Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

tholen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 47

Geregistreerd: 24 aug 2015 22:20

Woonplaats: Rozenburg

Bericht 22 maart 2018 13:43

tholen

beste lezers

Recent heb ik Altenbruch aangeschaft. Erg mooi, zeer tevreden.
Maar voor muziek van na J.S. Bach minder geschikt.
Voor muziek van na Bach gebruik ik Lipiny. Dit orgel vind ik erg mooi klinken als ik bijvoorbeeld Rinck of Mendelsshon speel.
Toch mis ik een beetje het derde klavier en goed klinkende klavier tongwerken.
Ik denk daarom na over de aanschaf van een sample set van een instrument die beter geschikt is voor muziek van na 1750.
Als noordeling en bespeler van het B&T orgel in Zwartewaal kom ik uit in Tholen.
De voordelen voor mij van dit orgel zijn de 3 manualen en de Noord Nederlandse afkomst.
Maar ik ben er nog niet helemaal uit.
Wie in de buurt van Rotterdam en in bezit van Tholen wil mij eens uitnodigen om eens kennis te maken met van Dam?
Desgewenst maken we buiten het forum om een afspraak....

Groeten

Wim Haveman
Rozenburg

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 22 maart 2018 15:09

Re: tholen

Je bent van harte welkom! Alleen is Enschede misschien een beetje ver weg...

Klein adviesje is om rekening te houden met het feit dat iedere opstelling/luisterruimte zijn eigen kleuring geeft aan het geluid. Bij iemand anders kan het soms veel slechter/beter klinken dan bij jezelf. Daarom kan het goed zijn om tijdens het bezoek ook even het vergelijk te maken met een set dat je al wel kent. Als je een goede hoofdtelefoon hebt, zou je die ook mee kunnen nemen zodat je het op je eigen hoofdtelefoon hoort.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 22 maart 2018 19:13

Re: tholen

Je bent welkom in Sint Maartensdijk. In Alblasserdam woont ook iemand met de sample, ik zou het evt eens kunnen vragen. Voorheen was de sample ook in Abbenbroek te beluisteren, maar die heb ik overgenomen. :) nadat Haarlem werd aangeschaft (allemaal familie)
En ook in Tholen ben je welkom om eens kennis te maken met het echte orgel. Je kan dan horen dat de sample (wel door het wijzigen van wat kleine instellingen) zeer herkenbaar klinkt.
http://www.hgtholen.nl/index.php/inform ... -dam-orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 22 maart 2018 19:24

Re: tholen

Ook in Hendrik Ido Ambacht kan je Tholen komen beluisteren!
(en de Bavo plus Steinkirchen, trouwens)

Hartelijk welkom.
Avatar gebruiker

Berichten: 33

Geregistreerd: 18 feb 2011 11:50

Woonplaats: Puttershoek

Bericht 22 maart 2018 20:34

Re: tholen

Goede avond,

In Puttershoek kan ook hoor.
Ik heb Tholen in bezit. Kom gerust langs.

Hans de Graaf

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 23 maart 2018 08:17

Re: tholen

Tholen heb ik sinds het begin.

Heeft wel mooie klanken, maar is eigenlijk toch een heel vreemd orgel met een heel onvolledige dispositie. Was historisch meerdere malen afgekeurd en bekritiseerd.

-De Mixtuur en Cornet van het HW is op 16' basis en dus beperkend, en er zijn verder geen normale vulstemmen.

-zowel HW als RW hebben vrij harde trompetten; de Dulciaan van het BVW is vrij zacht

-de carillon en sifflet 1' van het RW zijn erg penetrerend vna klank en m.i.niet mooi

-alleen als je beperkend registreerd, lukken sommige dingen wel, maar het orgel blijft m.i. voor mij persoonlijk frustrerend

-het is niet je typische van Dam orgel

-het is zeer goed opgenomen door Voxus en de afstands zettigen werken prima.

-drie tremulanten! Extra koppels.

