Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Revisie MFB Speakers

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 12 maart 2018 13:37

Re: Revisie MFB Speakers

Bartmans schreef:https://www.marktplaats.nl/verkopers/1799450.html
deze meneer doet ook iets met philips boxen

Bartmans :D


nieuwsgierige vraag, "deze meneer" = Henks Speaker Reparatie = Bartmans ?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 apr 2018 17:37

Re: Revisie MFB Speakers

ahum, ahum, Hans hoe is het met de revisie? geen bericht is goed bericht zeggen ze, ik kan alleen mijn nieuwsgierigheid niet zo goed verbloemen ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 04 apr 2018 21:46

Re: Revisie MFB Speakers

Jan Wim schreef:ahum, ahum, Hans hoe is het met de revisie? geen bericht is goed bericht zeggen ze, ik kan alleen mijn nieuwsgierigheid niet zo goed verbloemen ;)


Je bent me net voor ;)

Het staat op een laag pitje. Na de eerste aanpassing van de speakerkasten paste deze nog niet in het orgel. Magneetsnappers zaten in de weg, dus er moest van 2 hoeken ( per speaker ) een hoek worden uitgefreesd.
Na het uitfrezen was de speakerkast niet meer helemaal dicht, dus eerst weer ,met lijm en hout aan de gang om de speakerkasten dicht te maken.

Met het vast solderen van de tweeters en woofers ging het ook niet helemaal goed :oops: dit is opgelost.
Vanavond eerst de speakers weer gemeten, benieuwd of de gemaakte fout nog problemen gaf, metingen buiten het orgel/console erg goed.

Ik heb ze ook nog een keer aangesloten, MFB op het orgel en de Event-speakers in het orgel. Wat muziek beluisterd, de MFB's klonken als muziek in mijn oren :lol: .

Met het meten ook getest met planken op en naast de speaker, een soort nis nageboost. Dat beloofde niet veel goeds, kwam een dip rond de 1.2 kHz. Linker speaker in het orgel geplaatst, krijg weer een dip van 550 - 3.7 kHz.

Het console heeft negatieve invloed op het geluidsbeeld.

Ik heb bewust de speakers nog niet gereviseerd, wilde eerst goed meten en luisteren ( dit nog niet gedaan )
Wel heb ik de speakers opnieuw afgeregeld.

Al met al weet ik even niet meer wat ik ga doen, misschien toch door met de koptelefoon.

Wat ik me nu afvraag is hoe de hauptwerk leverancier het doen, je heb zelf een piano model waar de speakers naar boven stralen en een klep erboven. En hoe ik mijn speakers heb ingebouwd wordt veel meer gedaan.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 05 apr 2018 07:48

Re: Revisie MFB Speakers

Hans B schreef:
Jan Wim schreef:ahum, ahum, Hans hoe is het met de revisie? geen bericht is goed bericht zeggen ze, ik kan alleen mijn nieuwsgierigheid niet zo goed verbloemen ;)


Je bent me net voor ;)

Het staat op een laag pitje. Na de eerste aanpassing van de speakerkasten paste deze nog niet in het orgel. Magneetsnappers zaten in de weg, dus er moest van 2 hoeken ( per speaker ) een hoek worden uitgefreesd.
Na het uitfrezen was de speakerkast niet meer helemaal dicht, dus eerst weer ,met lijm en hout aan de gang om de speakerkasten dicht te maken.

Oeioei.. Kasten gesloopt en provisorisch dichtgemaakt?
Als er zoveel aangepast moet worden had ik er eerder voor gekozen om de orgelkast aan te passen dan mijn speaker compleet open te frezen.

Hans B schreef:Met het vast solderen van de tweeters en woofers ging het ook niet helemaal goed :oops: dit is opgelost.
Vanavond eerst de speakers weer gemeten, benieuwd of de gemaakte fout nog problemen gaf, metingen buiten het orgel/console erg goed.

Ik heb ze ook nog een keer aangesloten, MFB op het orgel en de Event-speakers in het orgel. Wat muziek beluisterd, de MFB's klonken als muziek in mijn oren :lol: .

