Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 maart 2018 16:16

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Ik snap jouw weerwoord Marius, en zeg ook niet dat het niet klinkt, ;) maar ik wil eerst helder krijgen wat de reden kan zijn dat de afdruk projectie die het echte orgel achterliet op de microfoon, thuis aangepast moet worden?

wat is daar de aanleiding toe..... begrijp me goed Marius, ik schrijf dit verhaal niet om te zeggen dat jouw setup slecht klinkt, het gaat mij meer om de beweeg reden om zoiets thuis te creëren , er moet een aanleiding voor zijn neem ik aan?

Dat wil ik graag doorgronden, als er audiotechnisch ergens een verminking optreedt is dat altijd hoorbaar.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 maart 2018 16:20

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

josq schreef:Ik denk dat "compromis" hier het sleutelwoord is. Je offert het ene op om het andere te bereiken. Dat doen we allemaal. Je kunt Marius wel verwijten dat hij opnames uit elkaar trekt om een hoofdwerk/rugwerkbeleving te bereiken, maar omgekeerd kan Marius ons verwijten dat we de hoofdwerk/rugwerkbeleving opofferen om de originele opname zo getrouw mogelijk weer te geven.



Jos , daar ben ik nu juist nieuwsgierig naar , het doel om het andere te bereiken wat meerwaarde opleverd t.o.v het origineel.
Daar gaat het mij om, en zeker niet om Marius zijn eigen setup af te doen als minder, zo a.u.b niet lezen. ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 154

Geregistreerd: 12 maart 2011 16:27

Woonplaats: Hattem

Bericht 07 maart 2018 18:07

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Hoe ver gaan we met ons rugwerk als ik de kromhoorn bespeel die direkt achter me zit hoor ik die in stereo
zoals alle tongwerken om en om zijn geplaats is dit misschien met extra boxen te doen,
wacht ons wel een concert zaal in plaats van de huiskamer waar we graag willen verblijven met een kop koffie.
Wat is er nu mooier een tongwerk van een HW waar soms iets verschil in zit in hoogte of sterkte of een D.O
Dat zo mooi gelijk is dat het mij begint te vervelen.

Groet Dick

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 maart 2018 18:36

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Als ik weer even terug ga naar de opname en de sampleset.
Iedereen zal het er toch over eens zijn (als de opnamekwaliteit in orde is) ,dat een hoofdtelefoon het dichts qua beleving bij de microfoon kan komen.
deze heeft geen last van akoestische vervuiling.
ook blijven kanalen strikt gescheiden n.l links kan niet bij je rechteroor komen en vice versa
dus Jip en Janneke je hebt geen kruis besmetting ;) en geen akoestische verminking.

Ik denk dat iedere HW-er dit met me eens zal zijn, hoop ik?

(de bijwerking van de koptelefoon weer even erbuiten gelaten)

als ik dan de titel er opnieuw bijplak

Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

antwoord: met een hoofdtelefoon.

als dat zo is, dan is de opname incl. audio perspectief ook in orde.

vervolg stap/vraag, mis je dan nog iets in die opname/of beleving, dan zit dit niet in de opname.

ik denk dat dit geheel J+J taal is en dat iedere HW-er dit kan volgen ;)

dus als ik voorzichtig mag stellen dat een koptelefoon goed klinkt.
Onze oren niet veranderen, en de sampleset ook het zelfde blijft.

dan rest de vraag waarom gaan we dan bij speaker weergave opeens/vaak zo geheel anders te werk?
daar ben ik echt reuze nieuwsgierig naar...............................................
is dat gehoor, emotie, of iets heel anders

p.s. Marius en ander hw-ers het gaat me absoluut niet om iemands setup te minachten, of als troep te oormerken
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 154

Geregistreerd: 12 maart 2011 16:27

Woonplaats: Hattem

Bericht 07 maart 2018 19:28

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Jan Wim,

100% mee eens ik speel zelf vaak met een koptelefoon om geen ruzie met de buren te krijgen en nog meer
om dat het veel beter klinkt, neem de nieuwe van akker allen de holpijp is dan een lust om naar te luisteren
of Haarlem het blijft het mooist met een koptelefoon.
Wat Haarlem betreft is het wel zo dat je gewoon speelt bijna geen akoestiek nodig heb
en met de koptelefoon de slider op 3/4 staat.

