Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

bladmuziek digitaliseren

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 maart 2018 19:29

bladmuziek digitaliseren

ik weet niet of er al een draadje bestaat m.b.t het onderwerp, maar kan het niet zo snel vinden.

ik heb een flinke voorraad bladmuziek, wat toch wel veel ruimte in beslag neemt
ik heb een ipad-pro is iets kleiner als een A4 formaat, maar ik denk ruim voldoende om van te lezen(ogen zijn nog goed)


alleen wat is de beste methode om bladmuziek te digitaliseren?
ik heb b.v. een flatbad scanner maar dat lijkt me nogal omslachtig om die berg bladmuziek blaadje voor blaadje in te scannen.

is er een eenvoudigere manier? er zullen ongetwijfeld Hw-ers zijn die dit al met plezier toepassen.

moet ik dan nog een bepaalde app. downloaden op de ipad

ik neem aan dat als ik het origineel gekocht hebt, ik er een digitale variant van mag maken?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 24 maart 2018 19:37

Re: bladmuziek digitaliseren

De app tinyscanner is ideaal.
En ja, zolang het voor eigen gebruik is hoef je jezelf niet druk te maken om copyrights.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 maart 2018 19:41

Re: bladmuziek digitaliseren

anco.marijs schreef:De app tinyscanner is ideaal.
En ja, zolang het voor eigen gebruik is hoef je jezelf niet druk te maken om copyrights.


thx Anco, ga ermee aan de slag.

maar hoe breng ik structuur aan op de ipad? ik bedoel een soort database zodat ik overzichtelijk kan zoeken/
of doet de tinyscanner dat ook
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 24 maart 2018 19:49

Re: bladmuziek digitaliseren

Hoi Jan Wim

Die app. die Anco voorstelt gebruik ik ook dat werkt perfect en je kan gewoon een heel muziekstuk achter elkaar scannen en opslaan als één pdf. file.
Bij mij gaf een scan met flitser erbij het beste resultaat.
Succes ermee.
Mocht je nog een oud pc. tje hebben liggen dan zou je die ook nog kunnen gebruiken met een touchscreen.
Ik gebruik daarbij musicreader software waarbij je de paginas kan omslaan d.m.v. een midi command. In mijn geval gebruik ik daar de buitenste voetpstons voor.


Groet Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 maart 2018 20:30

Re: bladmuziek digitaliseren

Sommige bladmuziek hoef je niet te scannen want de bladmuziek, die licentie vrij is, staat voor gratis download op http://imslp.org
Misschien eerst daar even kijken

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 maart 2018 20:37

Re: bladmuziek digitaliseren

Evert-Jan schreef:Sommige bladmuziek hoef je niet te scannen want de bladmuziek, die licentie vrij is, staat voor gratis download op http://imslp.org
Misschien eerst daar even kijken


uhmmmm.... ik ben een dwarslezer :oops: noten kan ik niet lezen, alleen eten ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 24 maart 2018 20:57

Re: bladmuziek digitaliseren

Hoi Jan Wim,

Je bent toch een moderne op en neer lezer en geen ouderwetse dwarslezer? :lol: :lol:
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 maart 2018 21:03

Re: bladmuziek digitaliseren

HJK schreef:Hoi Jan Wim,

Je bent toch een moderne op en neer lezer en geen ouderwetse dwarslezer? :lol: :lol:



Hahhaha je hebt gelijk Henk Jan sorry totaal van slag, ben inderdaad een ja knikker lezer geval :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 maart 2018 21:46

Re: bladmuziek digitaliseren

dan je iPad een slag draaien en je kunt ze gewoon gebruiken :lol: :lol: :lol:

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 maart 2018 21:50

Re: bladmuziek digitaliseren

:lol: :lol: :lol: Bedankt voor de tip Evert-Jan dan beheers ik vanaf nu beide notatie vormen :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 24 maart 2018 22:12

Re: bladmuziek digitaliseren

Evert-Jan schreef:Sommige bladmuziek hoef je niet te scannen want de bladmuziek, die licentie vrij is, staat voor gratis download op http://imslp.org
Misschien eerst daar even kijken