Met het meten ook getest met planken op en naast de speaker, een soort nis nageboost. Dat beloofde niet veel goeds, kwam een dip rond de 1.2 kHz. Linker speaker in het orgel geplaatst, krijg weer een dip van 550 - 3.7 kHz.

Het console heeft negatieve invloed op het geluidsbeeld.

Ik heb bewust de speakers nog niet gereviseerd, wilde eerst goed meten en luisteren ( dit nog niet gedaan )
Wel heb ik de speakers opnieuw afgeregeld.

Al met al weet ik even niet meer wat ik ga doen, misschien toch door met de koptelefoon.

Klinkt het voor jezelf wel goed, en komt de 'onvrede' nu alleen door de metingen?

Hans B schreef:Wat ik me nu afvraag is hoe de hauptwerk leverancier het doen, je heb zelf een piano model waar de speakers naar boven stralen en een klep erboven. En hoe ik mijn speakers heb ingebouwd wordt veel meer gedaan.

Een hauptwerk leverancier zet gewoon zn speakers in de kast zodat het er mooi uit ziet en ook wel ongeveer goed klinkt.
Ik geloof nooit dat die ieder orgel helemaal gaan uitmeten en neutraliseren.
Een enkeling werkt standaard wel met roomcorrectie, maar het uitvoeren van metingen is, als je het mij vraagt, alleen voor de hobbyist.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 05 apr 2018 08:57

Re: Revisie MFB Speakers

Hans B schreef:Het console heeft negatieve invloed op het geluidsbeeld

Hehe, eindelijk nog iemand die het zegt. :D
Daarom plaats ik mijn speakers ook naast het orgel in de vrije ruimte.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 apr 2018 10:03

Re: Revisie MFB Speakers

Jaap380 schreef:
Hans B schreef:Het console heeft negatieve invloed op het geluidsbeeld

Hehe, eindelijk nog iemand die het zegt. :D
Daarom plaats ik mijn speakers ook naast het orgel in de vrije ruimte.



ik zeg tijd voor een DSP dan ben je audio incl. meubel de baas...................... speakers kunnen dan gewoon in je orgelmeubel blijven staan.


maar even to the point Hans, is de dip te groot om via REW-Reaper te corrigeren? want het is een beetje zuur na al je inspanning om het project te staken.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 apr 2018 10:11

Re: Revisie MFB Speakers

Anco schreef:
Een enkeling werkt standaard wel met roomcorrectie, maar het uitvoeren van metingen is, als je het mij vraagt, alleen voor de hobbyist.


helaas wel Anco, het is gewoon een gemiste kans van HW leveranciers, ik begrijp niet waarom ze dit niet als service of desnoods als optie aanbieden.
wat dat betreft doet Johannus het beter die zijn zich ervan bewust dat akoestiek een "monster" is, en ze zijn er dan ook gelijk zeker van dat hun afgeleverde orgel optimaal klinkt in de nieuwe omgeving
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 05 apr 2018 12:46

Re: Revisie MFB Speakers

Hoi Anco,

Oeioei.. Kasten gesloopt en provisorisch dichtgemaakt?
Als er zoveel aangepast moet worden had ik er eerder voor gekozen om de orgelkast aan te passen dan mijn speaker compleet open te frezen.

Dat risico heb ik genomen, wilde de speakers beluisteren in het orgel / console. Console aanpassen is meer werk en wordt er dan niet mooier op. Als het echt niets wordt kan ik de onderdelen verkopen en kost het uiteindelijk niet echt veel.

Klinkt het voor jezelf wel goed, en komt de 'onvrede' nu alleen door de metingen?

Dit moet ik nog testen.

Hoi Jaap,
Hehe, eindelijk nog iemand die het zegt. :D
Daarom plaats ik mijn speakers ook naast het orgel in de vrije ruimte.

Als je alles van te voren weet :o . Naast het orgel is niet echt een optie, en dan moet er onderhandelt worden !

Hoi Jan Wim,

maar even to the point Hans, is de dip te groot om via REW-Reaper te corrigeren? want het is een beetje zuur na al je inspanning om het project te staken.

