Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 maart 2018 22:21

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

geert01 schreef:Als er dan TOCH perse het volle werk van de grootste orgels in huis moet klinken alsof het echt is, zou ik meer geld steken in eerst eens de akoestische eigenschappen van die ruimte verbeteren, want al die staande golven en reflekties daar loopt zelfs de duurste speaker op stuk

Daar hebben we toch room correctie voor?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 maart 2018 22:23

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Marius55 schreef:Beste Anco,
Type 804 D3 of 804 D4 maakt me niet zo veel uit. Ik heb ze allebei nooit gehoord. Mijn vraag is meer : WIE heeft ERVARING met weergave vanuit deze klasse ?? Mag uiteraard ook een ander merk zijn van deze prijsklasse :D

Het is niet helemaal dezelfde klasse, maar dit speelt bij mij op dit moment:
BW-CDM-7NT-2-694x1024-1.jpg

Ze waren destijds iets van € 2200,- en staan nu op MP voor ongeveer € 800,- Ik heb ze defect gekocht voor de helft en zelf gerepareerd met nieuwe tweeter en middentoner. En Jan Wim, ook al geven ze geen volmaakte lineaire weergavecurve, voor mij klinken ze fantastisch. De -objectief gezien- perfecte weergever, hoef ik niet de mooist klinkende te vinden.

@Marius en anderen: als je een keer wilt komen luisteren, ben je welkom!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 16 maart 2018 23:08, in totaal 2 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 maart 2018 22:28

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Jaap380 schreef:
geert01 schreef:Als er dan TOCH perse het volle werk van de grootste orgels in huis moet klinken alsof het echt is, zou ik meer geld steken in eerst eens de akoestische eigenschappen van die ruimte verbeteren, want al die staande golven en reflekties daar loopt zelfs de duurste speaker op stuk

Daar hebben we toch room correctie voor?


Jaap , Jaap toch.......................... :o

wat verandert roomcorrectie aan je ruimte dan?? ;)

akoestische eigenschappen stoppen niet bij het wegdrukken van een frequentie , juist akoestische difuser is ook belangrijk, dat gaat niet lukken met software
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 16 maart 2018 22:32, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 maart 2018 22:31

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Jan Wim schreef:
Jaap380 schreef:
geert01 schreef:Als er dan TOCH perse het volle werk van de grootste orgels in huis moet klinken alsof het echt is, zou ik meer geld steken in eerst eens de akoestische eigenschappen van die ruimte verbeteren, want al die staande golven en reflekties daar loopt zelfs de duurste speaker op stuk

Daar hebben we toch room correctie voor?


Jaap , Jaap toch.......................... :o

wat verandert roomcorrectie aan je ruimte dan?? ;)

Natuurlijk ga ik niets aan mijn ruimte veranderen. Ik leef niet alleen in huis :lol:
We passen de boel softwarematig aan hoe het bij mij thuis is en niet andersom. Dan heeft de audio gewoon pech.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 16 maart 2018 22:34

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

@Jaap: room correction is uiteraard zeer nuttig. Maar je kunt natuurlijk nooit volledig en zonder bijverschijnselen de fysische eigenschappen van de materie om je heen kunstmatig kompenseren. Daarom ook dat ondanks deze technieken, in de audio-wereld nog steeds een zo optimaal mogelijke akoestische inrichting voorop staat ( heb ik begrepen.... :roll: )

Hartelijke groeten,

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 maart 2018 22:53

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Jaap schreef:Natuurlijk ga ik niets aan mijn ruimte veranderen. Ik leef niet alleen in huis


toch zijn er tegenwoordig best mooie ontwerpen die in een huiskamer ook redelijk matchen.
je zou er zelfs nog een dun fotolinnen doek over kunnen maken.

difuus jw.jpg


je kan toch een deal sluiten Jaap? jij doet voortaan de boodschappen, in ruil voor wat akoestische aanpassingen thuis :lol:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 maart 2018 22:59

