Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Alternatief voor los papier

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 04 apr 2018 07:43

Re: Alternatief voor los papier

Evert-Jan schreef:@Bert en @Bart
Willen jullie geen lang URL's tussen de URL tag plaatsen? Scrollen doen we van boven naar beneden en niet van links naar rechts. Op een tablet is dat NIET te doen.


In dat geval beter de url weg stoppen achter een woord, ziets als dit ;)

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 apr 2018 09:11

Re: Alternatief voor los papier

Daar moet je extra moeite voor doen, terwijl weglaten niets kost.

Berichten: 105

Geregistreerd: 30 jul 2012 09:33

Bericht 04 apr 2018 13:42

Re: Alternatief voor los papier

Ik zal er in het vervolg op proberen te letten Evert-Jan (wist ook niet dat dit voor sommige lezers een probleem was).
Maar dat weglaten niks kost hoeft niet altijd op te wegen tegen het (proberen) extra informatie via een link te verstrekken. Wat dat betreft kost anco.marijs z'n oplossing niet echt extra moeite t.o.v. wat Bart en ik al deden en behoud je toch de mogelijkheid van een (daar-kunnen-wij-toch-ook-niks-aan-doen-als-die-leveranciers-zulke-ellenlange-verwijzigingen-gebruiken) evt. lange link plaatsen.

bert

(Duikt weg onder tafel voordat Evert-Jan met de zamboni langs komt.)
Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 04 apr 2018 16:22

Re: Alternatief voor los papier

Sorry hoor maar als ik url aanklik, moet die url er toch echt tussen,
dus ik zou zeggen, leg even uit hoe je die url achter een woord krijgt,
dan leren we daar ook weer wat van met zijn allen.

Bartmans
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 04 apr 2018 16:45

Re: Alternatief voor los papier

Bartmans schreef:Sorry hoor maar als ik url aanklik, moet die url er toch echt tussen,
dus ik zou zeggen, leg even uit hoe je die url achter een woord krijgt,
dan leren we daar ook weer wat van met zijn allen.

Bartmans


Als je een bericht aan het schrijven bent en je muis boven het knopje URL houdt, dan zie je hoe het werkt.

[url = plak hier je URL] Schrijf hier je tekst [/url]

Maar dan zonder spaties naast de =
Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 05 apr 2018 06:58

Re: Alternatief voor los papier

Ff proberen Diverse orgels

Bartmans
Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 05 apr 2018 07:02

Re: Alternatief voor los papier

Mensen kunnen zeggen dat ze ergens niet blij mee zijn,
maar als ze dan zeggen hoe het wel moet/kan
dan ben je een betere leraar.

Dank u wel

Bartmans :D
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 06 mei 2018 23:27

Re: Alternatief voor los papier

]Het is dan toch gelukt wat ik wilde: Ultrawide HD Monitor als digitale lessenaar ter vervanging van losbladige uitgeprinte bladmuziek. Ik heb een NUC aangeschaft met een 250GB SSD en 8GB RAM. Daarop Windows 7 geinstalleerd en Foxit PDF reader, die meerdere pagina's naast elkaar kan zetten. Pagina groot kan ik er vier naast elkaar zetten. Zie bijgaand het resultaat.
digitale_lessenaar.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 07 mei 2018 07:37

Re: Alternatief voor los papier

mooi hoor Fred. Is het een touch screen?
Als je een muziekstuk opent zet hij automatisch 4 pagina's naast elkaar? En bij omslaan gelijk 4 pagina's verder?
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 07 mei 2018 10:34

Re: Alternatief voor los papier

Wow Fred! Je hebt de primeur hier denk ik!
Erg interessant. Ik ben het ook een beetje zat om blaadjes tussen mijn pedalen vandaan te moeten sleuren terwijl je aan het spelen bent.
Wat was je kwijt aan deze opstelling?
Heb je nog een scanner nodig?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 07 mei 2018 12:12

Re: Alternatief voor los papier

Fred, ik krijg in View/Page Layout slechts de keuze uit 1 of 2 pagina,s...Versie 4.0.0.405 van Foxit Reader.

Heb jij wellicht een andere versie in gebruik??

Ben ook benieuwd hoe je de pagina,s omslaat......

En kan je nog even het typenr van die monitor vermelden??

HG

Geert

Berichten: 17

Geregistreerd: 20 nov 2015 18:34

Bericht 07 mei 2018 14:36

Re: Alternatief voor los papier

Inderdaad heel mooi, Fred! En als je op F11 klikt worden de pagina's nog net ietsje groter ...

