Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Dom orgel wordt gemidificeerd

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 01 apr 2018 14:13

Dom orgel wordt gemidificeerd

Via via heb ik vernomen dat er plannen zijn om het orgel in de Domkerk te midificeren.
Door de recente Hauptwerk concerten zijn het bestuur en de organisten van de Dom zo enthousiast geworden dat er nu wordt onderzocht of het orgel met behulp van midi en Hauptwerk kan worden uitgebreid tot een orgel met uitgebreidere mogelijkheden om concerten te geven. Waardoor ook het Franse repertoir gespeeld kan worden! Gedacht wordt o.a. aan de samplesets van Caen en Dudelange.
Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

Groet Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 02 apr 2018 12:22, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 105

Geregistreerd: 30 jul 2012 09:33

Bericht 01 apr 2018 15:37

Re: Dom orgel wordt gemidificeerd

Ja, ik ben ook benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Per slot van rekening hoef je uitpakken niet te beperken tot Sinterklaas, maar kan dat ook op andere momenten, zeker op een dag als vandaag.
bert
(PS. Je heb toch trouwens geen connecties met Adri? Zie: http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=6&t=3152)

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 01 apr 2018 15:55

Re: Dom orgel wordt gemidificeerd

bert schreef:Ja, ik ben ook benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Per slot van rekening hoef je uitpakken niet te beperken tot Sinterklaas, maar kan dat ook op andere momenten, zeker op een dag als vandaag.
bert
(PS. Je heb toch trouwens geen connecties met Adri? Zie: http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=6&t=3152)



:D :) ;) :lol: 8-) :idea:

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 01 apr 2018 16:01

Re: Dom orgel wordt gemidificeerd

zie beneden
Laatst bijgewerkt door adri op 01 apr 2018 16:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 01 apr 2018 16:20

Re: Dom orgel wordt gemidificeerd

Loosman schreef:Via via heb ik vernomen dat er plannen zijn om het orgel in de Domkerk te midificeren.
Door de recente Hauptwerk concerten zijn het bestuur en de organisten van de Dom zo enthousiasth geworden dat er nu wordt onderzocht of het orgel met behulp van midi en Hauptwerk kan worden uitgebreid tot een orgel met uitgebreidere mogelijkheden om concerten te geven. Waardoor ook het Franse repertoir gespeeld kan worden! Gedacht wordt o.a. aan de samplesets van Caen en Dudelange.
Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

Groet Jan


Hoeveel via via's waren dat?
Via via, via, via heb ik gehoord dat er ook een draaiorgel sample set aan wordt toegevoegd, alsmede een theatre orgel, Hammond orgel, druk- en zuigwind harmoniums, en 50 speakers. Alsmede virtuele koor, unda maris, doedelzak, horizontale trompetten, en een 64' register. Verder een special register "La Force" (zoals in Weingarten), cimbelsterren, nagtigal, rollende donder. De midi speeltafel komt beneden te staan, net zoals in St. Eustache in Parijs.

het werk zal worden verricht door Gebr. Arp Herman Heinrich Antony Jonathan Frans Caspar Christiaan Flentreilop Vatermuller.
Het zal worden ingespeeld door de bekende Amerikaanse organiste Camerona TImmerman, bijgestaan door het tweeling duo DeOude&DeOudere, en oude muziek zal worden vertolkt door Haroldus Bird, die muziek zal spelen van Die-ben-ik Boksenhoede. En er zal een wereld primiere plaatsvinden van de compositie: "Frogs in Buttocks" door de bekende orgel componist Marie-Claire Ellen, alsmede een slot improvisatie door Sietze D. Vriescobaldi.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 01 apr 2018 17:34

Re: Dom orgel wordt gemidificeerd

adri schreef:
Loosman schreef:Via via heb ik vernomen dat er plannen zijn om het orgel in de Domkerk te midificeren.
Door de recente Hauptwerk concerten zijn het bestuur en de organisten van de Dom zo enthousiasth geworden dat er nu wordt onderzocht of het orgel met behulp van midi en Hauptwerk kan worden uitgebreid tot een orgel met uitgebreidere mogelijkheden om concerten te geven. Waardoor ook het Franse repertoir gespeeld kan worden! Gedacht wordt o.a. aan de samplesets van Caen en Dudelange.
Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

Groet Jan


Hoeveel via via's waren dat?
Via via, via, via heb ik gehoord dat er ook een draaiorgel sample set aan wordt toegevoegd, alsmede een theatre orgel, Hammond orgel, druk- en zuigwind harmoniums, en 50 speakers. Alsmede virtuele koor, unda maris, doedelzak, horizontale trompetten, en een 64' register. Verder een special register "La Force" (zoals in Weingarten), cimbelsterren, nagtigal, rollende donder. De midi speeltafel komt beneden te staan, net zoals in St. Eustache in Parijs.

