Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Waar moeten de zwelpedalen komen?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 13 apr 2018 23:40

Waar moeten de zwelpedalen komen?

Ha forummers,

wel gezocht maar niet gevonden: Wat is volgens de AGO of BDO-norm de juiste positie van een zwelpedaal? (Een beetje ergonomisch graag, geen norm uit 1700 of zo ) ;)
En bij 2 en bij 3 zwelpedalen? Ik kan er op internet niets over vinden. Soms zie je ze in het midden, (of boven dis) dan weer rechts van het midden (boven f).
Is er een stelregel voor?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 14 apr 2018 08:48

Re: Waar moeten de zwelpedalen komen?

Dag Jaap,

Ik zou niet naar een norm voor zwelpedalen zoeken, alle mensen zijn niet gelijk en de speeltafel die je maakt moet voldoen aan je eigen afmetingen!
Persoonlijk zou ik de positie van de zweltreden exact in het midden plaatsen, dan kunnen je linker en je rechter voet er gebruik van maken, wel zo handig bij het pedaal spelen!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 14 apr 2018 09:43

Re: Waar moeten de zwelpedalen komen?

Hallo Jaap,

Ik heb wat maattekeningen volgens de BDO 2000 Norm voor de positie van de zwelpedalen dit is een pdf als je interesse heb stuur dan maar een PB

Mvg.

Klaas Twigt
Avatar gebruiker

Berichten: 6

Geregistreerd: 17 nov 2012 08:27

Woonplaats: Langley BC Canada

Bericht 14 apr 2018 22:12

Re: Waar moeten de zwelpedalen komen?

Heel goede gedachte. Als je de punt van je voet tussen de Eb en F# beweegt, en je gaat daar omhoog, dan heb je het eerste zwelpedaal.

Als je twee klavieren 'enclosed' hebt dan is het eerste pedaal the Choir, rechts daarvan heb je de Swell. Als je alleen een Swell werk hebt dan is dat het pedaal op die positie.

Gebruikelijk is om rechts van de zwelpedalen een 'General Crescendo' pedaal te hebben. Dit pedaal moet ongeveer 1-1.5 cm hoger zitten, zodat als je je voet over de zwelpedalen heen een weer beweegt, je je voet een klein beetje moet optillen om op het crescendo pedaal te komen. (zodat je altijd weet wat het crescendo pedaal is).

Als je dit blindelings kan vinden, dan voel je je snel thuis op de meeste orgels in Noord Amerika...

Gr.
Frank

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com