maar het blijft mooi dat er op dit forem zoveel kleur in luisteraars zit al zal voor een ieder de verschillend boxen
ook veel uitmaken EN VOOR IEDER GELD SPEEL NIET TE HARD!!!!! :evil:

groet Dick

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 maart 2018 19:58

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

inderdaad dan komen we ook eigenlijk bij een volgend rijtje
als de hoofdtelefoon goed klinkt, wat mis je dan bij speaker weergave, als je dezelfde beleving als hoofdtelefoon wilt horen?
want er zit nu eenmaal verschil tussen beide kampen.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 154

Geregistreerd: 12 maart 2011 16:27

Woonplaats: Hattem

Bericht 09 maart 2018 18:04

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Kan en dan toch de opstelling van de speakers zijn
als een ander op mijn orgel speelt klinkt het anders beter dan dat ik zelf op de bank zit
het is uit te proberen het orgel twee meter uit de muur zetten en de speakers aan de muur hangen.
allicht al geprobeerd het blijft gissen en de koptelefoon is nog altijd een goede uitkomst.
Lig het ook niet vaak aan ons zelf als ik op een pijporgel speel klinkt het de ene keer ook veel
beter dan de andere. Een collega maakte de opmerking hoe minder mensen in de kerk
hoe beter het orgel klinkt.


groeten Dick

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 maart 2018 18:19

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

dickgerda schreef:Kan en dan toch de opstelling van de speakers zijn
als een ander op mijn orgel speelt klinkt het anders beter dan dat ik zelf op de bank zit
het is uit te proberen het orgel twee meter uit de muur zetten en de speakers aan de muur hangen.
allicht al geprobeerd het blijft gissen en de koptelefoon is nog altijd een goede uitkomst.
Lig het ook niet vaak aan ons zelf als ik op een pijporgel speel klinkt het de ene keer ook veel
beter dan de andere. Een collega maakte de opmerking hoe minder mensen in de kerk
hoe beter het orgel klinkt.


groeten Dick


Dick een zoektocht naar geluid is oneindig, dit is echt puur Psychoakoestiek .

om objectief je setup technisch in orde te maken is meten en corrigeren de enige juiste methode.
maar dan nog kan je meemaken dat de ene dag je setup "beter" kan klinken dan de andere dag.
dit heeft niets met de audio te maken, maar dit is ons listig brein.
de ene dag speel je het ene na het andere stuk alles klinkt fantastisch, de volgende dag ga je vol goede moed verder, en dan klinkt het minder het lukt minder enz.
wij mensen zijn zeer complex :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 maart 2018 18:47

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

psychoakoestiek


Geplaatst op juni 10, 2016 internet wel een beetje jolig geschreven maar dit doet ons brein:

Vandaag nemen we een kijkje in het hoofd van het gemiddelde luistervriendje. Ik wilde eerst mijn eigen hoofd gebruiken, maar de akoestiek daarvan viel tegen: veel galm en lege ruimtes. Hoe dan ook, vandaag komen de beginselen van de psycho-akoestiek aan de orde, de wetenschap die probeert te achterhalen waarom (en hoe) we horen wat horen.
De reden hiervoor is simpel: mijn eigen onwetendheid nieuwsgierigheid. Een paar weken terug tikte ik een paar bijzonder kleine luidsprekers op de kop, die vanwege fysieke beperkingen (zie de postings over luidsprekers) geen laag (kunnen) weergeven. Volgens de fabrikant komt er nog 80 Hertz uit, maar volgens mij niet. Als ze onder de 100 Hertz iets doen vind ik het knap.

Hoe dan ook: de eerste paar minuten dat ik naar die luidsprekers luister denk ik: ‘dat klinkt nergens naar’. Maar na die paar minuten klinkt het steeds beter. Blijkbaar passen mijn hersenen zich aan. Sterker nog, op een gegeven moment dacht ik: ‘lekker basloopje!’ Wat knap is, want fysiek gesproken werden veel noten waarschijnlijk niet eens weergegeven, alleen de harmonischen van die noten. En die grijze massa tussen mijn oren is blijkbaar in staat daar toch wat van te maken en mij te overtuigen dat ik die noten wél hoorde. Daarom dus deze posting.