het werk zal worden verricht door Gebr. Arp Herman Heinrich Antony Jonathan Frans Caspar Christiaan Flentreilop Vatermuller.
Het zal worden ingespeeld door de bekende Amerikaanse organiste Camerona TImmerman, bijgestaan door het tweeling duo DeOude&DeOudere, en oude muziek zal worden vertolkt door Haroldus Bird, die muziek zal spelen van Die-ben-ik Boksenhoede. En er zal een wereld primiere plaatsvinden van de compositie: "Frogs in Buttocks" door de bekende orgel componist Marie-Claire Ellen, alsmede een slot improvisatie door Sietze D. Vriescobaldi.


We even aan bronvermelding doen, Adri! ;)
Vriescobaldi vind ik wel een hele leuke! :lol:
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 105

Geregistreerd: 30 jul 2012 09:33

Bericht 01 apr 2018 17:40

Re: Dom orgel wordt gemidificeerd

Wil je Vriescobaldi echt aan het werk horen, luister (en kijk) dan eens dit:
Sietze de Vries - Improvisatie 'Concerto di segnor Vriescobaldi'
youtube: https://www.youtube.com/watch?v=Vis97y1WFE8

bert

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 01 apr 2018 17:47

Re: Dom orgel wordt gemidificeerd

Bronvermelding: OK, hier is tie:

Haarlems-Alkmaarse Openbare Muziek Bibliotheek Krant, datum 32 maart, 2018, thans onder afdeling Varia, inventaris nummer 12345678910, folio 9876543210, bladzijde 142856, paragrafen ABC, KLM, VW en XYZ.

Werkelijk!
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 01 apr 2018 18:52

Re: Dom orgel wordt gemidificeerd

Via via via heb ik gehoord dat het inauguratie concert een deftige bedoening gaat worden met zelfs kleding voorschriften.!,
De heren dragen skinner jeans met cavaillé coll truien en de dames dragen Dude-lange jurken.
Dan weten jullie dat alvast en kan je er rekening mee houden.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 01 apr 2018 19:44

Re: Dom orgel wordt gemidificeerd

:lol:
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 01 apr 2018 20:08

Re: Dom orgel wordt gemidificeerd

Loosman schreef:Via via via heb ik gehoord dat het inauguratie concert een deftige bedoening gaat worden met zelfs kleding voorschriften.!,
De heren dragen skinner jeans met cavaillé coll truien en de dames dragen Dude-lange jurken.
Dan weten jullie dat alvast en kan je er rekening mee houden.

Groet Jan


:lol:
maar mensen die de G-Riepp hebben mogen niet naar binnen, en als je I. Bach heet mag je voorin zitten, en als je Van de Dam komt mag je meezingen in het koor in de encore "Aan de Amsterdamse Grachten..." En als je goed kan klappen en Meier heet, krijg je ook een ere plaats vooraan. En indien je de H-Arp kan spelen kom je in het orkest terecht dat met het koor in de encore speelt.

En wanneer zal dit gebeuren: volgend jaar op 32 maart!
En vergeet niet: morgen gratis bier. Kom dus elke dag morgen terug.
:!: :cry:

Berichten: 105

Geregistreerd: 30 jul 2012 09:33

Bericht 01 apr 2018 20:18

Re: Dom orgel wordt gemidificeerd

Nee, hè. Heb ik weer. Precies volgend jaar op 32 maart. Nou, dan kan ik er dus niet bij zijn. Op die datum heb ik namelijk altijd last van m'n achterwerk en kan dan beslist niet op kerkbanken zitten. 't Is een heel naar gevoel. Ik weet niet of je je er wat bij voor kunt stellen, maar 't is net of er dan een kikker in je bil zit.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 01 apr 2018 20:33

Re: Dom orgel wordt gemidificeerd

:lol: Wel Nederland = Kikkerland ! ! ! !


bert schreef:Nee, hè. Heb ik weer. Precies volgend jaar op 32 maart. Nou, dan kan ik er dus niet bij zijn. Op die datum heb ik namelijk altijd last van m'n achterwerk en kan dan beslist niet op kerkbanken zitten. 't Is een heel naar gevoel. Ik weet niet of je je er wat bij voor kunt stellen, maar 't is net of er dan een kikker in je bil zit.