Ben ik er wel eens mee bezig geweest, mijn ervaring is dat het niet optimaal wordt. Of je nu gaat een frequentie gaat versterken ( wat iemand mij heeft afgeraden ) of verzwakken ik vond het niet mooier worden en het is op één punt gemeten.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 apr 2018 15:29

Re: Revisie MFB Speakers

Ben ik er wel eens mee bezig geweest, mijn ervaring is dat het niet optimaal wordt. Of je nu gaat een frequentie gaat versterken ( wat iemand mij heeft afgeraden ) of verzwakken ik vond het niet mooier worden en het is op één punt gemeten.


Hans akoestiek i.c.m geluid veranderd per cm. dus loop je door een kamer dan is er niet 1 plek hetzelfde.
Iedere vorm en reflex heeft invloed op geluid.

Dus ook correctie werkt feitelijk maar smalbandig, maar goed tijdens het spelen zit je op de orgelbank en loop je niet rond.
Correctie en op tijd zetten werkt ook alleen maar goed in de sweetspot.
Het advies dat je gekregen hebt waarin frequentie aanpassen afgeraden wordt is pure onzin.
Zelfs intoneren is eigenlijk niets anders dan frequenties verzwakken of versterken, dus ik denk dat je verkeerd advies gekregen hebt.

Als je correctie goed uitvoerd is er altijd muzikale winst te behalen zowel fase als frequentie verloop.
Alleen je moet weten wat je aanpast.
Zelfs een peperdure Avalon kan je zo aanpassen dat deze klinkt als colablikje.

Meten is puur om een inzicht te krijgen wat de speaker en akoestiek met elkaar doen, daarna moet je in REW zelf een akoestische output maken.
als ik je verhaal een beetje "proeft" dan denk ik dat je het volgende gdaan hebt:
Meting gemaakt en vervolgens REW een correctie laten maken en dit 1op1 in reaper ingevoerd hebt?
Dan heb je grote kans dat het geheel "dood" en futloos gaat klinken.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 05 apr 2018 17:06

Re: Revisie MFB Speakers

als ik je verhaal een beetje "proeft" dan denk ik dat je het volgende gdaan hebt:
Meting gemaakt en vervolgens REW een correctie laten maken en dit 1op1 in reaper ingevoerd hebt?
Dan heb je grote kans dat het geheel "dood" en futloos gaat klinken.


Klopt zo heb ik het gedaan en hoe je het omschrijft klopt ook.
Is het makkelijk uit te leggen hoe het wel moet of kan ik beter software aanschaffen die het voor je doet.

Kan ik misschien meten waar de oorzaak van de negatieve beinvloeding vandaan komt ?
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 05 apr 2018 17:56

Re: Revisie MFB Speakers

Ik moet bekennen dat ik ze nooit echt goed gehoord heb die mfb boxen.
Maar zijn die boxen niet een beetje overhyped.
Waarom nog investeren in oudere technieken, in boxen die hun plek in de audio geschiedenis hebben verdiend maar nu links en recht ingehaald zijn door nieuwere technieken. Computer aided design. Nieuwe snellere conus materialen, digitale versterkers etc.etc.
De platenspelers zijn momenteel ook weer in maar halen het niet bij een goede sacd met veel minder ruis geen tikken en platen die je om moet draaien etc. etc. mijn eerste Celestion boxen werden bejubeld in de audio bladen high end voor een spotprijs. Ik vond ze ook erg mooi maar toen ik mijn eerste kef boxen de RDM2 kocht, werden de Celestions volledig weggevaagd door deze boxen. Nu heb ik op mijn gewone audio installatie de kef R300 staan en die klinken weer veel beter dan mijn oude Kefs die ik ook al mooi vond.
Dus vraag ik mij af waarom al die moeite doen voor die boxen, zijn er niet betere, modernere alternatieven.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 05 apr 2018 18:27

Re: Revisie MFB Speakers

Loosman schreef:Dus vraag ik mij af waarom al die moeite doen voor die boxen, zijn er niet betere, modernere alternatieven.