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

geert01 schreef:@Jaap: room correction is uiteraard zeer nuttig. Maar je kunt natuurlijk nooit volledig en zonder bijverschijnselen de fysische eigenschappen van de materie om je heen kunstmatig kompenseren. Daarom ook dat ondanks deze technieken, in de audio-wereld nog steeds een zo optimaal mogelijke akoestische inrichting voorop staat ( heb ik begrepen.... :roll: )

Hartelijke groeten,

Geert

Ha Geert,
dat klopt wel, alleen leef ik niet in een audiowereld, maar gewoon in een huis met andere mensen. En daarom gaan we van alles aanpassen, maar niet de inrichting van mijn huis. ;) Ik neem aan dat jij daar ook niet mee aan hoeft te komen bij een partner. Of je moet heel slinks je partner meenemen naar de parket-winkel en zeggen dat je die hoogpolige zo lekker zacht aan je voeten vind :lol:
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 maart 2018 23:02

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Jan Wim schreef:je kan toch een deal sluiten Jaap? jij doet voortaan de boodschappen, in ruil voor wat akoestische aanpassingen thuis :lol:


Ik mag al helemaal niet klagen:stoffen bank i.p.v. een leren bank, 2 karpetten in huis, voor 4 ramen vitrage tot op de grond, 6 zuilluidsprekers in de woonkamer (waarvan 2 sets te koop) en een tv van 50 inch. En dan komt de theaterorgelkast (nu in aanbouw) er ook nog in. Veel verder hoef ik echt niet :lol:
Ik ken mensen doe mogen zelfs geen kleine speakertjes op hun orgel plaatsen, laat staan een acoustische metamorfose met geluiddempend materiaal aan de muur... ;)
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 maart 2018 23:34

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

demping aan de muur helpt breedbandig, dat dempt ook commentaar van moeder de vrouw :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 maart 2018 00:56

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Jan Wim schreef:demping aan de muur helpt breedbandig, dat dempt ook commentaar van moeder de vrouw :lol: :lol:

Haha.

Zou het ook helpen als je je vrouw laat meepraten terwijl je een Arc of Dirac meting doet?
Wordt dat dan ook meegenomen in de compensatie curve. :D :D

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 maart 2018 10:54

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Loosman schreef:
Jan Wim schreef:demping aan de muur helpt breedbandig, dat dempt ook commentaar van moeder de vrouw :lol: :lol:

Haha.

Zou het ook helpen als je je vrouw laat meepraten terwijl je een Arc of Dirac meting doet?
Wordt dat dan ook meegenomen in de compensatie curve. :D :D


als je een vrouw met een mannenstem hebt wel :lol: ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 maart 2018 14:27

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

hier een overzicht hoe ik na jaren testen en uitproberen een HW setup gebouwd heb.
waarbij het technisch zo goed als mogelijk getuned is.
en een beetje aan jip en janneke gedacht ;)
de audio setup bestaat uit:
RME geluidskaart
DSP
5x Denon full digitaal versterker
2x 3,5-weg front speakers
2x rear speakers

na lang zoeken en testen is qua beleving een hoofdtelefoon(beter merk) het meest realisitsch qua beleving Live gevoel.
maar buiten het plaatsingsbeeld ergens in het midden van je hoofd, en gehoorschade op langer termijn, ben ik hier nooit aan begonnen.

hoe kan je dan toch zo dicht mogelijk bij een hoofdtelefoon weergave komen met speakers?
erg moeizaam ............................ :(
maar met een technisch uitgeknepen setup kom je toch heel dicht in de buurt.

een hoofdtelefoon is "faserein" althans alles komt vanuit 1 puntbron het gehele spectrum.
er zijn speaker die dat ook kunnen denk aan b.v. coaxciale of fullrange speakers.
dan komt alles uit 1 punt.
ook Kef werkt veel via deze methode.
maar er kleven ook bezwaren aan deze speaker puntbron weergave, n.l. de totale dynamiek moet via 1 conus tot stand komen, wat vervorming geeft enz.
je ziet dat Kef zowel laag als hoog vanuit 1 driver weergeeft.
kef.jpg


bij kleine registraties klinkt dit echt heel faserein (zuiver)
maar bij wat grof registreer werk en grote (dynamische)orgels gaat het toch niet de juiste kant op, daar is eigenlijk de dynamiek, en verfijnde KEF techniek niet voor bedoelt.
zie KEF als porselein, en HW als de olifant ;)

dus moet je gaan spreiden meer kanalen enz. enz.
maar daar ben ik persoonlijk geen voorstander van om werken en registers te gaan verdelen, want je verlaat dan steeds verder het puntbron principe.