Zoals met alles ontkom ik er helaas niet aan wat theorie te misbruiken. Daarbij ga ik uit van een niet-bestaande persoon, namelijk de gemiddelde luisteraar. Ieders gehoor is natuurlijk uniek, maar ik heb geen zin 8 miljard verhalen te schrijven. De gemiddelde luisteraar dus. Die hoort tonen met een frequentie zo tussen de 20 en 20.000 Hertz, ongeveer 10 octaven. Het stembereik van Bruce Dickinson dus, in z’n gloriejaren. De geluidsdrempel begint bij 0 dB, het maximale volume dat we kunnen horen is in theorie onbeperkt, maar op een gegeven moment scheuren je trommelvliezen of gebeuren er andere nare dingen. Bij langdurige blootstelling aan harde geluiden, zeg zo boven de 100 dB, raakt je gehoor sowieso beschadigd.

Frequentiebereik
Zelfs als je heel voorzichtig bent geweest met je oren neemt het frequentiebereik dat je kunt horen af als je oud(er) wordt. Met name de hoge tonen verdwijnen. Dat hoeft geen ramp te zijn: eigenlijk zit de belangrijkste muzikale informatie in het gebied tussen de 80 en de 5- of 6.000 Hertz. Voor het normaal kunnen functioneren is alles boven die 6.000 Hertz overbodig. Maar het zijn meestal de overbodige zaken die het leven de moeite waard maken…

Richting
Behalve hoe hoog een toon is, en hoe hard, kunnen we ook horen waar die toon vandaan komt. Ten minste, als beide oren werken. Stel dat iemand links achter je staat en tegen je praat. Het geluid komt iets eerder aan in het linker oor dan in het rechter oor. Let wel: je hebt het over milliseconden. Toch berekenen je hersenen aan de hand van dat kleine verschil dat er iemand links achter je staat.

Voor dat ‘richtinghoren’ zijn nog twee factoren van belang: het intensiteitsverschil en het frequentieverschil. Het intensiteitsverschil houdt in dat in het oor dat gericht is op de geluidsbron de intensiteit, het volume, groter is dan in het afgewende oor (hoofdschaduw). Bij het frequentieverschil werkt het hoofd zelf als een soort scherm. De klank bereikt het afgewende oor met een ander frequentiespectrum dan het oor dat het dichtst bij de bron is. Hoe dat richtinghoren precies werkt staat hier uitgebreid beschreven, waar ik ook het plaatje heb geleend.

Toonhoogte
Wat ons gehoor ook kan is verschillen in toonhoogte waarnemen. De nauwkeurigheid daarvan is ongeveer 2 Hertz, dat wil zeggen dat we het verschil tussen 1.001 en 1.002 Hertz in theorie niet kunnen waarnemen. Behalve als die twee tonen tegelijkertijd worden weergegeven, dan kunnen we wél heel nauwkeurig een verschil horen. De twee tonen ‘zweven’ ten opzichte van elkaar en ons gehoor is erg gevoelig voor die zweving. Op die manier kan een gitarist zijn snaren stemmen (of met een digitaal stemapparaat. Of, nog beter: je laat het door een roadie doen. Heb je meteen een zondebok als het optreden mislukt). Als je diezelfde twee tonen niet tegelijk maar achter elkaar laat horen is het weer bijna onmogelijk verschil te horen. Blijkbaar is ons geheugen voor tonen nogal beperkt. Dat heeft ook behoorlijke gevolgen voor het vergelijken van audio-apparatuur. Het zou zomaar kunnen dat de verklaring van waargenomen verschillen tussen apparatuur, kabels etc. meer op psychiatrisch psychologisch gebied ligt dan op techisch vlak.
Nog even terugkomend op toonhoogte: er is een beperkte groep mensen met een zogenaamd absoluut gehoor. Net zoals dat met de rondvaartboot van de Beatles in 1964 ging, waar als je alle verhalen (‘ik was erbij!’) moet geloven zo’n 14 miljoen mensen meevoeren, zijn er heel veel mensen die claimen een absoluut gehoor te hebben. Hoe dan ook: een absoluut gehoor houdt in dat je een toon hoort en zonder eerst een bekende toon te hebben gehoord kunt zeggen welke toon het is. Handig voor muzikanten bijvoorbeeld, hoewel transponeren (van toonsoort veranderen) lastig wordt als je een soort ingebouwde toonvork hebt. Mensen met een absoluut gehoor zijn beter in staat verschillen in toonhoogte waar te nemen dan mensen die geen absoluut gehoor hebben.