Groet Jan

Nostalgie Jan.
Ik had een oude mercedes. Prachtbak. Voor mij was er geen betere. Totdat ik in een nieuwere auto reed.... Natuurlijk was die verbeterd in 20 jaar, maar daarom is het nog niet zo dat je geen moeite hoeft te doen om oudere spullen een verlengd leven te geven toch?
En de meeste speakers hebben baat bij roomcorrectie, ook al zijn ze nieuw.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 05 apr 2018 18:50

Re: Revisie MFB Speakers

Het is ook een kosten overweging, ik denk dat je heel wat meer moet uitgeven wil je hetzelfde nivo halen als de mfb's. Ik heb niets met Philips, maar als je je verdiept in de mfb speakers is het toch wel een leuke bezigheid.

Als ik dit eerder wist was ik met die speakers gestart, scheelt weer wat honderde euros t.o.v. mijn huidige speakers.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 apr 2018 19:24

Re: Revisie MFB Speakers

Jaap380 schreef:
Loosman schreef:Dus vraag ik mij af waarom al die moeite doen voor die boxen, zijn er niet betere, modernere alternatieven.

Groet Jan

Nostalgie Jan.
Ik had een oude mercedes. Prachtbak. Voor mij was er geen betere. Totdat ik in een nieuwere auto reed.... Natuurlijk was die verbeterd in 20 jaar, maar daarom is het nog niet zo dat je geen moeite hoeft te doen om oudere spullen een verlengd leven te geven toch?
En de meeste speakers hebben baat bij roomcorrectie, ook al zijn ze nieuw.


Jaap, uiteraard is geld uitgeven geen kunst, het is zoals je zegt een uitdaging om iets een 2e kans te geven.
Maar het blijft sterk verouderde techniek en inovatie die al lang ingehaald is. neem b.v een Beryllium tweeter zet die naast een MFB box dan weet je wat er aan vintage schort.
ook hier is het zo als een oudere techniek minder detail kan weergeven, zal roomcorrectie dit niet kunnen oplossen
maarja de keerzijde is money :oops:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 apr 2018 19:57

Re: Revisie MFB Speakers

Hans B schreef:
als ik je verhaal een beetje "proeft" dan denk ik dat je het volgende gdaan hebt:
Meting gemaakt en vervolgens REW een correctie laten maken en dit 1op1 in reaper ingevoerd hebt?
Dan heb je grote kans dat het geheel "dood" en futloos gaat klinken.


Klopt zo heb ik het gedaan en hoe je het omschrijft klopt ook.
Is het makkelijk uit te leggen hoe het wel moet of kan ik beter software aanschaffen die het voor je doet.

Kan ik misschien meten waar de oorzaak van de negatieve beinvloeding vandaan komt ?


Hans wil je het manueel instellen dan moet je minimaal de basis beginsels van audio drivers doorgronden
Fase, groepsdelay, weten waarom iets gebeurd en wat het gevolg is, ben je minder bekend met audio ontwerp en filterwerking, dan zou ik gewoon voor de kant en klaar oplossing gaan n.l. software

de negatieve beinvloeding wordt veroorzaakt door de behuizing daar was je inmiddels al achter :(
en waarom? wel de behuizing wordt door de drivers ook als baffle gezien.
de speaker in de nis "ziet" de nisruimte als speakerkast oppervlak, gevolg is dat de originele filter afstelling niet meer klopt.
bij speakerbouw is dit een serieuze factor namelijk Bafflestep correction.
de speaker basis moet inorde zijn en daarna kan je met software aan de slag.

anders wordt het:
overdag patat en gebak eten en s 'avonds naar de sportschool, je gewicht blijft wellicht dan stabiel maar het is niet gezond.

maar ik wil je nog altijd helpen Hans, als het niet op een paar weken steekt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 05 apr 2018 21:13

Re: Revisie MFB Speakers

Prima ik wil wel gebruik maken van je kennis. Moeten even kijken wat jouw het beste uitkomt.

