Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Revisie MFB Speakers

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 apr 2018 15:24

Re: Revisie MFB Speakers

Hans schuim werkt niet tegen lage frequenties, wel kan je iets ermee afdichten, maar je moet laag frequent als bolvormig voorstellen, dat beperkt zich niet tot alleen de voorzijde.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 11 apr 2018 15:42

Re: Revisie MFB Speakers

Jan Wim schreef:Hans schuim werkt niet tegen lage frequenties, wel kan je iets ermee afdichten, maar je moet laag frequent als bolvormig voorstellen, dat beperkt zich niet tot alleen de voorzijde.


Hoi Jan Wim,

Wat voor materiaal kan je daarvoor dan gebruiken ?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 apr 2018 16:30

Re: Revisie MFB Speakers

Hans B schreef:
Jan Wim schreef:Hans schuim werkt niet tegen lage frequenties, wel kan je iets ermee afdichten, maar je moet laag frequent als bolvormig voorstellen, dat beperkt zich niet tot alleen de voorzijde.


Hoi Jan Wim,

Wat voor materiaal kan je daarvoor dan gebruiken ?


eerlijk gezegd ben ik de draad een beetje kwijt in deze kwestie, gaat het puur om je MFB geluidsdicht te maken?
of gaat het om de meting achterzijde orgel?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 11 apr 2018 16:44

Re: Revisie MFB Speakers

Het gaat om de "nis" waar de speakers in staan te isoleren. ( De ruimte om de speaker heen is beperkt )

Om de speaker heen ontstaat een versterking van de lage tonen.
Eerst wil ik dat goed krijgen voordat ik verder gaat met de MFB's.
Als dat niet goed kom hebben de MFB's geen toegevoegde waarde.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 apr 2018 17:04

Re: Revisie MFB Speakers

Hans B schreef:Het gaat om de "nis" waar de speakers in staan te isoleren. ( De ruimte om de speaker heen is beperkt )

Om de speaker heen ontstaat een versterking van de lage tonen.
Eerst wil ik dat goed krijgen voordat ik verder gaat met de MFB's.
Als dat niet goed kom hebben de MFB's geen toegevoegde waarde.


oke duidelijk maar lage tonen laten zich niet tegenhouden door wat schuim, demping van lage tonen heeft massa nodig, of erg veel dempings volume denk aan b.v. basstraps
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 11 apr 2018 22:15

Re: Revisie MFB Speakers

Ik heb bij de speaker, links, waar ik alle metingen verricht, het speakerdoek eruit gehaald.
Kan de speaker beter plaatsen omdat je de voorkant kan zien.
Wat metingen gedaan met de Event 20/20, iets verbetering.
Ook de MFB erin gezet en getest.

MFB in console.jpg

Nog een dip rond de 1.70 kHz. ( meting buiten het orgel is de dip niet te zien )
Moet even kijken hoe ik het ga doen, maar misschien dat ik een lijst op de MFB speakers maakt en dan deze vanaf de voorkant van het orgel er inzet.
Dan sluit de speaker van de voorzijde op. ( bij de MFB is de mogelijkheid van isolatie rond de speaker echt minimaal ) Ik heb ook nog getest zonder de dunne monitor-pads. Lijk erop dat het "dreunen" bij lage tonen meevalt.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 11 apr 2018 23:13

Re: Revisie MFB Speakers

Ik heb ooit een setje MFB 586 gehad en aan een medeforumlid verkocht.
Daarop bevinden zich een aantal schakelaars waarmee je correctiefilters beïnvloedt, afhankelijk van de plaatsing.
4.jpg


Wanneer je de locatie van je speakers vaststelt en niet over dergelijke schakelaars beschikt, blijft het misschien onbevredigend resultaat.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 12 apr 2018 21:06

Re: Revisie MFB Speakers

Jan schreef:Ik heb ooit een setje MFB 586 gehad en aan een medeforumlid verkocht.
Daarop bevinden zich een aantal schakelaars waarmee je correctiefilters beïnvloedt, afhankelijk van de plaatsing.
4.jpg


Wanneer je de locatie van je speakers vaststelt en niet over dergelijke schakelaars beschikt, blijft het misschien onbevredigend resultaat.