-goed windmodel

-ik bespeel het wel af en toe maar kan er niet alles op spelen; het blijft een beperkend orgel

-ga eens luisteren naar muziek voorbeelden op Contre Bombarde


Rinck: klinkt m.i. erg goes op Ottobueren (maar is 2-klaviers); dat orgel is zeer geschikt voor muziek na Bach tot ongeveer 1830/50. Minder voor Mendelsohn (nooit geprobeerd).

Voor Mendelssohn, zoek zijn naam op in ContreBombarde en wellicht vind je iets dat je mooi vind.

Is het Lohman orgel van Heusden iets voor je? Het P&vL koororgel kan als derde manual worden gebruikt op het Lohman orgel al je beide orgels hebt. Ik heb ze niet, moet je ook weer luisteren op CBB.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 23 maart 2018 08:27

Re: tholen

Het Sonneorgel van Sonus Paradisi klinkt goed met Mendelssohn. De medium versie is dan voldoende.

Dudelange?

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 23 maart 2018 10:08

Re: tholen

josq schreef:Je bent van harte welkom! Alleen is Enschede misschien een beetje ver weg...

Klein adviesje is om rekening te houden met het feit dat iedere opstelling/luisterruimte zijn eigen kleuring geeft aan het geluid. Bij iemand anders kan het soms veel slechter/beter klinken dan bij jezelf. Daarom kan het goed zijn om tijdens het bezoek ook even het vergelijk te maken met een set dat je al wel kent. Als je een goede hoofdtelefoon hebt, zou je die ook mee kunnen nemen zodat je het op je eigen hoofdtelefoon hoort.


Een G O U D E N tip voor iedereen. Ook als je naar handelaren gaat. Gebruik eerst een bekende set en eigen muziekje voor de referentie EN ten minste je eigen hoofdtelefoon (en eventueel versterker als dat mogelijk is).

Nog mooier is het gebruik van demo-samplesets om te testen in je eigen omgeving.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 23 maart 2018 18:57

Re: tholen

Hoi Wim

Je kan Tholen bij mij bespelen.
Ik woon in Den Haag.
Verder heb ik in de loop der jaren nog aardig wat andere samplesets verzameld!
Die zijn uiteraard ook bespeelbaar.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 23 maart 2018 22:08

Re: tholen

Hierboven las ik iemand over de medium set van Sonnenorgel of Dudelange. Ik heb maandenlang alleen de sample-set van het Batz orgel in de Domkerk bespeeld omdat ik verlifd was op de Vox Humana en warme klank van het orgel. Romantiek ten top. Toch kreeg ik behoefte aan tongwerk en miste ik registers als Vox Celeste, Gamba, etc. Ik heb gedaan wat hier ook geadviseerd is, namelijk op CB playlists gemaakt van verschillende orgels: Laurenskerk, Sonnenorgel, Dudelange. Allemaal hebben ze hun plussen en minnen. Uiteindelijk zou ik ze allemaal wel willen maar om realistisch te blijven, heb ik mijn voorkeur voor Dudelange gekregen. Ik heb de sample-set nu enkele weken en ben er zeer blij mee. Ruim anderhalf maal zoveel registers als Domkerk, maar vooral heel veel prachtige 8" vul- en solostemmen. Het Dudelange orgel is een all-round orgel waarmee je in principe alle muziek op kan spelen.

Succes bij verder onderzoek.

Groeten, Fred
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 26 maart 2018 16:05

Re: tholen

Je bent bij mij in Dordrecht ook van harte welkom hoor!!
En als tie bevalt kan je hem nog overnemen ook. Speel er bijna niet meer op omdat ik Haarlem als favoriet heb.

m.vr.gr.

André
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 21

Geregistreerd: 08 dec 2014 20:42

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 30 maart 2018 22:56

Re: tholen

Beste Adri,

Ik ben erg benieuwd waar jij je informatie vandaan hebt. Als er één orgelbouwer is geweest die uitmuntende samenzangorgels kon bouwen zijn het wel de generaties Van Dam. Ik heb in Tholen eenmaal een kerkdienst mogen begeleiden en ben diep onder de indruk van de mogelijkheden. Luister ook PsalmenProject CD nr 7 van Quist!