Maskering
Een ander zwak punt van ons gehoor is dat tonen wegvallen door andere tonen, ‘maskering’. Probeer maar eens een gesprek te voeren in een drukke kroeg. Meestal versta je maar half wat de anderen zeggen en knik je maar wat. Vaak eindigt dat in het betalen van de hele rekening of ander ongerief. Of zou dat alleen met mijn vrienden zo zijn?
Als je datzelfde gesprek, op hetzelfde volume, in een stille huiskamer zou voeren heb je geen enkele moeite alles te verstaan. Of je het WILT horen is natuurlijk een andere vraag.
Maar ook tonen die bijna dezelfde frequentie hebben kunnen elkaar verdringen. De zwakste toon ‘verdwijnt’ als het ware. Terwijl, zoals ik hierboven al overschreef, twee tonen van bijna dezelfde frequentie en dezelfde intensiteit juist opvallen: je neemt het toonverschil goed waar.
Ten slotte heeft ons gehoor moeite met twee (korte) tonen die kort achter elkaar worden weergegeven (pulsen). De zwakste toon verdwijnt dan. Zelfs als die zwakste toon vóór de luidere toon komt! Blijkbaar heeft onze grijze massa toch wat tijd nodig om tonen te verwerken en te herkennen. Dat gegeven ligt aan de basis van diverse technieken om geluid te comprimeren, de zogenaamde audiocompressie. In deze digitale tijden een enorm belangrijk onderwerp waar ik zeker nog een keer op terugkom.

Perceptie
Al met al heb ik nog steeds niet verklaard waarom/hoe mijn hersenen me lage tonen laten horen die er niet zijn. De verklaring daarvoor is de perceptie, het proces van het verwerven, registreren, interpreteren, selecteren en ordenen van zintuiglijke informatie. Met andere woorden: wat je hersenen daadwerkelijk doen met wat ze (in dit geval) horen.
Elk zintuig heeft zijn eigen hersengebied(je), waarin de zintuigelijke prikkels worden verwerkt. Hierbij gaat het vooral om de zogenaamde elementaire kenmerken zoals klanken, toonhoogte en dergelijke. En daarna wordt het heel ingewikkeld, want nu komt de hogere waarneming aan de orde en komen we op het terrein van de psychologie. Daar is enorm veel over geschreven en het merendeel spreekt elkaar tegen (waarom moet ik nu aan kabeldiscussies denken?). Maar er is wel overeenstemming over het idee dat de hogere waarneming gestuurd wordt door kennis van de buitenwereld. In mijn geval zou dat betekenen dat mijn hersenen het laag aanvullen omdat ze weten hoe het hoort te klinken. Net zoals je woorden kunt herkennen als je alleen de klinkers ziet. Dat impliceert dat iemand die nog nooit een basgitaar heeft gehoord die lage tonen niet zou horen, of misschien is ‘waarnemen’ een beter woord. Of zouden je hersenen ‘weten’ dat ze alleen maar de harmonischen horen en aan de hand daarvan ‘uitrekenen’ wat er ontbreekt, ook al kennen ze het instrument niet?

Goed, snel afronden maar. Het wordt redelijk speculatief en het was juist de bedoeling met een duidelijk antwoord te komen. Ik weet nu ook weer waarom ik lang, lang geleden gestopt ben met mijn studie psychologie. Maar ik durf wel te stellen dat ons gehoor bij lange na niet zo nauwkeurig is als velen/sommigen denken. Dat komt door de fysieke oorzaken zoals ze hierboven staan én door de werking van onze hersenen. Of, zoals in mijn geval, het non-werken van de hersenen. Ondanks dat: veel luisterplezier!



Maar ik durf wel te stellen dat ons gehoor bij lange na niet zo nauwkeurig is als velen/sommigen denken
dat onderschrijf ik geheel, en daarom is de enige antwoord daarop , meten is weten.
ook al willen onzen oren en brein soms een andere kant op.
meten is juist een stabiele basis, als je brein weer eens misleid, kan de wetenschap helpen dat je setup correct staat afgesteld.

man o man, pfffffffffffffff......................................................................... :roll:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 09 maart 2018 20:49

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

dickgerda schreef:Kan en dan toch de opstelling van de speakers zijn
als een ander op mijn orgel speelt klinkt het anders beter dan dat ik zelf op de bank zit


Ik heb het juist precies andersom. Als ik zelf op de orgelbank zit klinkt het veel beter dan wanneer ik achter de bank sta om naar een ander te luisteren. Heeft dat ermee te maken dat Adam's nearfield monitoren zijn en de tweeters dan niet op oorhoogte zitten?