Kon het niet laten om nog even te meten / experimenteren.
Eerst een sweep gemaakt van 20 -20kH, daarna in stukken, 300-20kHz, 500-20kHz, 2300 ( crossover ) - 20kHz.
Je kan de grafieken mooi over elkaar leggen. Ik dacht misschien is nog een optie om een subwoofer te plaatsen.
Dat de lage frequentie vervelend doen, maar daar lijkt het niet op.
Toen nog de nis even provisorisch bekleed met geluidsisolatie, nagenoeg geen effect.

de negatieve beinvloeding wordt veroorzaakt door de behuizing daar was je inmiddels al achter :(
en waarom? wel de behuizing wordt door de drivers ook als baffle gezien.
de speaker in de nis "ziet" de nisruimte als speakerkast oppervlak, gevolg is dat de originele filter afstelling niet meer klopt.
bij speakerbouw is dit een serieuze factor namelijk Bafflestep correction.
de speaker basis moet inorde zijn en daarna kan je met software aan de slag.

Zal er misschien achter het speakerdoek geluidsdruk op worden gebouwd en dat het effect bewerkstelligen ?
( ik heb geen zin om het eruit te halen voor een test )

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 05 apr 2018 22:00

Re: Revisie MFB Speakers

Toch nog even één speaker eruit gehaald en wat metingen gedaan.

Even gespeeld met één speaker op het orgel en één erin. Had dat eerder moeten doen ( was erg gefocust op het meten ), met de Event 20/20 hoor ik al een verschil, wat gedetailleerder en helderder. De speaker in het orgel klinkt doffer.

Kijken of ik de nis nog beter kan maken.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 apr 2018 22:06

Re: Revisie MFB Speakers

Is dit de Event of de MFB
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 05 apr 2018 22:21

Re: Revisie MFB Speakers

Jan Wim schreef:Is dit de Event of de MFB


Ik zie dat de grafiek er nog in staat had een heel ander verhaal gemaakt, maar dacht laat maar even.
Groen is Event en Rood de MFB, oude metingen die al op het forum stonden.

De MFB's had ik al getest met muziek, voordat ik ze ging "slopen". Vanavond het met één Event speaker gedaan.
Geen slechte eerste indruk. Ik wilde dat ook laten zien met deze grafiek ( groene ), minder diepe dip.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 07 apr 2018 14:47

Re: Revisie MFB Speakers

Misschien een domme vraag, maar komt er ook geluid vanuit de zij- en achterkant van de speaker ? Dus door het hout heen.

Ik heb ook achter het orgel gemeten en als je die grafieken over de grafiek van de meting voor de speaker op elkaar leg komen tot +/- 700 hz overeen ook de dB's. Achter de speaker is het wel open.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 apr 2018 20:00

Re: Revisie MFB Speakers

Hans B schreef:Misschien een domme vraag, maar komt er ook geluid vanuit de zij- en achterkant van de speaker ? Dus door het hout heen.

Ik heb ook achter het orgel gemeten en als je die grafieken over de grafiek van de meting voor de speaker op elkaar leg komen tot +/- 700 hz overeen ook de dB's. Achter de speaker is het wel open.


normaliter moet een kast geluidsdicht zijn met uitzondering als er een BR aanwezig is.
maar volgens mij is MFB gesloten dus mag er geen geluidslek zijn aan de zijkant of achterkant.
je kan kijken hans of de opvulling rondom de speaker en het meubel wel goed afdicht? eventueel met tochtband als er te weinig ruimte voor massa vulling

nu gaat laag geluid veel bolvormiger te werk dan hoog, dus als het tot 700Hz redelijk overeenkomt zal het hoog to echt sterk moeten afvallen als je aan de achterzijde meet
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 09 apr 2018 21:02

Re: Revisie MFB Speakers

Jan Wim schreef:
Hans B schreef:Misschien een domme vraag, maar komt er ook geluid vanuit de zij- en achterkant van de speaker ? Dus door het hout heen.