Het aantal weer te geven pagina's kun je in Foxit Reader (versie 8.3) aanpassen via Bestand -> Voorkeuren -> Paginaweergave -> aangepaste facing. Ik weet niet of het ook in oudere versies ondersteund wordt, Foxit Reader is de laatste jaren behoorlijk gewijzigd.

Groet,
Willem

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 07 mei 2018 19:34

Re: Alternatief voor los papier

Ha Fred, ziet er goed uit! Ik sluit me qua vragen aan bij de voorgaande schrijvers.
Groet, orgelitis
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 07 mei 2018 20:54

Re: Alternatief voor los papier

Ok, ik had wel een HEEL oude versie van Foxit.....nu versie 9.

Als je tot 3 pagina,s beperkt, kan het op een normale monitor. Want ,zo vroeg ik mij laatst al af, waarom zou je persee 3 pagina,s vooruit willen kijken??
Resize of DSC_0001.JPG

En de bediening is voor de doe het zelvers heel simpel: in fullscreen ga je met LMK vooruit, en met RMK achteruit.
Dus even een oude muis opereren, en daar twee voetpistons aan solderen.....of twee druktoetsjes op je console natuurlijk...

Bedankt voor de tip, Fred!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 07 mei 2018 21:16

Re: Alternatief voor los papier

Fred is druk bezig met de volgende psalmbewerking van Marco den Toom of Simon Landsman..... ;)

En Geert; hoe minder vaak je om hoeft te slaan, hoe minder haperingen in de muziek.
Ik heb wel eens op een strook karton 5 pagina's vastgeplakt. Kun je lekker doorspelen zonder een mooie dame naast je die de bladzijden voor je omslaat.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 07 mei 2018 22:03

Re: Alternatief voor los papier

anco.marijs schreef:mooi hoor Fred. Is het een touch screen?
Als je een muziekstuk opent zet hij automatisch 4 pagina's naast elkaar? En bij omslaan gelijk 4 pagina's verder?


Nee, het is geen touch monitor, maar een LG 34UM88C-P ultrawide monitor 3440x1440 en om de Hauptwerk PC niet te verstoren wordt de monitor aangestuurd door een tweede PC in de vorm van een NUC5i3RYH i3 5010U, Voorzien van 8GB DDR3 RAM en Samsung EVO SSD. Behalve de RAM module en SSD kreeg ik de overige hardware kado voor verleende diensten. Nu zelf nog verder sparen voor FATAR klavieren i.p.v. mijn Nektar keyboards
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 09 mei 2018 06:39

Re: Alternatief voor los papier

mooi uitgedokterd Fred, kun je weer vooruit, als ik muziek kon lezen zou ik hetzelfde doen, maar ik begrijp er nog steeds niks van , klavar ook niet, maar compliment voor je mooie scherm en de werking ervan
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 09 mei 2018 10:55

Re: Alternatief voor los papier

Voor diegenen die een wat krappere beurs hebben:

de monitor van Fred is 42 hoog en 83 breed, weegt 8 kg en kost plm E 579,-

De 29 inch ultrawide monitoren ( 2560 x 1080) zijn 41 hoog en 70 breed, gewicht 5 kg, en kosten plm E 199,- ( bv: LG 29UM59-p); dan houd je nog lekker centjes over voor evt een PCtje.

Overigens: als je niet met een touchmonitor registreert, is dat verliess van focus denk ik geen punt en kan je het gewoon met je HW PC aansturen..of zie ik nu iets over het hoofd??

HG

Geert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 mei 2018 12:23

Re: Alternatief voor los papier

geert01 schreef:Overigens: als je niet met een touchmonitor registreert, is dat verliess van focus denk ik geen punt en kan je het gewoon met je HW PC aansturen..of zie ik nu iets over het hoofd??

Nee, dat is correct, met de aanvulling dat de videokaart wel een monitor moet kunnen aansturen met de resolutie van de ultrawide monitor.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 09 mei 2018 14:12

Re: Alternatief voor los papier

Ik heb er geen verstand van, maar zou dit ook met Arduino aangestuurd kunnen worden? Dan kan het nog goedkoper....
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 mei 2018 15:07

Re: Alternatief voor los papier

Of je het nu met de muis doet of met je vingers op een touchscreen of met een Arduino: de Foxit reader moet altijd de focus hebben om te kunnen omslaan.

Berichten: 15

Geregistreerd: 30 mei 2016 12:32

Bericht 02 jun 2018 13:11

Re: Alternatief voor los papier

Als ik het goed zie is het uiteindelijke doel van al die pagina's naast elkaar:
- een stuk van begin tot einde kunnen spelen zonder te hoeven omslaan en zodoende fouten en onderbrekingen te voorkomen.