dus moet je het meer gaan zoeken in meer-weg systemen
het nadeel van bv 2/3/4weg is dat je weer met fase problemen te maken krijgt, ( J+J )de ene speakerconus beinvloedt de ander, afwisselend in positief en negatief patroon.
de fase problematiek zorgt op zijn beurt weer voor looptijden verschil (J+J) niet iedere speaker kan op het zelfde moment je oren bereiken, wat een hoofdtelefoon wel doet.

en hoe kan je het beste het dynamische aanbod van HW verdelen van 20-20.000Hz?

ga het proberen uit te leggen

je zit op de orgelbank en moet daar een sweetspot maken, nu dat heb je met 2 speakers voor je altijd, zou je daar extra speakerparen aan toevoegen die altijd op verschillende locaties staan, krijg je dus ook verminking van de originele sweetspot, want elk speakepaar projecteert zijn eigen sweetspot
de sweetspot heb ik aangegeven als driehoek bij de speel positie

geluid verdeling jw.jpg


je ziet de sweetspot bevindt zich netjes ruim voldoende rondom het hoofd van de speler.
maar kijk nu eens naar de nummers van de verschillende drivers!!! die staan op allemaal verschillende locaties.....
fout boel.............

hoe krijg je de boel dan weer een beetje Fase kloppend? en op Tijd??

timing woofer.jpg

je ziet iedere driver staat buiten de as van de woofer, en staat erg ver van de hoofdtelefoon puntbron af.

ook de speakers moeten dus eigenlijk als vanuit 1 bron gaan klinken
timing puntbron.jpg


via de DSP ga je nu ieder driver zoveel vertragen dat ze allemaal even snel bij je oren aankomen.
dan hoor ervaar je het totale spectrum van 20-20.000hz zonder dat b.v je eerst een tweeter en dan woofer hoort, of juist andersom.
geluid jw.jpg


ik heb hier ook gelijk de crossover punten bijgezet, met filterhelling, deze zorgen op deze manier voor het meest realistische geluid, met de minste fase omkeringen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 maart 2018 14:28

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

om beinvloeding qua sterker vermogen te voorkomen heb ik iedere driver (L+R) voorzien van een eigen versterking
dus het vermogen wat laag (pedaal enz.) verbruikt zal nooit weg gesnoept worden bij ander drivers.
omdat iedere driver zijn eigen versterking houdt en zo niet "vervuild" raakt.
dit in tegenstelling tot veel actieve speakers die wel gescheiden worden gevoed, maar waarbij hoog en laag toch uit 1 voeding putten.
geluid versterking jw.jpg



de DSP krijgt zijn signaal direct digitaal uit de geluidskaart, voordeel is het kost maar 1 uitgang van de geluidskaart.vanuit de RME gaat het transport via een Coaxkabel naar de DSP.
de DSP is zo gebouwd dat het inkomende digitale signaal eigenlijk 4x exact gekopieerd wordt
de DSP heeft dus 4 digitale uitgangen.
ieder uitgang wordt softwarematig voorzien van een werkgebied, dus b.v. laag zal nooit hoog kunnen weergeven en vice versa.
nu is het van belang dat je een mooie egale filterhelling maakt, in theorie zou haaks het beste zijn, maar dat vindt de mechaniek van de driver wat minder leuk, een conus kan niet zomaar abrupt stilstaan.
dus je moet een filterhelling zoeken die een beetje past bij het (rijgedrag) van een driver, dit is zeker bij meerweg systemen nog steeds 12dB/oct LR.

je krijgt zo na FirFiltering de minsten fase fouten, en vervorming te horen.
dieper ga ik niet op de filtering in om J+J te blijven ;)

in diezelfde DSP kan je ook vertragingen invoeren voor iedere driver, om ervoor te zorgen dat ze exact op de zelfde tijd bij je oren aankomen.