Berichten: 24

Geregistreerd: 02 apr 2018 17:38

Woonplaats: Leiden

Bericht 04 apr 2018 00:48

Re: Dom orgel wordt gemidificeerd

Ik zou nu zo denken dat we hier met een hele leuke 1-aprilgrap te maken hebben??!!
Maar na het tijdelijke opstellen van een hauptwerkorgel (in verband met stuc-werkzaamheden)in de Dom zou je het bijna geloven.....
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 04 apr 2018 09:07

Re: Dom orgel wordt gemidificeerd

Tja dat is een beetje de truc met een 1 april grap. Het een beetje geloofwaardig maken maar ook net niet te geloofwaardig.
Heb een beetje ingespeeld op de actualiteit.
Viel helaas net als collega 1 apriller Adri al snel door de mand :D

groet Jan

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 04 apr 2018 11:13

Re: Dom orgel wordt gemidificeerd

Loosman schreef:Tja dat is een beetje de truc met een 1 april grap. Het een beetje geloofwaardig maken maar ook net niet te geloofwaardig.
Heb een beetje ingespeeld op de actualiteit.
Viel helaas net als collega 1 apriller Adri al snel door de mand :D

groet Jan


Zo hoeveel kikkers heb je vergaard? :-)
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 04 apr 2018 12:35

Re: Dom orgel wordt gemidificeerd

adri schreef:
Loosman schreef:Tja dat is een beetje de truc met een 1 april grap. Het een beetje geloofwaardig maken maar ook net niet te geloofwaardig.
Heb een beetje ingespeeld op de actualiteit.
Viel helaas net als collega 1 apriller Adri al snel door de mand :D

groet Jan


Zo hoeveel kikkers heb je vergaard? :-)


Ik zal morgen, na het gratis bier :D het aantal kikkerpoten tellen en door 4 delen. Dan kan ik je vraag beantwoorden.
:lol:

Berichten: 105

Geregistreerd: 30 jul 2012 09:33

Bericht 04 apr 2018 13:50

Re: Dom orgel wordt gemidificeerd

Zal me wat worden. Na het gratis bier nog tellen en door vier delen.
bert

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 04 apr 2018 14:29

Re: Dom orgel wordt gemidificeerd

aan Monsieru Loosman:

Ik ken de uitdrukking "door de mand vallen" niet (ik ben sinds 1973 weg uit NL), betekent dat dat je het echt geloofde? ; persoonljjk had ik onmiddelijk door dat dit een April 1 /32 Maart grap was.


aan monsieur Bert:
het getallen aantal: de wortel van 2 geworteld, plus 123456789 tot de macht van ditto, minus 25 x de wortel van pi keer phi, gedeeld door de gemene deler, vermenigvuldigd met de vriendelijke onbe-nul.

D.z.w. alle kikkers zijn snel weggelopen toen ze dat mes zagen!

En nu terug naar mijn musicologisch onderzoek vandaag. Morgen naar Budapest, en op 9 maart weer terug.
Helaas (!?!?!?!?) geen tijd meer voor late grapjes. Tot volgend jaar!

Ik heb hier wel van genoten!
Muzikale noten vanzelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 04 apr 2018 14:33

Re: Dom orgel wordt gemidificeerd

Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 04 apr 2018 14:44

Re: Dom orgel wordt gemidificeerd

Hoi Adri

Ga je Buda-pesten?

Veel plezier daar.

Groet Jan

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 04 apr 2018 14:44

Re: Dom orgel wordt gemidificeerd

anco.marijs schreef:Adri, door de mand vallen ;)


okidoki!

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 04 apr 2018 16:25

Re: Dom orgel wordt gemidificeerd

Loosman schreef:Hoi Adri

Ga je Buda-pesten?

Veel plezier daar.

Groet Jan


Ik ga Huszty Csaba van Inspired Acoustics ontmoeten, en hij zal mij enkele orgels proberen te laten zien op Vrijdag, en wellicht kan ik ook enkele van zijn eigen sample sets beluisteren, waar ik er geen een van heb.

Berichten: 45

Geregistreerd: 24 aug 2015 19:08

Woonplaats: Meppel

Bericht 04 apr 2018 18:30

Re: Dom orgel wordt gemidificeerd

adri schreef:

Morgen naar Budapest, en op 9 maart weer terug.


Das best een lange tijd ;) .

Groet,
Jan

Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jan 2012 15:02

Bericht 04 apr 2018 19:54

Re: Dom orgel wordt gemidificeerd

Ja lach allemaal maar. Op 2 april klonk het Dom-orgel echt weer fantastisch! En daar hebben 100-den serieus van genoten!
Hopelijk volgend jaar weer daar de psalmzangdag en orgelconcert door Harm Hoeve.
Volgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com