Dat je er niet alle muziek op kwijt kan is duidelijk, maar daar heeft Van Dam het orgel ook niet voor bedoeld. In Kinderdijk, daar ben ik organist, is een vergelijkbare situatie, ik heb daar zelfs maar een 1 1/2 octaaf in het pedaal. Maar zíngen bij dat orgel, geweldig.

Als liefhebber van orgelbouw vind ik het juist fantastisch om met beperkingen en eigenaardigheden een orgel te veroveren. En ja, Tholen is er inderdaad zo een.

Ik raad het iedereen aan die een prachtig oer-Hollands orgel zoekt!

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 30 maart 2018 23:18

Re: tholen

Beste Adriaan,

Ja daarin zit het verschil tussen onze evaluaties : ik speel veelal vrije werken uit de orgel literatuur die minder liturgisch zijn. Jij speelt blijkbaar vooral vanuit een gemeentezang invalshoek.
Maar toch blijft Tholen een vreemd orgel dat verschillende keren in het verleden al afgekeurd was. De 1’ en carillon op het RW zijn niet bepaakd Oer Hollands. Het is een Fries orgel uit L’warden afkomstig. Oer Hollands is bv een cornet in het RUgwerk.
Een 16’ cornet en mixtuur is inderdaad prima voor gemeentezang maar niet geschikt voor literatuur spel waar je geen 16’ plenum wil.
En het Bovenwerk is erg dun gedisponeerd.

Maar dank je wel: ik zal jouw invalshoek in de gaten houden in toekomstige mogelijke reacties.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 31 maart 2018 00:01

Re: tholen

Gemeentezangbegeleiding is inderdaad een heel belangrijke invalshoek om het Thoolse orgel te begrijpen. Dit verklaart de aanwezigheid van de lage Cornet en de lage tertsmixtuur. Fantastisch om mee te zingen. Ook de Sifflet en Carillon kun je vanuit dat perspectief beschouwen: in CF gespeeld klinken ze als een heldere leidraad boven een gevulde kerk uit.

Maar er is nog een perspectief van waaruit ik de dispositie van Tholen heb leren begrijpen: terrassendynamiek.

De strijkers op het BW kun je zien als zachte prestanten. De volgende registers zijn dus vergelijkbaar
Bovenwerk: Fluit D. 8' - Viool de G. 8' - Viola 4' - Speelfluit 2' - Dulciaan 8'
Hoofdwerk: Holpijp 8' - Prestant 8' - Octaaf 4' - Octaaf 2' - Trompet 8'
Rugwerk: Holpijp 8' - Prestant 8' - Octaaf 4' - Octaaf 2' - Trompet 8'

HW en RW mag je koppelen. Gebruik je op ieder werk vergelijkbare registraties, dan is het BW een echo van het HW, en het HW een echo van het gekoppelde RW.

Voorbeeldregistratie:
BW F8 + VdG8 + V4;
HW Hp8 + P8 + O4;
RW Hp8 + P8 + O4;
HW-RW; enkele pedaalregisters
Speel afwisselend op elk van de klavieren. De klankkleur is dan vergelijkbaar, de geluidssterkte verschillend. Dat is terrassendynamiek.

Deze terrassendynamiek is met veel meer registraties mogelijk.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 31 maart 2018 00:11

Re: tholen

Josq: vanzelfsprekend helemaal met je eens. Pas ik al toe.
Voor literatuur spel is het orgel geschikter met eenvoudiger registraties.

Maar ik kan niet ontsnappen een love-hate relatie met dit orgel te hebben. Er blijven dingen ontbreken.

Door voxus wel prima opgenomen. Dat wel. Het is het orgel zelf daar ik voorzichtig mee noet omspringen omdat er ook veel niet op past en ik hou niet van forceren.

Bedtijd voor mij!
Avatar gebruiker

Berichten: 21

Geregistreerd: 08 dec 2014 20:42

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 31 maart 2018 12:13

Re: tholen

Kijk, dat levert een leuke discussie op. Dank je wel voor je verhelderende antwoord, Adri!