de DSP neemt dus de totale functie over van een analoog hardware filter wat normaal in je speaker zit, maar die altijd wat vertroebeling en verdraaing geeft van het signaal.

na deze ingreep klinkt je front als dat het vanuit 1 puntbron klinkt, met behoud van een prachtig stereobeeld
terwijl toch afzonderlijke drivers ieder hun eigen werkgebied behouden.
het klinkt minder vervormd en veel rustiger, wat logisch is want een fullrange of 2-weg moet exact het zelfde dynamische geweld in zijn uppie verwerken.
dus de conus is dan altijd druk.

waar je bij de hoofdtelefoon ook de ruimte kan proeven, is dit bij speaker weergave ook weer een struikelblok.
dit is op te lossen door rear speakers in te zetten, alleen die staan dan opeens een paar meter achter je.
dus je knipt dan eigenlijk de audio opnieuw in 2 stukken.
heb hier al eerder uitgebreid over geschreven Op Tijd zetten van speakers.
dus in vogelvlucht je moet zorgen dat het "Gat" wat je thuis zelf aanbrengt en niet in de set zit gedicht wordt.
nu kan je audio nooit versnellen dus zal je de fronts wat moeten vertragen zodat de rear ook evensnel bij je oren aankomen als je front speakers.

thuis worden mijn Rear speakers ook gevoed door een digitale versterker
ooit in de toekomst krijgen deze ook een DSP met bi-amping
maarja geld,......... eerst weer sparen :lol:

tot zover staan de speakers dus technisch perfect.
daarna moet je dus zorgen dat de akoestiek inorde komt, fysiek of met behulp van software.
waarbij software nooit de echte ruimte kan behandelen, maar wel de gevolgen ervan kan beinvloeden.
want ook ik mag hier thuis niet onbeperkt de woonkamer transformeren in een studio :lol: :lol:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 maart 2018 15:26

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Duidelijk verhaal
Maar waar zet jij de speakers nu op tijd? Dat moet in de DSP gebeuren denk ik (je gebruikt nl. maar 1 digitale uitgang van de RME) maar kunnen die dat ook?

Een alternatieve opstelling zonder DSP zou filtering in Reaper kunnen zijn, maar dan heb je wel 5 digitale uitgangen op de RME nodig. En die zijn er denk ik niet.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 17 maart 2018 15:34

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

.......dus moet je gaan spreiden meer kanalen enz. enz. maar daar ben ik persoonlijk geen voorstander van om werken en registers te gaan verdelen, want je verlaat dan steeds verder het puntbron principe......


Helemaal duidelijk - je hebt dit al vaak uitgelegd - maar gezien ons "brein gehoor" dat toch een vertaalslag maakt - zie discussie hieraan vooraf - HOOR ik (jij hoort het denk ik wel, want jij bent er heel kritisch in..?) de AFWIJKING door het verlaten van het puntbron principe ?

En dan een 2e vraag: hoe ziet jou front eruit waarin je dit hebt gerealiseerd ? Zoals je begrijpt, het oog (niet ALLEEN het oor) wil ook wat, hé ? :D
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 17 maart 2018 17:48

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Jan Wim schreef:een hoofdtelefoon is "faserein" althans alles komt vanuit 1 puntbron het gehele spectrum.
er zijn speaker die dat ook kunnen denk aan b.v. coaxciale of fullrange speakers.
dan komt alles uit 1 punt.
ook Kef werkt veel via deze methode.
maar er kleven ook bezwaren aan deze speaker puntbron weergave, n.l. de totale dynamiek moet via 1 conus tot stand komen, wat vervorming geeft enz.
je ziet dat Kef zowel laag als hoog vanuit 1 driver weergeeft.
kef.jpg





Kleine correctie Jan Wim, de Kef unit die je op de foto laat zien bestaat uit 2 luidsprekers dus ook 2 conussen. wat ze gedaan hebben is de tweater in het midden van de woofer geplaatst.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 maart 2018 19:07

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Evert-Jan schreef:Duidelijk verhaal
Maar waar zet jij de speakers nu op tijd? Dat moet in de DSP gebeuren denk ik (je gebruikt nl. maar 1 digitale uitgang van de RME) maar kunnen die dat ook?