Ik heb ook achter het orgel gemeten en als je die grafieken over de grafiek van de meting voor de speaker op elkaar leg komen tot +/- 700 hz overeen ook de dB's. Achter de speaker is het wel open.


normaliter moet een kast geluidsdicht zijn met uitzondering als er een BR aanwezig is.
maar volgens mij is MFB gesloten dus mag er geen geluidslek zijn aan de zijkant of achterkant.
je kan kijken hans of de opvulling rondom de speaker en het meubel wel goed afdicht? eventueel met tochtband als er te weinig ruimte voor massa vulling

nu gaat laag geluid veel bolvormiger te werk dan hoog, dus als het tot 700Hz redelijk overeenkomt zal het hoog to echt sterk moeten afvallen als je aan de achterzijde meet


Ik heb tochtband ( rubber ) gehaald. Je hoort het resultaat wel als ik het aangebracht heb.

[img]
2018_04_09_20_57_51_Postvak_IN_hbregman_unica.nl_Outlook.jpg
[/img]

Ik had een foto gemaakt van de grafieken niet opgeslagen.
Groen / paars achter de orgelkast en blauw voor de speaker op +/- 35 cm. Rood met het paneel ervoor.
Metingen zonder statief gedaan.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 10 apr 2018 22:08

Re: Revisie MFB Speakers

Ik doe de test met de Event 20/20 speakers.
Tochtband geplakt, één keer was niet voldoende, dus twee op elkaar geplakt. ( 5mm )
Plaat onder de speaker is 9 mm multiplex, deze verzwaard met een stuk snijloodplaat.
Halverwege nog een rand geplakt ( parallel aan de voorzijde ).

Getest, weinig tot geen verbetering.
Ik denk dat de ruimte onder de speaker ook meedoet.

foto%201.jpg


Heeft iemand nog ideeën ?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 11 apr 2018 07:38

Re: Revisie MFB Speakers

Is je speaker nu weer helemaal luchtdicht?
Rondom helemaal ontkoppelt van de kast, loze ruimte opgevuld met dempingsmateriaal?

De tochtband heb je voor de kieren gebruikt?

Ruimte onder speakers zou als test kunnen vullen met dempingsmateriaal om te kijken wat het effect daarvan is.

Je speakers staan best wel verzonken in de kast, de zijwanden hebben ook behoorlijk effect op het gedrag van het geluid. Eigenlijk creëer je nu een speaker waarvan het frontpaneel een aantal centimeter verzonken ligt t.o.v. de zijpanelen.
Is het mogelijk de speaker naar voren te schuiven zodat het speaker front gelijk komt te liggen met de rand van de orgelkast? (plank waarop de speaker staan vervangen voor een die verder doorloopt?)

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 11 apr 2018 14:43

Re: Revisie MFB Speakers

anco.marijs schreef:Is je speaker nu weer helemaal luchtdicht?

Ik ben het met de Event 20/20 aan het testen. Met de MFB's gaat het nog niet helemaal lekker met het automatisch opstarten.

Rondom helemaal ontkoppelt van de kast

Speakers staan op speakerpad, wel wat dunner gemaakt.

loze ruimte opgevuld met dempingsmateriaal?

Daar is weinig ruimte voor. Maar welk materiaal kan je daarvoor gebruiken. Noppenschuim doet helemaal niets.

De tochtband heb je voor de kieren gebruikt?

Ja de voorkant van de speaker en halverwege nog een rand om de speaker heen.

Ruimte onder speakers zou als test kunnen vullen met dempingsmateriaal om te kijken wat het effect daarvan is.

Welk materiaal kan je daar het beste voor gebruiken ?

Je speakers staan best wel verzonken in de kast, de zijwanden hebben ook behoorlijk effect op het gedrag van het geluid. Eigenlijk creëer je nu een speaker waarvan het frontpaneel een aantal centimeter verzonken ligt t.o.v. de zijpanelen.
Is het mogelijk de speaker naar voren te schuiven zodat het speaker front gelijk komt te liggen met de rand van de orgelkast? (plank waarop de speaker staan vervangen voor een die verder doorloopt?)


Moet even kijken hoe ik het destijds gemaakt heb, maar misschien haal ik als test het speakerdoek eruit. kan dan kijken wat het effect is en wat schuiven met de speaker.
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com