het valt toch na een aantal keer spelen wat tegen...

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 22 maart 2018 19:42

Re: Sampleset Frans Baroque

hpw schreef:Rozay, maar het valt toch na een aantal keer spelen wat tegen...



Ik ben nieuwsgierig naar je redenen omdat ik erover na zat te denken dit sampelset aan te schaffen...

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com