Groet,
Arjan
Avatar gebruiker

Berichten: 72

Geregistreerd: 15 apr 2011 21:56

Woonplaats: Chilliwack BC CANADA

Bericht 09 maart 2018 21:18

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Jan Wim,

Jij slaat de spijker op zijn kop :D
Het is zelfs zo ,dat ik na zoveel jaren pijp orgel muziek beluisteren te hebben , feiloos kan zeggen welk orgel er speelt op de cd.
Met andere woorden,het gehoor is wel dermate te trainen !

Mart
Als het nog lang duurt , wacht ik nog even..

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 maart 2018 22:23

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Mart schreef:
Met andere woorden,het gehoor is wel dermate te trainen !




absoluut waar iemand die bv. nooit met geluid intensief bezig is geweest, zal b.v. ook niet zo snel ergens een fase fout uit kunnen "luisteren"

zowel qua klank herkenning, maar ook in geluids octaven, er zijn zelfs mensen die het verschil off fase/faserein maar nauwelijks horen, terwijl hun gehoor wel in orde is.
ik ben er in de loop der jaren wel achter gekomen dat niet iedereen even gevoelig is voor bepaalde afwijkingen in geluid.
zonder transient en harmonische kunnen wij mensen ook maar moeilijk iets goed onderscheiden, zeker bij speaker gebruik is een transient erg belangrijk, ook met HW gebruik.

ik wil zeker niet claimen dat ik een soort absoluut gehoor bezit :lol: maar ik kan wel heel veel op het gehoor onderscheiden, fouten enz.
alleen wil ik echt weten waar de clou zit moet ik vaak meten, om het totaal plaatje te krijgen.

bij zuivere sinustonen zit ik er soms wel eens naast :lol: maar dat noem ik ook geen "muziek" ;)

maar gehoor is zeer zeker te trainen, net zo goed als dat je orgel moet leren spelen.
denk maar in mijn beroep aan de term timmermansoog, je traint je ogen op bepaalde zaken, waar je anders totaal niet op zou letten.

of het altijd een voordeel is trek ik sterk in twijfel, ik kan soms echt jaloers zijn op mensen die iets laten horen en zeggen klinkt mooi he!.......
die worden niet gehinderd door techniek of getraind gehoor.

alleen heb je eenmaal getraind gehoor, dan kan je het niet meer uit zetten :cry:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 maart 2018 22:27

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Cheesecorner schreef:
dickgerda schreef:Kan en dan toch de opstelling van de speakers zijn
als een ander op mijn orgel speelt klinkt het anders beter dan dat ik zelf op de bank zit


Ik heb het juist precies andersom. Als ik zelf op de orgelbank zit klinkt het veel beter dan wanneer ik achter de bank sta om naar een ander te luisteren. Heeft dat ermee te maken dat Adam's nearfield monitoren zijn en de tweeters dan niet op oorhoogte zitten?

Groet,
Arjan



kan ook zijn dat de sweetspot kleiner is , als je erachter staat
staan je Adams ingedraaid en/of gekanteld richting speelpositie Arjan?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 09 maart 2018 22:38

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Ha Jan Wim,

Zie staan niet gekanteld, maar wel iets ingedraaid. Als ik op de bank zit, staat de tweeter ongeveer op oorhoogte.

Groet,
Arjan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 maart 2018 23:00

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Cheesecorner schreef:Ha Jan Wim,

Zie staan niet gekanteld, maar wel iets ingedraaid. Als ik op de bank zit, staat de tweeter ongeveer op oorhoogte.

Groet,
Arjan


Als je staat mis je een beetje de samenhang tweeter / woofer, dan zal het voor je beleving wat minder Mid te horen zijn.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 10 maart 2018 00:37

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Duidelijk. In ieder geval klinkt het op de orgelbank het mooist. Daar doen we het tenslotte voor.