Hoi Jan Wim

In principe kan je deze muziek via een omweg naar Klavarscribo omzetten.
De bestanden zijn altijd in Pdf bestandsvorm. Dit bestand kan je met het Pdf to music programma http://www.myriad-online.com/en/products/pdftomusic.htm omzetten naar midi.
Dit bestand kan je in Klavarscript inlezen en dan niet printen maar dan als bestand met Cutepdf programma wegschrijven als pdf file.
Tis een beetje omslachtig maar zo kan je toch gebruik maken van dit grote archief als je Klavarspeler bent.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 maart 2018 22:35

Re: bladmuziek digitaliseren

Loosman schreef:
Evert-Jan schreef:Sommige bladmuziek hoef je niet te scannen want de bladmuziek, die licentie vrij is, staat voor gratis download op http://imslp.org
Misschien eerst daar even kijken


Hoi Jan Wim

In principe kan je deze muziek via een omweg naar Klavarscribo omzetten.
De bestanden zijn altijd in Pdf bestandsvorm. Dit bestand kan je met het Pdf to music programma http://www.myriad-online.com/en/products/pdftomusic.htm omzetten naar midi.
Dit bestand kan je in Klavarscript inlezen en dan niet printen maar dan als bestand met Cutepdf programma wegschrijven als pdf file.
Tis een beetje omslachtig maar zo kan je toch gebruik maken van dit grote archief als je Klavarspeler bent.

Groet Jan


kijk zo leer ik nog eens wat Jan, dat wist ik niet.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 25 maart 2018 12:17

Re: bladmuziek digitaliseren

Op de site van de klavarorganist. nl staan onder de downloads diverse dokumenten voor het omzetten van muziek naar klavarzetting inclusief handleidingen.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 25 maart 2018 13:25

Re: bladmuziek digitaliseren

HJK schreef:Op de site van de klavarorganist. nl staan onder de downloads diverse dokumenten voor het omzetten van muziek naar klavarzetting inclusief handleidingen.


Hier gaan ze uit van Sharpeye2 een wat gedateerd programma waarbij je de orginele muziek op notenschrift inscant.
De manier zoals ik beschrijf gaat uit van een Pdf bestand dat je download. Je hoeft dan niets in te scannen.
Het mooiste zou het zijn als er een programma komt dat Pdf bestandjes direct omzet naar Klavarscribo of dat Klavarscript wordt aangepast zodat je ook Pdf files kunt gebruiken.

Groet Jan

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 25 maart 2018 16:15

Re: bladmuziek digitaliseren

Dag Jan,

Klopt het dat pdf to music niet werkt met gescande pdf bestanden? Volgens mij lees ik dat op de site maar kan dat mis hebben.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 25 maart 2018 16:31

Re: bladmuziek digitaliseren

Dat klopt alleen muziek die is geschreven met een score editor programma en opgeslagen als Pdf. kan je invoeren, dus het werkt helaas niet met scans. Maar alle stukjes die ik tot nu toe van de Imslp site heb gehaald werkten.
Je kan de demoversie gratis downloaden waarbij je beperkt bent tot één bladzijde per keer.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 25 maart 2018 23:02

Re: bladmuziek digitaliseren

Je kunt zelfs bladmuziek omslaan zonder handen en voeten: met een microfoon!
https://www.youtube.com/watch?v=shZt8CgVGxw
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 17

Geregistreerd: 20 nov 2015 18:34

Bericht 26 maart 2018 10:22

Re: bladmuziek digitaliseren

Dag Jan-Wim,

Ik ben ook van plan mijn bladmuziek te digitaliseren. Voor het ordenen van de bladmuziek lijkt de app forScore (http://forscore.co) mij interessant. Het biedt mogelijkheden om muziekstukken op te slaan, snel terug te vinden op basis van aangebrachte kenmerken (titel, componist, liednummer, toonsoort, etc.) en te voorzien van aantekeningen. Een ander interessant feature is de mogelijkheid om speellijsten aan te maken van stukken/pagina's die je na elkaar wilt spelen, handig voor het voorbereiden en spelen in de kerkdienst. Omdat de software werkt op basis van pdf-bestanden zou het ook met Klavar prima moeten werken.

Op basis van de informatie op de website lijkt het mij heel bruikbaar, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Is er iemand hier die de app gebruikt?

