Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

even voorstellen René53

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 24

Geregistreerd: 02 apr 2018 17:38

Woonplaats: Leiden

Bericht 04 apr 2018 00:32

even voorstellen René53

Toch na lange tijd al bezig geweest te zijn met free versie van Hauptwerk via mijn Imac en Monarke nu eindelijk via Noorlander in Lunteren een standalone PC plus RME UCX geluidskaart aangesloten via mijn Denon versterker van zeker 15 jaar oud en idem zelfde leeftijd KEF boxen Q7 af te spelen...Prima klank en blij dat ik niet zelf aan het " knutselen" ben geweest.

Bätz Utrecht en Dudelange Luxemburg als sampleset . By the way, ik heb het Monarke wel in de oorspronkelijke staat gehouden, maar Bätz als vast orgel op mijn trekregisters laten zetten via Hauptwerk. De registerplaatjes heb ik laten bestickeren door een kennis uit onze flat door vinyl stickers.....Prachtig geworden.

De eerste tonen benamen mij bijna de adem, zo levensecht dat het klinkt...de boxen heb ik opgesteld achter mijn orgelbank, stralend de kamer in.

Hopende hier op het forum als dat nodig is, mijn bijdrage te kunnen geven en info ook te vinden als ik dat nodig heb...
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 04 apr 2018 07:31

Re: even voorstellen René53

Welkom, ook een mooie oplossing die stickers.

Hoe moet ik dat voorstellen met je speakers? Zit je als organist dus altijd aan de verkeerde kant van de speakers?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 apr 2018 08:36

Re: even voorstellen René53

René53 welkom op het forum, veel speelplezier met HW
wel heb ik net als Anco mijn bedenkingen over het naar de achterkant van je speakers luisteren :oops:
als je bedenkt dat hoge tonen maar enkele centimeters als golf lengte hebben, die "kruipen" niet meer terug om de kast heen wat laag wel doet.
maar je zal er ongetwijfeld een reden voor hebben.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 24

Geregistreerd: 02 apr 2018 17:38

Woonplaats: Leiden

Bericht 04 apr 2018 16:38

Re: even voorstellen René53

Jan Wim schreef:René53 welkom op het forum, veel speelplezier met HW
wel heb ik net als Anco mijn bedenkingen over het naar de achterkant van je speakers luisteren :oops:
als je bedenkt dat hoge tonen maar enkele centimeters als golf lengte hebben, die "kruipen" niet meer terug om de kast heen wat laag wel doet.
maar je zal er ongetwijfeld een reden voor hebben.


Ik ben pianostemmer en ervaar zelf de hoge scherpe tonen als teveel to much... plus dat ik mijn oren moet sparen, beschadiging ligt altijd op de loer. Via de hoofdtelefoon(die ik altijd wat aan de zachte kant instel) klinkt het helemaal top..De boxen staan letterlijk achter mijn rug ( als een soort van rugwerk, maar dan anders)

Ik zal nog moeten ervaren of dit de voor mij beste oplossing is, er is zo wie zo mogelijkheid om extra actieve boxen aan te sluiten.

Berichten: 24

Geregistreerd: 02 apr 2018 17:38

Woonplaats: Leiden

Bericht 04 apr 2018 16:44

Re: even voorstellen René53

zoals het eruit ziet , Lub de Vries achter het orgel.jpg
Ik heb even een bijlage met complete afbeelding, zodat te zien is hoe ik ( in dit geval monteur Lub de Vries van Noorlander)achter het orgel zit...
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 apr 2018 17:16

Re: even voorstellen René53

Rene53 schreef:
Jan Wim schreef:René53 welkom op het forum, veel speelplezier met HW
wel heb ik net als Anco mijn bedenkingen over het naar de achterkant van je speakers luisteren :oops:
als je bedenkt dat hoge tonen maar enkele centimeters als golf lengte hebben, die "kruipen" niet meer terug om de kast heen wat laag wel doet.
maar je zal er ongetwijfeld een reden voor hebben.


Ik ben pianostemmer en ervaar zelf de hoge scherpe tonen als teveel to much... plus dat ik mijn oren moet sparen, beschadiging ligt altijd op de loer. Via de hoofdtelefoon(die ik altijd wat aan de zachte kant instel) klinkt het helemaal top..De boxen staan letterlijk achter mijn rug ( als een soort van rugwerk, maar dan anders)

Ik zal nog moeten ervaren of dit de voor mij beste oplossing is, er is zo wie zo mogelijkheid om extra actieve boxen aan te sluiten.

als hoog te "fel" klinkt kan het ook aan de akoestiek /inrichting van de woonkamer liggen, meestal is het juist andersom in een huiskamer dat het hoog eerder gedempt klinkt.
maar goed als je niet echt detail verlies hebt pakt het wellicht gunstig uit in je woonkamer.

