Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Digitaal orgel versus Hauptwerk

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 07 maart 2018 20:38

Re: Digitaal orgel versus Hauptwerk

Sommige d.o. kunnen best verdienstelijk klinken. Fabrikanten kunnen een na-intonatie doen thuis. Zouden fabrikanten bewust een droog geluid in hun orgels schieten om daarna bij klanten een na-intonatie te verrichten waar de klant dan ook weer voor betaalt?
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 07 maart 2018 22:17

Digitaal orgel versus Hauptwerk

Beste Harm.

Heb zelf een Opus 30 van het merk Johannus waar ik ongeveer al meer dan 20 jaar gebruik van maak.
Bij aankoop kreeg ik een intonatie beurt gratis aan huis aangeboden.
Men zei wel enige weken te wachten en notaties te maken van wat er dan al niet eventueel veranderd zou moeten (kunnen) worden aan de intonatie.
Nu is dat voor ons van de baan omdat ik alleen maar Hauptwerk gebruik
Maar verder denk ik nog steeds dat een deftige orgelhandelaar 1 intonatiebeurt gratis aanbied bij aankoop van een nieuw instrument en natuurlijk een goede onderhandeling.

Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 08 maart 2018 17:15

Re: Digitaal orgel versus Hauptwerk

Grappig,

Mijn eerste orgel was een Johannus 8 N ( met 2 zwelpedalen zowaar :) 2e hands gekocht in 1980 , kreeg daar ook een gratis intonatiebeurt bij, kwam een aardige heer met een mega koffer EN soldeerbout , die mijn strakke barok klinkende Johannus omdoopte naar een romantisch exemplaar , en hij vond dat zelf nog het mooiste , ( ik had als toenmalige 18 jarige niet zoveel in te brengen haha )


Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 maart 2018 18:22

Re: Digitaal orgel versus Hauptwerk

ik heb ooit een sweelinck20 gehad, met daarbij gekochte de intonatie software
intonate noemde ze dat geloof ik, maar ik kon er toen niet zoveel mee veranderen
de sweelinck had al 2 standen romantisch en barok
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 08 maart 2018 18:42

Re: Digitaal orgel versus Hauptwerk

Leuk dat iedereen er verschillende ervaringen mee heeft.
Onderzoek op de site van De Wit Orgels leert me dat Johannus Orgels inderdaad via een (ook zelf aan te schaffen) programma Intonat te bewerken zijn in klank.
Eminent orgels hanteert het programma Maestro Tonalis.

En Willem, die gratis intonatiebeurt lijkt me inderdaad een net gebaar van de leverancier.
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 08 maart 2018 19:11

Re: Digitaal orgel versus Hauptwerk

Ja, het Intonat programma kreeg ik ook erbij. Ik kocht een geheel nieuw Johannus Rembrandt 375 bij Stolk. Het Intonat programma wordt uitgegeven op nummer van je aangekocht orgel. Je kunt er dus niks mee op een ander Johannus orgel. Uiteraard hebben de mannen een Johannus Orgelbouw een universeel Intonat programma op hun laptop staan, waar ze alle orgels mee kunnen bedienen.
Het Intonat programma was voor mij reuze handig, omdat ik alle registers op 'NUL volume' kan zetten en programmeren onder een van de witte buttons tussen de klavieren. Deze moet ik dus altijd indrukken om de sampleset te bespelen. Heb ook nog (was destijds een beurs aanbieding van Johannus....) 7 stuks orchestral registers: Trumpet - Bach Trumpet - Trombone - Tuba - Violin - Clarinet en Hobo. Een leuke aanwinst, het zijn geen orgelstemmen maar orkest stemmen, deze zijn ook goed te combineren met sommige samplesets (mits de toonhoogte overeenkomt). :)
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 08 maart 2018 21:38

Re: Digitaal orgel versus Hauptwerk

Mijn vorige orgel was een Eminent en ik kon via de laptop met een programma het hele orgel intoneren. Ook had ik van elke stem 10 varianten die ik kon inladen (van de tongwerken zelfs 12). Met 3 klankbanken kon ik echt 3 verschillende orgels maken. Ik was toen super tevreden met mijn Eminent orgel... Eerlijk gezegd koste het voor mij ook wel wat tijd om HW te accepteren, omdat ik dacht dat het niet beter kon zijn dan mijn Eminent.