Hallo Jan,

Die schakelaars zitten niet op een MFB 544.
Ga eerst nog kijken wat ik kan bereiken met isolatie.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 12 apr 2018 21:53

Re: Revisie MFB Speakers

Volgens mij komt de extra bas door de plaatsing van de speaker en ligt dat niet aan de isolatie. Anders zou je slechts enkele tonen hebben die doordringend klinken.....
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 12 apr 2018 22:50

Re: Revisie MFB Speakers

Dat klopt Jaap. Maar nu ik het speakerdoek aan één kant eruit heb gehaald. Wil ik een keer proberen om de vrije ruimte naast de speaker, en dat is erg weinig rondom 5 mm, op te vullen.
Ik zit te denken aan zachtboard. Zodat de speaker één geheel is met het orgel.
De ruimte onder de speaker fungeert ook als klankkast, dat zie ik erg terug bij de Event 20/20. Onder de speaker is het geluid van 20-500 Hz een paar dB harder.
De MFB's geven op dit moment het beste resultaat.

Wat ik niet snap is dat meerdere mensen er geen probleem mee hebben. Net even gekeken bij het onderwerp "Even voorstellen / mijn orgel" daar zie je ook bij veel orgelkasten dat de speakers netjes zijn weggewerkt. Zo heb ik ook mijn orgelkast bedacht.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 apr 2018 23:18

Re: Revisie MFB Speakers

Hans schreef: Wat ik niet snap is dat meerdere mensen er geen probleem mee hebben. Net even gekeken bij het onderwerp "Even voorstellen / mijn orgel" daar zie je ook bij veel orgelkasten dat de speakers netjes zijn weggewerkt. Zo heb ik ook mijn orgelkast bedacht.


Hans ieder orgel wat "zomaar" monitor speakers ingebouwd zal een absoluut fout geluidsbeeld laten horen, je kan dit alleen voorkomen door zelfbouw dus maatwerk te bouwen.
of zodanig te beinvloeden met behulp van een DSP , dan alleen kan je de speaker onderdeel uit laten maken van een meubel.

uiteraard hebben meer mensen hier last van , maar veel mensen nemen dit voor lief, pakken als alternatief een hoofdtelefoon, en er is een categorie die niet eens hoort dat het "fout" klinkt :oops:

het is een beetje het paard achter de wagen spannen maar hier zou roomcorrectie ook kunnen helpen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 12 apr 2018 23:37

Re: Revisie MFB Speakers

Jan Wim schreef:
Hans schreef: Wat ik niet snap is dat meerdere mensen er geen probleem mee hebben. Net even gekeken bij het onderwerp "Even voorstellen / mijn orgel" daar zie je ook bij veel orgelkasten dat de speakers netjes zijn weggewerkt. Zo heb ik ook mijn orgelkast bedacht.


Hans ieder orgel wat "zomaar" monitor speakers ingebouwd zal een absoluut fout geluidsbeeld laten horen, je kan dit alleen voorkomen door zelfbouw dus maatwerk te bouwen.
of zodanig te beinvloeden met behulp van een DSP , dan alleen kan je de speaker onderdeel uit laten maken van een meubel.

uiteraard hebben meer mensen hier last van , maar veel mensen nemen dit voor lief, pakken als alternatief een hoofdtelefoon, en er is een categorie die niet eens hoort dat het "fout" klinkt :oops:

het is een beetje het paard achter de wagen spannen maar hier zou roomcorrectie ook kunnen helpen


Misschien is roomcorrectie nog een optie. Wil eerst nog wat proberen met isolatie.
Waar ik wel uit ben is dat het de ruimte om de speaker is en de opberg ruimte eronder.
Die versterkt de lage frequentie en galm.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 13 apr 2018 07:35

Re: Revisie MFB Speakers

Inderdaad zullen de anderen die speakers hebben ingebouwd ook problemen hebben. Alleen zij horen het niet, of ze geven er niet om...

Roomcorrectie zou, als het goed is, ook nog wel wat recht kunnen trekken.
Ik zou eerst de grille/speakerdoek weghalen, die kunnen soms nog best wat (negatief) effect hebben. Maar dat heb je dus al gedaan.
Daarna je speaker naar voren halen zodat je speaker gelijk staat met voorkant orgel en geen last meer hebt van voorbijstekende zijwanden. Maar dan ben je al van plan als ik je goed begrijp.

Je kunt als test misschien de bergruimte eronder opvullen met wol uit bijvoorbeeld een oude wollen deken of jas ofzoiets?
Dan kun je in ieder geval zien óf en wat het effect is. En aan de hand daarvan weer verder kijken

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 13 apr 2018 13:21

Re: Revisie MFB Speakers

De speakers helemaal naar voren halen ga ik niet doen, kunnen de sierpanelen er niet meer voor.
Wat de MFB's laten zien geef me weer wat hoop, daar wil ik nu me verder.
Alleen het uitschakelen gaat nog niet netjes, geven wat knalletjes. Dit wil ik eerst oplossen.