Leuk om te zien hoe een ieder tegen bepaalde orgels aankijkt. Ik ben inderdaad kerkorganist in hart en nieren en studeer enkel literatuur die ik in en rond de Eredienst kan gebruiken. Dat verklaart direct mijn passie voor de orgelbouwers Van Dam :D .

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 31 maart 2018 12:41

Re: tholen

Ik ben met pensioen en speel alleen maar voor de lol, en dat houdt vanzelf veel orgel literatuur in. Af en toe wel koraal voorspelen die m.i. van hoge kunstzinnige waarde zijn.

maar grappig: afgelopen nacht droomde ik dat ik gemeentezang begeleidde met voorspel, coupletten en naspel. Heb het tenslotte voor jaren gedaan. Ik mis het niet, dat wel.

Ik ben erg blij Hauptwerk te hebben omdat ik van allerlei orgels kan spelen, van Spaans tot Noord-Duits.

Ik hou ook van adapteren/arrangements van mzuiek voor andere instrumenten geschreven,en ik heb eens een orgel concert gegeven met niks dan piano muziek dat er op paste, geinspireerd door een heel mooie CD van Kees van Houten op het schitterende Smits orgel van Aarle-Rixtel.

Nu is het wel zo dat een orgel zoals Tholen zich vrij goed leent voor zulk soort aanpak.

[url]http://www.brabantorgel.nl/Aarle-Rixtel-Mariakerk_frameset.html[url]

Berichten: 47

Geregistreerd: 24 aug 2015 22:20

Woonplaats: Rozenburg

Bericht 10 apr 2018 13:43

Re: tholen

beste lezers

bedankt voor de vele reacties!
ik heb bij iemand met tholen gespeeld maar het kon mij niet overtuigen.
Intussen heb ik Heusden lohman aangeschaft. ook een orgelbouwer van noordelijke afkomst.
ik las ergens iets over de mogelijkheid van het installeren van het heusdense koororgel op het derde klavier.
het gaat mij nu even niet over de voor en nadelen van zo'n constructie, of de orgels wel bij elkaar passen en zo.
maar weet iemand hoe dat moet, ik kan er niet veel over vinden of wellicht zoek ik verkeerd.

groeten

wim

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 apr 2018 18:14

Re: tholen

Wim

Voor dat 3e klavier is het nodig dat je de sample set van het positief aanschaft http://www.hauptwerk.nl/pelsenvanleeuwennl.php. Wat op de site staat is dat ze een extra ODF zullen uitbrengen om dit als 3e klavier op het hoofdorgel te realiseren. En m.i. is die ook uitgebracht alleen is de tekst op de website niet aangepast. Er staat wel een simple screen layout van het geheel.

Om het helemaal zeker te weten moet je Fred de Jong (Sygsoft) even mailen.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 10 apr 2018 19:33

Re: tholen

Ik heb beide sets en de extra ODF.
Je moet inderdaad even een mailtje sturen naar info@hauptwerk.nl

Persoonlijk vind ik het een mooie toevoeging, holpijp en roerfluit zijn mooi en octaaf 2 doet mooi mee in het plenum.

Met master couplers koppel je het derde klavier aan het hoofdwerk en rugwerk.

gr. Hans

Berichten: 47

Geregistreerd: 24 aug 2015 22:20

Woonplaats: Rozenburg

Bericht 11 apr 2018 11:21

Re: tholen

Evert-Jan schreef:Wim

Voor dat 3e klavier is het nodig dat je de sample set van het positief aanschaft http://www.hauptwerk.nl/pelsenvanleeuwennl.php. Wat op de site staat is dat ze een extra ODF zullen uitbrengen om dit als 3e klavier op het hoofdorgel te realiseren. En m.i. is die ook uitgebracht alleen is de tekst op de website niet aangepast. Er staat wel een simple screen layout van het geheel.

Om het helemaal zeker te weten moet je Fred de Jong (Sygsoft) even mailen.


Bedankt voor jullie berichten.
De beide sets heb ik in mijn bezit en beiden werken naar behoren.
En natuurlijk een orgel met 3 klavieren.
Een mailtje naar de door jullie genoemde instantie is reeds de deur uit.

groet

Wim

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com