Groet,
Willem

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 maart 2018 10:54

Re: bladmuziek digitaliseren

Wilem, ik heb de app forscore gedownload, maar nog niet echt gebruikt.
Ik weet niet of ik de pdf's vanuit tinyscanner kan importeren in forscore.
Moet me er nog in verdiepen.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 26 maart 2018 13:53

Re: bladmuziek digitaliseren

Ik gebruik Musicreader en dat bevalt mij goed. http://www.musicreader.net/software.html?&currency=eur
Kost 32€ voor de proversie. Deze versie is nodig om 2 bladzijden tegelijk te kunnen weergeven. Deze software is duurder dan forscore maar heeft als voordeel dat het op meerdere systemen gebruikt kan worden zowel op pc en ipad en dat je pageturner hardware en software kan gebruiken maar ook midicommandos voor de pc versie kunt gebruiken om de bladzijden om te draaien.
Wat mij een beetje tegenhoud met Ipad als muziek blad is dat je maar 1 bladzijde per keer kunt lezen zodat je vaker moet omslaan en dat forscore app niet met midi commandos overweg kan.
Verder ziet forscore er wel gelikt uit en hoeft de prijs je niet tegen te houden om ermee te experimenteren.
Als je dan later toch via een pc met monitor gaat werken dan is het wel de vraag of je dan alles eenvoudig op Musicreader kan overzetten inclusief je aantekeningen?

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 26 maart 2018 14:56

Re: bladmuziek digitaliseren

bgroom schreef:Dag Jan-Wim,

Ik ben ook van plan mijn bladmuziek te digitaliseren. Voor het ordenen van de bladmuziek lijkt de app forScore (http://forscore.co) mij interessant. Het biedt mogelijkheden om muziekstukken op te slaan, snel terug te vinden op basis van aangebrachte kenmerken (titel, componist, liednummer, toonsoort, etc.) en te voorzien van aantekeningen. Een ander interessant feature is de mogelijkheid om speellijsten aan te maken van stukken/pagina's die je na elkaar wilt spelen, handig voor het voorbereiden en spelen in de kerkdienst. Omdat de software werkt op basis van pdf-bestanden zou het ook met Klavar prima moeten werken.

Op basis van de informatie op de website lijkt het mij heel bruikbaar, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Is er iemand hier die de app gebruikt?

Groet,
Willem


Ik gebruik al een paar jaar ForScore op mijn iPAD voor gebruik op het keyboard en heb er een voetpedaal bij voor omslaan van bladzijden. Op mijn Haupwerk orgel met drie klavieren staat de lessenaar te ver voor de iPad en kan ik het niet goed meer lezen. Ik heb een aantal muziekboeken (zoals de Psalmboeken) maar ook veel losbladige muziek. Ik ben ook aan het nadenken van een touch screen die ik op de lessenaar kan zetten. Maar met boeken erbij is dat lastig. Maar Jan's idee van apart PC-tje of laptop voor uitsluitend de muziek is misschien iets om over na te denken. Want losbladige muziek raakt makelijk door elkaar en archiveren is een ramp. Als er een "ForScore"-achtig programma op een PC zou zijn, zou dat handig zijn.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 26 maart 2018 16:17

Re: bladmuziek digitaliseren

Van Musicreader op de pc kan je ook een proefversie downloaden http://www.musicreader.net/software/download.html
Die kan je 60x opstarten om uit te proberen. Daarna blokkeert hij en moet je een licentie kopen.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 26 maart 2018 16:25

Re: bladmuziek digitaliseren

Loosman schreef:Van Musicreader op de pc kan je ook een proefversie downloaden http://www.musicreader.net/software/download.html
Die kan je 60x opstarten om uit te proberen. Daarna blokkeert hij en moet je een licentie kopen.

Groet Jan


Dus gewoon niet meer afsluiten ;)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 maart 2018 19:38

Re: bladmuziek digitaliseren

ik heb nu als test met Tinyscanner 1 boekje bladmuziek op de ipad staan. Maar dat is niet direct inleesbaar met Forscore?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 26 maart 2018 19:55

Re: bladmuziek digitaliseren

Hoi Jan Wim

Misschien is het wel lastig om de bestandslocatie van de bestanden op je ipad te vinden met Forscore?
Misschien een idee om ze in de cloud te zetten.
Wat ik meestal doe is dat ik het bestand van tinyscanner gelijk na het scannen deel op onedrive of een andere clouddrive.
Heb je hem wel,als Pdf extensie opgeslagen?

Groet Jan
Volgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com