Groet,
Arjan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 10 maart 2018 06:56

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Leuk verhaal Jan Wim.
Blijkt dat je je gehoor kan trainen en ik denk hoe eerder je er mee begint hoe beter het wordt uiteindelijk! ( net als orgel spelen)
Ben zelf vanaf mijn jeugd al met audio bezig. Had op de middelbare school al gespaard voor een Era mk6 draaitafel met een SME arm en een Shure V 15-3 element. Als mijn moeder dan deze draaitafel had afgestoft en het gewichtje van de naalddruk per ongeluk had verschoven van 1,5 naar 1,2 gram o.i.d. dan hoorde ik dit gelijk! voor dat soort kleine veranderingen was mijn gehoor erg gevoelig! Later stofte ik de daaitafel zelf maar af. ;)
Ook met ompolen van speakers in een 3 weg systeem ( de middentoner ompolen) experimenteerde ik al op die leeftijd omdat ik de Phillips boxen in deze configuratie beter vond klinken ondanks de dip in het overname gebied.
Ook kwam ik er al snel achter dat het dempen van speakers met rubber platen VEEL beter klonk dan de populaire spikes.
Zoals Mart ook al aangaf dat het gehoor te trainen is en daarom dus even mijn persoonlijke verhaal als illustratie.
Later is mijn audio hobby weer een tweede leven begonnen met mijn Hauptwerk setup. Weer lekker experimenteren met dempers! digitale versterkers! boxen o.a. Kef en later dipool speakers en natuurlijk ook roomcorrectie ( eerst Arc1 later Arc2 en nu Dirac). Ik weet niet of ik een absoluut gehoor heb maar ik denk wel dat mijn audio hobby uit het verleden zeker heeft mee geholpen met het ontwikkelen van mijn setup zoals hij nu is.
Wat frapant is zoals je al beschijft is ook de psychologie van het luisteren. Ik heb zelf al zo vaak ervaren dat je de ene keer met zoveel plezier speelt! Dat je je Hauptwerk setup fantastisch vindt klinken en als je de dag erna weer gaat orgelspelen dan klinkt het nergens naar. Je mindset van dat moment is zo bepalend hoe je je Hauptwerk orgel op dat moment ervaart. Leuke discussie!

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 maart 2018 07:26

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Ha Jan, leuk om je verhaal te lezen, het is heel herkenbaar. Het gewichtje, type naald enz.
Wellich was je moeder je psygolochisch toen wel een slag voor :lol: die dacht waarschijnlijk, gewichtje een tikje verschuiven, dat scheelt mij weer een apparaat afstoffen. ;)

Ook het 3-weg verhaal, ik kreeg als schooljongen van mijn oudere neef een afdanker een heuse 3-weg, ik was er maar wat blij mee, maar toen zat de ontdekkings drift erbij mij al in, meten kon ik toen niet, maar ik kwam er wel achter dat ook daar het mid omgepoold zat, raar vond ik dat. :lol: :lol:
Later ga je leren dat het niet raar is, en dat juist bij een 12db helling een omgepoolde mid noodzakkelijk is voor een gladde curve.
Terwijl je juist bij 24db een fasedip maakt met ompolen.enz....
mannen zoals Siegfried Linkwitz waren voor mij een voorbeeld, waar je tegenop keek,
dat was de opstap naar audio techniek, filter ontwerp gemaakt voor Duitse firma, enz.
waar ik eerst alles op het gehoor moest doen, kon je dat later controleren met apparatuur
uit eindelijk ben ik er nooit mee verder gegaan, wel altijd op de achtergrond audio blijven volgen,
eigenlijk heeft Hauptwerk mijn haast uitgedoofde audio vlammetje weer wat harder doen branden.
Alleen mijn audio wereld zat toen nog wat vast geroest in het analoge gedeelte :lol:
mede door jouw enthousiasme op digitaal gebied, ben ik ook een stukje richting digitaal opgeschoven, waar ik absoluut geen spijt van heb.
al wil ik bij een mooie orgel cd toch soms nog weleens stiekem de buizenbak aanzetten :oops: :oops:
ja ik weet het klinkt tegenstrijdig maar ook mijn brein is beinvloedbaar :lol: :lol: :lol:


Audio is haast net zo complex als onze brein, vandaar dat ons brein gewoon dingen verzint , om audio te kunnen begrijpen :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 16 maart 2018 15:01

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Is er nog geluidswinst te halen uit hoog kwaliteit luidsprekerboxen ?
Ik denk dan aan bijv. B&W type 804. Zie afbeelding.
Ik heb het nooit uitgezocht of geprobeerd in een opstelling. Zou het heel graag doen met zulk luidsprekerzuilen, ze kosten heel wat centjes maar volgens de reviews behoren zulke tot de beste geluidsweergevers ter wereld. Ik zag ze gebruikt voor € 1900,- per set.