Echter: in principe speel je maar 1 pagina tegelijk, althans: persoonlijk doe ik dat ;-)

Ik heb daarvoor deze oplossing: een groot formaat (12.9 inch) iPad Pro en een appje daarop: Piascore (gratis) voor het tonen van PDF scores. Metronoom (zowel geluid en/of flitsen) is ingebouwd, en nog veel meer opties zijn aanwezig.
Deze combinatie is m.i. subliem, en vervangt in hoog tempo mijn stapel muziekboeken.

Piascore heeft verschillende mogelijkheden om bladmuziek weer te geven, waaronder de single page met autoscroll (tempo zelf in te stellen).
Uiteraard ook: horizontaal en verticaal swipen, al dan niet met halve pagina's scrollen.
Herhalingen kun je programmeren: met 1 klik terug naar het begin.
Verder is er ook de mogelijkheid om pagina's om te slaan met AirTurn (een Bluetooth voetpedaal).

De iPad Pro toont de muziek in een ongelofelijk hoge kwaliteit, zelfs bij 2 pagina's naast elkaar kun je het nog prima lezen.

Last but not least: met de Apple Pencil kan ik al mijn aanwijzingen en notities toevoegen aan de PDF's, precies zo als met een potlood op papier.

Terugkomend op het onderwerp: mijn iPad + Piascore vervangen al mijn papieren bladmuziek.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 03 jun 2018 18:15

Re: Alternatief voor los papier

Goedemiddag,

Ik ben zo'n organist die niet kan spelen zonder bladmuziek. Dit betekend in de praktijk op zondag, stapels boeken mee naar de kerk met verschillende bewerkingen die wil spelen voor en of na de dienst en dan het gedoe met wisselen van bladmuziek op de lessenaar met een hand. Wil je een keer naar aanleiding van de preek een bepaalde bewerking spelen heb je die natuurlijk net niet bij je...... Graag zou ik dus ook al mijn bladmuziek inscannen en mijn iPad pro gebruiken voor de weergave. Is er software die het eventueel mogelijk maakt om verschillende stukken achter elkaar te zetten zodat je eventueel van de ene bewerking over kan gaan in de andere bewerkingen dmv van tabbladen of zoiets? Op deze manier kan je mooi alle bladmuziek voor een bepaalde dienst rangschikken en makkelijk wisselen tussen de ene en andere zetting/bewerking. Mocht je tijdens de preek denken, nu zou ik graag dit stuk spelen, kan je het eenvoudig ertussen zetten.

Dit lijkt me echt ideaal, maar heb tot nu toe nog geen software gevonden waarmee dit eenvoudig kan.

Groeten,

Gertjan

Berichten: 15

Geregistreerd: 30 mei 2016 12:32

Bericht 03 jun 2018 20:41

Re: Alternatief voor los papier

Gertjan schreef:... Graag zou ik dus ook al mijn bladmuziek inscannen en mijn iPad pro gebruiken voor de weergave. Is er software die het eventueel mogelijk maakt om verschillende stukken achter elkaar te zetten zodat je eventueel van de ene bewerking over kan gaan in de andere bewerkingen dmv van tabbladen of zoiets? Op deze manier kan je mooi alle bladmuziek voor een bepaalde dienst rangschikken en makkelijk wisselen tussen de ene en andere zetting/bewerking. Mocht je tijdens de preek denken, nu zou ik graag dit stuk spelen, kan je het eenvoudig ertussen zetten.

Dit lijkt me echt ideaal, maar heb tot nu toe nog geen software gevonden waarmee dit eenvoudig kan.

Dit kan ook eenvoudig met Piascore. Je kunt een zogenaamde Setlist maken. Hier kun je zelf een naam aan geven.
Vervolgens voeg je je stukken aan die list toe. Eenmaal in de list kun je de volgorde eenvoudig instellen door een stuk naar boven of onderen te slepen. Achteraf een stuk (bijv. tijdens de dienst) toevoegen of weghalen is met een paar clicks gedaan.
Ik zou zeggen: download de gratis app Piascore en ga ermee spelen. Mocht je vragen hebben, laat het weten.
Zie ook: http://piascore.com/manual/ hoofdstuk 9.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 03 jun 2018 22:13

Re: Alternatief voor los papier

Theo,

Bedankt voor de info! Ik ga het downloaden en ermee aan de slag.

Ik zal mijn ervaringen hier delen.

Groeten,

Gertjan
VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com