het orgel ziet er in iedergeval prachtig uit
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 24

Geregistreerd: 02 apr 2018 17:38

Woonplaats: Leiden

Bericht 04 apr 2018 17:22

Re: even voorstellen René53

Jan Wim schreef:
als hoog te "fel" klinkt kan het ook aan de akoestiek /inrichting van de woonkamer liggen, meestal is het juist andersom in een huiskamer dat het hoog eerder gedempt klinkt.
maar goed als je niet echt detail verlies hebt pakt het wellicht gunstig uit in je woonkamer.

het orgel ziet er in iedergeval prachtig uit


Dank voor je compliment en opmerking, onze huiskamer heeft weinig stoffering, dus kan het wel kloppen... bij bepaalde frequenties krijg je dan resonantie in de huiskamer, dat is weg te werken door in HW bij het desbetreffende register en toon die kwa volume iets zachter te zetten. Dat voldoet in mijn geval prima...is even zoeken, maar dan heb je ook wat!

Ik ben in afwachting van het boek van Evert-Jan....Ik weet nu al dat ik er veel gebruik van zal maken. Heb echt vele interresses, piano/orgel/techniek/modeltreinen/pc/audio ... het leven is te kort, maar ik verveel me nooit.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 apr 2018 17:26

Re: even voorstellen René53

durf het haast niet te schrijven :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: maar als je ooit weer wat geld aan de orgel hobby wil uitgeven dan zou je naar roomcorrectie software kunnen kijken.


tot op heden snap ik niet dat er nog steeds HW-Bedrijven zijn, die dit niet aanbieden? nu komt Lub langs (kan Lub overigens niets aan doen)
maar als b.v Noorlander nu eens losse licenties aanbied dan koop je Sonarworks voor ongeveer 80 euro,-(zonder reaper)
voor een bedrijf is het een kleine moeite om een orgel getuned af te leveren in een huiskamer, kost voor een ervaren monteur hooguit 15min extra.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 04 apr 2018 19:29

Re: even voorstellen René53

Hallo Rene,

Welkom op het forum. Mooi Monarke orgel.
Gekke vraag van mij Rene, passen die boxen niet in de linker en rechter bovenkasten achter het pijpwerk ? Maar dan op zijn kop gezet anders zitten de drivers te hoog. Enfin, je zal er zelf wel naar hebben gekeken.... :D
Ik heb ook boxen achter het pijpwerk links en rechts in de bovenkasten en dat bevalt me prima. Ook op z'n kop gezet dus.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 24

Geregistreerd: 02 apr 2018 17:38

Woonplaats: Leiden

Bericht 05 apr 2018 00:02

Re: even voorstellen René53

Marius55 schreef:Hallo Rene,

Welkom op het forum. Mooi Monarke orgel.
Gekke vraag van mij Rene, passen die boxen niet in de linker en rechter bovenkasten achter het pijpwerk ? Maar dan op zijn kop gezet anders zitten de drivers te hoog. Enfin, je zal er zelf wel naar hebben gekeken.... :D
Ik heb ook boxen achter het pijpwerk links en rechts in de bovenkasten en dat bevalt me prima. Ook op z'n kop gezet dus.

Ik wilde mijn Monarke intact houden, maar op zich vind ik je idee best wel goed, Marius.Alleen zijn de KEF boxen Q7 niet vlak aan de bovenkant....
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 05 apr 2018 08:54

Re: even voorstellen René53

Rene53 schreef:....Alleen zijn de KEF boxen Q7 niet vlak aan de bovenkant....

Dat zou je wellicht op kunnen vullen met dempend materiaal (bijv. Pritex) waardoor hij wel gewoon op z'n kop kan staan.
Hij staat toch ingeklemd tussen 2 vertikale schotten, -neem ik aan?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 24

Geregistreerd: 02 apr 2018 17:38

Woonplaats: Leiden

Bericht 07 apr 2018 16:31

Re: even voorstellen René53

zoals het eruit ziet , Lub de Vries achter het orgel.jpg
Mijn Monarke HW plus KEF 7.jpg
Marius55 schreef:Hallo Rene,

Welkom op het forum. Mooi Monarke orgel.
Gekke vraag van mij Rene, passen die boxen niet in de linker en rechter bovenkasten achter het pijpwerk ? Maar dan op zijn kop gezet anders zitten de drivers te hoog. Enfin, je zal er zelf wel naar hebben gekeken.... :D
Ik heb ook boxen achter het pijpwerk links en rechts in de bovenkasten en dat bevalt me prima. Ook op z'n kop gezet dus.