Een alternatieve opstelling zonder DSP zou filtering in Reaper kunnen zijn, maar dan heb je wel 5 digitale uitgangen op de RME nodig. En die zijn er denk ik niet.



inderdaad Evert-Jan zie tekst in mijn verhaal:

in diezelfde DSP kan je ook vertragingen invoeren voor iedere driver, om ervoor te zorgen dat ze exact op de zelfde tijd bij je oren aankomen.


punt 2 zou een dsp uitsparen maar dan heb je zoals je schrijft meer digitale uitgangen nodig. dan kom je toch in een Digiface terecht o.i.d.
qua kosten zal dat niet veel uitmaken denk ik
voordeel van een DSP is dat je makkelijk biquads kan invoeren, en zelfs nog wat banden roomcorrectie indien nodig
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 maart 2018 19:16

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Marius55 schreef:
.......dus moet je gaan spreiden meer kanalen enz. enz. maar daar ben ik persoonlijk geen voorstander van om werken en registers te gaan verdelen, want je verlaat dan steeds verder het puntbron principe......


Helemaal duidelijk - je hebt dit al vaak uitgelegd - maar gezien ons "brein gehoor" dat toch een vertaalslag maakt - zie discussie hieraan vooraf - HOOR ik (jij hoort het denk ik wel, want jij bent er heel kritisch in..?) de AFWIJKING door het verlaten van het puntbron principe ?

En dan een 2e vraag: hoe ziet jou front eruit waarin je dit hebt gerealiseerd ? Zoals je begrijpt, het oog (niet ALLEEN het oor) wil ook wat, hé ? :D


Marius, zodra jij stereo kan waarnemen (wat ook tijds verschil is) hoor je des te meer of een setup in het tijdsdomein klopt of niet.
fase en tijdsdomein zijn met elkaar verweven, en zijn 2 punten waar aan audio zoveel mogelijk moet voldoen.


front is ondergeschikt( ik kan je een setup laten horen met pijpen ervoor , dat je denkt dit kan niet)
qua timing omdat je toch moet meten is elk front ondergeschikt, daar trekt TIJD zich niets van aan.
of je nu speakers los hebt staan of achter pijpen.
ga je akoestisch filteren maakt een pijpenfront ook niet uit, omdat je microfoon op de speelpositie staat dus voor de pijpen.
elke resonantie of eventuele demping die een pijp geeft, zal met biquads worden recht getrokken.

digitaal zijn er echt weinig beperkingen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 maart 2018 19:18

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Andre schreef:
Jan Wim schreef:een hoofdtelefoon is "faserein" althans alles komt vanuit 1 puntbron het gehele spectrum.
er zijn speaker die dat ook kunnen denk aan b.v. coaxciale of fullrange speakers.
dan komt alles uit 1 punt.
ook Kef werkt veel via deze methode.
maar er kleven ook bezwaren aan deze speaker puntbron weergave, n.l. de totale dynamiek moet via 1 conus tot stand komen, wat vervorming geeft enz.
je ziet dat Kef zowel laag als hoog vanuit 1 driver weergeeft.
kef.jpg





Kleine correctie Jan Wim, de Kef unit die je op de foto laat zien bestaat uit 2 luidsprekers dus ook 2 conussen. wat ze gedaan hebben is de tweater in het midden van de woofer geplaatst.


Andre dat klopt het zijn 2 conussen maar vanuit 1 as puntbron een zogenoemde coaxciaal is dit type
maar dat had ik toch beschreven? zie quote die je aanhaalt

edit nu zie ik pas wat jij bedoelt, ik schrijf :
je ziet dat Kef zowel laag als hoog vanuit 1 driver weergeeft.
sorry typo, dat moet zijn
je ziet dat Kef zowel laag als hoog vanuit 1 punt weergeeft
ik had "1 driver" geschreven :lol: goed gelezen Andre
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 maart 2018 19:47

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Jan Wim schreef:
Evert-Jan schreef:Duidelijk verhaal
Maar waar zet jij de speakers nu op tijd? Dat moet in de DSP gebeuren denk ik (je gebruikt nl. maar 1 digitale uitgang van de RME) maar kunnen die dat ook?