Hieronder wat voorbeelden die ik op YouTube heb gevonden. Lees ook de tekst onder de filmpjes.

https://www.youtube.com/watch?v=eNGGEEibDww
https://www.youtube.com/watch?v=wsVtWLScbBY
https://www.youtube.com/watch?v=d4RW5HxDCgg
https://www.youtube.com/watch?v=1eQRweSgxMQ

Ik hoorde pas van iemand die een mooi zelfgebouwd hauptwerkorgel had, maar deze heeft verkocht en nu een Eminent Capella Concerto heeft. Moet ook heel mooi klinken. Heb het zelf nog niet gehoord.

Zo zie je maar... 'de hauptwerk versus digitale strijd is nog lang niet gestreden'.

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 08 maart 2018 22:52

Re: Digitaal orgel versus Hauptwerk

Een oude topic herleeft

Eigenlijk wilde ik niet meer reageren, maar ik zag zojuist dat dit onderwerp al eens uitgebreid aan de orde is geweest, in 2011-2012: viewtopic.php?f=2&t=6

In dat oude (boeiende) topic staat onder andere het volgende:
RonD schreef:Tijdens mijn digitale orgelorientatietocht ging mijn partner een keer mee (...) Wel stappen wij tijdens vakanties etc vaak grote kerken binnen, waar zij uren kan zitten dromen onder orgelspel. (...) Opmerkelijk bij het laatste orgel (Hauptwerk) was, dat zij - terwijl ik nog maar net speelde - zei "he, nu zit ik echt in zo´n grote kerk" en "nu hoor ik echt zo´n orgel". (...) dit was voor mij het laatste duwtje en een bevestiging van wat ook ik BELEEFDE
Laat mijn wederhelft nou een tegenovergestelde BELEVING gehad hebben:
- HW: mmmmmwahhhh, aardig
- P45: rillingen over mijn rug

Verwachting: kloon of uniek?

Al schrijvend komt er nog een overweging bij me boven, als aanvulling op de samenvatting van Gert 04 februari 2011 in bovengenoemd topic:
    Een Physisorgel simuleert pijpen met een algoritme (geen samples) en net als bij een pijporgel is een mens nodig (gebruiker of intonateur) om de gewenste klank te krijgen, aangepast aan de ruimte waarin het staat. Een Physisorgel is een 'uniek orgelindividu'.
    Een HW orgel simuleert een bestaand orgel in een bestaande ruimte (niet zijnde de ruimte waarin de simulatie tot klinken komt). Een HW orgel is een 'kloon' (niet negatief bedoeld).
Samengevat:
- als je verwacht een 'kloon' van een bestaand orgel in huis te halen koop je HW.
- als je verwacht een 'uniek orgelindividu' in huis te halen koop je Physis.

groet, O.
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 maart 2018 23:11

Re: Digitaal orgel versus Hauptwerk

mmm orgelitis ......................

Laat mijn wederhelft nou een tegenovergestelde BELEVING gehad hebben:
- HW: mmmmmwahhhh, aardig
- P45: rillingen over mijn rug


daarom zijn jullie ook gelukkig echtpaar :lol: want stel je voor dat je partner HW mooier vind ;)



maar als ik dan ook nog een duitje in het zakje mag doen.

wie van de Hauptwerk spelers zou zijn orgel morgen inruilen voor DO, als geld even geen issue is

mijn vrouw vind HW veel mooier, dus ik kan niet terug :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 08 maart 2018 23:17

Re: Digitaal orgel versus Hauptwerk

Jan Wim schreef:wie van de Hauptwerk spelers zou zijn orgel morgen inruilen voor DO, als geld even geen issue is

mijn vrouw vind HW veel mooier, dus ik kan niet terug :lol: :lol:
Hallo Jan Wim,

Nog 1 erbij: voor mij geldt hetzelfde. Mijn vrouw vind ook hauptwerk veel mooier (en ikzelf ook). Ik zou voor geen goud terug willen naar mijn Domus prestige (of daarvoor Johannus).

Mvg,
Paul.

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 08 maart 2018 23:49

Re: Digitaal orgel versus Hauptwerk

pahasoft schreef:Ik zou voor geen goud terug willen naar mijn Domus prestige
Nee, maar daar noem je ook iets - die dingen klonken voor geen meter. :shock:

Jan Wim schreef:maar als ik dan ook nog een duitje in het zakje mag doen.
Natuurlijk, graag zelfs :)
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 17 maart 2018 17:58

Re: Digitaal orgel versus Hauptwerk

Beste Orgelitis,

Ik zat je verhaal eens te lezen, maar waarom ben je niet bij ons langsgeweest, je hebt je orgel bij Andante gekocht en die zit in de zelfde plaats als wij hemelsbreed misschien 3000 meter bij ons vandaan.
Bij ons hoor je namelijk ook het middengebied dat je bij Hauptwerk denkt te missen, we kunnen de meeste samples ook directer laten klinken, bij ons kan je bij elk model gewoon in het hauptwerk menu.