Dag Marius, ik heb het nog eens bekeken, maar de afmetingen ( binnenmaat) van de bovenkasten zijn in hoogte te klein!!
Ik heb wel mijn boxen kunnen verplaatsen iets meer naar het orgel toe, dus iets verder naast me...

Hier zie je het verschil.....

Ik hoor nu inderdaad hetzelfde als wanneer ik op een afstand sta te luisteren als er iemand anders speelt, of als ik via mijn versterker een opname laat horen...Misschien inderdaad betere plek nu...
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 07 apr 2018 21:24

Re: even voorstellen René53

Renee, toevallig lees ik, dat jij probeert roomreflekties te korrigeren door de betreffende toon in HW wat terug te regelen.

Hierover is al veel geschreven hier op het forum. Dus zou je er eens naar kunnen kijken......
Simpel gezegd: door het terugregelen van de amplitude van de betreffende "orgel"pijp demp je weliswaar het opslingerende effect van de grondtoon-reflektie, maarrr......je regelt tevens de harmonischen terug.......

Voor een eerste korrektie is het natuurlijk prima, maar in die ruimte die ik daar op de foto zie, ontkom je toch echt niet aan een degelijke korrektie-software.....knapt de boel echt geweldig van op.......

HG

Geert

Berichten: 24

Geregistreerd: 02 apr 2018 17:38

Woonplaats: Leiden

Bericht 07 apr 2018 22:17

Re: even voorstellen René53

geert01 schreef:Renee, toevallig lees ik, dat jij probeert roomreflekties te korrigeren door de betreffende toon in HW wat terug te regelen.

Hierover is al veel geschreven hier op het forum. Dus zou je er eens naar kunnen kijken......
Simpel gezegd: door het terugregelen van de amplitude van de betreffende "orgel"pijp demp je weliswaar het opslingerende effect van de grondtoon-reflektie, maarrr......je regelt tevens de harmonischen terug.......

Voor een eerste korrektie is het natuurlijk prima, maar in die ruimte die ik daar op de foto zie, ontkom je toch echt niet aan een degelijke korrektie-software.....knapt de boel echt geweldig van op.......

HG

Geert


Dag Geert, ik had een probleem ( nou een probleem...) de roerfluit van het Bätz orgel Utrecht...vond ik te sterk ten opzichte van de vox Humana met de holpijp van het bovenwerk.. door de roerfluit iets in amplitude te verminderen had ik wel de juiste verhouding gevonden, maar het karakter van de roerfluit was ook anders geworden... Wat jij nu voorstelt, is dat een dure investering? Want dan zal ik daar voor moeten sparen...en eerlijk gezegd... ik heb gezien dat het in het engels is, ik kan wel wat engels spreken en zo, maar technisch wordt het wat lastig, ook heb ik geen idee waar ik mee bezig ben dan... In plaats van heerlijk orgelspelen.... maar goed, misschien weet iemand wel een oplossing...
Laatst bijgewerkt door Rene53 op 07 apr 2018 22:35, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 apr 2018 22:20

Re: even voorstellen René53

Rene53 schreef:
geert01 schreef:Renee, toevallig lees ik, dat jij probeert roomreflekties te korrigeren door de betreffende toon in HW wat terug te regelen.

Hierover is al veel geschreven hier op het forum. Dus zou je er eens naar kunnen kijken......
Simpel gezegd: door het terugregelen van de amplitude van de betreffende "orgel"pijp demp je weliswaar het opslingerende effect van de grondtoon-reflektie, maarrr......je regelt tevens de harmonischen terug.......

Voor een eerste korrektie is het natuurlijk prima, maar in die ruimte die ik daar op de foto zie, ontkom je toch echt niet aan een degelijke korrektie-software.....knapt de boel echt geweldig van op.......

HG

Geert


Dag Geert, ik had een probleem ( nou een probleem...) de roerfluit van het Bätz orgel Utrecht...vond ik te sterk ten opzichte van de vox Humana met de holpijp van het bovenwerk.. door de roerfluit iets in amplitude te verminderen had ik wel de juiste verhouding gevonden, maar het karakter van de roerfluit was ook anders geworden... Wat jij nu voorstelt, is dat een dure investering? Want dan zal ik daar voor moeten sparen...


Software kost rond de 250 euro, je kan b.v. Sonarworks met 3 mensen (licentie) delen dan kost het p.p maar 83,-
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 24

Geregistreerd: 02 apr 2018 17:38

Woonplaats: Leiden

Bericht 07 apr 2018 22:37

Re: even voorstellen René53

Jan Wim schreef:
Rene53 schreef:
geert01 schreef:Renee, toevallig lees ik, dat jij probeert roomreflekties te korrigeren door de betreffende toon in HW wat terug te regelen.