Een alternatieve opstelling zonder DSP zou filtering in Reaper kunnen zijn, maar dan heb je wel 5 digitale uitgangen op de RME nodig. En die zijn er denk ik niet.



inderdaad Evert-Jan zie tekst in mijn verhaal:

in diezelfde DSP kan je ook vertragingen invoeren voor iedere driver, om ervoor te zorgen dat ze exact op de zelfde tijd bij je oren aankomen.

Daar heb ik overheen gelezen :oops:

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 maart 2018 19:49

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

je ziet trouwens bij KEF dat er gedegen onderzoek achter zit

kef1.jpg



ook hier maken ze de vaste schil zie rode cirkel net zo groot als dat de frequentie afstraalt in het hoog
zodat het hoog niet op de bewegende woofer groene cirkel conus mee beweegt.

zo hoort het bravo KEF
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 maart 2018 00:14

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Jan Wim schreef:...
ga je akoestisch filteren maakt een pijpenfront ook niet uit, omdat je microfoon op de speelpositie staat dus voor de pijpen.
elke resonantie of eventuele demping die een pijp geeft, zal met biquads worden recht getrokken....

:o en ik dacht dat we de ruimte moesten optimaliseren? ;)
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 maart 2018 00:20

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef:...
ga je akoestisch filteren maakt een pijpenfront ook niet uit, omdat je microfoon op de speelpositie staat dus voor de pijpen.
elke resonantie of eventuele demping die een pijp geeft, zal met biquads worden recht getrokken....

:o en ik dacht dat we de ruimte moesten optimaliseren? ;)


ja maar dat heeft toch niets met biquads te maken? dit gebeurd altijd voor de 1e reflectie, na de 1e reflectie kan je niet meer akoestisch filteren
denk dat je zaken met elkaar vermengt Jaap, een IR stel je in via een tweeter impulse.
dit venster gebruik je daarna op iedere volgende meting
juist door dit akoestisch filteren zorg je ervoor dat het pijpenfront wat altijd resoneert of dempt
onderdeel wordt met je achterliggende drivers, want resonantie is niets anders dan frequentie.


pas als je akoestisch filter gebouwd is, krijg je te maken met de ruimte dat is altijd na de 1e reflectiemeting

dan kan je kiezen of de ruimte zelf aanpassen, of software inzetten, waarbij de 1e variant de winnaar is, maarja zoals jij al schreef ik ben niet alleen dus moet je optie 2 als alternatief inzetten
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 18 maart 2018 03:34

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Toen ik mij toendertijd aan het oriënteren was m.b.t. roomcorrctie in mijn Hauptwerk setup, las ik in een aantal beoordelingen van Arc2 (later ook Dirac) dat heel veel (home) studios die toch al aardig gedempt waren met absorptie panelen en basstraps etc. toch nog een stuk verbeterden met behulp van roomcorrectie software.

Thuis heb ik ook een gedeelte van mijn Hauptwerk ruimte gedempt (o.a. plafond panelen boven mijn orgel , gedeelte van de achterwand bedekt met absorptie panelen en 2 dikke carpetten) maar tevens ook roomcorrectie software toegepast.
Dat is in mijn optiek ook de manier om echt alles uit je installatie te halen.!!
Met alleen de panelen klinkt het toch een stuk minder dan gecombineerd met Dirac.

Absorptie cq. diffusie panelen trekken niet altijd volledig je frequentie karakteristiek vlak, Arc2 en Dirac doen dat wel!
Deze panelen corrigeren ook niet de timing en de impulsresponse correctie, Dirac doet dat wel!!.
Dus de combinatie van beide technieken geven naar mijn mening het meest optimale resultaat.

Groet Jan

Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 19 maart 2018 00:57

Re: Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken

Hoi Jan Wim,
Maar hoe sluit je die 5 Denons nu aan in Hauptwerk want dat was toch een probleem met de driver van PMA 50?
en kan je ons leken uit leggen hoe je nu per speaker driver een versterker aan sluit. dat is mij niet helder.
Zit er dan geen filter meer tussen?