....Frequentiebereik van 42 Hz tot 28 kHz bij 3 dB voor de relatief kleine 805 is dat al wat. Uiteindelijk ronduit spectaculair is het bereik wat de B&W 804 kan laten zien en wat reikt van 24 Hz tot 28 kHz (wederom bij 3 dB)!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 16 maart 2018 15:18

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Je hebt die quote van de review op de website hifi.nl? Let dan wel op dat zij over de d3 schrijven, en volgens mij laat jij nu een plaatje zien van de d2.
Ik heb geen ervaring met deze speakers dus als je zelf al reviews op internet hebt gelezen kan ik er niets zinnings over zeggen.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 16 maart 2018 15:30

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Beste Anco,
Type 804 D3 of 804 D4 maakt me niet zo veel uit. Ik heb ze allebei nooit gehoord. Mijn vraag is meer : WIE heeft ERVARING met weergave vanuit deze klasse ?? Mag uiteraard ook een ander merk zijn van deze prijsklasse :D
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 16 maart 2018 16:12

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Snap ik Marius, maar ik bedoelde maar te zeggen dat persoonlijk niet een review zou lezen van een nieuwer model speaker en dan vervolgens het voorgaande model zou kopen.
Ik zou verwachten dat het zeker wel goede speakers zullen zijn gezien de naam en prijs. Maar speakers met een nieuwprijs van €4500 vallen iets buiten mijn prijsklasse ;)

Edit:
https://www.whathifi.com/forum/hi-fi/bw-804-d2

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 maart 2018 17:04

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

ha Marius.

als ik ook wat input mag meegeven.

voorop gesteld B&W met name de 800 serie is absouluut geen slecht spul, sterker nog het behoort tot de high-end tak, zeker qua inovatie en ontwikkeling.

daarnaast klinkt een B&W erg mooi muzikaal er zijn weinig/geen speakers die in die prijsklasse het beter doen.


maar juist door de muzikaliteit valt de B&W toch eerder af i.c.m HW
jammer genoeg heeft deze fabrikant geen metingen online , althans ik kan ze niet zo snel vinden.


doordat ze muzikaal klinken zijn ze niet lineair, die 2 zaken gaan moeilijk samen, en juist HW moet lineair klinken
terwijl de B&W echt rekening houdt met gehoorkromming e.d..

ook de term -3db gemeten vanuit de referentieas zegt weinig, want wat is de referentie as geweest? on-axis of off-axis??
dat kan als snel een tiental db verschil opleveren.
je vergeet het minteken voor de -3db want dat is belangrijk
ook de B&W zal bij 35Hz gaan afvallen(maar dat is voor een doorsnee woonkamer geen probleem)


dus ik zou ook totaal niet op reviews afgaan, deze zijn vanuit muzikaal oogpunt beoordeelt,je weet dan niet welke "kleuring" de speaker afgeeft.
voor HW geld hoe neutraler hoe beter.
en wat is de luister afstand tot deze speaker in je HW -setup?
ik zou ze eerst uit proberen, misschien met borgstelling dat je iets met de koper kan afspreken?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 16 maart 2018 18:51

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Als er dan TOCH perse het volle werk van de grootste orgels in huis moet klinken alsof het echt is, zou ik meer geld steken in eerst eens de akoestische eigenschappen van die ruimte verbeteren, want al die staande golven en reflekties daar loopt zelfs de duurste speaker op stuk.

Kwa investering moet eea volgens mij in balans zijn, dus als je betere weergave wilt, het geld verdelen tussen diverse zaken.

De reden dat je bij gewoon CD weergave - waar deze speakers toch meer voor zijn ontwikkeld - daar minder "last" van hebt, is natuurlijk, dat je bij een muziekinstrument dat je zelf bespeelt, en al helemaal bij een orgel, gewoon twee of drie toetsen met een fluitachtige registratie tegelijkertijd kunt indrukken, en ook ingedrukt HOUDEN. En DAN hoor je pas goed wat een rommeltje het kan worden, kwa intermodulaties, reflekties etc etc..

Dat hoor je dus bij het draaien van een cdtje veel minder duidelijk..... Je hebt AHW met een orgelconsole een heel geavanceerde testtoongenerator ter beschikking, en je oren zijn natuurlijk je spectrum analyser......

HG

Geert (PS: MIJN oren niet meer hoor...helaas!!)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 maart 2018 20:58

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

precies Geert, zo heb ik het ook omschreven in de topic correctie en akoestisch filteren.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com