Hierover is al veel geschreven hier op het forum. Dus zou je er eens naar kunnen kijken......
Simpel gezegd: door het terugregelen van de amplitude van de betreffende "orgel"pijp demp je weliswaar het opslingerende effect van de grondtoon-reflektie, maarrr......je regelt tevens de harmonischen terug.......

Voor een eerste korrektie is het natuurlijk prima, maar in die ruimte die ik daar op de foto zie, ontkom je toch echt niet aan een degelijke korrektie-software.....knapt de boel echt geweldig van op.......

HG

Geert


Dag Geert, ik had een probleem ( nou een probleem...) de roerfluit van het Bätz orgel Utrecht...vond ik te sterk ten opzichte van de vox Humana met de holpijp van het bovenwerk.. door de roerfluit iets in amplitude te verminderen had ik wel de juiste verhouding gevonden, maar het karakter van de roerfluit was ook anders geworden... Wat jij nu voorstelt, is dat een dure investering? Want dan zal ik daar voor moeten sparen...


Software kost rond de 250 euro, je kan b.v. Sonarworks met 3 mensen (licentie) delen dan kost het p.p maar 83,-



Ik had net ff wat toegevoegd aan mijn vorige bericht, ik zou niet weten wat ik letterlijk dan zou moeten doen, hoe werkt het? Wat moet ik instellen en dat soort dingen...ik ben erg praktisch ingesteld, niet teveel technische dingen...

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 apr 2018 22:44

Re: even voorstellen René53

viewtopic.php?f=9&t=3057

Hier een uitleg hoe een programma te installeren. De software is 21 dagen full te proberen.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 24

Geregistreerd: 02 apr 2018 17:38

Woonplaats: Leiden

Bericht 07 apr 2018 22:54

Re: even voorstellen René53

Jan Wim schreef:http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=9&t=3057

Hier een uitleg hoe een programma te installeren. De software is 21 dagen full te proberen.


Heb het bekeken, Jan Wim... ziet er prachtig uit, maar... dat moet dan via de pc waar ik hauptwerk op heb staan, stand alone....Ik ga niet zelf lopen sleutelen, ik heb in het verleden best wel veel gedoe gehad met pc's ... dan dit niet dan dat niet....Dus dan laat ik het zoals het is. Best wel goed voor mijn gebruik....Dank voor de goede info in ieder geval. Ik ben daar nu eenmaal niet zo handig in.....

Ik heb een prima Hoofdtelefoon, een Beyerdynamic DT 880, prima geluid....zet hem dus NIET te hard.....

Berichten: 24

Geregistreerd: 02 apr 2018 17:38

Woonplaats: Leiden

Bericht 21 jul 2018 08:37

Re: even voorstellen René53

Monarke III Hauptwerk plus KEF Q7 (1).jpg


Hierboven nieuwe situatie, toch de boxen, maar nu dwars, geplaatst achter de organist! Geluid straalt nu de ruimte vrij in...Mijn vrienden organisten waren laatst bij me en we hebben samen geluisterd hoe e.e.a. met de bestaande middelen goed kan klinken. versterker staat gewoon bas en hoog neutraal. Ik hou persoonlijk niet van veel bas, maar de pedaaltonen komen mooi en niet overheersend door.Zonder hinderlijke resonantie.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 21 jul 2018 21:25

Re: even voorstellen René53

Mooie setup Rene!
maar het lijkt mij met deze ongebruikelijke opstelling wel dat je detail mist. Ook Sonarworks kan zo geen meting uitvoeren.
Maar als jij nu supertevreden bent met het geluid, is het goed.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 22 jul 2018 11:00

Re: even voorstellen René53

HA, Rene, ik heb dezelfde Q7,s en ervaar met name de plaatsing van het geluid in de ruimte van deze speakers fenomenaal...dat is wellicht mede de reden waarom het zo goed gaat bij jou. Verder lijkt het wel, alsof je zachte plafondplaten hebt?? Das ook altijd meegenomen natuurlijk.

Lijkt me erg goed voor sets zoals Laurens Transept, Ebersmunster, om maar eens wat te noemen......

Helaas laat mijn gehoors- annex woonsituatie spelen op die speakers niet langer toe, maar ik bewaar er goede herinneringen aan......veel plezier gewenst met je setup!

HG

Geert

Berichten: 24

Geregistreerd: 02 apr 2018 17:38

Woonplaats: Leiden

Bericht 27 mei 2019 00:22

Re: even voorstellen René53

Geert, ik heb allemaal beton rondom, dus dat verklaart waarschijnlijk dat ik snel teveel hoog heb. Verder blijft de plaatsing van de Q7 nu zoals die is, bevalt mij in ieder geval prima! Ook hoofdtelefoon gebruik ik vooral als ik 's avonds laat nog zin heb in orgelspelen.

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com