Groet, Peter


Jan Wim schreef:hier een overzicht hoe ik na jaren testen en uitproberen een HW setup gebouwd heb.
waarbij het technisch zo goed als mogelijk getuned is.
en een beetje aan jip en janneke gedacht ;)
de audio setup bestaat uit:
RME geluidskaart
DSP
5x Denon full digitaal versterker
2x 3,5-weg front speakers
2x rear speakers

na lang zoeken en testen is qua beleving een hoofdtelefoon(beter merk) het meest realisitsch qua beleving Live gevoel.
maar buiten het plaatsingsbeeld ergens in het midden van je hoofd, en gehoorschade op langer termijn, ben ik hier nooit aan begonnen.

hoe kan je dan toch zo dicht mogelijk bij een hoofdtelefoon weergave komen met speakers?
erg moeizaam ............................ :(
maar met een technisch uitgeknepen setup kom je toch heel dicht in de buurt.

een hoofdtelefoon is "faserein" althans alles komt vanuit 1 puntbron het gehele spectrum.
er zijn speaker die dat ook kunnen denk aan b.v. coaxciale of fullrange speakers.
dan komt alles uit 1 punt.
ook Kef werkt veel via deze methode.
maar er kleven ook bezwaren aan deze speaker puntbron weergave, n.l. de totale dynamiek moet via 1 conus tot stand komen, wat vervorming geeft enz.
je ziet dat Kef zowel laag als hoog vanuit 1 driver weergeeft.
kef.jpg


bij kleine registraties klinkt dit echt heel faserein (zuiver)
maar bij wat grof registreer werk en grote (dynamische)orgels gaat het toch niet de juiste kant op, daar is eigenlijk de dynamiek, en verfijnde KEF techniek niet voor bedoelt.
zie KEF als porselein, en HW als de olifant ;)

dus moet je gaan spreiden meer kanalen enz. enz.
maar daar ben ik persoonlijk geen voorstander van om werken en registers te gaan verdelen, want je verlaat dan steeds verder het puntbron principe.

dus moet je het meer gaan zoeken in meer-weg systemen
het nadeel van bv 2/3/4weg is dat je weer met fase problemen te maken krijgt, ( J+J )de ene speakerconus beinvloedt de ander, afwisselend in positief en negatief patroon.
de fase problematiek zorgt op zijn beurt weer voor looptijden verschil (J+J) niet iedere speaker kan op het zelfde moment je oren bereiken, wat een hoofdtelefoon wel doet.

en hoe kan je het beste het dynamische aanbod van HW verdelen van 20-20.000Hz?

ga het proberen uit te leggen

je zit op de orgelbank en moet daar een sweetspot maken, nu dat heb je met 2 speakers voor je altijd, zou je daar extra speakerparen aan toevoegen die altijd op verschillende locaties staan, krijg je dus ook verminking van de originele sweetspot, want elk speakepaar projecteert zijn eigen sweetspot
de sweetspot heb ik aangegeven als driehoek bij de speel positie

geluid verdeling jw.jpg


je ziet de sweetspot bevindt zich netjes ruim voldoende rondom het hoofd van de speler.
maar kijk nu eens naar de nummers van de verschillende drivers!!! die staan op allemaal verschillende locaties.....
fout boel.............

hoe krijg je de boel dan weer een beetje Fase kloppend? en op Tijd??

timing woofer.jpg

je ziet iedere driver staat buiten de as van de woofer, en staat erg ver van de hoofdtelefoon puntbron af.

ook de speakers moeten dus eigenlijk als vanuit 1 bron gaan klinken
timing puntbron.jpg


via de DSP ga je nu ieder driver zoveel vertragen dat ze allemaal even snel bij je oren aankomen.
dan hoor ervaar je het totale spectrum van 20-20.000hz zonder dat b.v je eerst een tweeter en dan woofer hoort, of juist andersom.
geluid jw.jpg


ik heb hier ook gelijk de crossover punten bijgezet, met filterhelling, deze zorgen op deze manier voor het meest realistische geluid, met de minste fase omkeringen.
VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com