Eerst dacht ik dat roomcorrectie het zelfde resultaat gaat geven hoe ik REW - correctie benaderde.
Dit vond ik geen goed resultaat, nu weet ik dat er veel meer bij komt kijken dan alleen de correctie waarde van REW overnemen in een EQ.

Als ik het ga aanschaffen, kies ik waarschijnlijk voor Sonarworks, misschien zijn er meer geïnteresseerde kunnen we een gezamenlijke aanschaf doen.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 13 apr 2018 17:40

Re: Revisie MFB Speakers

Hans schreef:
Alleen het uitschakelen gaat nog niet netjes, geven wat knalletjes. Dit wil ik eerst oplossen.

Aansturing van het relais loskoppelen en als alles opgestart is, pas het relais laten inschakelen.
En bij orgel uitzetten, eerst het relais uitschakelen en dan de rest.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 14 apr 2018 18:46

Re: Revisie MFB Speakers

Hans B schreef:
Als ik het ga aanschaffen, kies ik waarschijnlijk voor Sonarworks, misschien zijn er meer geïnteresseerde kunnen we een gezamenlijke aanschaf doen.


Hallo Hans,

Ik ben wel geïnteresseerd om mee te doen.

Gr.,
Auke

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 17 apr 2018 21:36

Re: Revisie MFB Speakers

ajongbloed schreef:
Hans B schreef:
Als ik het ga aanschaffen, kies ik waarschijnlijk voor Sonarworks, misschien zijn er meer geïnteresseerde kunnen we een gezamenlijke aanschaf doen.


Hallo Hans,

Ik ben wel geïnteresseerd om mee te doen.

Gr.,
Auke


Dat is goed ik heb nog een geïnteresseerde.

Zat me wel af te vragen of het een licentie is die aan je PC wordt gekoppeld, als dat zo is heb je een probleem wanneer je een nieuwe PC neemt.
En ik heb zelf een goede meetmicrofoon, of deze met Sonarworks werkt moet ik ook nog uitzoeken.
Ook wil ik eerst de demoversie testen, het kan nog wel even duren.
Laatst bijgewerkt door Hans B op 17 apr 2018 21:44, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 17 apr 2018 21:43

Re: Revisie MFB Speakers

De laatste dagen met lood, zachtboard en bouwvilt aan de gang geweest.
Lage tonen worden wat gedempt, de dip van 1-2 kHz blijft.

Geluid is een moeilijke materie.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 03 mei 2018 12:52

Re: Revisie MFB Speakers

GerrGouw schreef:
Hans schreef:
Alleen het uitschakelen gaat nog niet netjes, geven wat knalletjes. Dit wil ik eerst oplossen.

Aansturing van het relais loskoppelen en als alles opgestart is, pas het relais laten inschakelen.
En bij orgel uitzetten, eerst het relais uitschakelen en dan de rest.


ik moet iets meer geduld hebben, speakers schakelen automatisch aan/uit op het signaal. Als de speakers naar stand-by schakelen kan de spanning afgeschakeld worden, geen knalletjes meer.

Wel heb ik dat als er ergens verlichting wordt geschakeld je dit via de speakers hoort,het ergste is de TL verlichting.
Heeft iemand een goed advies voor een net-filter / ontstoringsfilter ?
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 03 mei 2018 13:06

Re: Revisie MFB Speakers

Hans B schreef:Wel heb ik dat als er ergens verlichting wordt geschakeld je dit via de speakers hoort,het ergste is de TL verlichting.
Heeft iemand een goed advies voor een net-filter / ontstoringsfilter ?

TL lampen snel vervangen door Led ;)
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 30 mei 2018 12:06

Re: Revisie MFB Speakers

Ik ga weer rustig verder met het reviseren van de MFb's.
Wil ze eerst grondig schoonmaken en reinigen.

Wie heeft verstand van oude printplaten reinigen ?
Ik wil het met isopropanol doen, maar moet je nog opletten dat het niet te "nat" wordt, ik denk b.v. aan de potmeters en trafo ?

Berichten: 75

Geregistreerd: 22 aug 2012 09:45

Bericht 31 mei 2018 10:12

Re: Revisie MFB Speakers

Dag Hans,

Vuile electronica maak ik schoon met gedestilleerd water.
Daarna goed laten drogen uiteraard.

Alleen voor bewegende onderdelen weet ik het ff niet zeker.

VrGr

Johan
Vorige

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com