Jammer een gemiste kans.

mvg

André
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 17 maart 2018 18:37

Re: Digitaal orgel versus Hauptwerk

Mijn vrouw houdt niet van HW, niet van Domus, of Johannus.... niet van orgelmuziek. Dus speel ik meestal met mijn koptelefoon op, boven in de hobbykamer. En met mijn Focal Classic koptelefoon ben ik dik tevreden. Daarmee heb ik ook geen last van akoestische problemen in de kamer
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 maart 2018 19:00

Re: Digitaal orgel versus Hauptwerk

FredM schreef:Mijn vrouw houdt niet van HW, niet van Domus, of Johannus.... niet van orgelmuziek. Dus speel ik meestal met mijn koptelefoon op, boven in de hobbykamer. En met mijn Focal Classic koptelefoon ben ik dik tevreden. Daarmee heb ik ook geen last van akoestische problemen in de kamer


maarrrrrrrrr Fred over 5 jaar de oren nog eens testen!!!!! want hoofdtelefoon is gevaarlijker dan je denkt
of je moet op een bescheiden volume spelen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 17 maart 2018 20:48

Re: Digitaal orgel versus Hauptwerk

@ Fred: je verhaal over de koptelefoon staat in de verkeerde topic lijkt me. En Wim Jan heeft heel erg gelijk met zijn koptelefoonwaarschuwing! Evert Jan, wellicht kan je dit verplaatsen naar het juiste topic?
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 maart 2018 21:02

Re: Digitaal orgel versus Hauptwerk

orgelitis schreef:@ Fred: je verhaal over de koptelefoon staat in de verkeerde topic lijkt me. En Wim Jan heeft heel erg gelijk met zijn koptelefoonwaarschuwing! Evert Jan, wellicht kan je dit verplaatsen naar het juiste topic?


orgelitis

dit keer laat ik het staan. Ik ben er niet om op commando berichten te gaan verplaatsen. :(

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 17 maart 2018 21:21

Re: Digitaal orgel versus Hauptwerk

Beste Andre,

Dank voor je reactie. Ik heb overwogen ook bij jou te gaan luisteren, maar ik had het idee dat het niet veel zou toevoegen als ik na Mixtuur en Noorlander nog andere HW-bouwers zou bezoeken. En ik dacht dat custom HW-bouw prijstechnisch hoger zou uitkomen dan de 'standaard' consoles van beide bovengenoemde merken.

Mijn keuze is overigens gebaseerd op een combinatie van overwegingen op basis van onder andere klank (inspirerend), mogelijkheden tot personaliseren van het orgel (intonatie en audio), speelgenot (heerlijk spelende standaardklavieren), meubel (plaatsruimte, visueel aspect) en prijs (veel orgel voor het geld). Zoals Evert Jan al schreef, dit kan allemaal ook in HW. Maar, denk ik, niet voor hetzelfde geld.

Overigens ben ik altijd 'in' voor heroverweging en als het een verschil maakt dat er voor mij toe doet, mag het ook prijstechnisch verschil maken - binnen zekere budgettaire en ruimtelijke grenzen uiteraard. Kortom, als ik de buurt van Veenendaal kom .......

mvg, Orgelitis
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 17 maart 2018 21:30

Re: Digitaal orgel versus Hauptwerk

Jan Wim schreef:
FredM schreef:Mijn vrouw houdt niet van HW, niet van Domus, of Johannus.... niet van orgelmuziek. Dus speel ik meestal met mijn koptelefoon op, boven in de hobbykamer. En met mijn Focal Classic koptelefoon ben ik dik tevreden. Daarmee heb ik ook geen last van akoestische problemen in de kamer


maarrrrrrrrr Fred over 5 jaar de oren nog eens testen!!!!! want hoofdtelefoon is gevaarlijker dan je denkt
of je moet op een bescheiden volume spelen


Zelfs op bescheiden volume is het schadelijk op termijn. Reken maar gewoon, een hoofdtelefoon is altijd schadelijk.

Maar als je toch al een hobbykamer hebt voor je orgel kun je daar toch wel speakers neerzetten?
En in een hobbykamer kun je ook mooi akoestische maatregelen nemen misschien?
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 17 maart 2018 21:49

Re: Digitaal orgel versus Hauptwerk

Ik heb ook speakers (2 MFB boxen plus twee aktieve Monkey Banan. Als ik met koptelefoon speel, is het altijd op bescheiden tot zeer bescheiden niveau.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Vorige

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com